Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Siv Jensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-09, 15:13   #221
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Det er faktisk et problem, og det har ikke med fremmedfrykt å gjøre, men at man ikke ønsker å være minoritet i eget land.

Da har man kanskje litt større forståelse for at innvandrere også velger å bo i nærheten av sine "egne"? Når vi som har vokst opp i et trygt land, kan kulturen, språket, skikker og regler også klumper oss sammen.

Også må jeg bare si, jeg liker ikke det "minoritet i eget land"-utrykket. Det signaliserer en kraftig Oss vs Dem-tankegang. Landet er like mye de andre som bor der sitt også, selv om de er har brun hud.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:25   #222
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da har man kanskje litt større forståelse for at innvandrere også velger å bo i nærheten av sine "egne"? Når vi som har vokst opp i et trygt land, kan kulturen, språket, skikker og regler også klumper oss sammen.

Også må jeg bare si, jeg liker ikke det "minoritet i eget land"-utrykket. Det signaliserer en kraftig Oss vs Dem-tankegang. Landet er like mye de andre som bor der sitt også, selv om de er har brun hud.

Det er fullt ut forståelig. Men at man i eget land ikke ønsker å være en minoritet kan ikke helt sammenlignes, da "innfødte" ikke kommer til et helt nytt land der man skal etablere seg og fungere i samfunnet, ergo er de mer avhengig av å integrere seg og ikke "klumpe" seg sammen, mer enn de som allerede bor her og klumper seg sammen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:25   #223
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Det gjelder bla. bydeler i Oslo Nord og Øst.

Nå har ikke jeg sagt noe om brun hud. Jeg har også forståelse for at mange velger å bosette seg i nærheten av sine "egne". Det gjør jo nordmenn i Spania også. Men jeg har like stor forståelse for de som ikke trives i et boområde hvor de føler seg som en minoritet, og hvor f.eks det er 80% innvandrere på skolen. Det byr faktisk på utfordringer som vi har vært inne på tidligere.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:31   #224
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Det byr på endel gleder også. Hilsen hun som bor i et strøk hvor det er 97 % ikke etnisk norske på nærmeste skole.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:33   #225
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Nå har ikke jeg sagt noe om brun hud.

Jeg vet du ikke har sagt det. Det var bare en generell kommentar til at jeg ikke liker uttrykket.

Lykken: Syns du det er mer forståelig at etniske nordmenn ikke vil være "minoriteter i eget land" enn at flyktninger som kommer fra en fortvilet situasjon ønsker å være i nærheten av dem som forstår dem?

I min bydel i Oslo Øst bor det ca 20 % innvandrere (da medregnet vestlige også).
Jeg vet ikke om det er noen bydeler som har over 50 % innvandrere?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 26-02-09 kl 15:41.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:34   #226
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Jo, men synes du det bare er gleder? Har du ingen forståelse for at mange synes det blir i overkant. At de føler at nabolaget endrer seg, og ikke alltid til det bedre? At miljøet og naboskapet endrer seg? For det synes faktisk jeg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:34   #227
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det byr på endel gleder også. Hilsen hun som bor i et strøk hvor det er 97 % ikke etnisk norske på nærmeste skole.

Har du tenkt å sende barna dine på den skolen?
Det er ikke så lenge siden dokumentaren om Elias gikk. Han byttet skole for å få venner.

Jeg trivdes godt på mange måter der jeg bodde.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:39   #228
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Har du tenkt å sende barna dine på den skolen?
Det er ikke så lenge siden dokumentaren om Elias gikk. Han byttet skole for å få venner.

Jeg trivdes godt på mange måter der jeg bodde.

Jeg sender de på den skolen som ligger ved siden av barnehagen av logistikkhensyn, det er vel et par prosent færre der. Fortsatt en del over 90 %. Klarer ikke helt se problemet i forhold til å få venner, det er jo her vi bor, samme mixen i barnehagen og religions- og fargeblinde barn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:45   #229
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Har du tenkt å sende barna dine på den skolen?
Det er ikke så lenge siden dokumentaren om Elias gikk. Han byttet skole for å få venner.

