Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 12:43   #221
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, det poenget tar jeg. Jeg mener at man meget vel kan ta valg som ikke ganger likestillingen, og allikevel anse seg som feminist. I det man benekter at valgene man tar er med på å påvirke likestillingen, da blir jeg imidlertid litt mer usikker på hvor feminismen kommer fra. Som sagt, jeg har tatt enkelte valg som ikke er spesielt likestillingsfremmende på makronivå - men jeg innser at de ikke har vært det. Det betyr ikke at jeg angrer eller beklager, eller mener at det var feil av meg, men jeg ser sammenhengen.

Jeg anser meg ikke som feminist men ellers kan jeg i grunnen signere resten av innlegget ditt. Jeg ser selvsagt sammenhengen, det var antydninger om det motsatte jeg reagerte på i enkelte innlegg.

Gammel 20-05-08, 13:35   #222
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Når det gjelder det praktiske, koselige og romantiske aspektet så heller jeg mest til at det passer meg godt at andre assosierer meg med barna mine og ektefelle, og ikke foreldre mine. Når jeg presenterer meg så synes jeg det er hyggelig når andre sier f.eks. "er du mamman til?" eller "er du gift med?" hvis de allerede kjenner barna eller mannen min. "Er du datteren til?" er også hyggelig, for all del, men akkurat i denne livsfasen synes jeg det er morsommere med barna mine.

Denne er jeg enig i.

Gammel 20-05-08, 13:36   #223
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det forresten "pussig" om feminister utdanner seg til sykepleiere og sosionomer også, forresten, og ikke ingeniører?

Gammel 20-05-08, 13:41   #224
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Når det gjelder det praktiske, koselige og romantiske aspektet så heller jeg mest til at det passer meg godt at andre assosierer meg med barna mine og ektefelle, og ikke foreldre mine. Når jeg presenterer meg så synes jeg det er hyggelig når andre sier f.eks. "er du mamman til?" eller "er du gift med?" hvis de allerede kjenner barna eller mannen min. "Er du datteren til?" er også hyggelig, for all del, men akkurat i denne livsfasen synes jeg det er morsommere med barna mine.

Det er klart; men skulle vi ikke gjerne kunne fått begge deler?
Slik som mange menn nesten automatisk får.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 13:49   #225
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er klart; men skulle vi ikke gjerne kunne fått begge deler?
Slik som mange menn nesten automatisk får.

Nå siterte du det jeg brukte som argument for at hele familien har felles etternavn. Argumentet er like godt om det er kvinnens opprinnelige etternavn som blir familienavnet til den nye familien, eller et helt nytt navn man skaper sammen. For meg er det likegyldig hvor navnet kommer fra.

I likestillingens navn er jeg enig med Irma, mitt personlige navnevalg fremmer ikke likestillingen som sådan. Men jeg jobber 100% i et yrke som ikke er tradisjonelt kvinneyrke. Til høsten ønsker vi oss litt mer ro, og da reduserer vi begge til 80%, så vi veier litt opp igjen der.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 13:55   #226
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nå siterte du det jeg brukte som argument for at hele familien har felles etternavn. Argumentet er like godt om det er kvinnens opprinnelige etternavn som blir familienavnet til den nye familien, eller et helt nytt navn man skaper sammen. For meg er det likegyldig hvor navnet kommer fra.

Ok.
Jeg måtte bare benytte anledningen til enda en gang å påpeke at det urimelige i at damene oftest må velge hvem de vil vise tilhørighet med via navnet, mens mennene slipper unna å måtte gjøre sånne vurderinger. (virker det som)

Gammel 20-05-08, 13:59   #227
KlaraKu
Aktiv

KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men hvis man gifter seg nå, og velger samme fremgangsmåte ved navnvalg, så er man undertrykt og identitetsløs
Å velge navn på grunnlag av smak er jo et poeng veldig mange trekker frem her, og det må da være stuerent å gjøre det nå også.

For det første er det forskjell på å velge det av sine egne navn man liker best og videreføre til sine barn.
For det andre er det merkelig at nesten alle liker mannens navn best og at det er grunnen til at de velger det fremfor sitt eget?

