Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-13, 12:58   #221
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg får hjelp av en mann som skal fikse problemområdene i hagen. Jeg lurer på om det finnes arter av rhododendron som trives på indre østlandet? Og så er jeg på jakt etter hardføre, lave roser. Finnes det slikt? Dette er et par bed som får sola klokka to om ettermiddagen som som har sol hele kvelden.

Hvor lave da? Det finnes mange hardføre roser. Jeg har kikket i denne rosekatalogen for å finne ut hva som er hardføre typer. Jeg har også plantasjens hagebok. Hva slags type roser liker du da? Stilk, klase, busk? Gammeldagse, moderne?
Jeg har The fairy (bunndekkerose), Astrid Lindgren (hardfør klaserose ca 1 m), Madame de cour (moderne stilkrose), Ingrid bergman (veldig hardfør stilkrose), Hurdalsrose (høy klatrerose/tre) og Maidens blush (2m høy historisk rose) på en slik plass, og alle trives bra. Jeg har roser rundt omkring i hele hagen, i alle sol- og skyggeforhold, og alle klarer seg. De eneste rosene som ikke trives i min hage er de som står rett ved noen store bjørketrær. Trærne stjeler nok all næringa.

Gammel 06-05-13, 09:54   #222
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte sommerblomster i går og plantet i krukker. Fikk sånn sommerfølelse i går når det endelig var skikkelig varmt. Håper kulda nå har gitt seg. Klippet bittelitt av rosene også men bør vel vente litt kanskje..

Gammel 06-05-13, 22:15   #223
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jordskokken min som jeg plantet i en potte inne har blitt en meter høy! Den kommer til å være alt for lang før tela har gått og jeg får plantet den ut her. Men jeg har to til stående i vannglass i vinduskarmen, håper de kommer seg ut før de har blitt for lange.

Gammel 07-05-13, 07:05   #224
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Huff, så får jeg svi for utålmodigheten min. Tomatplantene og lobeliane jeg plantet ut for litt siden har ikke fått frost på seg (og tomatplantene har jeg stort sett tatt inn om natta), men de er aldeles hvitflekkete på bladene. Ikke noe bra tegn, antar jeg.

Men margerittene tåler en del, for de er like fine.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 08:07   #225
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Tomater er kjempesensitive - ikke bare på frost men på lave temperaturer. Flere sorter klarer seg heller ikke utenfor drivhus. Setter du de ut for tidlig kan veksten stoppe helt opp - eller de kan dø. Det er bare å smøre seg med tålmodighet sånn at ikke alt arbeidet man har lagt ned blir bortkastet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 08:14   #226
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Tomater er kjempesensitive - ikke bare på frost men på lave temperaturer.

Det har jeg blitt gjort oppmerksom på, og har derfor tatt dem inn for natten. Men de har stått i sterk sol de siste par dagene, kan det være årsaken til de slappe, hvitflekkete bladene?

Gammel 07-05-13, 09:37   #227
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Fin tråd! Her hører jeg også hjemme. Vi har en passe stor hage med frukttrær og bærbusker, prydbusker og to bed hvorav det ene er ute av kontroll (gress, ugress, villroser m.m). Vi har raket, luket, plantet noen løker og sådd gress på to bare flekker. Nå er spørsmålet: hva gjør vi med den *$#! tyskkålen? I fjor tok den over hele hagen. Og hva gjør vi med gresset? I år vil det ikke bli grønt i det hele tatt. Naboene har grønn plen. Gresset ER faktisk grønnere på den andre siden!
Jorda her er veldig leirete, noe som ikke ser ut til å være til hinder.. Og det virker som brunsneglene ikke liker leire.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 09:52   #228
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Da er rosebeddet klipt ned, jeg har en skråning med the fairy roser også men den har jeg foreløpig ikke rørt. Det som var et epletre men nå er et plommetre er klipt ned, og syrinhortensiaen har klart seg i potte over vinteren og ser fin ut. Må bare potte den om. Men gjødsling har jeg ikke fått gjort, har ikke kommet meg på noe hagesenter hittil i år.

