Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2010

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 14:37   #221
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

Jeg har allerede kommet litt ut av tellingen, enda så lite jeg leser. Men jeg kan vel like godt begynne nå som ved nyttår.

1. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Ny Discworld-bok av klassisk kaliber, denne gangen om fotball(!) og akademia, i tillegg til fotomodeller, rasisme og arv-/miljø-debatten, og vi kommer tettere på både Vetinari og Ridcully enn tidligere. Stor moro, med, som alltid, en god del alvor.
3. Cornelia Funke: Gespensterjäger-serien (4 bøker, høytlesning for Poden). Morsomme og velskrevne bøker om en gutt, en eldre dame og et spøkelse som er profesjonelle spøkelsesjegere. Humoren treffer syvåringen vår veldig midt i magen; så begeistret har han vel ikke vært for bøker siden Harry Potter!
2. Jasper Fforde: Shades of Grey. De som elsker bøkene om Thursday Next synes sikkert det er vanskelig å forestille seg en dystopi skrevet av Fforde. Men det er akkurat det dette er. Mange hakk unna det han har skrevet før, men personkarakteristikkene og den fabelaktige humoren er like slående som tidligere. Det er en forvirrende bok til å begynne med, men den er underholdende helt fra begynnelsen av, og stadig mer medrivende.

Gammel 15-03-10, 17:48   #222
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Jo Nesbø: Flaggermusmannen
(lydbok). Jeg får litt mark av sånne "the making of"-bøker (og -filmer), men til tross for det, var det spennende lesning. Marekors, som jeg i min uvitenhet leste først, var mye mer spennende.
2. Marina Lewycka: A short history of tractors in Ukrainian (lydbok). Morsomt nok, men jeg kan ikke si jeg ser hvorfor den er blitt så populær.
3. Ingrid Z. Aanestad: I dag er ein fin dag. Det er dårlig gjort å være slem med debutanter, men jeg kan ikke dy meg. Dette er en bok av den typen som får folk til å si at kvinner skriver om uendelig små og uviktige ting. I denne boka skjer det ingenting, og man sitter igjen med svært lite, annet enn et behov for å ta på jenta ullsokker. Riktig nok hilste jeg flau på mitt 21-årige jeg i en døråpning nå og da, men utover det var det mye tedrikking og lite substans, om enn vel formulert.
4. Anne Lindmo og Helle Vaagland: Heia mamma! Morsomt og velformulert, og en ordentlig feel-good-bok for en overarbeidet mamma på en dag hvor alt går galt.

Februar
5. Fredrik Skagen: God natt, elskede (lydbok). Passe god krim, liker språket. Men hva tittelen hadde med innholdet å gjøre, er meg en gåte.
6. Per Petterson: Aske i munnen, sand i skoa. Gledelig gjensyn med ei bok jeg har lest for lenge, lenge siden. Fremdeles god, og det er fremdeles sånn at jeg har lyst til å legge språket til Petterson rundt meg som et varmt sjal. Herlig.
7. Solveig Moen Rusten: Lyden av de andre som bor her. Forglemmelig bok om to ensomme menn og mellommenneskelige forhold.
8. Solveig Moen Rusten: Bløffmakeren. Fin skildring av dysfunksjonelle mennesker, nydelig språk. Minner litt om Den merkelige hendelsen med hunden den natten, men det har antakelig mest med hovedpersonene å gjøre. Det blir ikke sagt, men både han og mora må ha mer enn et snev av Aspergers, kan ikke skjønne annet. God bok, og en klar positiv utvikling fra debutboka. Må følge med videre.

