Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 22:29   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg for min del er glad for at ikke alle bare tenker på å ta valg som gjør at det å kombinere jobb og barn er uproblematisk, sånn at noen faktisk gidder å være leger og andre krevende yrker, og at det heller ikke er sånn at om man velge det, så må man også velge bort barn. Vi ønsker likestilling. Vi ønsker at kvinne skal prioritere karriere. Javel. Men da bør kanskje samfunnet også innrettes slik at man ikke må velge bort god lønn og spennende arbeidsoppgaver for å ha familie (og nei, jeg forsøker ikke å si at det ikke finnes famimievennlige jobber som både kan betale godt OG være spennende)

Gammel 24-09-13, 22:32   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg for min del er glad for at ikke alle bare tenker på å ta valg som gjør at det å kombinere jobb og barn er uproblematisk, sånn at noen faktisk gidder å være leger og andre krevende yrker, og at det heller ikke er sånn at om man velge det, så må man også velge bort barn.

Det er klart man ikke må det, men like fullt er det et bevisst valg, og jeg synes det er fascinerende at så mange mener at skolen skal tilpasse seg personlige valg man har gjort.

Forøvrig er det såvidt jeg vet påvist helt konkret sammenheng mellom fravær og graden av fullført/bestått.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:38   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er klart man ikke må det, men like fullt er det et bevisst valg, og jeg synes det er fascinerende at så mange mener at skolen skal tilpasse seg personlige valg man har gjort.

Forøvrig er det såvidt jeg vet påvist helt konkret sammenheng mellom fravær og graden av fullført/bestått.

Det er vel heller et ønske om at skolen skal være tilpasset de øvrige behovene i samfunnet. Slik som at vi skal kunne ha leger, sykepleiere, prester og andre turnusarbeidende som greit kan kombinere jobb og familie.

Jeg er ikke helt sikker på at det ville vært kjempefruktbart om alle med krevende jobber gikk av sted og ble lærere istedet fordi det tydeligvis er så familievennlig. :dukker:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:43   #4
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er ikke helt sikker på at det ville vært kjempefruktbart om alle med krevende jobber gikk av sted og ble lærere istedet fordi det tydeligvis er så familievennlig. :dukker:

Hva som er familievennlig tror jeg er veldig opp til den enkelte. Det er veldig mange som opplever lærerjobben som lite familievennlig også. Mitt poeng er at det må kunne gå an å ta grep for å endre egen situasjon dersom man mener at situasjonen er uholdbar.

Gammel 24-09-13, 22:48   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er familievennlig tror jeg er veldig opp til den enkelte. Det er veldig mange som opplever lærerjobben som lite familievennlig også. Mitt poeng er at det må kunne gå an å ta grep for å endre egen situasjon dersom man mener at situasjonen er uholdbar.

Ja man kan si opp jobben og nave i stedet. *løsningsorientert*
For noen av oss er det ikke bare å velge og vrake og redusere stilling.

Om man opplever at produksjonsbedriften må legge om og det blir stadig mer ugunstig arbeidstid for å imøtekomme nye krav mener jeg ikke det er urimelig å tenke tanken på at de tjenestene (blant annet skole) som i stor grad finansieres av dette kan bli litt mer fleksible. Det et ingen god løsning i en liten kommune at småbarnsforeldrene tar ut permisjon for å slippe å jobbe skift i bedriftene.
Kanskje er det billigere totalt sett å gjøre noe med skolen?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:40   #6
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt skal den enkelte kunne ha meninger om utviklingen i samfunn og skole. Når samfunnet endrer seg er det sunt og bra komme med innspill på hva som kan gjøres for å tilpasse. I de fleste bransjer er brukeres meninger viktige. Er de ikke det i skolen?

Gammel 24-09-13, 22:50   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg derimot synes det er ytterst fascinerende at en lærer synes at om en gruppe med barn har det tyngre enn andre, ikke er det fnugg interessert i å prøve å finne en løsning men avfeier det hele med at "dette har mamma og pappa valgt bevisst".

