Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Er moderatorer "brukere som alle andre"?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-12, 01:01   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er moderatorer "brukere som alle andre"?

Sånn tilbke til hi.
Nå så ikke tråden det gjelder (ingen bombe det), jeg forventer at folk i alle fall forsøker å være saklig i sine innlegg. Ja, ikke flåseinnlegg dah.

Men tråder som: "svarte f, den brukeren er bare såååååååååå teit" er ikke min greie.
Om en slik tråd hadde blitt startet av en moderator hadde jeg nok blitt ekstra skeptisk.

Gammel 22-10-12, 01:29   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns alle bør gi meg tilgang til bloggene sine, pluss gi ukentlige oppdateringer av tråder jeg ikke gidder å lese eller ikke har tilgang til.

Seriøst: Er helt enig i at det er alt for mye hinting og halvkvedete viser her om dagen. Det mest irriterende er denne trollhintingen og ignoreringssnakket. Da blir jeg ihvertfall paranoid.

Gammel 22-10-12, 08:26   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Folk» blir ikke kastet ut herfra. Vi har gitt én bruker et ultimatum basert på problematisk forumatferd over lang tid. Problemet har aldri vært at vedkommende har tatt opp visse problemstillinger, men måten det er blitt gjort på.

Toffskij, moderator

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 09:55   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er sånn hinsides uggen stemning akkurat.
Kanskje jeg har blitt avstumpet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 09:57   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett hele denne tråden eller den tråden som har blitt slettet, men på generelt grunnlag mener jeg at moderatorene er vanlige brukere og at jeg ikke har noe problem med hvordan de forvalter moderatorrollen kontra brukerrollen. Jeg har vært her siden starten og moderatorer og forumledelse er grunnen til at jeg er her fremdeles.

Uggen stemning tror jeg handler mest om hvordan man ønsker å bruke forumet. Man kan tvære og dvele ved konflikt, eller man kan gå videre og snakke om barn, mat og strikkeoppskrifter.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 09:58   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det foregår mye her som ikke burde blitt foregått, og som gjør at jeg lurer litt på om vi som er her går på barneskolen eller er voksne.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 10:02   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du bagatelliserer veldig, Røverdatter og tror egentlig ikke du forstår ankerpunktene til flere. Det er jo en ærlig sak, men da synes jeg du skal holde deg for god til å antyde at andre overdriver.

Jeg personlig synes ikke svarene fra ledelsen de siste ukene har vært spesielt beroligende og tar selvsagt konsekvensen av det.

Gammel 22-10-12, 10:06   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes du bagatelliserer veldig, Røverdatter og tror egentlig ikke du forstår ankerpunktene til flere. Det er jo en ærlig sak, men da synes jeg du skal holde deg for god til å antyde at andre overdriver.

Jeg personlig synes ikke svarene fra ledelsen de siste ukene har vært spesielt beroligende og tar selvsagt konsekvensen av det.

Jeg ser den jeg også. Kan virke som om jeg fjaset det bort også.
Jeg tror bare at så lenge det er sånn at det blir en del relasjoner på kryss og tvers her, både gjennom at noen er nære venner i virkeligheten - og at man er godt kjent her på forumet, så vil det kunne bli ubehagelig for noen.
Særlig etter bloggverden tok av, og folk blir personlige der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 10:07   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått med meg det meste som skjedde i forrige runde, og helt uten at jeg ville det så har jeg også forstått de fleste ankepunktene og sammenhengene. Det forandrer ikke min mening om forumdriften.

Gammel 22-10-12, 10:14   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Helt enig!

Gammel 22-10-12, 11:12   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må mer enn gjerne ta kontakt med ledelsen pr. PM dersom det er noe konkret du vil ta opp eller ha svar på, Blondie.

Moderatorisk hilsen Ru

Gammel 22-10-12, 10:16   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt greit at det ikke forandrer din mening, poenget mitt var at du bagatelliserer det faktum at andre opplever det annerledes.

Gammel 22-10-12, 11:15   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det er helt greit at det ikke forandrer din mening, poenget mitt var at du bagatelliserer det faktum at andre opplever det annerledes.

Det må jo være greit at jeg som faktisk ikke syns ting er så biggie også sier meningen min. Jeg er ikke så opptatt av hva andre føler rundt min mening, men hvis det er sånn at noen syns jeg bagatelliserer opplevelsene deres så er det bare inni deres eget hode. Jeg har ikke tenkt på hvordan andre har opplevd ting da jeg svarte her, kun hvordan jeg selv opplever det.

Gammel 22-10-12, 10:40   #14
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Her har det tydeligvis skjedd en del som jeg ikke har fått med meg, men jeg har fått meg nok annet grums her inne i det siste.

Ang spørsmålet. Jeg anser modder som brukere på lik linje med andre brukere, men jeg syns de vise litt ekstra hensyn og kanskje tenke en ekstra gang igjennom hva som postes om man er irritert eller oppgiret i en diskusjon.
Generelt; brukere som slenger dritt om andre brukere har jeg lite til overs for. Livet er fort kort til å bruke masse energi og krefter på grums og tull. Jeg oppfordrer alle til å prøve å løse konflikter privat så langt det lar seg gjøre, og før man vurderer å dra ut en offentlig oppvask bør man tenke godt igjennom hva man ønsker å oppnå og hvordan det vil oppfattes. For når man bare sier A, og ikke kan si verken B, C eller D, men kanskje E.. ja, så ender man opp med spekulering, usikkerhet og anklager. Det er det ingen som er tjent med.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 11:11   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Ang spørsmålet. Jeg anser modder som brukere på lik linje med andre brukere, men jeg syns de vise litt ekstra hensyn og kanskje tenke en ekstra gang igjennom hva som postes om man er irritert eller oppgiret i en diskusjon.

