|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
frakoblet
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Du skriver dette:
Her beskriver du jo selv en situasjon der du har lagt ned påbud og han nekter å føye seg. Eller mente du at påbudet (eller rettere sagt forbudet) skulle komme fra en annen kant?
![]() |
#222 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så klart er det en ulikheter mellom å gå med fakkeltog mot nedhogging av regnskogen og å avstå fra alkohol på juleaften fordi man (som voksen) vet at barn lider under voksnes alkoholbruk.
![]() |
#223 |
can-jur
|
Det er jo en selvfølge. At pengene som ville vært brukt på alkohol går til en slik organisasjon. Trodde det sa seg selv
![]() |
![]() |
#224 |
Passiv
|
Jeg har jobbet veldig lenge blant barn og unge i vårt eget land som ikke tar noe for gitt og som definitivt ikke får det bedre av slike private markeringer. Det at vi lever i et av verdens rikeste land burde være nok i seg selv til at vi forsøkte å hjelpe noen av de som ikke har det så greit. Veldig mange i vårt eget land har det grusomt i høytidene, mange er ensomme og ved å investere litt av vår tid eller våre penger kan vi bidra til at noen av dem kan få det litt bedre. Det bør da være noe vi har lyst til å bringe videre til våre barn? |
![]() |
![]() |
#225 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Skvetten, jeg er ikke uenig med deg i det du skriver i det hele tatt. Fakkeltog eller demonstrasjoner/markeringer ute/hjemme, gir sjelden eller aldri de det gjelder noe direkte bedring av situasjonen der de er. Jeg er også helt enig i at det utgjør en mye større forskjell å bry seg ved å gi tid eller økonomisk støtte.
![]() |
#226 |
can-jur
|
Nei, jeg beskriver en situsjon der jeg har kommet med et forslag.
![]() |
![]() |
#227 |
By the Sea
|
Men, altså, om mannen din nekter å være med på idéen din om en alkoholfri jul i solidaritet med barn som lider, trenger det på ingen måte å bety at alkohol er SÅ viktig for han. Det betyr vel helst at han ikke ser poenget, eller på hvilken måte det skulle hjelpe?
![]() |
#228 |
frakoblet
|
Ro, ro.
![]() |
#229 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg ser heller ikke helt poenget i markeringen til Floksa, men det plager ikke meg at hun velger å la være å drikke på julaften. :skjønner ikke alt oppstyret, sikkert fordi jeg drikker på lillejulaften: |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Åh..jeg også. Og så jeg som svarte tidligere at jeg ikke gjorde det. Vel, nå er det tomt anyway... |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Tja, vi skal kjøre, iallefall en av oss. Så da blir det ikke voldsom til drikking. Tipper Frank kan få drikke litt til middagen, og så drikker vi litt rødvin etter barna er i seng tenker jeg.
![]() |
#234 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Her serveres det øl og vin til maten, de fleste tar svært beskjedent. Jeg drikker av og til et halvt glass rødvin, avhenger om jeg har lyst på eller ikke. Mannen min tar en akevitt også, gærningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Pauset
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg skal være den som kjører i år, så nei. Det er uansett ikke snakk om mengder for resten heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg tror forresten barna som vokser opp med for mye alkohol gleder seg til jul likevel. Det gjorde ihvertfall jeg. De foreldrene drikker neppe bare i jula, så man gleder seg jo til julegaver og det som er hyggelig likevel. Julemat og gaver + fyllerør er jo bedre enn bare fyllerør, tross alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg har akkurat lest en blogg som fikk meg til å tenke masse. Mine unger tenker overhodet ikke over at vi skal drikke vin til maten i kveld. Siden vi drikker et glass eller to så merker de ingenting. De skjønner rett og slett ikke hva alkohol er.
![]() |
![]() |
#238 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg drikker aldri alkohol, så nei. det serveres alkohol på julaften hos mine foreldre, men vi skal ikke ha på førstedagsfrokost, og vi dropper et juleselskap som ofte er veldig fokusert på alkohol senere i jula, av flere årsaker, men mye pga akoholen. Jeg syns det er uprøblematisk å ikke drikke, selv om jeg drakk før, og jeg syns det er greit at barn får se en voksen som velger å ikke drikke akohol, at ikke det er noe absolutt alle voksne gjør. Jeg syns også det er helt uproblematisk at andre drikker øl og vin til mat her, men tolererer ikke fyll med barna tilstede.
![]() |
#239 |
Pauset
|
Helt enig med deg her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
can-jur
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Blir litt fasinert jeg.
![]() |
![]() |
|
|