Jeg lurer på om jeg kan innføre samme praksis i helsevesenet? Sykemeldt mer enn to uker etter brudd? Nei, du får ikke det. Førskolelærer og må bære rundt på unger, sier du?
Du burde ha valgt kontorjobb! Vi kan ikke drive og flekse på den måten der ut fra folks personlige yrkesvalg. Det er dessuten godt dokumentert at langvarig sykemelding gjør at folk ikke kommer seg ut i arbeid.

Gammel 24-09-13, 22:54   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg derimot synes det er ytterst fascinerende at en lærer synes at om en gruppe med barn har det tyngre enn andre, ikke er det fnugg interessert i å prøve å finne en løsning men avfeier det hele med at "dette har mamma og pappa valgt bevisst".

Dersom jeg følte at mitt barn virkelig hadde det tyngre enn andre på grunn av et valg jeg har gjort ift jobb, hadde jeg sluttet på dagen.

Når det er sagt, klarer jeg ikke å se at manglende mulighet til å ta 6 ukers ferie med barna (noe de færreste har) gjør at barna har det tyngre enn andre. Der håper jeg mange andre faktorer spiller inn.

Gammel 24-09-13, 22:34   #9
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg for min del er glad for at ikke alle bare tenker på å ta valg som gjør at det å kombinere jobb og barn er uproblematisk, sånn at noen faktisk gidder å være leger og andre krevende yrker, og at det heller ikke er sånn at om man velge det, så må man også velge bort barn. Vi ønsker likestilling. Vi ønsker at kvinne skal prioritere karriere. Javel. Men da bør kanskje samfunnet også innrettes slik at man ikke må velge bort god lønn og spennende arbeidsoppgaver for å ha familie (og nei, jeg forsøker ikke å si at det ikke finnes famimievennlige jobber som både kan betale godt OG være spennende)

Kanskje alle med barn burde blitt lærere. Hvis ikke synes jeg det er legitimt å mene at skolen godt kan endres i takt med tiden og ikke leve i en tid hvor familier trenger potetferien for å høste årets avling.

Gammel 24-09-13, 22:36   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kanskje alle med barn burde blitt lærere. Hvis ikke synes jeg det er legitimt å mene at skolen godt kan endres i takt med tiden og ikke leve i en tid hvor familier trenger potetferien for å høste årets avling.

Det er en haug med andre yrker og arbeidsordninger som er helt kompatibelt med barns ferieordning, og det finnes også mange yrker der man selv kan ta grep (feks lønnsnedgang, reduksjon fra full stilling etc) for å få det til å gå rundt på en lettere måte. Ikke trenger det være kvinnen som tar slike grep heller, det kan like gjerne være mannen. Som flere påpeker i tråden, er det på ingen måte nødvendig at barn har fri hele høst- og vinterferien, så det er et rimelig dårlig argument for meg. Mine barn har sjelden hatt det selv om jeg er lærer, jeg pleier nemlig rette ca halve ferien.

Gammel 24-09-13, 22:43   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig. Og Apan, jeg mener ikke at skolen skal tilpasse seg folka personlige valg, men derimot synes jeg at skolen skal henge med samfunnsutviklingen, og ta inn over seg at barn ikke trenger fri hele sommeren for å hjelpe til på gården. Eller potetferie. Når realiteten for de aller fleste av de minste barna er at de ikke har ferie, men er på alternativer til skole, fordi foreledrene må jobbe. Om de ikke har lærerforeldre.

Gammel 24-09-13, 22:48   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Nemlig. Og Apan, jeg mener ikke at skolen skal tilpasse seg folka personlige valg, men derimot synes jeg at skolen skal henge med samfunnsutviklingen, og ta inn over seg at barn ikke trenger fri hele sommeren for å hjelpe til på gården. Eller potetferie. Når realiteten for de aller fleste av de minste barna er at de ikke har ferie, men er på alternativer til skole, fordi foreledrene må jobbe. Om de ikke har lærerforeldre.

Jeg er ikke uenig i det, men det er veldig mange utfordringer i skolen idag, og jeg synes det kunne vært fint om dere som tenker at fleksible løsninger virker så lettvint kunne gitt et minimum av svar på hvordan det praktisk skal håndteres i en skole som allerede har en enorm utfordring ift tilrettelegging og individuell tilpasning på grunn av alle de ulike behovene som elevene har. Jeg antar de fleste er enig i at det er mange elevbehov som bør gå foran innføring av fleksibel ferieordning.