Mars
9. Gervase Phinn: All these lonely people.
Fin feel-good-bok.
10. Anna Gavalda: Eg elska ho. En like stor leseropplevelse som Saman er ein mindre aleine, men i mindre forpakning. Intens bok, tankevekkende.
11. Kim Hiorthøy: Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig. Nydelig mini-bok. Overraskende, rar, nær og morsom. Anbefales!
12. Gunn M. Roll: Svart. OK krimdebut, spennende og ganske troverdig. Svakheten med boka er at den er for dårlig disponert, her burde redaktøren ha sagt noe. Har tro på denne forfatteren på sikt, og håper forlaget vil gjøre en bedre jobb med de neste bøkene. De bør for eksempel ta seg råd til en skikkelig korrektur. Og den som har skrevet baksideteksten burde virkelig fått smekk på lanken, for det går ikke an å referere til ting som skjer i siste tredjedel av boka som om det er begynnelsen, og dernest dra frem ting som ikke egentlig er viktige for resten av romanen som om det var løsningen. (Ja, sånt provoserer meg. ) Altså: Om du skal lese denne boka - ikke les baksideteksten først!
13. Tordis Ørjaseter: Dagen og dagene. Muligens en relevant bok for en belest 80-årig enke(mann), men ikke for denne leseren. For omstendelig, for springende, for gjentakende, trass i refleksjoner omkring viktig tema.
14. Stieg Larsson: Menn som hater kvinner (lydbok). Overraskende nok fungerer denne boka også ved andre gangs gjennomlesing. Hører sammen med mannen, sånn at vi omsider kan få sett filmen. Treigingen hadde ellers aldri blitt ferdig.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 15-03-10 kl 21:43.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 19:25   #223
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau
* The Blindfold av Siri Hustvet
* A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini
* City of Bones av Cassandra Clare
* Min kamp av Karl Ove Knausgård
* Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:41   #224
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

1. En plass i solen- Lisa Marklund
2. Noen vet- Trude Teige
3. Tett inntil dagene- Mustafa Can
4. Isprinsessen- Camilla Läckberg
5. Den urolige mannen- Henning Mankell
6. Bok 29-35 i serien "Sønnavind"- Frid Ingulstad
7. Fyrvokteren- Camilla Läckberg
8. Vann til elefantene
9. Skam- Karin Alvtegen
10.Skygge- Karin Alvtegen
11.De blindes bibliotek- Glenn Cooper

Sist redigert av Plutti : 31-05-10 kl 22:22.
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 14:06   #225
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

1. Tyskerungen: Läckberg
2. Hodejegerne: Nesbø
3. Rødstrupe: Nesbø
4. Honningfellen: Lindell
5. Diverse Disney's Hall of Fame

Gammel 16-03-10, 14:17   #226
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Karl Ove Knausgård: Min kamp, tredje bok
2. Dag Solstad: 17. roman
3. Ingvar Ambjørnsen: Stalins øyne
4. Line Blikstad: New Frontier Hotel
5. Kristopher Schau: På vegne av venner
6. Torkil Damhaug: Flykt, måne
7. Jan-Sverre Syvertsen: Prikkedøden
8. Fredrik Skagen: Fritt fall
9. Roy Jacobsen: Den høyre armen
10. Vigdis Hjorth: Takk, ganske bra
11. Stein Riverton: Jernvognen
12. Karl Ove Knausgård: Min kamp, fjerde bok
13. Levi Henriksen: De siste meterne hjem

