Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-22, 16:40   #221
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg leste nettopp en fascinerende og svært skremmende artikkel i NY Times om hvordan Putin de siste årene har isolert seg fra omgivelsene, og gått fra å være den (more or less, alt er relativt) pragmatiske lederen han var (igjen more or less) til å bli emosjonell og svært opptatt av historie.

Det er ikke spesielt heldig. Og atomvåpenraslingen skremmer meg.

Kina avholdt seg fra å stemme i sikkerhetsrådet. Det skremmer meg også.

Norge stenger luftrommet for russiske flyvninger. Som sikkert er lurt. Men det skremmer meg også.

Eskaleringen nå er, for å gjenta meg selv, svært skremmende. Dette går langt utenfor "normal" maktbalansepissekonkurranse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 16:48   #222
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og så håper jeg intenst at de varslede forhandlingene på grensen til Hviterussland ikke er en felle. Altså, å måtte stole på Lukashenko...

Gammel 27-02-22, 17:19   #223
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Min ene sønn har flere russiske venner. Hun ene mora er nå redd for å sende sønnen ut av huset på grunn av hatet mot russere generelt. Denne verden vil jeg av.

Gammel 27-02-22, 17:22   #224
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ja. Min ene sønn går i klasse med flere russere. Jeg tror ikke det blir så gøy for dem å dra på skolen neste uke. (Internt i klassen er det heldigvis et utmerket samhold uavhengig av verdenssituasjonen for øvrig.)

Gammel 27-02-22, 17:29   #225
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du lenke til den i nyt, mave? Jeg syns også endringen er skummel. Han har alltid vært totalt skruppelløs (altså, den teorien om hvordan han sprengte boligblokker i Moskva, skyldte på tjetjenerne, og drev utpressing mot jeltsin for å få makten, er ganske godt dokumentert. Det er jo helt ellevilt. ) Men han virker mer emosjonell nå, og det er egentlig skumlere.

Gammel 27-02-22, 17:32   #226
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser hun Janne matlary er ute og mener vi skal sende våpen. Jeg er ikke sikker på om det er en god retning. Det at Russland er skurker her gjør ikke ukrainerne til 100% good guys, og den der my enemy’s enemy is my friend-strategien er ofte en dårlig plan. (Nevner i fleng, mujahedin, Saddam hussein, sjahen i Iran).

Gammel 27-02-22, 17:33   #227
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Det er skummelt. Alt sammen. Og da blir det også tydeligere hvor sykt skummelt hele systemet med atomvåpen som antikrigs-garanti egentlig er.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 17:34   #228
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bestekompisen til Mini er 1/2 russisk, det har faktisk ikke ramlet meg inn at de skal bli truet på noe som helst vis her i sitt eget land. Han har ett østeuropeisk utseende og han snakker russisk hjemme, men han er norsk, med vestlig tankesett.

Gammel 27-02-22, 17:40   #229
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har du lenke til den i nyt, mave? Jeg syns også endringen er skummel. Han har alltid vært totalt skruppelløs (altså, den teorien om hvordan han sprengte boligblokker i Moskva, skyldte på tjetjenerne, og drev utpressing mot jeltsin for å få makten, er ganske godt dokumentert. Det er jo helt ellevilt. ) Men han virker mer emosjonell nå, og det er egentlig skumlere.

Jeg leste den i papirutgaven i dag, (International Edition som de selger på den store Narvesen på Oslo S), vet ikke om den finnes på nett faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser hun Janne matlary er ute og mener vi skal sende våpen. Jeg er ikke sikker på om det er en god retning. Det at Russland er skurker her gjør ikke ukrainerne til 100% good guys, og den der my enemy’s enemy is my friend-strategien er ofte en dårlig plan. (Nevner i fleng, mujahedin, Saddam hussein, sjahen i Iran).

Ja. Han fra Fridtjof Nansens institutt mente at det ville være å helle olje på bålet (ikke bensin da, i det minste), og gi Russland vann på mølla med at Ukraina er Natos marionette. (Fniste litt innimeg over at Matlary mente vi ikke måtte legge oss på Tysklands vanlige pasifistiske linje, vi har visst kommet et stykke siden WW2 allikevel.)

Gammel 27-02-22, 17:53   #230
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men hun argumenterte veldig rart! Som om den eneste grunnen var «de andre gjør det! Til og med Tyskland! Vi kan ikke være sist i klassen!!»

Får lyst til å si «og hvis alle andre hopper utenfor et fjell, vil du også?»

Gammel 27-02-22, 18:04   #231
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne pandemien har åpenbart ikke vært bra for psyken til Putin. Eller folka rundt ham. Det føles litt som å ha en gal mann i et lite rom, med fulladet pistol, dette. Kan noen værsåsnill ta fra ham den atomknappen. Finnes det i det hele tatt noen som er voksne hjemme i Kreml? Eller noen som klarer å tenke fornuftig?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 18:07   #232
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

I følge denne artikkelen i NYTimes igjen (og med et par små forbehold om at selv om journalismen skal være objektiv er ikke amerikanske aviser den aller beste kilden om russiske internforhold egentlig) så kom invasjonen mot Kyiv ganske overraskende for de fleste også i Kreml.

Ikke utpreget godt tegn det heller.

Gammel 27-02-22, 18:31   #233
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guri Melby er jo også helt på speed og steroider i forhold til alt Norge MÅ foreta seg NÅ. Jeg blir bekymret av at beslutninger som er ekstremt dramatiske nå presses gjennom på bare noen timer.

Tyskland og Frankrike osv. ser ikke over til russisk forsvar fra sin grense.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 18:36   #234
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forvillet meg inn på FB siden til Kari Jaquesson, hun har like sterke meninger om dette som hun hadde om korona vaksinen.

Gammel 27-02-22, 18:37   #235
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg leste den i papirutgaven i dag, (International Edition som de selger på den store Narvesen på Oslo S), vet ikke om den finnes på nett faktisk.

Joda, jeg har lest den. Skal se om jeg finner lenka. Aftenposten (tror jeg) har også skrevet om det samme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 18:40   #236
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda, jeg har lest den. Skal se om jeg finner lenka. Aftenposten (tror jeg) har også skrevet om det samme.

Her er den!

Googlet "NY Times Emotional Putin".

https://www.nytimes.com/2022/02/24/w...a-ukraine.html

Gammel 27-02-22, 18:44   #237
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg får litt mars 2020 vibber av hele denne situasjonen, vi vet ikke hva som kommer og jeg kjenner i alle fall litt på bekymring.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 18:47   #238
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

La oss håpe vi aldri ser den åttogtredevte Ukraina-tråden.

Gammel 27-02-22, 18:47   #239
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg lengter tilbake til mars 2020.

Gammel 27-02-22, 18:52   #240
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Takk for lenke, mave. Den er interessant, men jeg forstår også skepsisen din. Den trengte propagandajusterende briller, den der.

(Generelt har nyt tapt seg enormt gjennom pandemien, og fremstår stadig mer polariserende. Veldig trist. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.