Jeg syns også det er problematisk når det bare er én type mennesker som går på en skole. Men dette henger igjen mest sammen med klasse og ressursterkt nabolag for meg, ikke farge og etnisitet. Skolen vi skal søke på har minst like internasjonalt miljø som den vi egentlig sokner til, så det er ikke kulturbakgrunn som er problemet. Det er heller ikke bare det som er problemet med skolen Elias gikk på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:48   #230
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jo, men synes du det bare er gleder?

Det er vel ingen nabolag hvor alt og alle bare er fryd og gammen, er det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:51   #231
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jo, men synes du det bare er gleder? Har du ingen forståelse for at mange synes det blir i overkant. At de føler at nabolaget endrer seg, og ikke alltid til det bedre? At miljøet og naboskapet endrer seg? For det synes faktisk jeg.

Jeg ser svært få problemer relatert til at det er et ekstremt flerkulturelt nabolag. Bortsett fra de sure, middelaldrende som klager på alt uansett. (Og tilfeldigvis er etnisk norske.)

Nå er jeg velsignet/forbannet med et utseende som gjør at jeg stort sett blir tatt for å være innvandrer selv, så det er mulig at det er derfor jeg generelt er mer vant med å måtte forholde meg til problemer i forhold til etnisk norske enn ikke etnisk norske mennesker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 18:17   #232
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Siv Jensen

Skyter inn et spørsmål på sidelinjen;

Betegnelsen 2. generasjons innvandrer, 3. generasjons osv. Når slutter man å være innvandrer og blir regnet som norsk?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 18:20   #233
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Skyter inn et spørsmål på sidelinjen;

Betegnelsen 2. generasjons innvandrer, 3. generasjons osv. Når slutter man å være innvandrer og blir regnet som norsk?

Jeg tipper at det gjelder så lenge huden er brun. Dessverre. Det er vel her den store forskjellen til f.eks USA gjelder? Vi er ikke akkurat en melting pot her i Norge.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 18:31   #234
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har to gode venner av pakistansk opprinnelse, begge med høyere utdanning, og de har aldri hatt problemer med å få jobb. Jeg tror det blir for enkelt å bruke navnet som unnskyldning at man ikke får jobb, det kan ligge andre grunner bak, feks at de snakker dårlig eller gebrokkent norsk.

Nå husker jeg å ha lest historier om de som aldri kom til intervju før de fornorsket navnet sitt på cv'en *slite med å finne link*.
Jeg er ganske sikker på at ting er i bedring, men vi har fortsatt en vei å gå:

http://www.varden.no/article/2009021...246937940/1001

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 18:33   #235
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

I hine hårde dager da jeg jobbet som telefonselger fikk pakistanerne jeg jobbet med beskjed om å si et norsk navn når de ringte. :rister oppgitt på hodet:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 19:54   #236
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har to gode venner av pakistansk opprinnelse, begge med høyere utdanning, og de har aldri hatt problemer med å få jobb. Jeg tror det blir for enkelt å bruke navnet som unnskyldning at man ikke får jobb, det kan ligge andre grunner bak, feks at de snakker dårlig eller gebrokkent norsk.

Norsk forskning (Jon Rogstad, Institutt for samfunnsforskning) viser at du tar feil. Navnet har betydning, og søknader legges vekk pga at navnet ikke er norsk nok.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 20:41   #237
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tipper at det gjelder så lenge huden er brun. Dessverre. Det er vel her den store forskjellen til f.eks USA gjelder? Vi er ikke akkurat en melting pot her i Norge.

Når begrepet 2. og 3.generasjons innvandrer blir borte? Tja, det er vanskelig å si, men det har vel en sammenheng med hvordan integreringen går?

Jeg synes ikke det er så rart at disse begrepene eksisterer så lenge f.eks en 3.generasjons innvandrer fremdeles ikke kan gifte seg med en norsk jente, eller er part i et arrangert ekteskap med en kusine/fetter som hentes fra opprinnelseslandet. Eller som ikke kan delta i svømmetimene på skolen så lenge det er gutter til stede.