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:13   #227
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!
2. Jane Fallon: Elsker? Elsker ikke! Chick lit. Helt ok tidtrøyte.
3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.
4. Judith O'Reilly: Wife in the North. Blogg i bokform, litt sånn chick-lit-aktig, men ikke helt likevel. Grei nok, lå lenge mellom de andre bøkene lengre opp på listen her.
5. Karin Alvtegen: Skygge. Krim. Sånn passelig. Treig i begynnelsen, men tok seg godt opp etter hvert.
6. Juan Gómez-Jurado: Guds spion. Spenning fra Vatikanstaten. Denne likte jeg godt!
7. Val McDermid: Siste fristelse. Spenning. Og spennende var den også.
8. Val McDermid: Under blødende hender. Spenning. Men ingen højdare.
9. Marie Louise Rudolfsson: Hvitnos og Vips (barnebok). 7-åringen er helt på hestekjøret. Skrekkelig kjedelig, synes jeg.
10. Jens Lapidus: Cash. Narko-jetsetliv i Stockholm. Hadde litt problemer med innlevelsen i starten, men den tok seg opp, synes jeg.
11. Jon Gangdal: Jeg elsker deg, og jeg finner deg uansett. Om en kvinne på flukt fra voldelig partner. Kjipe greier.
12. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester. Denne likte jeg godt! Om en kvinnelig kineser som skal lære seg engelsk. Språket i boken utvikles ettersom hun blir bedre i språket. Morsomt vri. Og en søt kjærlighetsfortelling.
13. Tove Jansson: Mummipappa på eventyr. Faktisk den første av hennes bøker jeg har lest. Jeg er ikke helt frelst, men skal lese mer av henne, kjenner jeg.
14. Tove Jansson: Sent i november. Fikk ikke helt taket på denne heller, skal prøve en til.
15. Thomas Halling: Bli sammen. Barnebok, for storesøster.
16. Harlan Coben: En siste sjanse. Tja. Ikke overimponert. Nei, jeg kjedet meg litt.
17. Tove Jansson: Kometen kommer. Denne likte jeg best av de Jansson-bøkene jeg foreløpig har lest.
18. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann på Pinky på skattejakt i Kjuttaviga.
Denne har jeg vel lest 1000 ganger, men tenkte at jeg kan jo godt skrive den opp her. Moro for minstemann.
19. Val McDermid: Mord etter boken. Spenning. Synes hun skriver godt.
20. Ann Hood: Strikkesirkelen. Likte den godt. Varmt og sårt om savn og tap.
21. Vilnius lommeguide

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:56   #228
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemte den første Kindle-boken jeg leste, får vel legge til den på første plass.

1. Arthur Conan Doyle: A Study in Scarlet. Den første Sherlock Holmes-romanen - jeg måtte jo gå til kilden etter å ha moret meg over filmen! Holmes er en spennende person, og romanen er også spennende på flere vis, med skumle mormonere og det hele, selv om akkurat "kriminalhistorie"-oppbygningen er litt klønete og rar, når man er vant til Agatha Christie-regelen om at alle spor og opplysninger skal være tilgjengelige også for leseren. Jeg kommer helt sikkert til å lese mer om Holmes.
2. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Ny Discworld-bok av klassisk kaliber, denne gangen om fotball(!) og akademia, i tillegg til fotomodeller, rasisme og arv-/miljø-debatten, og vi kommer tettere på både Vetinari og Ridcully enn tidligere. Stor moro, med, som alltid, en god del alvor.
3. Cornelia Funke: Gespensterjäger-serien (4 bøker, høytlesning for Poden). Morsomme og velskrevne bøker om en gutt, en eldre dame og et spøkelse som er profesjonelle spøkelsesjegere. Humoren treffer syvåringen vår veldig midt i magen; så begeistret har han vel ikke vært for bøker siden Harry Potter!
4. Jasper Fforde: Shades of Grey. De som elsker bøkene om Thursday Next synes sikkert det er vanskelig å forestille seg en dystopi skrevet av Fforde. Men det er akkurat det dette er. Mange hakk unna det han har skrevet før, men personkarakteristikkene og den fabelaktige humoren er like slående som tidligere. Det er en forvirrende bok til å begynne med, men den er underholdende helt fra begynnelsen av, og stadig mer medrivende.

Gammel 16-03-10, 23:52   #229
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Artig tråd Vet ikke helt om jeg husker hva jeg har lest nå etter nyttår, men prøver meg på en liste

Nattmannen av Jørn Lier Horst
Mørkemannen av Unni Lindell
Pengemannen av Anne Holt
Den urolige mannen av Henning Mankell
Isprinsessen av Camilla Läckberg (digibok)
Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen
Irrganger av Arnaldur Indridason. Ikke hans beste bok, har lest alle

Gammel 17-03-10, 10:25   #230
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå som lesingen har tatt seg opp igjen hos meg, kan jeg bli med. Jeg holder på å lese igjen en gammel serie, så bøkene fra 2 og utover er alle av Lois McMaster Bujold, og er i serien om Miles Vorkosigan. Stort sett veldig bra, noen litt mer såpete enn andre. Alle bøkene er såkalte "standalones". De er også skrevet i forskjellig rekkefølge, men jeg leser dem nå i kronologisk handlingsrekkefølge.