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:00   #228
KlaraKu
Aktiv

KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Ok.
Jeg måtte bare benytte anledningen til enda en gang å påpeke at det urimelige i at damene oftest må velge hvem de vil vise tilhørighet med via navnet, mens mennene slipper unna å måtte gjøre sånne vurderinger. (virker det som)

Nemlig

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:01   #229
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

I likestillingens navn er jeg enig med Irma, mitt personlige navnevalg fremmer ikke likestillingen som sådan. Men jeg jobber 100% i et yrke som ikke er tradisjonelt kvinneyrke. Til høsten ønsker vi oss litt mer ro, og da reduserer vi begge til 80%, så vi veier litt opp igjen der.

Så bra! Jeg skal snart jobbe redusert, mens mannen jobber fullt. Orker ikke være steil på alle områder, holder med ett.

Gammel 20-05-08, 14:04   #230
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at Polyanna fniser altså, samtidig synes jeg det er litt rart å sammenligne folks engasjement i forhold til å endre på en tradisjon som likestillingsmessig er ugrei, og det å bli tvunget til å bytte navn av sin partner.

Jeg kjenner at jeg synes det er ugreit at DU har bestemt at denne tradisjonen er likestillingsmessig ugrei og presenterer det som et faktum. Jeg synes ikke tradisjonen er noe problem i det hele tatt.

Men kun "jeg vil at vi skal hete det samme" som grunn for navneskiftet, vitner om at de synes det er mer naturlig å ta mannens navn, enn at mannen tar deres. Det burde være like vanlig at mannen skifter navn om det er det viktigste. Nå vet jeg ikke om det er noen "sånne" i denne tråden; men at de eksisterer i monn, det er jeg helt sikker på.

Nuvel, hvis det nå var sånn at jeg var den eneste av oss to som var opptatt av at alle skulle hete det samme, så ble det vel opp til meg å bytte da. Hvis han derimot var like opptatt av det, så måtte det forhandlinger til.

Man kan derimot gi mellomnavnet videre som mellomnavn. Det har vi gjort, med det som resultat at min bestemors pikenavn lever i beste velgående, mens min bestefars og fars etternavn er bortevekk.

Sånn er det her også faktisk. Farmors pikenavn er med ennå.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:12   #231
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kaller meg fortsatt feminist selv om jeg har mannens etternavn. Ellers er mannen og jeg likestilt med unntak av et punkt; jeg kan fortsatt ikke skifte dekk på bilen alene. Vi gjør akkurat like mye husarbeid, han har hatt 1/3 del av permisjonene (ja, jeg fikk litt mer enn ham pga amming). Jeg må faktisk bare innrømme at når det kommer til husarbeid blir det ofte 40/60 i min favør. Begge jobber fulltid og tar oss like mye av barna.
Vi er en unik liten familie - den eneste i Norge med vår mellomnavn/etternavnkombinasjon. Den sier noe om oss, en ganske nystartet familie på 4. Jeg er meg selv på alle vis, men da jeg valgte å stifte min egen familie, så var det å skifte navn en form for løsrivelse fra mine foreldre. Jeg startet noe nytt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:16   #232
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg kjenner at jeg synes det er ugreit at DU har bestemt at denne tradisjonen er likestillingsmessig ugrei og presenterer det som et faktum. Jeg synes ikke tradisjonen er noe problem i det hele tatt.

Men kjære all verden, når er det jeg har bestemt at tradisjonen er ugrei? Jeg har sagt hvordan jeg opplever tradisjonen, og at jeg sliter med å forstå de som ikke kan se at tradisjonen påvirker likestillingen. Jeg kjenner at jeg blir irritert når man beskyldes for å bestemme noe dersom man er engasjert og taler for sitt synspunkt. Er det noe jeg kommunikasjonsmessig er opptatt av, så er det å ikke konkludere på andres vegne.

Gammel 20-05-08, 14:22   #233
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Ok.

Er det urimelig at flere velger å følge tradisjonen? Mener du at man da sender ut signaler til samfunnet om at man lar seg "undertrykke"?? Litt satt på spissen; ødelegger jeg for likestillingen ved at jeg har tatt mannens etternavn, samtidig som jeg selv har valgt å jobbe 80 % - fordi det passer meg best nå som veslemor er under skolealder???

Gammel 20-05-08, 14:23   #234
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nuvel, hvis det nå var sånn at jeg var den eneste av oss to som var opptatt av at alle skulle hete det samme, så ble det vel opp til meg å bytte da. Hvis han derimot var like opptatt av det, så måtte det forhandlinger til.

Det er jeg enig i. Men de aller fleste menn vil vel hete det samme som kona og barna? Mulig jeg tar feil, men ville tro at det normalt er like viktig for begge parter.
Men mulig at de fleste menn tenker at sitt familienanv er viktigere; enn det damer tenker om sitt familienavn.
Dermed så blir det flest damer som gir opp sitt familienavn.

