Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-10, 00:44   #221
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Okei, så han var ikke faren heller?
Jeg ser liksom ikke helt at dette er så mye verre enn å bruke surrogatmor fra India jeg? Gener og foreldreskap er jo ikke nødvendigvis noe som henger sammen?

Men det er jo litt ille at hun lyver da.

Men hvis de tillater dette, så er det jo strengt tatt det samme som å frislippe adopsjon - bestillingsadopsjon. Hvem som helst kan jo da bare gå ut og betale noen for å få barn for dem. For blir rettsikkerheten til barna og de biologiske foreldrene og barna som fødes av da? Det er jo en grunn til at adopsjonsfeltet er strengt lovregulert.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 01:06   #222
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Joika, det som diskuteres er ikke linken som ligger i HI.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 07:05   #223
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Her er et oppslag hos VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10017898

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 08:21   #224
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.516
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Okei, så han var ikke faren heller?
Jeg ser liksom ikke helt at dette er så mye verre enn å bruke surrogatmor fra India jeg? Gener og foreldreskap er jo ikke nødvendigvis noe som henger sammen?

Jeg er enig med deg i at dette ikke er "verre" enn vanlig adopsjon. Problemstillingen er vel at adopsjon (i Norge i alle fall) er en strengt regulert prosess, hvor man "godkjenner" foreldrene, både ut fra Norske krav og fra adopsjonslandet sine krav.

Surrogatmødre og det som er gjort her; det å bestille et barn som ikke er biologisk sett sitt eget er uregulert. Med de fordelene og ulempene det medfører - både for de som ønsker seg barn, de som er surrogatmødre og juridisk sett. (Hvem sine barn er dette egentlig per i dag?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 08:52   #225
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Sitat fra advokaten hennes : "på dette tidspunktet ante hun ikke noe om regelverket og konsekvensene"

Da er det schmart å dra til India og inseminere ei dame med donerte egg og donert sæd. Også håper hun at norske myndigheter ikke "tvinger" henne til å bo i India? Jeg blir så grinete av folk som rører det sånn til for seg og forventer staten Norge kommer inn og ordner opp. Hva med å sette seg inn i regelverket selv, f.eks?


Sist redigert av m^2 : 25-08-10 kl 09:06.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:01   #226
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Advokaten prøver vel for alt i verden å framstille henne som et uskyldig offer for strenge regler for å skaffe sympati.

Jeg har sympati, men det er med de stakkars barna.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:03   #227
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Men surrogati med donoregg er jo helt "juridisk kurant" (Jeg sier ikke noe om etikken) så lenge man har med en egen, biologisk far. Via stebarnsadopsjon vel og merke, men det er uavhengig av donoregg eller mors egne egg.

Problemet her kommer av donoregg OG donorsæd, og surogati. To av tre går greit, juridisk, men alle tre er en for mye. for ja, hvem sine barn er egentlig dette pr i dag? De er juridisk sett foreldreløse, burde vel kunne fristilles for adopsjon, men (heldigvis!) har norsk lov en regulering av adopsjon som ikke lar norske foreldre reise ut i verden og velge seg et barn.

Denne saken er juridisk sett ikke grei, og etisk sett, slett ikke grei skuring.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:06   #228
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

De er juridisk sett foreldreløse, burde vel kunne fristilles for adopsjon,

Det blir vel også realiteten, antar jeg. At de havner på et barnehjem og fristilles for adopsjon. F.eks. til Norge, men da til noen som har gjennomgått adopsjonsprosessen. Ellers må hun antakelig finne en måte å bli i India på. Dette er jo helt utrolig.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:39   #229
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Sitat fra advokaten hennes : "på dette tidspunktet ante hun ikke noe om regelverket og konsekvensene"


At det går an sier jeg.
Og at det går an å stå frem i media som hun har gjort og lyve om hele prosessen.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:41   #230
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det blir vel også realiteten, antar jeg. At de havner på et barnehjem og fristilles for adopsjon. F.eks. til Norge, men da til noen som har gjennomgått adopsjonsprosessen. Ellers må hun antakelig finne en måte å bli i India på. Dette er jo helt utrolig.

Men i Norge er da ikkje tillatt med adopsjon av statsløse barn, og India er ikkje villig til å gi dei indisk statsborgerskap. Dermed er da lite truleg barna blir adoptert til Norge slik saka står i dag.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:45   #231
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Men i Norge er da ikkje tillatt med adopsjon av statsløse barn, og India er ikkje villig til å gi dei indisk statsborgerskap. Dermed er da lite truleg barna blir adoptert til Norge slik saka står i dag.

Ja, jeg så det.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:46   #232
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg føler med denne moren, men det er ikke mer rett likevel.

