Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 16:09   #221
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå er det rettet opp. Jeg vet ikke hvordan det skjedde. Det er ikke akkurat noe jeg gjorde med vilje.

jeg har vel stukket meg så mye frem i denne tråden at jeg nå driver å blander meg inn innimellom egne innlegg også. ppmerksomhetssyk:

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:10   #222
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.034
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå er det ikke ofte det er sydpolentempeaturer her. Det er en viss forskjell på å jobbe utendørs på sydpolen og å gå til og fra bussen i Norge. Det er det man mener med god nok kvalitet; god nok for våre forhold. Ikke god nok for å jobbe utendørs i 46 minusgrader.

Jeg har ikke veldig sterke meninger om for/mot CG, men det er noe med å være litt edruelig i argumentasjonen sin.

Det er sant og det skrev jeg jo i et tidligere innlegg også. Jeg skrev nettopp at jeg heller ikke tror at man ha en slik jakke for å holde seg varm, men at det er en kvalitetsforskjell. Jeg presiserte også at jeg ikke nødvendigvis mente at den var verdt de 7000.

Jeg ser at jeg har latt meg fare avgårde i min oppildnede irritasjon over enkelte innlegg her. Jeg hadde ingen planer om å angripe andre brukere og jeg beklager virkelig at jeg dro den for langt.

Jeg følte vel egentlig min livsstil som angrepet og nedvurdert i utgangspunktet, men ser jo at dette ikke nødvendivis var intensjonen fra andre.
Det resulterte uansett i vel lange tær og dermed også lite nyanserte innlegg fra min kant

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:16   #223
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Jeg synes det koker ned til om det virkelig er nødvendig med en jakke til 7000 til en 13-åring f.eks, fordi barnet høyst sannsynlig holder seg varm i en jakke til 1500 eller 800 kr også. Vil man være med på at det er en hype med sånne jakker og at jo flere som får det jo mer ukult er det for de som ikke kan få det. Ønsker man å stille seg solidarisk ved å ikke bidra til merkepress? Eller ønsker man kun å bestemme selv over prioriteringer og handle dyre merkeklær til unger fordi man har råd og fordi man synes det er så mye "penere". Jeg synes det sistnevnte, som Oslo78, er et dumt og egoistisk valg. Og for å nyansere litt, alle kan kjøpe et dyrere plagg til seg selv eller ungene innimellom, men hvis det kun må være det og barnet også legger til seg de vanene så overgangen til egen økonomi med dyrt forbruk blir vanskelig, så synes jeg det er dårlig gjennomtenkt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:23   #224
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Skolevesker til 11000

Vet dere - jeg vet faktisk ikke hva en CG-jakke er for noe. Har ingen ide. Den er sikkert fin - og jeg har sikkert elever som bruker den, men selv aner jeg ikke hvordan den ser ut. Jeg skal google etterpå, men jeg ser til min lettelse at jeg fortsatt ikke behersker motestammespråket.

Og Vivian Rocher - du har sikkert peiling på mote, men særlig sjarmerende syns jeg ikke du er i denne tråden, selv om du sikkert har fine jakker.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:24   #225
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Men hvor går grensen for hva som er akseptabel pris på en jakke? Eller veske? Eller telefon? Hva er akseptabel aldersgrense for å eie en ny mac? Eller Phone? Eller? Og hvorfor er det mer akseptabelt å snakke ned om CG-jakker, Mulberry og sånn enn klær handlet på Fretex? Eller HM? Eller?

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:27   #226
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.528
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Jeg er litt enig med begge sider jeg. Jeg kan godt forstå ønske om kvalitet, og ønske om noe ikke alle andre har. Nå dreier for så vidt merkepress om det motsatte, ikke et ønske om individualitet, men tilhørighet til en viss gruppe.

Samtidig syns jeg at man har ansvar for miljøet barna ferdes i, og som forbilder. Jeg ser derfor faren ved å kjøpe dyre merkeklær til barn. Jeg ville nok snakket mitt eget barn ut av det jeg hadde sett på som meget ufornuftig bruk av penger også, selv om han hadde spart selv.

Men jeg ser at i bunn og grunn handler det mye om egne preferanser. Jeg hadde nok vært mer tilbøyelig til å spandere mer på noe jeg likte selv, eller som jeg følte støttet oppunder individualitet framfor gruppementalitet. I tillegg kan man jo spørre seg hva som er hva, så godt som alle ønsker tilhørighet ett eller annet sted, og det visuelle er sterke markører.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:45   #227
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.804
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Det var ironien over hvordan barna mine var som jeg syntes var minst hyggelig - jeg vet ikke hva de andre synes.š

Jeg vil igjen presisere at det er valget om å bidra til merkepress / press om å få noe vanvittig dyrt jeg synes er dumt, ikke personen som gjør det. Jeg er slett ikke alltid fornuftig selv og gjør definitivt dumme valg på andre områder, men jeg PRØVER å unngå å gjøre dumme valg som indirekte eller direkte påvirker andre negativt. Jeg har mislykkes også i dette ettersom jeg klarte å gå i veggen så det smalt og sånn sett har påvirket familien min og indirekte hele samfunnet ved å være ute av jobb i flere år - og jeg regner med at mange synes det var dumme valg som lå bak dette uten at det betyr at de synes jeg er dum tvers gjennom.