Gammel 20-05-08, 14:29   #235
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kjære all verden, når er det jeg har bestemt at tradisjonen er ugrei? Jeg har sagt hvordan jeg opplever tradisjonen, og at jeg sliter med å forstå de som ikke kan se at tradisjonen påvirker likestillingen. Jeg kjenner at jeg blir irritert når man beskyldes for å bestemme noe dersom man er engasjert og taler for sitt synspunkt. Er det noe jeg kommunikasjonsmessig er opptatt av, så er det å ikke konkludere på andres vegne.

Bare for å utdype denne litt, så må jeg si at Polyanna (slik jeg har forstått henne) allerede i diskusjonen hadde anerkjent likestillingsaspektet i det at kvinner tar menns navn og ikke omvendt. Det er derfor jeg skrev "tradisjon som likestillingsmessig er ugrei" som et direkte svar til hennes innlegg. Jeg tok høyde for det hun selv hadde skrevet tidligere i diskusjonen, og mente ikke å konkludere på vegne av Nenne og andre som synes den er helt ok.

Gammel 20-05-08, 14:33   #236
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det forresten "pussig" om feminister utdanner seg til sykepleiere og sosionomer også, forresten, og ikke ingeniører?

Ja, det syns jeg. Om argumentasjonen er den samme.

Gammel 20-05-08, 14:35   #237
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Er det urimelig at flere velger å følge tradisjonen? Mener du at man da sender ut signaler til samfunnet om at man lar seg "undertrykke"?? Litt satt på spissen; ødelegger jeg for likestillingen ved at jeg har tatt mannens etternavn, samtidig som jeg selv har valgt å jobbe 80 % - fordi det passer meg best nå som veslemor er under skolealder???

Jeg snakket ikke for de som med glede tok mannens navn, men for de som synes det er vurderinger man må gjøre: "vil jeg beholde pikenavnet mitt; elller skal vi alle hete det samme?".
Menn slipper ofte å tenke enten eller her, det er færre menn som må velge:"vil jeg beholde fødenavnet (guttenavnet )mitt, eller skal jeg hete det samme som kona og barna?"

Gammel 20-05-08, 14:45   #238
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg snakket ikke for de som med glede tok mannens navn, men for de som synes det er vurderinger man må gjøre: "vil jeg beholde pikenavnet mitt; elller skal vi alle hete det samme?".
Menn slipper ofte å tenke enten eller her, det er færre menn som må velge:"vil jeg beholde fødenavnet (guttenavnet )mitt, eller skal jeg hete det samme som kona og barna?"

Jeg håper da ikke at noen tar sin manns etternavn med tungt hjerte og dyyyyp sorg...!

*briste*

Gammel 20-05-08, 14:48   #239
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Jeg håper da ikke at noen tar sin manns etternavn med tungt hjerte og dyyyyp sorg...!

*briste*

Jeg tror faktisk det er en del som synes det er trist å måtte oppgi etternavnet sitt når de gifter seg. Men den nye familieenheten er viktigere, og det er det som teller mest.

Gammel 20-05-08, 14:50   #240
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg er sosionom og feminist (eller likestillingsforkjemper), og ser poenget. Samtidig er vi jo alle barn av vår oppvekst og preget av det, jeg synes det er litt snodig at det skal bli brukt mot en liksom. Kvinnelige feminister kan jo også ha vokst med råsa klær og kun dukker i lekeskapet, og i hovedsak blitt oppmuntret i forhold til "myke" verdier? Mannen min er rørlegger og han er også opptatt av likestilling, han vokste opp med lego og Playmo i lekeskapet. Poenget er jo at vi nå ser at dersom vi var blitt annerledes oppdratt, så ville vi hatt flere valg- og interessemuligheter. Jeg kan ikke kaste min oppvekst og interesser som utviklet seg i barnealder på båten som voksen fordi jeg har blitt oppmerksom på forskjellene i samfunnet ettersom jeg har blitt eldre? Mitt ønske om å bli psykolog (noe jeg altså ikke ble) kom i barneskolealder, jeg var riktignok politisk engasjert allerede den gang, men likestillingsproblematikken var jeg nok ikke så oppmerksom på som 9-åring (den gangen jeg allerede hadde bestemt meg for hva jeg skulle bli når jeg ble stor).

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.