Januar
1. Dies the fire - SM Stirling (Første bok i en serie. Kjedelig. Kommer ikke til å fortsette med serien.)
2. Shards of Honor
3. Barrayar
4. The Warrior's Apprentice
5. The Vor Game
6. Borders of Infinity

Februar 
7. Cetaganda
8. Ethan of Athos
9. Brothers in Arms
10. Mirror Dance

Mars
11. Memory

Holder på med "Komarr" nå. God bok, veldig liten skrift - jeg er vel blitt gammel.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 20:46   #231
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!
2. Jane Fallon: Elsker? Elsker ikke! Chick lit. Helt ok tidtrøyte.
3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.
4. Judith O'Reilly: Wife in the North. Blogg i bokform, litt sånn chick-lit-aktig, men ikke helt likevel. Grei nok, lå lenge mellom de andre bøkene lengre opp på listen her.
5. Karin Alvtegen: Skygge. Krim. Sånn passelig. Treig i begynnelsen, men tok seg godt opp etter hvert.
6. Juan Gómez-Jurado: Guds spion. Spenning fra Vatikanstaten. Denne likte jeg godt!
7. Val McDermid: Siste fristelse. Spenning. Og spennende var den også.
8. Val McDermid: Under blødende hender. Spenning. Men ingen højdare.
9. Marie Louise Rudolfsson: Hvitnos og Vips (barnebok). 7-åringen er helt på hestekjøret. Skrekkelig kjedelig, synes jeg.
10. Jens Lapidus: Cash. Narko-jetsetliv i Stockholm. Hadde litt problemer med innlevelsen i starten, men den tok seg opp, synes jeg.
11. Jon Gangdal: Jeg elsker deg, og jeg finner deg uansett. Om en kvinne på flukt fra voldelig partner. Kjipe greier.
12. Xiaolu Guo: Fremmedordbok for kjærester. Denne likte jeg godt! Om en kvinnelig kineser som skal lære seg engelsk. Språket i boken utvikles ettersom hun blir bedre i språket. Morsomt vri. Og en søt kjærlighetsfortelling.
13. Tove Jansson: Mummipappa på eventyr. Faktisk den første av hennes bøker jeg har lest. Jeg er ikke helt frelst, men skal lese mer av henne, kjenner jeg.
14. Tove Jansson: Sent i november. Fikk ikke helt taket på denne heller, skal prøve en til.
15. Thomas Halling: Bli sammen. Barnebok, for storesøster.
16. Harlan Coben: En siste sjanse. Tja. Ikke overimponert. Nei, jeg kjedet meg litt.
17. Tove Jansson: Kometen kommer. Denne likte jeg best av de Jansson-bøkene jeg foreløpig har lest.
18. Terje Formoe: Kaptein Sabeltann på Pinky på skattejakt i Kjuttaviga.
Denne har jeg vel lest 1000 ganger, men tenkte at jeg kan jo godt skrive den opp her. Moro for minstemann.
19. Val McDermid: Mord etter boken. Spenning. Synes hun skriver godt.
20. Ann Hood: Strikkesirkelen. Likte den godt. Varmt og sårt om savn og tap.
21. Vilnius lommeguide
22. John Ajvide Lindqvist: Menneskehavn. Merkelig bok, er ikke helt sikker på hva jeg syntes om den. Gripende på et vis, men underlig.
23. Jean de Brunhoff: Babar på reise

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 21:01   #232
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Panserhjerte av Jo Nesbø. Litt treg innimellom, men Jo er jo Jo.
2. Hjemkomsten av Victoria Hislop. Denne var nydelig!
3. Spilt blod av Åsa Larsson. Heilt grei krim. Ingen pageturner.
4. Salvadoreña av Cecilia Samartin. Sukk.
5. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Denne fikk eg ikkje teken på. Muligens fordi eg hørte den på lydbok og mista litt oversikt over persongalleriet.
6. Hjem av Anne Karin Elstad på lydbok. Eg likar Elstad eg.
7. Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger. Fin bok, men sær herfra til himmelen.