Dette gjelder vel ikke bare moderatorer, men er noe vi godt kan tenke gjennom alle sammen før vi poster.

Jeg synes ikke moddene skal ta ekstra hensyn eller på noen måte holde tilbake (innenfor det som er tillatt, off curse), eneste som skiller oss og dem er at de er en del av ledelsen og har mer ansvar ifa moderering, svare på henvendelser, innrapporteringer og den slags. Når det gjelder forumbruk, deltagelse i diskusjoner og generell mingling, er de som deg og meg. Selvjustisen funker bra på FP, synes jeg, og modder kan si fra hvis de reagerer på noe uten å måtte ta på seg hatten, tenker jeg. Jeg er hvert fall aldri i tvil om når de er modder (for da signerer de ganske enkelt med moderatorisk hilsen), og når de bare diskuterer/deltar/mingler på linje med oss andre.

Gammel 22-10-12, 11:17   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo nettopp det, forumet har forandret seg når dette skjer. Når det tas opp blir initiativtaker kalt bråkmaker/oppvigler/surpomp. Å sette spørsmålstegn ved det man oppfatter som en betydelig kursendring er vel ikke så rart, det handler jo om hvordan man vil bruke forumet fremover.

Hva ligger i "en betydelig kursendring"?

Jeg ser at det kan være vanskelig å ta opp ting som gjelder moddene siden båndene mellom mange av dem er tette. Og jeg er ikke alltid enig i hvordan moderatorene håndterer ting eller svarer på kritikk (det skulle jo tatt seg ut - jeg er jo en militant ytterliggående kverulant - det ligger ikke i min natur å være enig), men innimellom får jeg følelsen av at det bygges opp en gedigen konspirasjonsteori der alle modder får ansvar for det en enkeltmodde har gjort (eller påstås å ha gjort).

:insert banneord:

Jeg håper virkelig at det nå ryddes opp og fikses. Hvordan har ikke jeg noe godt svar på, men kanskje Kofi Annan kan trekkes inn?

Gammel 22-10-12, 11:17   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neimen i alle dager, folkens. Her har jeg bare vært borte fra FP i en helg, og så klarer dere ikke la være å krangle?

Tsktsk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 11:17   #18
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig takknemlig for den jobben forumledelsen og moderatorene gjør. Jeg tenker at moddene må få være brukere på lik linje med andre så lenge de holder seg innenfor forumregelverket.

Tråden fra markedsplassen var stygg syns jeg, men den var jo innenfor regelverket. Modden hadde rett til å lage en slik tråd, men fikk (velfortjent) mye pepper for å ordlegge seg slik hun gjorde. Det må hun på lik linje med alle andre brukere som ordlegger seg slik tåle tenker jeg - min tilbakemelding ble ihvertfall gitt helt uavhengig av moddestatus.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 12:46   #19
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg er veldig takknemlig for den jobben forumledelsen og moderatorene gjør. Jeg tenker at moddene må få være brukere på lik linje med andre så lenge de holder seg innenfor forumregelverket.

Tråden fra markedsplassen var stygg syns jeg, men den var jo innenfor regelverket. Modden hadde rett til å lage en slik tråd, men fikk (velfortjent) mye pepper for å ordlegge seg slik hun gjorde. Det må hun på lik linje med alle andre brukere som ordlegger seg slik tåle tenker jeg - min tilbakemelding ble ihvertfall gitt helt uavhengig av moddestatus.

Nå så jeg aldri tråden på markedsplassen, men er enig med Daffy her. Takknemlig for jobben som gjøres, og forståelsesfull for at det nok ikke alltid er like lett. Og moderatorer og andre brukere må selvsagt tåle lik tilbakemelding på språkbruk.

Det som allikevel gjør denne saken litt spesiell er at tråden er slettet fra salgsforumet, der vanlige brukere ikke kan fjerne tråder, og hvor moddene/forumledelsen sier helt klart fra at de ikke griper inn i konflikter.
Men jeg vil vel anta at man også som vanlig bruker på forespørsel ville fått fjernet en tråd man ikke ville ha liggende til evig tid i salgsforumet eller andre steder hvis det var slik at man ikke hadde tilgang til å fjerne den. Jeg tror vel faktisk jeg har fått gjort det selv når jeg tenker meg om.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 11:22   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fryktelig glad i FP. Det beste er at FP er morsomt, det er så mange kvikke, velformulerte brukere. En annen ting med FP er at folk ikke er redd for å gå i dybden på ting de er interessert i, noe som gjør forumet til en nerdete skattkiste. Om man lurer på noe, får man svar på det utroligste, og slomsete, tabloide utsagn blir så godt som alltid stanset og arrestert av folk med ekte kompetanse.

For det aller meste er det en glede å være moderator her. Vi har en sjeldent involvert og åpen forumledelse her, og det går masse positiv energi med til å planlegge FP-tradisjoner som julekalenderen, små overraskelser. Det morsomste er å være oppmann, å bidra til at diskusjonene (selv slike som i utgangspunktet kan virke håpløse) tar en fruktbar eller i det minste underholdende retning. Aller helst i mest mulig åpne forum. That’s what we signed up for.

Jeg er glad for at forumet ikke er et demokrati. Det er ikke noe nytt at det ikke er det, faktisk har vi hatt flere gnisninger mange år bakover i tid der nettopp det er stridens eple. Men slik er det ikke. Det er et privat forum, og HP er sjefen. HP er en fin sjef.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.