|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TORO på sporet!
Åh, dette var så bra sagt at jeg ble litt forelsket. Heelt enig! Jeg prøvde meg forresten på en av Irma sine tomatsupper for en stund tilbake, og jeg dånte litt over hvor enkelt (og gøy) det var å lage tomatsuppe fra bunnen av. Og ikke minst hvor GODT det smakte. Jeg lager det meste fra bunnen av fra før av, men tomatsuppe hadde jeg aldri prøvd, av en eller annen grunn.
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: TORO på sporet!
Jepp!
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: TORO på sporet!Åh, fiskesuppe. :slafse:
|
|
|
#5 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() |
Sv: TORO på sporet!Bruker veldig lite Toroprodukter i grunnen. Er stort sett bare Bretagne kyllingsaus og Bernaisesaus. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: TORO på sporet!Det er et par ting som jeg tror kan virke litt avskrekkende om man for første gang skal lage noe fra bunnen av. For det første tar det som regel mye lenger tid enn normalt første gangen. Etter hvert blir man mindre avhengig av oppskrifter, ting sitter mer i fingrene, og man lærer seg noen triks. Om man skal legge om fra posemat til hjemmelaget er det også ofte mye som må handles inn på en gang, og da virker det dyrt. Men mange ingredienser holder til mange gangers bruk, man trenger ikke kjøpe mel eller krydder eller bakepulver hver gang. Og da har man kanske det man trenger til å smelle sammen en kake eller en gryterett i huset, man trenger ikke handle inn noe hver gang. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: TORO på sporet!Dere er nå nusselige der dere står med strålende øyne i kokkeluene og gestikulerer med sleivene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
aC er min mentale tvilling på kjøkkenet.
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: TORO på sporet!Ja, jeg brukte bearnaise-essens tidligere, men synes sausen blir mye bedre uten. Altså med krydder og estragoneddik i stedet.
|
|
|
#13 |
|
saftig
|
Klart det! Jeg blander nemlig inn en dæsj olje i havre/hirsegrøten jeg lager til jentene, og jeg syns oliven og raps gir så sterk smak. Skal prøve i morgen.
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: TORO på sporet!En av de beste sausene jeg vet om er så enkel at det er til å himledåne over. Bare stek en diger haug med sopp, krydre med massevis av paprikapulver, pepper og litt salt og evt. litt chili (frisk i bittesmå biter er godt). Hell på en kartong fløte og bittelitt soyasaus og la det putre i en ti minutters tid. Himmelsk!
|
|
|
#15 |
|
Har fått viljen sin
|
Men alt blir jo godt med en kartong fløte på. Jeg synes mye av utfordringen er å finne sauser og dressinger som ikke inneholder mengder av rømme/CF/fløte etc men som likevel smaker godt. Jeg vet du ikke har den utfordringen |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Jeg stekte kantareller igår, med krydder og litt bacon. Til fullkornpasta.
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: TORO på sporet!Avokadooljen er det mange på lavkarbo.no som skryter voldsomt av. Men det finnes noen typer som smaker gress. Håper din er god, Saffi. Jeg har smakt to typer. Den ene var knallgod mens den andre smakte, ja - gress.
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Sv: TORO på sporet!Vimsen: du klarer jo ikke banke meg om du vil en gang.
|
|
|
#20 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: TORO på sporet!Det er ikke mange årene siden jeg lærte å lage hvit saus selv. Jeg tror det var etter at noen lo av posene her på FP |
|
|
|
![]() |
|
|