Jeg har full respekt for deg VR også etter denne tråden - selv om vi er veldig uenige i denne saken.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 27-02-13 kl 16:54.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:47   #228
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.012
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vet dere - jeg vet faktisk ikke hva en CG-jakke er for noe. Har ingen ide. Den er sikkert fin - og jeg har sikkert elever som bruker den, men selv aner jeg ikke hvordan den ser ut. Jeg skal google etterpå, men jeg ser til min lettelse at jeg fortsatt ikke behersker motestammespråket.

Og Vivian Rocher - du har sikkert peiling på mote, men særlig sjarmerende syns jeg ikke du er i denne tråden, selv om du sikkert har fine jakker.

Jeg vet heller ikke hva det er. ellers enig med deg også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:48   #229
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.923
Blogginnlegg: 349
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Jeg vet heller ikke hvordan en CG-jakke ser ut - enda jeg bor midt i tjukkeste Bærum.

Det jeg synes er helt ekketl med denne tråden , er at det tydeligvis er greit å si at andres valg og pengebruk er ekkelt, kvalmt og at det er helt greit å snakke skikkelig nedsettende om folks valg, så lenge de velger noe som er dyrere enn en selv velger.

Jeg lurer også på om folk tenker sitt hvis de er på besøk hos en familie som bor i et hus til 10 mill, om familen har for dyr bil eller om barna har duppeditter man ikke vil gi egne barn. I så fall synes jeg det er ganske betenkelige holdninger. Vi har nøkterne klesvalg her i huset, men pøbelprinsessen har iPhone, iPad, egen PC, flatskjerm på rommet og relativt dyrt alpinutstyr. Og vi har vært på dyre ferier flere gtanger - som koster 10x det den dyreste vesken min koster.

Jeg tenker mitt om folk som setter seg på sin høye hest og synes de har så himla mye bedre verdier enn andre fordi de har dårligere økonomi eller forbruker mindre enn andre. Det er da for søren jantelov så det holder, er det ikke? Er det liksom greit å sparke så lenge man sparker oppover?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:50   #230
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg vet heller ikke hvordan en CG-jakke ser ut - enda jeg bor midt i tjukkeste Bærum.

Det jeg synes er helt ekketl med denne tråden , er at det tydeligvis er greit å si at andres valg og pengebruk er ekkelt, kvalmt og at det er helt greit å snakke skikkelig nedsettende om folks valg, så lenge de velger noe som er dyrere enn en selv velger.

Jeg lurer også på om folk tenker sitt hvis de er på besøk hos en familie som bor i et hus til 10 mill, om familen har for dyr bil eller om barna har duppeditter man ikke vil gi egne barn. I så fall synes jeg det er ganske betenkelige holdninger. Vi har nøkterne klesvalg her i huset, men pøbelprinsessen har iPhone, iPad, egen PC, flatskjerm på rommet og relativt dyrt alpinutstyr. Og vi har vært på dyre ferier flere gtanger - som koster 10x det den dyreste vesken min koster.

Jeg tenker mitt om folk som setter seg på sin høye hest og synes de har så himla mye bedre verdier enn andre fordi de har dårligere økonomi eller forbruker mindre enn andre. Det er da for søren jantelov så det holder, er det ikke? Er det liksom greit å sparke så lenge man sparker oppover?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:17   #231
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg vet heller ikke hvordan en CG-jakke ser ut - enda jeg bor midt i tjukkeste Bærum.

Det jeg synes er helt ekketl med denne tråden , er at det tydeligvis er greit å si at andres valg og pengebruk er ekkelt, kvalmt og at det er helt greit å snakke skikkelig nedsettende om folks valg, så lenge de velger noe som er dyrere enn en selv velger.

Jeg lurer også på om folk tenker sitt hvis de er på besøk hos en familie som bor i et hus til 10 mill, om familen har for dyr bil eller om barna har duppeditter man ikke vil gi egne barn. I så fall synes jeg det er ganske betenkelige holdninger. Vi har nøkterne klesvalg her i huset, men pøbelprinsessen har iPhone, iPad, egen PC, flatskjerm på rommet og relativt dyrt alpinutstyr. Og vi har vært på dyre ferier flere gtanger - som koster 10x det den dyreste vesken min koster.

Jeg tenker mitt om folk som setter seg på sin høye hest og synes de har så himla mye bedre verdier enn andre fordi de har dårligere økonomi eller forbruker mindre enn andre. Det er da for søren jantelov så det holder, er det ikke? Er det liksom greit å sparke så lenge man sparker oppover?

