|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiTenker du på å dampe opp konvolutten? |
|
|
|
|
|
#222 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Nei, man kan da bare åpne en konvolutt? Det er ikke sikkert at ektefelle har noe imot det heller. og konvolutter som allerede er åpnet er jo easy access. Jeg mener ikke man skal begynne å lese den andres post på den ene eller den andre måten altså, men det er ikke akkurat sånn at de fleste av oss låser inn posten. Grunnen til at man ikke åpner det er ikke at man ikke kan, men at det ikke er riktig. Det samme vil jo gjelde elektronisk post, det at man har tilgang gjør ikke at man faktisk benytter seg av det.
|
|
|
#223 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#224 |
|
Rockesøster
|
Det var i alle fall godt å høre.
|
|
|
#225 |
|
can-jur
|
Helt ærlig synes jeg ikke du oppfører deg så veldig respektfullt selv heller.
|
|
|
|
#226 |
|
Bedreviter
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFolk som har problemer med at andre enn tiltenkt mottaker har fysisk tilgang til å lese det man skriver, kan jo ikke bruke digital kommunikasjon i det hele tatt, tenker jeg. Dere vet at det alltid finnes noen som i teorien kan lese det dere skriver, ja? Og at det alltid er et spørsmål om tillit og ikke begrensninger som gjør at eposten eller meldingene dine ikke blir lest av andre? |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg skriver sjeldent noe som er så hemmelig at jeg "dør" hvis noen ser det. Men jeg synes likevel det er greit at jeg kan stole på at ikke hele familien til venninnene mine leser alt jeg skriver. Og det samme fra min side selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hæ? Elektronisk post kan leses uten å etterlate spor, en åpnet konvolutt vitner om at noen har lest. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat det tenke jeg også.
|
|
|
|
#230 |
|
maler
|
Jo, men vi snakket om en situasjon hvor ektefelle syntes det var greit? Den som sender brevet har jo ingen kontroll.
|
|
|
#231 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Joda. Men slik jeg leser NeXtlife så er ikke poenget at det er 100% safe, men at mottager har gjort det h*n kan for at det ikke skal komme i uvedkommedes hender. At det er unødvendig å la andre få muligheten til å lese når man Kan sette på innstillinger som hindrer dette.
|
|
|
#232 |
|
fri
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMan kan selvsagt aldri forsikre seg om at det man verken skriver i elektronisk post, eller skriver for hånd i et brev man sender i lukket post ikke kan leses av andre. Men det jeg synes det er merkelig å ikke skulle kunne stole på at når jeg sender en melding til en venninne, så er det ikke nødvendigvis henne som leser den. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
By the Sea
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMan kan jo aldri føle seg helt sikker på at andre enn mottaker leser - men det er nå i alle tilfeller ordentlig fint når folk utviser hensyn og respekt nok til ikke å gjøre det. Det er hele poenget mitt.
|
|
|
#234 |
|
Bedreviter
|
Jeg syns det er merkelig å ta utgangspunkt i at delt passord=delt innhold. Mine venninners skriftlige betroelser er like trygge om mannen min har tilgang til telefonen min eller ikke. Og hadde han ønsket å lese min private korrespondanse, så hadde i alle fall ikke koden på mobiltelefonen min hindret ham. Jeg aner ikke hvor lang tid han ville brukt på å skaffe seg urettmessig tilgang til ting som ligger på min mobil, men det ville overraske meg om det tok mer enn et døgn. Den eneste grunnen til at korrespondansen min er trygg for mannen min, er at han ikke ville drømme om å lese den. Tekniske sperrer hadde aldri kunnet holde ham unna. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
awesom
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDette hadde sporet litt av da. Men vi har felles økonomi og felles lån. Vi har separate lønningskontoer, men med tilgang til hverandres vi netbanken. Vi har separate fond. Vi har aldri kranglet noe særlig over økonomi. Har aldri stusset noe over hverandres forbruk.
|
|
|
#236 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEg synest og heile passorddiskusjonen blir absurd og minner meir om mistillit til folk enn om noko anna. Eg kan låse opp telefonen til mannen min og eg kan nettbankpassordet hans slik at eg kan bruke hans kort til å betale med. Men eg bruker ikkje telefonen hans til anna enn å (ein sjeldan gong) ringe min eigen for å finne ut kor eg har gjort av han, eller her om dagen, ringe legevakta med då eg ikkje fann min. Og det synest eg faktisk er ein fin ting.
|
|
|
|
#237 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMen eg har eit spørsmål til dykk som skriv om heilt separat økonomi: Korleis gjer ein det, i situasjonar kor ein ikkje er jamnbyrdige? Vi har hatt periodar kor den eine har forsørga den andre, begge vegar. Ein av oss har vore mellom jobbar eller fullført studier og liknande. Ein av oss har venta på vedtak frå nav eller vore i oppstartsperiode i ny jobb og venta halvannan månad på første lønning og så vidare ... Kor rigide er ein, når ein snakker om separat økonomi? Eg har vansker med å sjå føre meg noko anna enn ei "etter evne og behov"-tenking i eit forhold med felles bolig og felles barn. Så eg blir rett og slett litt nysgjerrig på kor separat økonomi folk har, når dei snakker om separat økonomi.
|
|
|
|
#238 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Så enig!