Gammel 18-03-10, 22:20   #233
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Jo Nesbø: Flaggermusmannen
(lydbok). Jeg får litt mark av sånne "the making of"-bøker (og -filmer), men til tross for det, var det spennende lesning. Marekors, som jeg i min uvitenhet leste først, var mye mer spennende.
2. Marina Lewycka: A short history of tractors in Ukrainian (lydbok). Morsomt nok, men jeg kan ikke si jeg ser hvorfor den er blitt så populær.
3. Ingrid Z. Aanestad: I dag er ein fin dag. Det er dårlig gjort å være slem med debutanter, men jeg kan ikke dy meg. Dette er en bok av den typen som får folk til å si at kvinner skriver om uendelig små og uviktige ting. I denne boka skjer det ingenting, og man sitter igjen med svært lite, annet enn et behov for å ta på jenta ullsokker. Riktig nok hilste jeg flau på mitt 21-årige jeg i en døråpning nå og da, men utover det var det mye tedrikking og lite substans, om enn vel formulert.
4. Anne Lindmo og Helle Vaagland: Heia mamma! Morsomt og velformulert, og en ordentlig feel-good-bok for en overarbeidet mamma på en dag hvor alt går galt.

Februar
5. Fredrik Skagen: God natt, elskede (lydbok). Passe god krim, liker språket. Men hva tittelen hadde med innholdet å gjøre, er meg en gåte.
6. Per Petterson: Aske i munnen, sand i skoa. Gledelig gjensyn med ei bok jeg har lest for lenge, lenge siden. Fremdeles god, og det er fremdeles sånn at jeg har lyst til å legge språket til Petterson rundt meg som et varmt sjal. Herlig.
7. Solveig Moen Rusten: Lyden av de andre som bor her. Forglemmelig bok om to ensomme menn og mellommenneskelige forhold.
8. Solveig Moen Rusten: Bløffmakeren. Fin skildring av dysfunksjonelle mennesker, nydelig språk. Minner litt om Den merkelige hendelsen med hunden den natten, men det har antakelig mest med hovedpersonene å gjøre. Det blir ikke sagt, men både han og mora må ha mer enn et snev av Aspergers, kan ikke skjønne annet. God bok, og en klar positiv utvikling fra debutboka. Må følge med videre.

Mars
9. Gervase Phinn: All these lonely people.
Fin feel-good-bok.
10. Anna Gavalda: Eg elska ho. En like stor leseropplevelse som Saman er ein mindre aleine, men i mindre forpakning. Intens bok, tankevekkende.
11. Kim Hiorthøy: Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig. Nydelig mini-bok. Overraskende, rar, nær og morsom. Anbefales!
12. Gunn M. Roll: Svart. OK krimdebut, spennende og ganske troverdig. Svakheten med boka er at den er for dårlig disponert, her burde redaktøren ha sagt noe. Har tro på denne forfatteren på sikt, og håper forlaget vil gjøre en bedre jobb med de neste bøkene. De bør for eksempel ta seg råd til en skikkelig korrektur. Og den som har skrevet baksideteksten burde virkelig fått smekk på lanken, for det går ikke an å referere til ting som skjer i siste tredjedel av boka som om det er begynnelsen, og dernest dra frem ting som ikke egentlig er viktige for resten av romanen som om det var løsningen. (Ja, sånt provoserer meg. ) Altså: Om du skal lese denne boka - ikke les baksideteksten først!
13. Tordis Ørjaseter: Dagen og dagene. Muligens en relevant bok for en belest 80-årig enke(mann), men ikke for denne leseren. For omstendelig, for springende, for gjentakende, trass i refleksjoner omkring viktig tema.
14. Stieg Larsson: Menn som hater kvinner (lydbok). Overraskende nok fungerer denne boka også ved andre gangs gjennomlesing. Hører sammen med mannen, sånn at vi omsider kan få sett filmen. Treigingen hadde ellers aldri blitt ferdig.
15. Freddy Kjernsmo: Levende - vips, død! Passe morsomt, litt forutsigbart.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 00:56   #234
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Panserhjerte av Jo Nesbø. Litt treg innimellom, men Jo er jo Jo.
2. Hjemkomsten av Victoria Hislop. Denne var nydelig!
3. Spilt blod av Åsa Larsson. Heilt grei krim. Ingen pageturner.
4. Salvadoreña av Cecilia Samartin. Sukk.
5. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Denne fikk eg ikkje teken på. Muligens fordi eg hørte den på lydbok og mista litt oversikt over persongalleriet.
6. Hjem av Anne Karin Elstad på lydbok. Eg likar Elstad eg.
7. Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger. Fin bok, men sær herfra til himmelen.
8. Mørkemannen av Unni Lindell. Heilt greit. Fort lest, fort gløymt.