Men selvsagt synes jeg også at det er helt greit å ønske seg fleksibel ferieordning, mye heller det enn at man tenker man bør kunne ta ut dager når som helst, jeg savner bare at det forklares hvor veldig lett dette skal kunne løses midt oppi alt annet. På alle trinn.

Gammel 24-09-13, 22:53   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke uenig i det, men det er veldig mange utfordringer i skolen idag, og jeg synes det kunne vært fint om dere som tenker at fleksible løsninger virker så lettvint kunne gitt et minimum av svar på hvordan det praktisk skal håndteres i en skole som allerede har en enorm utfordring ift tilrettelegging og individuell tilpasning på grunn av alle de ulike behovene som elevene har. Jeg antar de fleste er enig i at det er mange elevbehov som bør gå foran innføring av fleksibel ferieordning.

Men selvsagt synes jeg også at det er helt greit å ønske seg fleksibel ferieordning, mye heller det enn at man tenker man bør kunne ta ut dager når som helst, jeg savner bare at det forklares hvor veldig lett dette skal kunne løses midt oppi alt annet. På alle trinn.

For eksempel ved at lærerenes ferie/avspaseringsordninger ikke er så rigide som de i dag.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:29   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Sitat:

6. Oslostandard for vurdering av permisjonssøknader
Retningslinjene nedenfor sier noe om i hvilke situasjoner skolen kan innvilge permisjon, forutsatt at dette er forsvarlig, og i hvilke situasjoner skolen ikke skal innvilge permisjon.
Det skal i grunnskolen i Oslo ikke innvilges permisjon i perioder med forberedelser til, og gjennomføring av:
• Statlige kartleggingsprøver
• Nasjonale prøver
• Osloprøver
• Eksamener, muntlig og skriftlig
Det skal normalt ikke innvilges permisjon til ferie eller andre festpregede familiebegivenheter.
Det kan innvilges permisjon til familiebegivenheter av særlig sorgpreget karakter, for eksempel dødsfall eller begravelse. Dette gjelder også på dager der det gjennomføres prøver eller forberedelse til prøver.
Det kan innvilges permisjon når eleven er tatt ut til å delta ved idrettslig eller kulturell konkurranse/stevne på nasjonalt eller internasjonalt nivå. Det skal normalt ikke gis permisjon til treningssamlinger eller lignende.

Jeg synes det er tåpelig å gi idrett og kultur unntak når man sier nei til det meste utenom dødsfall og begravelse.

Gammel 24-09-13, 22:32   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er tåpelig å gi idrett og kultur unntak når man sier nei til det meste utenom dødsfall og begravelse.

Heilt einig!

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:31   #16
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Apan - det var dagens beste innlegg!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:41   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne diskusjoenen blir liksom like lite fruktbar hver eneste gang den kommer opp.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:42   #18
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis hele skolesystemet skal endres så er det ikke akkurat lærerene som må stå for det. Det er jo et par hakk opp i systemet som står for de tingene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:43   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Esme hadde et veldig godt poeng forrige gang vi diskuterte dette, og det er at det er viktig at skiftarbeidere også er en sammensatt gruppe mennesker. Det bør ikke bare være unge, ugifte turboarbeidere som kan jobbe døgnet rundt. De er bra for en arbeidsplass, og det er bra for dem den aktuelle arbeidsplassen server at det finnes ulike typer mennesker der.

Så jeg begynner faktisk å helle mot at man trenger en full gjennomgang av hvordan skolen kan tilpasses samfunnet vi lever i bedre. Både pedagogisk og i rammeverket. Det er viktig at barn får fri sammen med foreldrene sine, uten at de må bli lærere eller jobbe 80% av den grunn. Det burde være i alles interesse.

Samtidig som jeg mener at arbeidsplasser med turnus bør gjennomgå rutinene sine og se hvordan de kan bidra til at det blir en god arbeidsplass for alle de som jobber der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:46   #20
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Kanskje alle med barn burde blitt lærere.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

I de fleste bransjer er brukeres meninger viktige. Er de ikke det i skolen?

Jeg er imponert over saklighetsnivået.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.