Likeledes har ikke egen skepsis til andel innvandrere i en bydel noe med hudfarge å gjøre, derimot kulturforskjeller. Ja, innvandrere kan være en ressurs, og mange er det, men gud vet at det også byr på utfordringer og forandringer. At ikke alle setter pris på at naboens unger på ca. 4-5 år flyr ute til klokka halv tolv om natta om sommeren, at naboen i stedet for å lufte ut av verandadøra lufter inn i oppgangen, ikke deltar i trappevask eller dugnad (ja, vi forsøkte å forklare hvordan dette fungerer, men uten særlig respons) eller at smågutta på 14-15 roper hore etter deg.
Det er sikkert noen av dere som vil si at jeg er såå fremmedfiendtlig nå, men jeg prøver bare å sette ord på enkelte episoder fra hverdagen, og når det blir tusen slike, så er det ikke bare lett å se rosenrødt på at andelen nyfødte barn i bydelen som fødes av innvandrerkvinner er 70 %. Det betyr at mine barn mest sannsynlig vil være en minoritet på skolen. Og ja, så lenge utfordringene er så store som de er, så ønsker jeg ikke at mine barn skal være i minoritet på en norsk skole i Norge.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:04   #238
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Forøvrig skal jeg være såpass ærlig (eller diskriminerende i noens øyne?) å si at jeg har veldig ulik erfaring med ulike innvandrergrupper. Mange finner jeg veldig imøtekommende, ressurssterke, interesserte i å fungere godt i barnehagen etc., hyggelige og rett og slett likandes folk. Så finnes det en annen gruppe som jeg dessverre ikke har særlig god erfaring med.

Glitterchick, jeg regner med at du har noen gode tips til hvordan nærme seg nabo'n?
Hva kan jeg gjøre for å bryte barrierer og bli kjent med andre? Og hva bør familien fra Pakistan gjøre, hva bør vi kunne forvente fra dem?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:26   #239
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siv Jensen

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Glitterchick, jeg regner med at du har noen gode tips til hvordan nærme seg nabo'n?
Hva kan jeg gjøre for å bryte barrierer og bli kjent med andre? Og hva bør familien fra Pakistan gjøre, hva bør vi kunne forvente fra dem?

Jeg ville gjort det samme som med en norsk familie. Hilst pent, invitert barna over på legobygging, gått over med en kake, tilbudt en (halal)-pølse hvis vi er ute og griller samtidig, gitt komplimenter for fin kjole, spurt om de kan lære deg å lage det som lukter så godt i gangen - i bunn og grunn bare vært normalt hyggelig og kontaktsøkende.
Og selvfølgelig finnes det pakistanske familier som ikke har så lyst til å henge med naboen, akkurat som norske familier.

Hva forventer jeg av dem? Normal høflighet. Gjør de ting som på noe vis plager meg så sier jeg i fra, og forklarer hvorfor og regner med at det løser seg. Og der igjen, det finnes mennesker uten normal høflighet i alle samfunnsklasser og kulturer.

Hvis du har ulik erfaring med ulike grupper av mennesker, har du prøvd å sette deg inn i hva slags forhold de kommer fra? Er de intellektuelle asylsøkere? Kommer de fra et land uten infrastruktur? Er de bortskjemte snobber? Bønder?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 08:21   #240
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Siv Jensen

Kanskje ikke så rart jeg møtte mange som ikke kunne norsk.


Fra Aftenposten i dag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2950104.ece

Utlendinger er også blitt tilbudt alt fra gratis bærbar låne-PC, kveldskurs etter arbeidstid, barnevakt, leksehjelp, skreddersydde kurs på arbeidsplassen og spesialkurs i norsk samtidig som de får annen utdanning. Det har skaffet 700 nye elever, men fortsatt er det tomme stoler på norskkursene.
Områdedirektør Bente Fredheim i Utdanningsetaten er ikke fornøyd med at skolen må bruke så mye krefter på å finne innvandrere som vil lære norsk.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no