Gammel 19-03-10, 18:33   #235
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Januar (12)
1. Trude Teige: Noen vet
2. Hanne-Vibeke Holst: Kongemordet
3. Maggie O'Farell: Hva skjedde med Esme Lennox?
4. Arto Paasilinna: Den elskelige giftblandersken
5. Hanne-Vibeke Holst: Dronningofferet
6. Kristopher Schau: På vegne av venner
7. Kjetil Try: La de små barn komme til meg
8. Gunnar Staalesen: Kalde hjerter
9. Kristian Kristiansen: Adrian Posepilt
10. Kristian Kristiansen: Vårherres blindebukk
11. Kristian Kristiansen: I den sorte gryte
12. Karl Ove Knausgård: Min kamp 1
Februar (7)
13. Kristian Kristiansen: Jesper nattmann
14. Kristian Kristiansen: Jomfru Lide
15. Kristian Kristiansen: Klokken på Kalvskinnet
16. Gunnhild Corwin: Idas dans
17. Carl-Johan Vallgren: Kunzelmann & Kunzelmann
18. Chris Cleave: Little Bee
19. Anna Sam: En kassadames betroelser
Mars
20. Camilla Läckberg: Fyrvokteren
21. Jens Lapidus: Aldri fucke opp
22. Chelsea Cain: Hjerterått
23. Toril Brekke: Sara
24. Karl Ove Knausgård: Min kamp 2

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 12:46   #236
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau
* The Blindfold av Siri Hustvet
* A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini
* City of Bones av Cassandra Clare
* Min kamp av Karl Ove Knausgård
* Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna
* Ford County av John Grisham
* Barsakh av Simon Stranger

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 15:33   #237
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Karl Ove Knausgård: Min kamp, tredje bok (holder stilen. Mye gjenkjennelig barndom her. 5.)
2. Dag Solstad: 17. roman (begynner veldig morsomt, men ender litt brått og lettvint. 4.)
3. Ingvar Ambjørnsen: Stalins øyne (klassisk "sliten" krim, grei tidtrøyte. 4.)
4. Line Blikstad: New Frontier Hotel (fin og rørende familieskildring med godt 50-tallsbilde. 5. Blikstad og jeg er visst firmenninger, og jeg liker det når hun skriver fra Trysil.)
5. Kristopher Schau: På vegne av venner (en god idé, og lesverdig essay, men renner litt ut i sanda. 4.
6. Torkil Damhaug: Flykt, måne (spennende og nesten i overkant gåtefull thriller. 4.)
7. Jan-Sverre Syvertsen: Prikkedøden (denne krimmen var verken særlig spennende eller troverdig. 3.)
8. Fredrik Skagen: Fritt fall (OK, men ikke så mye mer. 4.)
9. Roy Jacobsen: Den høyre armen (mørke små fortellinger, nesten litt deprimerende. 4.)
10. Vigdis Hjorth: Takk, ganske bra (jeg husker ingenting av boka nå. Ingenting! )
11. Stein Riverton: Jernvognen (krimklassiker som i dag kanskje er mest artig som antikvitet. 4.)
12. Karl Ove Knausgård: Min kamp, fjerde bok (jeg koser meg stadig, men her synes jeg det ble litt mange gjentakelser. 4.)
13. Levi Henriksen: De siste meterne hjem (korte tekster om farsrollen, småmorsomt og litt lettvint. 4.)
14. Åsa Linderborg: Meg eier ingen (litt langtekkelig, men tidvis rørende skildring av oppvekst med en alkoholisert far. 4.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 17:41   #238
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