Da er du et bedre menneske enn meg. Jeg klarer ikke å ha sympati for henne i den situasjonen hun har satt seg og ikke minst de to barna i. Dette synes jeg er så kynisk og idiotisk at jeg har ikke ord.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:14   #233
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Sitat fra advokaten hennes : "på dette tidspunktet ante hun ikke noe om regelverket og konsekvensene"

Da er det schmart å dra til India og inseminere ei dame med donerte egg og donert sæd. Også håper hun at norske myndigheter ikke "tvinger" henne til å bo i India? Jeg blir så grinete av folk som rører det sånn til for seg og forventer staten Norge kommer inn og ordner opp. Hva med å sette seg inn i regelverket selv, f.eks?

Jeg mener at eksperimentering på mennesker ikke er greit og at dette faller innunder der sånn omtrent. Jeg har ingen - ingen - ingen sympati med det tullet her og er i dette tilfellet meget glad for at et strengt regelverk gjorde at dette ble stoppet. Jeg vil tro det er et godt adopsjonsmarked for disse barna på en eller annen måte.

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:27   #234
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Leder i avisen idag at siden hverken egg, sæd eller surrogatmor er norske klarer de ikke å ordne det selv med den beste velvilje / for det hjelper jo ikke at damen _mener_ de burde vært norske. Kanskje hun hadde trodd det hele skulle skli under radaren?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:36   #235
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.474
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vil tro det er et godt adopsjonsmarked for disse barna på en eller annen måte.

Jeg sier ikke at hva moren har gjort er riktig, men jeg synes at det blir veldig feil for å skulle ta to 7 måneder gamle babyer bort fra den eneste omsorgspersonen de har. Denne situasjonen blir ikke riktig uansett, men blir det bedre av å ta dem bort fra den de kjenner som mor, plassere de hos noen andre, evt. på institusjon, i påvente av adopsjon?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:51   #236
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.222
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg ser noen si at "jammen, hadde det vært hennes BIOLOGISKE barn, DA, da hadde det vært grei skuring". Men er det det? Både juridisk og moralsk?

Er det virkelig ok at rike, vestlige kvinner får fattige, desperate kvinner i u-land til å bære frem barna sine? Barnløshet er en stor, stor sorg og livskrise, men er vi virkelig villige til å betale en SÅ høy moralsk pris for at folk skal slippe den?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:56   #237
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg sier ikke at hva moren har gjort er riktig, men jeg synes at det blir veldig feil for å skulle ta to 7 måneder gamle babyer bort fra den eneste omsorgspersonen de har. Denne situasjonen blir ikke riktig uansett, men blir det bedre av å ta dem bort fra den de kjenner som mor, plassere de hos noen andre, evt. på institusjon, i påvente av adopsjon?

Vil vi ha flere slike saker? Nei. Da har vi ikke store valget. Hun får søke om å få adoptere dem selv. Eller så får hun bli i India da - om det er slik at hun har rettmessig foreldreansvar der. Rett og slett.

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:58   #238
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser noen si at "jammen, hadde det vært hennes BIOLOGISKE barn, DA, da hadde det vært grei skuring". Men er det det? Både juridisk og moralsk?

Er det virkelig ok at rike, vestlige kvinner får fattige, desperate kvinner i u-land til å bære frem barna sine? Barnløshet er en stor, stor sorg og livskrise, men er vi virkelig villige til å betale en SÅ høy moralsk pris for at folk skal slippe den?

Jeg vet ikke. Dette blir litt som au-pairgreia for meg. Det er ikke noe i veien for å ha au pair fra Sverige. Men fra Filipinene er det

Det er ikke et etisk problem for meg på noe vis å ha en norsk surrogatmor. Ergo føler jeg at det vel blir feil å si kategorisk nei til en indisk også.

Samtidig ser jeg argumentet med sosial dumping og blir dermed stående i etisk hjerteflimmer.

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 11:06   #239
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.222
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Etisk hjerteflimmer, ja.

Å utsette seg og kroppen sin for en så stor helsemessig påkjenning og risiko som det et svangerskap jo er (vi bare liker ikke å tenke på det...) syns jeg dog er hakket drøyere enn at man betaler noen for litt husarbeid på andre siden av kloden...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 11:08   #240
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Etisk hjerteflimmer, ja.

Å utsette seg og kroppen sin for en så stor helsemessig påkjenning og risiko som det et svangerskap jo er (vi bare liker ikke å tenke på det...) syns jeg dog er hakket drøyere enn at man betaler noen for litt husarbeid på andre siden av kloden...

Jo. Men vi har surrogatmødre i Norge også. Jeg kjenner litt til en. Det er ikke pengene som er motivasjonen for at hun har gjort dette. Så det finnes damer som altså gjør dette rett og slett for å gi noen et barn. Vi bør jo ikke tenke at det er ok i Norge, men ikke i India sånn automatisk?

  Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no