Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-09, 22:44   #221
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å?

Pussig, for jeg leste: ...de ressurssvake har en tendens til å springe rundt og bruke energi helt unyttig. De ressurssterke hadde heller funnet ut hvordan de faktisk kunne ha hjulpet barna best.

Må jeg virkelig forklare deg hva en tendens betyr?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 09:02   #222
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.070
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Må jeg virkelig forklare deg hva en tendens betyr?

Nei, til tross for at jeg nok kan reagere irrasjonelt i enkelte situasjoner (med de eventuelle ressursmangler det kunne tyde på), _tror_ jeg at jeg vet hva en tendens betyr. Det jeg er MER spent på er hva du egentlig legger i det du skriver. Siden det på ingen måte kan tolkes slik jeg har gjort, mener jeg.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 16-09-09 kl 09:59.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:01   #223
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Nei, til tross for at jeg nok kan reagere irrasjonelt i enkelte situasjoner (med de eventuellte ressursmangler det kunne tyde på), _tror_ jeg at jeg vet hva en tendens betyr. Det jeg er MER spent på er hva du egentlig legger i det du skriver. Siden det på ingen måte kan tolkes slik jeg har gjort, mener jeg.

Du tolket det at jeg skrev at ressurssvake mennesker har en tendens til å være irrasjonelle i stressede situasjon til at jeg satte en merkelappen ressurssvak på den som reagerer irrasjonelt.

Det blir feil. Det blir som når man får vite at folk på østkanten har en tendens til å være overvektig tolke det dithen til at man sier at om man bor på østkanten så er man overvektig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:02   #224
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

En sten kan ikke fly. Esme kan ikke fly. Ergo er Esme en sten.

(Fritt etter Holberg.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:05   #225
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

En sten kan ikke fly. Esme kan ikke fly. Ergo er Esme en sten.

(Fritt etter Holberg.)

Er Esme stein? :ringer akanrepresentanten hennes:

  Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:06   #226
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er Esme stein? :ringer akanrepresentanten hennes:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:19   #227
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Jeg vet ikke om jeg synes Billa sin tolkning av det Esme skrev var så gal jeg

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg tror jeg kunne blitt ganske irrasjonell av å ha en dødsdømt sønn sittende i Kongo, for å si det forsiktig.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ikke det vanligste faktisk at foreldre blir irrasjonelle når barna deres trenger dem. Det er ofte imponerende hvordan de samler ressurser og bruker dem der det er fornuftig.

Men det kommer også an på hvor ressurssterke de er i utgangspunktet, de ressurssvake har en tendens til å springe rundt og bruke energi helt unyttig. De ressurssterke hadde heller funnet ut hvordan de faktisk kunne ha hjulpet barna best.

Går hun ikke langt i å antyde at de ressurs- sterke er klokere enn å løpe rundt som "gale høns"?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:22   #228
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.272
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vet ikke om jeg synes Billa sin tolkning av det Esme skrev var så gal jeg





Går hun ikke langt i å antyde at de ressurs- sterke er klokere enn å løpe rundt som "gale høns"?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du tolket det at jeg skrev at ressurssvake mennesker har en tendens til å være irrasjonelle i stressede situasjon til at jeg satte en merkelappen ressurssvak på den som reagerer irrasjonelt.

Det blir feil. Det blir som når man får vite at folk på østkanten har en tendens til å være overvektig tolke det dithen til at man sier at om man bor på østkanten så er man overvektig.

Les nøye.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:31   #229
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.070
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du tolket det at jeg skrev at ressurssvake mennesker har en tendens til å være irrasjonelle i stressede situasjon til at jeg satte en merkelappen ressurssvak på den som reagerer irrasjonelt.

Det blir feil. Det blir som når man får vite at folk på østkanten har en tendens til å være overvektig tolke det dithen til at man sier at om man bor på østkanten så er man overvektig.

Ok, ser den, og er glad for jeg at kan leve ut mine irrasjonelle handlinger uten en (til dels) tullete merkelapp

Jeg leste egentlig i innlegget ditt at du antydet at foreldrene til de to dødsdømte var litt ressurssvake fordi de reagerte som de gjorde fremfor å bruke energien sin til noe fornuftig. Skjønner ikke helt hvorfor dette med ressurssterk eller ressurssvak ble nevnt i det hele tatt, hvis du ikke mente at det var tilfelle.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis

Sist redigert av Billa : 16-09-09 kl 11:35.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:32   #230
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Les nøye.

