Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne > Twenty-four shades of glue

[2012] 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Twenty-four shades of glue En overambisiøs hobbyjulekalender i Shanes ånd der limpistolene er ladde, planene er store, entusiasmen påtrengende og resultatet høyst usikkert.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 21:57   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Min smaker nok litt knekk ja. Det var jo opprinnelig ment som lim til pepperkakehuset også. Det var i grunnen derfor jeg puttet i sjokoladen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 22:03   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke om taket er nådd men.... Ja. Bilde kommer..

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bilde-1.JPG (44,0 KB, 34 visninger)

Sist redigert av Joika : 17-12-12 kl 22:11.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 22:08   #3
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg laget dobbel porsjon nå nettopp og sier bare nam.

Gammel 17-12-12, 23:27   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kveldens ladning, denne gangen med Alpro soyakremfløte og litt ekstra salt. Og vet dere, jeg bare smeltet alt i gryta samtidig og tilsatte et par dl sirup i tillegg, gadd ikke smelte sukkeret først (men da må det koke lenger, min kokte i godt over en halvtime i hvert fall, jeg tror jeg var i ferd med å lage karameller). Håhå så digg. Ingen får denne, denne er MIN. Den ble så tykk og god at jeg rett og slett bestemte meg for å bruke en liten del av den til å lage fylte sjokolader. Hadde litt masse i små konfektformer som jeg frøs, så tok jeg dem ut av formene og dyppet dem i smeltet sjokolade og lot dem stivne igjen. Hjemmelaget Smil!

Sausen er lysere på bildet enn i virkeligheten, var litt heftig lys der jeg tok bilde. (Ikke meningen å føkke med hele oppskriften til Harriet, hennes er sikkert enda bedre, men jeg får bare brentsmak og denne metoden ble lettere for meg, kan også lages til karameller ved å kokes i en times tid+).

Sist redigert av Dixie Diner : 18-12-12 kl 10:23.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 23:27   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke forminsket bilder på nye Photobucket, dessverre, og det å uploade bildet direkte her inne funket ikke, stoppet bare på 11 %!

Gammel 18-12-12, 00:09   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tipset om å smelte alt på en gang!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 09:58   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den flaska som har stått i kjøleskapet er ikke flytende nå nei ser jeg... Lar den stå i romtemperatur en stund, for å se.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:14   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Min karamellsaus på flasker er umulig å rikke. Må varmes i vannbad før man får noe som helst ut av den gitt. Jeg var riktignok klar over at det kom til å bli fastere siden jeg måtte koke den litt etterpå, men jeg rørte inn mer fløte så det er dobbelt opp i den oppskriften her, og allikevel er den så fast.
Lurer litt på om jeg skal adoptere Dixies ide om å lage smilkonfekt, og s koke alt i ett jafs i en ny ladning.
Det smaker jo usedvanlig godt det også, vi har nemlig kokt karameller de siste dagene, og det er jo akkurat samme greia men meget enklere når man slipper den første sukkersmeltefasen.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:21   #9
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den første ladningen jeg lagde har også blitt temmelig fast i krukka si. Har lagd ny nå som ble lysere - og denne gangen huska jeg saltet.

Gammel 18-12-12, 10:39   #10
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min saus i flasker har også stivnet, men jeg varmet den i mikroen på sånn passe varme. Tok av lokket først da. Gikk veldig bra og sausen ble varm og flytende.

Har laget den 2 ganger, men har ikke hatt noe problem med å lage den. 8-åringen klarte det nesten uten hjelp også.

Gammel 18-12-12, 10:18   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt spent på om min kommer ut sv flaska jeg og.

Gammel 18-12-12, 12:52   #12
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde min på olivenglass, så den kan man få fine kuler av å legge på isen. Jummy!

Gammel 18-12-12, 13:34   #13
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Den ble veldig bra. Og fantastisk god! Menne.. Hvordan får jeg bort det tykke, brente laget med sukker oppover langs kanten av gryta? Må kanskje bare varme opp igjen?

Gammel 18-12-12, 13:35   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare sett gryta i vann en stund så løsner det. Hvis ikke det er totalt svartsvidd ihvertfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 13:36   #15
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Bare sett gryta i vann en stund så løsner det. Hvis ikke det er totalt svartsvidd ihvertfall.

Ikke svidd, bare stivt.

Gammel 18-12-12, 13:38   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da pleier det å løse seg opp i vann.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 13:46   #17
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Bra! Blir sausen veldig stiv i kjøleskapet? Den ble helt perfekt i konsistensen nå synes jeg, holder den i romtemperatur noen dager også tro?

Gammel 18-12-12, 14:41   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Bra! Blir sausen veldig stiv i kjøleskapet? Den ble helt perfekt i konsistensen nå synes jeg, holder den i romtemperatur noen dager også tro?

De holder jo noen dager på benken. Den stivner nok litt i kjøleskap. Men kan varmes litt i micro/vsnnbad.

Gammel 18-12-12, 14:50   #19
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vellykka porsjon idag som ble gitt bort, glemte å ta bilde av den først da men. Fikk gitt bort den første ladningen også - men det var ikke del av julepresang.

Gammel 18-12-12, 21:14   #20
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trippel porsjon står til avkjøling. Smakte himmels

Lurer på om det blir noe igjen å gi bort...?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:26.