Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 22:13   #221
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg ble så enormt provosert av hun der Dagrun Eriksen syns det var pinlig at reservasjosnretten fikk så stor motstand. Pinlig! Jeg kjenner jeg blir helt sånn skingrestemmerasende. Er hun den nye Apelthun Sæle?

Dagrunn Eriksen kan brenne. Jeg ble ikke bare provosert, jeg ble fly forbannet. Jeg ble ikke så rent lite forbannet av Ernas hersketeknikk når hun mener det er spesielt at reservasjonsretten får så mye oppmerksomhet, når kvinner utsettes for vold og annet, andre steder.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:26   #222
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Han FRPpolitikeren jeg diskuterte med mente at vi kvinner burde være glad for reservasjonsretten, for nå fikk vi jo vite hvem av legene som reserverte seg. For det var jo sånn at legene allerede nektet å henvise og hadde lov til det. Så denne reservasjonsretten var jo bare for å få det i mer ordnede former. Ja, også var dette bare et nytt forsøk på å sverte regjeringen, og han mente at dersom dette forslaget hadde kommet fra de rødgrønne så hadde ingen reagert.

Gammel 10-03-14, 22:39   #223
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Jeg blir så eitrende forbanna på denne saken - og særlig på at man faktisk prøver å skylde på sine politiske motstandere i denne saken. Det er så utrolig frekt og freidig at jeg kan ikke få sagt det. Bent Høie gikk ut i fjor og var klokkeklar på at reservasjonsrett var uaktuelt - det samme har Heidi Nordby Lunde gjort. Og så er de frekke nok til å hevde at venstresiden kjører beinhardt på?

Her er hva Vampus mente om reservasjonsrett i 2013.

http://vampus.blogspot.no/2013/01/re...ttigheter.html

Og her er hva hun sier nå:
http://vampus.blogspot.no/2014/02/sa...pa-plenen.html

http://www.nrk.no/ytring/kvinnedag-u...ner-1.11590493

De (Høyre-politikerne i forrige avsnitt) burde legge seg flate. Og så burde de tenke seg veldig godt om. Og vurdere om samarbeidet med KrF er verdt at de mister all kred. Makan.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:59   #224
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg alt for sliten til å google dette selv, men H og FrP er vel ikke en mindretallsregjering? Er de avhengige av KrF?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:01   #225
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå er jeg alt for sliten til å google dette selv, men H og FrP er vel ikke en mindretallsregjering? Er de avhengige av KrF?

Jepp, det er de.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 10-03-14, 23:06   #226
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Forresten - ang Dagrunn Eriksen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10145765

Som altså synes det er så pinlig at norske kvinner ikke bryr seg om vold og overgrep, bare om reservasjonsrett () - hva i huleste vet hun om det? Det er så utrolig arrogant at jeg har ikke ord.

mvh Pøblis som både er mot reservasjonsrett, dustete politikere og vold mot kvinner - og som har jobbet aktivt med det siste i mange år.

Seriøst, ass.

Gammel 10-03-14, 23:11   #227
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

- Det er en internasjonal kvinnedag. Da må vi ha det internasjonale perspektivet.

sier Solveig Horne til slutt i saken i VG.
Hahaha! sier jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:18   #228
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hahaha! sier jeg.

Solveig Horne for President!

Neida. Kødda!

Gammel 10-03-14, 23:22   #229
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hahaha! sier jeg.

:grinele:

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:26   #230
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opprørt. Siden abortloven kom tidlig på 70-tallet har noen på ulovlig vis praktisert reservasjonsrett. Dette har de gjort under regjeringer av mange farger uten at dette har fått noen konsekvenser for dem. Selv etter at de rødgrønne bestemte at det ikke var lov så fortsatte de som før uten konsekvenser.

Nå er et forslag til lov på høring hvor man skal få dette inn i ordnede former. Leger skal få mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinnens rett til abort.

På denne måten vil kvinner vite om en lege har reservert seg og ikke finne ut av det når hun i en veldig sårbar situasjon er hos legen som tilfeldigvis er en lege som har reservert seg.

Ved å skaffe seg kunnskap om hvem som har reservert seg kan man hjelpe mange.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:28   #231
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så fordi noen har gjort noe ulovlig i over 30 år så burde vi tilpasse samfunnet etter de? Det kunne jo føre til mange morsomme endringer i lovverket vårt hvis vi skal operere på den måten?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:32   #232
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

elg: fastlegene har påtatt seg en oppgave (de har en fastlegejobb, og får ikke akkurat lite penger for dette), i denne ligger også arbeidsoppgaven å henvise til abort, da må man gjøre nettopp det.
Også er det også slik at det mange steder ikke er så mange leger å velge mellom...

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:36   #233
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

På denne måten vil kvinner vite om en lege har reservert seg og ikke finne ut av det når hun i en veldig sårbar situasjon er hos legen som tilfeldigvis er en lege som har reservert seg.

Dette argumentet ser jeg går igjen ofte. NÅR skal en ung jente finne ut av dette? Når hun er 12? Når hun er 14? Når hun er 16? Eller kanskje den dagen hun står der 15,5 år gammel skamfull og med gråten i halsen på kontoret til legen hun har arvet av moren sin, som hun har gått til med hovne mandler og sting i panna gjennom oppveksten? Når hun står der på kontoret til den ene legen hun kjenner som hun trodde skulle være trygg å snakke med når hun står ovenfor det som er hennes hittil tøffeste avgjørelse?