Gammel 07-05-13, 09:53   #229
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Nå er spørsmålet: hva gjør vi med den *$#! tyskkålen?

Vi flyttet.

Gammel 07-05-13, 09:54   #230
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fin tråd! Her hører jeg også hjemme. Vi har en passe stor hage med frukttrær og bærbusker, prydbusker og to bed hvorav det ene er ute av kontroll (gress, ugress, villroser m.m). Vi har raket, luket, plantet noen løker og sådd gress på to bare flekker. Nå er spørsmålet: hva gjør vi med den *$#! tyskkålen? I fjor tok den over hele hagen. Og hva gjør vi med gresset? I år vil det ikke bli grønt i det hele tatt. Naboene har grønn plen. Gresset ER faktisk grønnere på den andre siden!
Jorda her er veldig leirete, noe som ikke ser ut til å være til hinder.. Og det virker som brunsneglene ikke liker leire.

Vi bor jo ikke langt unna og hvis det er det samme som vi kaller skvallerkål tar ugressfjerner på sprayflaske knekken på det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 10:09   #231
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har startet brunsneglesesongen. I går morges jogget jeg til toget så tidlig at jeg ikke rakk noen aksjon, men i dag har jeg hjemmekontor og startet dagen med hansker og sneglepinsett (en avlagt stekepinsett i plast, veldig funksjonell). Dere som plukker brunsnegler: Bruk hansker, vask hender etterpå. Brunsnegler kan ha Listeria-smitte.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 10:11   #232
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gremli skremli: å bli kvitt skvallerkålen er et mangeårig prosjekt. Jeg er usikker på om den noensinne forsvinner helt. Jeg har gravd opp noen deler av hagen og luker jevnt. Andre steder klipper jeg med gressklipper, sår gressfrø og fortsetter å klippe regelmessig. Gresset tåler mye bedre å bli klippet kort enn det skvallerkålen gjør og skal, i teorien, etter hvert overta.

Ellers kan man bare gi opp og forsone seg med at den er god i salat.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 11:03   #233
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tomater ville jeg ikke hatt ute i det hele tatt.

Gammel 07-05-13, 11:04   #234
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Tomater ville jeg ikke hatt ute i det hele tatt.

Men jeg gir dem ikke opp helt ennå - verandaen vår er veldig lun, og sesongen er ennå lang!

Gammel 07-05-13, 11:08   #235
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal ha tomatplanten min i vinterhagen hele sesongen. Håper det gir resultater.

Gammel 07-05-13, 11:26   #236
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Kanskje det?
Vi har også veldig leirete hage og har hatt utrolig få snegler hos oss, selv om det visstnok kryr i nabogata..
Nå har vi veldig "ren" hage da. Ikke noe særlig buskete vekster eller noe villniss noe sted. Har veldig liten hage.
Kan man kanskje klippe rosene nå? De skal jo ikke klippes før bjørka har museører men det skjer vel snart siden varmen plutselig har steget med over 10 grader på morgenene.

Gammel 07-05-13, 11:57   #237
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tyskerkålen må man bare venne seg til. Jeg luker et par ganger ganske tidlig i sesongen, det er da det vokser som verst. Så får den gro.

Den er umulig å bli helt kvitt.

Gammel 07-05-13, 12:02   #238
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Men jeg gir dem ikke opp helt ennå - verandaen vår er veldig lun, og sesongen er ennå lang!

Kan du ikke ordne noe å ha over dem? De liker ikke regn, de er utrolig sårbare overfor kulde og trekk.

Jeg har faktisk prøvd å ha tomater ute, så lunt som mulig, un der tak, men ubeskyttet og de vokste rett og slett ikke.

Gammel 07-05-13, 13:30   #239
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kan du ikke ordne noe å ha over dem? De liker ikke regn, de er utrolig sårbare overfor kulde og trekk.

Jeg har dem allerede på overbygd terrasse. Dette skal jeg få til! *stabeist*

Gammel 07-05-13, 15:51   #240
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Du må nok ha et lite minidrivhus eller dandere noe plast rundt.

http://designdreamsbyanne.blogspot.c...reenhouse.html

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.