Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 10:02   #221
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jepp. Jeg er vel kjent for å stå temmelig stabilt i meg selv. Men jeg er også fullt påvirkelig for de reklamene der - særlig glansbildene med slank&vakker. Klart det.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:02   #222
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den aggressive markedsføringen er etisk uforsvarlig. Aleris får operasjonene til å virke som en quick fix på overvektsproblemer, og det er uetisk i mine øyne så lenge det er snakk om alvorlige og irreversible inngrep. Klart man blir påvirket når de får det til å høres så enkelt ut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:04   #223
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig og jeg tror faktisk du må på samtale før du får en eneste setning om de tingene som ikke er så råsa. Jeg har hvertfall fått både materiell og endel e-poster fra dem tidligere uten en eneste linje om bivirkninger eller ting som kan gå galt.

Gammel 17-03-11, 10:08   #224
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske at Aleris var så hyppe på å selge til folk med BMI helt ned på 30 før? Er dette en ny strategi de har lagt opp til? :selvsagt sjokkert:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:11   #225
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner jeg blir veldig påvirket av Aleris.
Har hele tiden vært overvektig, veier nå 82 kg og er 162 cm. Jeg hadde akkurat begynt å bli fornøyd med deler av kroppen min, har slitt veldig med selvbildet og usundt forhold til mat.
Jeg var på konsultasjon hos Aleris i Januar pga avrevet korsbånd for andre gang i samme kne og løsningen legen kom med var at jeg var sykelig overvektig og må gå ned i vekt.
Jeg fikk den nedturen for å si det mildt.
Nå når jeg leser om reklamen de har nå er det helt klart at de skal skape et behov, de med BMI litt over 30 burde fått et annet tilbud enn operasjon for å gå ned i vekt.

Nå sitter jeg her og lurer på om jeg er skikkelig feit.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:12   #226
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg skjønner ikke at de TØR (og da snakker jeg fra et rent fysiologisk ståsted) å operere folk med så lav BMI som 30. Jeg ble som tidligere nevnt operert sammen ei med en ganske lav BMI og hun hadde etter tre måneder blitt normalvektig og fått beskjed om ikke å gå ned mer. Det må da være en stor fare for at folk med så ubetydelig overvekt ender opp som undervektige?

Gammel 17-03-11, 10:17   #227
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer også på om de har konsekvensutredet den markedsføringen. Det vil jo kunne gi store problemer i etterkant både for dem og selvsagt for personene det gjelder. De er da ikke frigitt for erstatningsansvar, det burde vel ligge noen medisinske vurderinger til grunn.

Og Isprinsessen: Prøv å ikke la deg påvirke av enkelte legers må-fjerne-overvekt-i-sin-helhet-kåthet. Jeg fikk samme beskjed når jeg slet med bekkenproblematikk, at alt ville bli bedre når jeg gikk ned i vekt. Det var en av tingene som kunne hjelpe ja, men noen er altfor snevre i tankegangen omkring dette. (og ja, jeg lar meg irritere at en mann med bmi på 19 sier at bekkenet mitt blir bra når jeg ikke lenger er så feit).

Gammel 17-03-11, 10:20   #228
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Takk Fryd! Jeg har heldigvis fått en annens vurdering og skal opereres i april/mai. Korsbåndsoperasjon, ikke vekt operasjon!

Gammel 17-03-11, 10:21   #229
Slettet bruker
Passiv

Standard

Divine - jeg tror det bare er å innse at de som spanderer på seg en gbp når de har bmi på 30 synes det å bli undervektig er helt topp.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:22   #230
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Divine - jeg tror det bare er å innse at de som spanderer på seg en gbp når de har bmi på 30 synes det å bli undervektig er helt topp.

Nettopp derfor er det vel enda viktigere at Aleris ikke synes det?

Gammel 17-03-11, 10:23   #231
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Nettopp derfor er det vel enda viktigere at Aleris ikke synes det?

Neida. Det eneste de trenger å syns er at de ikke kan tas i retten for å operere noen med bmi 30, og det kan de mest sannsynlig ikke.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:25   #232
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Jah.

Gammel 17-03-11, 10:26   #233
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Det som er spørsmålet her er om de blir godt nok informert om risikoen, både med selve operasjonen og etterpå. De som tilbyr en slik operasjon må helt klart ha strenge linjer på at dette er absolutt siste utvei på å løse et helsefarlig problem hos pasienten.

Gammel 17-03-11, 10:28   #234
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det som er spørsmålet her er om de blir godt nok informert om risikoen, både med selve operasjonen og etterpå. De som tilbyr en slik operasjon må helt klart ha strenge linjer på at dette er absolutt siste utvei på å løse et helsefarlig problem hos pasienten.

Å, jeg tipper de har sjekket jussen godt sånn at de vet akkurat hvor lite de må mase før de per definisjon kan si at alt er sagt.

Det er jo forskjell på å tordne: Dette kan ødelegge deg for godt, du har nesten ikke overvekt!
Og på å tralle: Ja, du vet jo såklart hva du gjør og vil, men vi er jo liksom litt koseforpliktet til å si noen alvorsord også da.

Selvsagt litt satt på spissen. Men begge kan være innenfor kravet.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:34   #235
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det er da rimelig stor forskjell på bmi på 30 og 18,5 så jeg syns dette er en merkelig ting å si. Det betyr ikke at jeg mener at personer med bmi på 30 bør opereres.

Jeg syns det er skummelt at Aleris markedsfører på den måten de gjør og jeg håper virkelig at de siler godt ut de som kommer og ønsker operasjon. Det som er skummelt er at det er veldig lett å lyve på seg sykdommer/plager eller skjule sykdommer/plager som gir en person det svaret en ønsker hos private aktører. Er det visse tilstander som diskvalifiserer en fra en operasjon kan man droppe å si noe om det og da har ikke den private aktøren noe mulighet til å få vite om det.

Gammel 17-03-11, 10:39   #236
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er da rimelig stor forskjell på bmi på 30 og 18,5 så jeg syns dette er en merkelig ting å si. Det betyr ikke at jeg mener at personer med bmi på 30 bør opereres.

Nå tror jeg ikke jeg skjønte hva du mente?

En som er i bmi 30 og ønsker å ta en gbp har nok ikke noe imot å ende som undervektig. Risikoen for dette er jo høy - men det er ikke alle som synes det gjør det aller aller minste.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:47   #237
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Nå tror jeg ikke jeg skjønte hva du mente?

En som er i bmi 30 og ønsker å ta en gbp har nok ikke noe imot å ende som undervektig. Risikoen for dette er jo høy - men det er ikke alle som synes det gjør det aller aller minste.

Jeg syns det er merkelig at du kan si at en med bmi på 30 som ønsker å ta en gbp ikke har noe imot å ende som undervektig. Man må gå ned ganske mange kilo for å komme fra bmi 30 til under 18,5. Jeg vil også tro at det er stor forskjell på hvordan ulike mennesker takler å ha en bmi på 30 (fysisk).

Jeg mener fortsatt at det er sykt at operasjon skal bli presentert som et godt alternativ til de med bmi på 30.

Gammel 17-03-11, 11:04   #238
Slettet bruker
Passiv

Standard

trøtt - Fnatten sa det jeg mente bedre enn meg. De tar en økt risiko for å ende som undervektige. Men jeg vil anta at de ikke ser på undervekt som noe større problem.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 11:06   #239
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er risiko for at de som er såpass lette at de har BMI på 30 kan ende opp som undervektige med GBP. For en person med min høyde vil det være snakk om at vektreduksjon på 35 kg vil føre til undervekt.

Jeg er klar over at det kan skje, men det betyr ikke at alle ønsker det. Det er ganske mange prosent av kroppsvekten du skal gå ned.

Gammel 17-03-11, 11:08   #240
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men jeg vil anta at de ikke ser på undervekt som noe større problem.

Nah, det er vel en sammensatt gruppe det som alle andre. Jeg vet ikke, men jeg tror nå at det er ganske mange overvektige som ikke klarer å se på undervekt som et problem, uansett om de selv har en BMI på 30 eller 50.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:10.