Det er jo en gang slik at aborter ikke er noe som planlegges. Og det er slik at de aller fleste jenter arver leger av en av sine foreldre. For meg som noen-og-tredve-år-gammel trebarnsmor bosatt innenfor ring 3 i landets hovedstad er det nada problem å finne ut om min lege har reservert seg og bytte h*n ut hvis jeg skulle ønske det. Men det blir for dumt å tro at alle landets 14-15-16-åringer innhenter denne informasjonen og gjør noe med det. Kanskje mest av alt fordi de fleste i den alderen tenker at dette ikke angår de. De har jo full kontroll på livet. Slikt skjer jo ikke de. Dette er ikke noe unge jenter tar stilling til før de plutselig står der med den vonde klumpen i magen, tvilen, skammen og spørsmålene. Da synes jeg jommen alle norske fastleger (som får tilskudd av skattebetalernes penger for hver eneste pasient de har på lista si) plikter å utføre jobben sin og møte de på en skikkelig måte.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:39   #234
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Haha, du kødder?

Som fastlege kan man fullstendig gi faen i å reservere seg mot henvisning til abort og kobberspiral. Da er man uegnet for jobben sin. Er man så sart, uempatisk, selvrettferdig og moralistisk at man ikke fikser det kan man finne seg en annen jobb.

Nei til menneskerett å være fastlege!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 23:46   #235
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opprørt. Siden abortloven kom tidlig på 70-tallet har noen på ulovlig vis praktisert reservasjonsrett. Dette har de gjort under regjeringer av mange farger uten at dette har fått noen konsekvenser for dem. Selv etter at de rødgrønne bestemte at det ikke var lov så fortsatte de som før uten konsekvenser.

Nå er et forslag til lov på høring hvor man skal få dette inn i ordnede former. Leger skal få mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinnens rett til abort.

Det som gjør MEG pisse forbanna () i denne saken er at 1) Detter går ut over kvinnen. 2) Helsepersonell HAR reservasjonsrett - alle kan reservere seg mot å utføre og assistere ved inngrep. 3) denne "reservasjonsretten" handler om at leger ikke vil ha noe med kvinner som ønsker abort å gjøre. 4) I praksis betyr denne "retten" eller muligheten at legen unndrar seg å informere kvinnen om inngrepet og å overlevere kvinnens helseopplysninger til sykehuset hvor kvinnen selv begjærer aborten utført. Noe som liksom er en slags kjerneoppgave for en fastlege. Og 5) mange fremtredende Høyre-politikere, slik som Bent Høie og Høyrekvinnene og Heide Nordby Lunde var imot reservasjonsretten helt til man plutselig syntes at dette var en fin sak å la bittelille KrF få bestemme.

Og som helsepersonell synes jeg det er viktig at vi som jobber med slik, tar vare på pasientene våre. I denne saken altså de sårbare kvinnene. Å skulle forholde seg til at man kan treffe en lege som har reservert seg når man er i en veldig sårbar posisjon, burde være absolutt helt unødvendig.

Og hvor skal forresten grensene gå? Skal fastleger kunne reservere seg fra å veilede og sende begjæring, mens apotekansatte må utlevere angrepiller? Hvor skal grensene gå? Hvem skal bestemme hvor grensene skal gå? Hvilke typer helsepersonell skal kunne reservere seg, og mot hva?

Gammel 10-03-14, 23:48   #236
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Men er det ikke slik at noen leger har tatt seg en rett til å reservere seg som de ikke har. I dag kan det være at den eneste legen man har tilgang til har reservert seg. Så langt jeg har forstått den nye loven så skal den gi en mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinners rett til abort. Dette betyr vel at leger ikke kan reservere seg der de er alene.

Jeg tror også at informasjon om hvilke leger som har reservert seg vil spre seg raskt i ungdomsmiljøene.

Gammel 10-03-14, 23:50   #237
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Men er det ikke slik at noen leger har tatt seg en rett til å reservere seg som de ikke har. I dag kan det være at den eneste legen man har tilgang til har reservert seg. Så langt jeg har forstått den nye loven så skal den gi en mulighet til å reservere seg så lenge det ikke går utover kvinners rett til abort. Dette betyr vel at leger ikke kan reservere seg der de er alene.

Jeg tror også at informasjon om hvilke leger som har reservert seg vil spre seg raskt i ungdomsmiljøene.

Seriøst, Elg?

Hadde ikke vært enklere for alle hvis man visste at fastlegen var den man kunne gå til, uansett?
Og ser du ikke at denne saken er en politisk hestehandel som ikke har noe som helst med bedrede rettigheter og sånn å gjøre?

Gammel 10-03-14, 23:53   #238
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det er jo akkurat det de HAR gjort. det har aldri vært noen reservasjonsrett utover retten til å ikke utføre eller assistere ved abort. På gynekologiske avdelinger er ALLE, uansett hva slags syn de har på abort, forpliktet til å hjelpe kvinnen før og etter inngrepet.

Gammel 10-03-14, 23:53   #239
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke prikke Olifant, så jeg må bare klappe litt i tråden i stedet. Nemlig! Jeg fikk heldigvis prikke pøbel.

Gammel 10-03-14, 23:56   #240
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Hva er alternativet til den nye loven? Man har prøvd et forbud. Det endret ingenting. Hvordan skal man finne disse fastlegene som tar seg til rette og bryter loven? Høie prøver nå med den eksisterende loven å finne dem, men det kommer nesten ingen anmeldelser.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.