|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
frakoblet
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg anser meg ikke som feminist men ellers kan jeg i grunnen signere resten av innlegget ditt. Jeg ser selvsagt sammenhengen, det var antydninger om det motsatte jeg reagerte på i enkelte innlegg.
![]() |
#222 |
Yes, we can!!
|
Denne er jeg enig i.
![]() |
#223 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Er det forresten "pussig" om feminister utdanner seg til sykepleiere og sosionomer også, forresten, og ikke ingeniører?
![]() |
#224 |
Deltidsmamma
|
Det er klart; men skulle vi ikke gjerne kunne fått begge deler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
kan tilsettes alkohol
|
Nå siterte du det jeg brukte som argument for at hele familien har felles etternavn. Argumentet er like godt om det er kvinnens opprinnelige etternavn som blir familienavnet til den nye familien, eller et helt nytt navn man skaper sammen. For meg er det likegyldig hvor navnet kommer fra.
![]() |
#226 |
Deltidsmamma
|
Ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
For det første er det forskjell på å velge det av sine egne navn man liker best og videreføre til sine barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Nemlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Deltidsmamma
|
Så bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Introvert optimist
|
Jeg kjenner at jeg synes det er ugreit at DU har bestemt at denne tradisjonen er likestillingsmessig ugrei og presenterer det som et faktum. Jeg synes ikke tradisjonen er noe problem i det hele tatt.
Nuvel, hvis det nå var sånn at jeg var den eneste av oss to som var opptatt av at alle skulle hete det samme, så ble det vel opp til meg å bytte da. Hvis han derimot var like opptatt av det, så måtte det forhandlinger til.
Sånn er det her også faktisk. Farmors pikenavn er med ennå.
![]() |
#231 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Kaller meg fortsatt feminist selv om jeg har mannens etternavn. Ellers er mannen og jeg likestilt med unntak av et punkt; jeg kan fortsatt ikke skifte dekk på bilen alene. Vi gjør akkurat like mye husarbeid, han har hatt 1/3 del av permisjonene (ja, jeg fikk litt mer enn ham pga amming). Jeg må faktisk bare innrømme at når det kommer til husarbeid blir det ofte 40/60 i min favør. Begge jobber fulltid og tar oss like mye av barna.
![]() |
#232 |
Ekvilist
|
Men kjære all verden, når er det jeg har bestemt at tradisjonen er ugrei?
![]() |
#233 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det urimelig at flere velger å følge tradisjonen? Mener du at man da sender ut signaler til samfunnet om at man lar seg "undertrykke"?? Litt satt på spissen; ødelegger jeg for likestillingen ved at jeg har tatt mannens etternavn, samtidig som jeg selv har valgt å jobbe 80 % - fordi det passer meg best nå som veslemor er under skolealder???
![]() |
#234 |
Deltidsmamma
|
Det er jeg enig i. Men de aller fleste menn vil vel hete det samme som kona og barna? Mulig jeg tar feil, men ville tro at det normalt er like viktig for begge parter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Ekvilist
|
Bare for å utdype denne litt, så må jeg si at Polyanna (slik jeg har forstått henne) allerede i diskusjonen hadde anerkjent likestillingsaspektet i det at kvinner tar menns navn og ikke omvendt. Det er derfor jeg skrev "tradisjon som likestillingsmessig er ugrei" som et direkte svar til hennes innlegg. Jeg tok høyde for det hun selv hadde skrevet tidligere i diskusjonen, og mente ikke å konkludere på vegne av Nenne og andre som synes den er helt ok.
![]() |
#236 |
frakoblet
|
Ja, det syns jeg. Om argumentasjonen er den samme.
![]() |
#237 |
Deltidsmamma
|
Jeg snakket ikke for de som med glede tok mannens navn, men for de som synes det er vurderinger man må gjøre: "vil jeg beholde pikenavnet mitt; elller skal vi alle hete det samme?". |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg håper da ikke at noen tar sin manns etternavn med tungt hjerte og dyyyyp sorg...!
![]() |
#239 |
Deltidsmamma
|
Jeg tror faktisk det er en del som synes det er trist å måtte oppgi etternavnet sitt når de gifter seg. Men den nye familieenheten er viktigere, og det er det som teller mest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er sosionom og feminist (eller likestillingsforkjemper), og ser poenget. Samtidig er vi jo alle barn av vår oppvekst og preget av det, jeg synes det er litt snodig at det skal bli brukt mot en liksom. Kvinnelige feminister kan jo også ha vokst med råsa klær og kun dukker i lekeskapet, og i hovedsak blitt oppmuntret i forhold til "myke" verdier? Mannen min er rørlegger og han er også opptatt av likestilling, han vokste opp med lego og Playmo i lekeskapet. Poenget er jo at vi nå ser at dersom vi var blitt annerledes oppdratt, så ville vi hatt flere valg- og interessemuligheter. Jeg kan ikke kaste min oppvekst og interesser som utviklet seg i barnealder på båten som voksen fordi jeg har blitt oppmerksom på forskjellene i samfunnet ettersom jeg har blitt eldre? Mitt ønske om å bli psykolog (noe jeg altså ikke ble) kom i barneskolealder, jeg var riktignok politisk engasjert allerede den gang, men likestillingsproblematikken var jeg nok ikke så oppmerksom på som 9-åring (den gangen jeg allerede hadde bestemt meg for hva jeg skulle bli når jeg ble stor).