1. Arthur Conan Doyle: A Study in Scarlet. Den første Sherlock Holmes-romanen - jeg måtte jo gå til kilden etter å ha moret meg over filmen! Holmes er en spennende person, og romanen er også spennende på flere vis, med skumle mormonere og det hele, selv om akkurat "kriminalhistorie"-oppbygningen er litt klønete og rar, når man er vant til Agatha Christie-regelen om at alle spor og opplysninger skal være tilgjengelige også for leseren. Jeg kommer helt sikkert til å lese mer om Holmes.
2. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Ny Discworld-bok av klassisk kaliber, denne gangen om fotball(!) og akademia, i tillegg til fotomodeller, rasisme og arv-/miljø-debatten, og vi kommer tettere på både Vetinari og Ridcully enn tidligere. Stor moro, med, som alltid, en god del alvor.
4. Jasper Fforde: Shades of Grey. De som elsker bøkene om Thursday Next synes sikkert det er vanskelig å forestille seg en dystopi skrevet av Fforde. Men det er akkurat det dette er. Mange hakk unna det han har skrevet før, men personkarakteristikkene og den fabelaktige humoren er like slående som tidligere. Det er en forvirrende bok til å begynne med, men den er underholdende helt fra begynnelsen av, og stadig mer medrivende.
5. Cormac McCarthy: The Road. Dystert, dystert, dystert. Trøstesløs, post-apokalyptisk dystopi som tross all sin betydelige mengde gru greier, sporadisk, å formidle noe grunnleggende godt og verdifullt i mennesket. Fabelaktig godt skrevet, i et usentimentalt, men samtidig poetisk språk. Jeg gleder meg til alle de andre McCarthy-bøkene jeg har stående.

Gammel 22-03-10, 10:49   #239
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Januar
1. Dies the fire - SM Stirling (Første bok i en serie. Kjedelig. Kommer ikke til å fortsette med serien.)
2. Shards of Honor
3. Barrayar
4. The Warrior's Apprentice
5. The Vor Game
6. Borders of Infinity

Februar 
7. Cetaganda
8. Ethan of Athos
9. Brothers in Arms
10. Mirror Dance

Mars
11. Memory
12. Komarr

Er nå i gang med "A Civil Campaign". Boka i bokhylla hadde enda mindre skrift (er det mulig?), så jeg stakk innom Outland og kjøpte den amerikanske utgaven. Mye bedre å lese.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 15:18   #240
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

1. På vegne av venner, Kristoffer Schau. - Det var et interessant konsept, men følte at det rant litt ut i sanden. Ingen linjer ble trukket, det var en samling enkeltstående hendelser med mest fokus på KS.
2. Mannen som elsket Yngve, Tore Renberg. - Fin bok! Veldig gøy å lese om Stavanger, en by jeg ikke har noe personlig forhold til siden jeg aldri har vært der. Gøy å lese om en tid og en ånd som jeg har et veldig personlig forhold til. Bør lese flere bøker av Renberg, for jeg likte stilen hans.
3. The house at Riverton, Kate Morton. - God bok, fra 1900-1920 tallet i England. Passe nostalgisk, romantisk og litt spennende.
4. Lucifers evangelium, Tor Egeland. - Bra og interessant.
5. The time travelers wife, Audrey Niffenegger. - Veldig bra bok, fin kjærlighetshistorie og surrealistisk tidsreising. Kommer til å savne å lese den.
6. The forgotten garden, Kate Morton. - Fin bok, samme konsept som The house at Riverton av samme forfatter. Liker sammenblandingen av historie fra 1900-1913, 1975 og 2005 og måtte til slutt lese alle avsnittene fra 1913 for å lese løsningen på det opprinnelige mysteriet.
7. Juliet, naked, Nick Hornby. - Underholdene bok, helt ok.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.