Jeg skjønner hva du mener.
Men mener likevel at Esme skriver tilsvarende at de undervektige heller hadde flyttet til vestkanten, enn å bo i øst, med sitt utsagn "De ressurssterke hadde heller funnet ut hvordan de faktisk kunne ha hjulpet barna best.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 10:40   #231
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Skjønner ikke helt hvorfor dette med ressurssterk eller ressurssvak ble nevnt i det hele tatt, hvis du ikke mente at det var tilfelle.

Nei, det var det.

Og hvorfor egentlig bringe inn østkanten og fedme? :har bodd i øst, undervektig og HAR flyttet:

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 11:21   #232
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Og hvorfor egentlig bringe inn østkanten og fedme? :har bodd i øst, undervektig og HAR flyttet:

Fordi det var et eksempel på forskjellen mellom årsak og tendens.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:34   #233
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Denne hørte jeg igår:

"Etter mange år på havet er Karius og Baktus dukket opp i Kongo !"

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:42   #234
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Nå har det kommet frem at UD har hjulpet disse gutta betydelig mer enn andre som sitter fengslet rundt om i verden, blant annet mennesker med dødstraff som sitter i land hvor dødstraffen faktisk effektueres.

De betaler advokatutgifter både i Norge og i Kongo, og har hatt representanter til stede under hele rettsaken.

Jeg lurer på hva mekanismene bak hvorfor folk hyler så voldsomt mye mer opp om denne saken er, enn om de jentene i Sør-Amerika?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:49   #235
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg lurer på hva mekanismene bak hvorfor folk hyler så voldsomt mye mer opp om denne saken er, enn om de jentene i Sør-Amerika?

Jeg lurer på det samme. Jeg synes oppmerksomheten rundt denne saken har vært urimelig stor. Inntrykket mitt er at UD har gitt en støtte som er langt ut over det man kan forvente når man har satt seg selv i en håpløs situasjon i et annet land. Mediedekningen har også vært merkelig. Da dommen skulle leses opp var det flere nettaviser som hadde "minuttoppdatering" av det som skjedde. Hva er poenget, liksom?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 11:02   #236
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Da dommen skulle leses opp var det flere nettaviser som hadde "minuttoppdatering" av det som skjedde. Hva er poenget, liksom?

Dette tror jeg ikke er så vanskelig å svare på; norske eventyrere anklaget for blodige handlinger midt i «svarteste Afrika» er jo knakende godt stoff; det er iallefall mer spennende enn at noen turister er tatt for å prøve å lure litt dop gjennom tollen. Nettaviser har som hovedfunksjon å vise reklame. Minuttoppdatering av en spennede sak gjør at leserne laster siden på nytt ofte og avisen får dermed solgt mer reklame.

Ben "expect more of this" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 11:09   #237
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.485
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Dette tror jeg ikke er så vanskelig å svare på; norske eventyrere anklaget for blodige handlinger midt i «svarteste Afrika» er jo knakende godt stoff

Jeg føler at mye ligger i gammel kolonisme, hvite eventyrere, svarte kannibaler, vestlig utviklet vs. primitiv og alle slike ting vi tror og påstår vi ikke blir påvirket av.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:07   #238
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg føler at mye ligger i gammel kolonisme, hvite eventyrere, svarte kannibaler, vestlig utviklet vs. primitiv og alle slike ting vi tror og påstår vi ikke blir påvirket av.

Nettopp; selv om Quatermain og Tarzan ikke er så veldig på moten nå, så tror jeg nok fortsatt den mytiske, og svært rasistiske, fremstillingen av Afrika i eventyrerhistoriene er det som ubevisst ligger i bunnen av forståelsen og formidlingen av denne saken; det har naturligvis ingenting med virkeligheten å gjøre, men det gjør jo at historien i utgangspuntket virker veldig spennende og romantisk. Og hvis man skal tro det tabloidene skriver, så kan det jo virke som om Moland og French til en viss grad har prøvd å leve i denne eventyrverdenen.

Ben "Den forsvunne diamanten" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no