|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: Politi med hijab?
Så korset er uviktig siden alle politifolk i landet bærer det på seg?
|
|
|
#2 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Siden alle bærer det, sier det i virkeligheten ingenting om hver enkelt av dem. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Det er jo fint at noen svarer ordentlig på usammenhengende sludder og vås også, men kan ikke noen av de som hadde ordentlige argumenter mot religøse hodeplagg på politiet tidligere i tråden komme tilbake i stedet? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Kjempebra innlegg. Dette er jeg fullstendig enig i.
|
|
|
#6 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Ja, Nebbia sier det så bra. Helt enig.
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Politi med hijab?Det er flere i tråden som snakker om fremmedfrykt og intoleranse, og BenMurphy tok den til og med steget videre. Helt ufattelig, spørs du meg.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Synes du det er ufattelig at det blir snakket om fremmedfrykt og intoleranse i denne diskusjonen? Jeg synes det er veldig relevante problemstillinger å ta med når man skal diskutere forholdet mellom muslimer og det norske samfunnet. (Det betyr ikke at jeg mener alle som er skeptiske til bruk av politihijab er intolerante rasister. Det finnes både gode og dårlige argumenter på begge sider av debatten.)
|
|
|
#10 |
|
-
Men at du ikke fattet poenget med innlegget du henviser til, medfører ikke nødvendigvis at det var helt ufattelig da. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener Benmurphy gjorde?
|
|
|
#12 |
|
Peppy!
|
Jeg er enig med deg her, med unntak av at jeg synes ikke det er et paradoks å være mot blasfemilovgivningen og for hijab i politiet. Jeg oppfatter det som å være en slags frihetstankegang som binder det sammen. Frihet til å få si hva man vil, frihet til å få bruke hijab i politiet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Hvorfor er det et paradoks? Om man er for alle typen ytringer og anser hijaben som en ytring, så er det vel ikke så rart?
|
|
|
#14 |
|
Deltidsmamma
|
Men så er det det om man skal få lov å ytre seg samtidig som man er på jobb som uniformert politi. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Eh, jaaaaaaah? Det er det man diskuterer ja.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Ja, det er mye det diskusjonen går på. Og da synes jeg man skal ha tunga rett i munnen når man bestemmer seg for hvilke argumenter man synes bør tillegges vekt. ("Jeg er uenig i denne ytringen" er for eksempel ikke et særlig godt argument for å forby en ytring.)
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Jeg påpekte fra mitt ståsted, og begge disse sakene har sterke støttespillere i konservative religiøse miljøer. Jeg er enig med deg at dette ikke paradokser ut i fra ytringer, men det var heller ikke det som var mitt utgangspunkt. |
|
|
|
#18 |
|
Tidsklemma
|
Signerer |
|
|
|
|
|
#19 |
|
-
Vel, jeg er hverken redd for å være politisk ukorrekt eller respektløs overfor kultur og religion, så det er iallefall ikke en nødvendig forutsetning for å være tilhenger av å tillate hijab i politiet.
Jeg ser ikke helt paradokset i det må jeg innrømme, jeg er generelt tilhenger både av retten til å uttrykke religøse ting offentlig, og av retten til å håne det som blir uttrykt. Men jeg ser naturligvis at polititjeneste ikke er en særlig egnet platform å fremme religion fra. Grunnen til at jeg godt syns hijab kan inngå som alternativ i uniformsinstruksen til politiet er delvis mer pragmatisk enn prinsipiell, og det har jeg gjort rede for tidligere i tråden, med bilder til og med, og delvis begrunnet i en noe annen oppfatning av i hvilken grad en hijab eller turbanen til en sikh primært er et religiøst uttrykk; jeg oppfatter plaggene mer nøytrale enn mange andre forstår jeg. Enten det er riktig eller ikke, så er jeg ikke helt med på tankegangen om at dette er et forsøk på å sette dagsorden fra konservative religiøse krefter, slik jeg oppfatter det er det tvert i mot; de kvinnene jeg har kontakt med som bruke hijab er jo nettopp selvstendige kvinner som jeg møter i profesjonelle sammenhenger, og representerer sånn sett det motsatte av det konservative kvinneundertrykkende skremmebildet av islam og muslimer som er så langt fremme i norske media om dagen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Nettopp! Hvis stiff-upper-lip engelskmenn klarer å la sine politifolk ha hijab så burde vi å klare å rpøve hvertfall. Jeg synes hele greia stinker fremmedfrykt og nisselue-mentalitet.
|
|
![]() |
|
|