|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg syntes også den dokumentaren var veldig biased.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årMen om han nå er skyldig i Baneheiasaken, så er han likevel ferdig sonet. Da har han begått en handling så ufattelig avskyelig at han må leve med konsekvensene av det for resten av livet. Moralsk vil han alltid, alltid være fordømt, og identiteten som barnemorder vil dominere oppfatningen av han hvor enn han måtte gå. Og det skulle jaggu bare mangle.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Når du har forvaringsdom så er det ikke soningstid. Du blir vurdert hvert 5 år. Han fikk jo en ny dom på seg som ikke medførte straffetid (fordi du ikke får det når du har forvaring).
|
|
|
#4 |
|
Make it count!
Skjønner. Da går jeg ut fra at det ikke er første gang det gjøres en helhetsvurdering om å avslutte forvaring selv om sakkyndige mener vedkommende ikke er klar for tilbakeføring til samfunnet? Eller er det veldig uvanlig med en diskrepans her?
Poenget er at selv om han skulle bli funnet skyldig i en ny rettssak, vil han høyst sannsynlig ikke måtte sone mer tid i fengsel fordi han har sonet ferdig tidsrammen for forvaring han ble idømt (som for øvrig er lovens strengeste, 21 år). Han vil ikke idømmes ny forvaring dersom han ikke viser noe grunnlag for det etter at han nå blir løslatt.
|
|
|
#5 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDet er viktig å huske på at den dokumentaren er bestilt av Viggos familie og de som mener han er uskyldig. Det er ikke en objektiv dokumentar.
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Vi er enige om at han ikke må sone mer slik status er nå (denne kommentaren synes jeg er god), det jeg reagerte på var at du sa han var sonet ferdig. En forvaringsdom har i prinsippet ikke noen slutt. At soningen er slutt nå skyldes jo at han ikke har fått forvaring.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDet er jo ganske skremmende at VK ikke har villet samarbeide med forvaringsteamet, slik at de er usikre på hvilke tanker og planer han har fremover. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Klar
|
Ja, gitt at han er dømt på riktig grunnlag. Hvis vi ser på muligheten til at han er dømt på uriktig grunnlag så er det fullt forståelig at han ikke har ønsket å samarbeide med dette teamet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Helt uten å ta stilling til saken så tenker jeg det samme. Om man føler deg uriktig dømt kan man gå i vranglås og nekte samarbeid. Jeg har hatt den diskusjonen i en helt annen (og vesentlig mindre alvorlig sak), hvor vedkommende ikke ville samarbeide med de nødvendige instansene på grunn av sinne og historien som gjorde at hen følte seg stemplet og dømt på helt feil grunnlag. Selv om der logiske hadde vært å legge seg flat og oppnådd det hen var ute etter på den måten. Men hen oppfattet det som å vedgå skyld, og helvete ville fryse over før hen gjorde noe sol kunne oppfattes som om hen var enig/påtok ansvar.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Ja, ok. Da tenkte vi bare forskjellig.
Sånn apropo - har vært på foredrag med henne og hun er helt og absolutt fantastisk
Vel ... det er jo de som kunne sluppet han ut ... helt uavhengig av hva dommen sier ...
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årRandi Rosenqvist er virkelig en bauta på sitt fagfelt, ja!
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Det de er ute etter er jo ikke å fordele skyld, men å se om de har hatt det Rosenqvist kaller "soningsprogresjon" (og det er selvsagt VK informert om, men hvordan han tolker informasjonen vet jo ingen - ikke de som skal vurdere han en gang, så ...)
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Nei jeg er klar over det. Men slik jeg forstår det så har han nektet å forholde seg til noe som helst som er basert på forutsetningen om at han er skyldig, det være seg psykologer eller hva som helst. Jeg forklarte det kanskje litt krøkkete. Men om man mener at en urett er begått så finnes det mennesker som reagerer med å nekte å forholde seg til det systemet som begikk uretten. Selv om all logikk tilsier at man kunne oppnådd mer med å samarbeide og «spilt med». I den saken jeg snakket om ville jeg helst rive av meg håret fordi vedkommende ikke bare kunne «spille med», men det ble et prinsipp for hen - å gjøre det de ba om ville for hen være det samme som å gi dem rett.
|
|
|
#14 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg fatter ikke at folk ser slike bestilte «dokumentarer» og plutselig tror på at folk er fengslet urettmessig. Det være seg Baneheia eller Making a murder. Hva skjer med den kritiske sansen med en gang noen kaller noe «dokumentar»?!
|
|
|
#15 |
|
|
Veldig enig. Det er null problem å lage en dokumentar som får hva som helst til å virke troverdig, det handler kun om hva man velger å inkludere og hva man ekskluderer.
|
|
|
|
#16 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Veldig enig. Dette bildet er jo sluppet løs av VK og hans gjeng. Hvorfor i all verden?
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Enig! Her skulle jeg ønske media var sitt ansvar bevisst.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forstod det som at det var en sentral person i støttegruppa som hadde tatt bildet og delt det med media? Jeg fatter ikke at man tror at et slikt bilde i offentligheten vil bidra til støtte, hadde det ikke vært bedre om han lå lavt som de sier han skal gjøre, selvfølgelig feirer han at han er ute, men vi trenger vel ikke se bilde av det på Dagsrevyen? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Enig. Det blir en ekstra belastning for de pårørende, dette.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og det kan vel ikke bidra til mer støtte for VK heller? Dårlig for alle parter, men man får kanskje veldig godt betalt for et tips med bilde til media, kan det ligge der? |
|
|
|
![]() |
|
|