|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du medlem av Mensa? | |||
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3,23% |
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) |
63 | 29,03% |
Nei, jeg har tatt testen, men strøk |
12 | 5,53% |
Nei, så smart er jeg neppe |
63 | 29,03% |
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens |
72 | 33,18% |
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?
![]() |
![]() |
#222 |
Ustabil
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?mkj: Men om foreldrene har papirer på høy intelligens, så betyr jo ikke det nødvendigvis at barnet har høy intelligens? Og høy intelligens behøver heller ikke bety at man er skoleflink - for eksempel hvis barnet ER en bråkmaker, eller er lat og ikke "gidder", eller hva det nå måtte være. Så jeg skjønner ikke helt hva dette skulle bevise, overfor skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
WF: Sausnebbet
|
En slik sannsynlighet er viktig å kunne vise for skolen fordi mange der ikke innser at en del høyintelligente barn utvikler negativ adferd fordi de ikke møter utfordringer på sitt nivå. Man legger opp undervisningen til de i midten, setter inn tilpasningstiltak for de som sliter faglig, og regner med at de sterke og mer intelligente klarer seg uansett. I verste fall feiltolkes den negative adferden som mulig ADHD eller Asperger. Det er klart det beste hadde vært å i utgangspunktet kunne vise til barnas egne resultater, men skole og PPT er ofte lite villige til å evneteste barn. Sist redigert av Kaija : 04-08-08 kl 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Off the map.
|
hvis datteren vår er langt framme faglig, og både pappaen og jeg oppfyller kravene for mensa, så er det ikke noe bevis for at hun er veldig intelligent, men da synes jeg ikke man kan bortfeie det uten å få det undersøkt. Men det gjenstår vel fremdeles å se.
![]() |
#225 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg har aldri tatt en slik test og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Om det er fordi jeg er redd for å bli avslørt som dum, vites ikke.
![]() |
#226 |
Ustabil
|
Vet ikke om du har skoleerfaring med eldre barn ennå, men jeg kan ikke helt se for meg at skolen vil føle noe spesielt ansvar for å få testet intelligensen til barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Ustabil
|
Min erfaring er at skolen i liten grad har evne eller vilje til å gjøre noe for de barna som er over snittet. Derimot har vi opplevd PPT som svært imøtekommende og ikke minst kompetent, og PPT har også gjennomført evnetest for vår gutt. Han ligger i øvre del av skalaen evnemessig. Men de tester jo ikke bare for at foreldrene vil dokumentere at barnet er intelligent, de evnetester der hvor det foreligger et opplevd problem fra foreldrene, eleven eller skolens side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Leser
|
Nei, det er ikke nodvendigvis slik at barn som har intelligente foreldre er spesielt intelligente selv, men ofte er det slik. Både genene og miljøet vil jo dra i den retningen. Jeg har hørt men husker ikke de eksakte tallen, hvor mye arv teller inn for IQ, og gener er nok den viktigste faktoren. (Tvillingstudier viser at eneggete tvillinger har sammenfallende IQ)
Jeg er enig med deg. Jeg tror ikke det har noen verdi at man foreldre tar en IQ test i tilfelle barnet får problemer på skolen. Jeg har tidligere i tråden fortalt at jeg har vært medlem av Mensa, og jeg elsket skolen fra første sekund. Det er selvfølgelig ingen automatikk i dette, men jeg tror nok at fokuset letter blir på de som får problemer på skolen, og at dette gir et inntrykk av at flere har problemer enn de som ikke har det.
![]() |
#229 |
Ustabil
|
Jeg tror også at intelligens i enkelte tilfeller kan bli en slags "sovepute" for foreldrene også. Man blir kanskje så forberedt på at barnet kommer til å få problemer at man nesten forårsaker det. Hvis barnet blir "vanskelig" - ja så GJØR man ingenting, man bare gjemmer seg bak at det skyldes høy intelligens. Også intelligente barn av intelligente foreldre kan ha både atferdsproblemer, diagnoser og ikke minst dårlig generell oppdragelse. Jeg syns det er viktig at man tar tak i problemer når de oppstår, og at man er åpen for at også "mitt barn" kan ha et problem, selv om jeg selv er intelligent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
flisespikker
|
Det tror jeg sikkert kan skje. Sånn sett blir det vel som man kan risikere med andre "diagnoser" også - når man kjenner årsaken til problemer som oppstår, så er det noen som føler at man dermed ikke trenger å gjøre noe med dem. (Eventuelt føler at det da må være noen andres ansvar å gjøre noe med dem.) Å være intelligent er selvsagt fint, men det er ikke nødvendigvis alltid positivt (eller kanskje heller "enkelt") i alle situasjoner, og det følger utfordringer med å ha (eller være) et intelligent barn. Det følger jo utfordringer med å ha, eller være, alle slags barn, selvsagt, bare av ulike slag, og kunnskap om hva som forårsaker problemene kan være nyttig som utgangspunkt for hvordan man skal møte dem. Så det må jo være nyttig å vite om et barn f.eks. er eksepsjonelt intelligent, både for foreldre og skole.
![]() |
#231 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hah, da er vi like lure og mine pupper er digre, om ikke akkurat flotte
![]() |
#232 |
Leser
|
Altså, de fleste foreldre - og andre - "foretrekker" jo at ting som ikke virker eller er problematisk er noen andre sin feil. Har du ikke lest "'The hitchhiker's Guide to the Galaxy" hvor de forteller hvordan man kan reise i tid og rom og kamuflere romskipet sitt?
![]() |
#233 |
Textrovert
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Hmm. Jeg var et skikkelig skolelys, men jeg vet at jeg ikke har spesielt hløy intelligens. Forklar den, dere?
![]() |
#234 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Når nok ikke opp på en Mensa-test, nei. Men har intelligens nok (både IQ og EQ til at jeg klarer meg veldig fint!
![]() |
#235 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Kanskje du var flink og jobbet mye med fagene ? Eller kanskje den norske skolen ikke er særlig krevende på det intellektuelle plan ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Ettersom IQ tester måler intelligens vil du nå høyt opp på en slik test dersom du er intelligent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Mother of Dragons
|
Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men IQ-tester måler vel strengt talt IQ, selv om IQ er korrelert med intelligens (som er et mindre spesifikt begrep).
![]() |
#238 |
Passiv
|
Prøver du å si at ikke IQ/EQ-målet er pinlig nøyaktig? |
![]() |
![]() |
#239 |
Mother of Dragons
|
Jeg er bare høflig til de nye som jeg ikke kjenner, din sopp.
![]() |
#240 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg er litt overrasket over hvor mange som setter likhetstegn mellom IQ og intelligens. En IQ-test beviser ikke nødvendigvis at man er intelligent og uansett finnes det mange former for intelligens. Sist redigert av Strå : 22-08-08 kl 12:56. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |