|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJepp. Jeg er vel kjent for å stå temmelig stabilt i meg selv. Men jeg er også fullt påvirkelig for de reklamene der - særlig glansbildene med slank&vakker. Klart det. |
|
|
|
#222 |
|
Borte
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg syns den aggressive markedsføringen er etisk uforsvarlig. Aleris får operasjonene til å virke som en quick fix på overvektsproblemer, og det er uetisk i mine øyne så lenge det er snakk om alvorlige og irreversible inngrep. Klart man blir påvirket når de får det til å høres så enkelt ut.
|
|
|
#223 |
|
ctrl+z
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassNemlig og jeg tror faktisk du må på samtale før du får en eneste setning om de tingene som ikke er så råsa. Jeg har hvertfall fått både materiell og endel e-poster fra dem tidligere uten en eneste linje om bivirkninger eller ting som kan gå galt.
|
|
|
#224 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg kan ikke huske at Aleris var så hyppe på å selge til folk med BMI helt ned på 30 før? Er dette en ny strategi de har lagt opp til? :selvsagt sjokkert:
|
|
|
#225 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg kjenner jeg blir veldig påvirket av Aleris. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassMen jeg skjønner ikke at de TØR (og da snakker jeg fra et rent fysiologisk ståsted) å operere folk med så lav BMI som 30. Jeg ble som tidligere nevnt operert sammen ei med en ganske lav BMI og hun hadde etter tre måneder blitt normalvektig og fått beskjed om ikke å gå ned mer. Det må da være en stor fare for at folk med så ubetydelig overvekt ender opp som undervektige?
|
|
|
#227 |
|
ctrl+z
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg lurer også på om de har konsekvensutredet den markedsføringen. Det vil jo kunne gi store problemer i etterkant både for dem og selvsagt for personene det gjelder. De er da ikke frigitt for erstatningsansvar, det burde vel ligge noen medisinske vurderinger til grunn.
|
|
|
#228 |
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassTakk Fryd! Jeg har heldigvis fått en annens vurdering og skal opereres i april/mai. Korsbåndsoperasjon, ikke vekt operasjon! |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine - jeg tror det bare er å innse at de som spanderer på seg en gbp når de har bmi på 30 synes det å bli undervektig er helt topp. |
|
|
|
#230 |
|
ctrl+z
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Nettopp derfor er det vel enda viktigere at Aleris ikke synes det?
|
|
|
#231 |
|
Passiv
|
Neida. Det eneste de trenger å syns er at de ikke kan tas i retten for å operere noen med bmi 30, og det kan de mest sannsynlig ikke. |
|
|
|
#233 |
|
Det som er spørsmålet her er om de blir godt nok informert om risikoen, både med selve operasjonen og etterpå. De som tilbyr en slik operasjon må helt klart ha strenge linjer på at dette er absolutt siste utvei på å løse et helsefarlig problem hos pasienten. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
Passiv
|
Å, jeg tipper de har sjekket jussen godt sånn at de vet akkurat hvor lite de må mase før de per definisjon kan si at alt er sagt. |
|
|
|
#235 |
|
ekstremt trøtt
|
Det er da rimelig stor forskjell på bmi på 30 og 18,5 så jeg syns dette er en merkelig ting å si. Det betyr ikke at jeg mener at personer med bmi på 30 bør opereres.
|
|
|
#236 |
|
Passiv
|
Nå tror jeg ikke jeg skjønte hva du mente? |
|
|
|
#237 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg syns det er merkelig at du kan si at en med bmi på 30 som ønsker å ta en gbp ikke har noe imot å ende som undervektig. Man må gå ned ganske mange kilo for å komme fra bmi 30 til under 18,5. Jeg vil også tro at det er stor forskjell på hvordan ulike mennesker takler å ha en bmi på 30 (fysisk).
|
|
|
#238 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypasstrøtt - Fnatten sa det jeg mente bedre enn meg. De tar en økt risiko for å ende som undervektige. Men jeg vil anta at de ikke ser på undervekt som noe større problem. |
|
|
|
#239 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg er klar over at det kan skje, men det betyr ikke at alle ønsker det. Det er ganske mange prosent av kroppsvekten du skal gå ned.
|
|
|
#240 |
|
Textrovert
|
|
![]() |
|
|