Jeg tenker at de som bor i hus til 10 mill er heldige og er dem vel unt, men jeg hadde ikke syntes det var greit om de samme folkene satte premissene for hva og hvor dyrt utstyr og merkeklær en hel jentegjeng i en klasse skal ha f.eks.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:19   #232
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker mitt om folk som setter seg på sin høye hest og synes de har så himla mye bedre verdier enn andre fordi de har dårligere økonomi eller forbruker mindre enn andre. Det er da for søren jantelov så det holder, er det ikke? Er det liksom greit å sparke så lenge man sparker oppover?

Dette er litt todelt for meg. Rett og slett fordi jeg ikke vil at mine unger skal være blant dem som driver presset opp i klassen/blant vennene. Jeg har elever som jobber så mye utenom skolen, at det går over min forstand at ingen setter foten ned hjemme. Jeg har elever som har utbetalt rundt 15 000 kroner i måneden - det er mye når du tross alt går på skolen på fulltid. Man kan jo bare tenke seg hvor liten tid de har til skolearbeid - og de som på tross av mye jobb prioriterer skolen, de holder jaggu på å slite seg helt ut.

Det er et voldsomt jag etter alt man må ha, og jeg mener at jeg, som forelder, har ansvar for å ha bremsene på. Uavhengig av hva jeg har råd til eller ikke. Jeg f.eks. syns det var lite sjarmerende da tre jenter på barneskolen inviterte til ballbursdag, der det var krav til antrekk. Hele trinnet var invitert - over 70 elever. Da handler det ikke om inkludering lenger, og jeg tenkte definitivt mitt om de foreldrene som åpenbart ikke eide bremser.

Det betyr dog ikke at jeg syns at familier med god økonomi ikke skal kjøpe fine jakker og dyre snøbrett til barna sine. Og jeg syns de skal kose seg på ferie. Det er vel kanskje mest i møtet med andre jeg syns det er viktig å vite at ikke alle er på den samme planeten, og ta hensyn til det i måten man oppfører seg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:20   #233
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.923
Blogginnlegg: 349
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tenker at de som bor i hus til 10 mill er heldige og er dem vel unt, men jeg hadde ikke syntes det var greit om de samme folkene satte premissene for hva og hvor dyrt utstyr og merkeklær en hel jentegjeng i en klasse skal ha f.eks.

Jamen, folk setter da ikke premisser for andre hvis de kjøper dyrt utstyr til egne barn? Jeg kjøper iPhone til min datter, men forventer ikke at andre skal gjøre det samme. Hvis din datter kommer hjem og hevder at hun må ha iPhone fordi pøbelprinsessen har, er det mitt problem? Ditt problem? Har jeg da satt premissene for utstyrnivået i ditt hjem? Hva mener du egentlig?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:24   #234
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jamen, folk setter da ikke premisser for andre hvis de kjøper dyrt utstyr til egne barn? Jeg kjøper iPhone til min datter, men forventer ikke at andre skal gjøre det samme. Hvis din datter kommer hjem og hevder at hun må ha iPhone fordi pøbelprinsessen har, er det mitt problem? Ditt problem? Har jeg da satt premissene for utstyrnivået i ditt hjem? Hva mener du egentlig?

Det er klart at vi foreldre har et ansvar her. Jeg mener ikke at man skal sende ungene på skolen i hullete utebukse fra Sparkjøp fordi ikke alle har nytt utetøy, men jeg synes det er verdt å tenke seg om en gang eller to da vi kjøper duppeditter og unødvendige ting til bortskjemte norske barn. Jeg tror de fleste voksne ville følt det ubehagelig å være i en sosial setting hvor de fleste hadde mer enn en selv på et eller annet vis, og jeg synes det er verdt å prøve å bidra til at i alle fall barneskolen ikke føles slik.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:26   #235
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jamen, folk setter da ikke premisser for andre hvis de kjøper dyrt utstyr til egne barn? Jeg kjøper iPhone til min datter, men forventer ikke at andre skal gjøre det samme. Hvis din datter kommer hjem og hevder at hun må ha iPhone fordi pøbelprinsessen har, er det mitt problem? Ditt problem? Har jeg da satt premissene for utstyrnivået i ditt hjem? Hva mener du egentlig?

Det kommer jo an på om din datter har lært seg/skjønner at hun ikke skal flashe med det? Det er utrolig fort gjort på skolen at noen prøver å ta styringen på hva som er kult og hvem som blir med i gjengen, gjerne basert på type klær f.eks. Jeg mener det er vårt ansvar som foreldre å ikke bidra til sånt press, lære ungene noe om dette og følge med. Min sønn på snart 11 år fikk også iphone til jul og jeg ble utrolig flau i romjulen når han "flashet" dette oppi fjeset på sine tremenninger, det var min tante som ga meg beskjed. Gleden over gaven var nok litt stor, men jeg forklarte nokså kraftig rundt dette etterpå. Det å kjøpe en rådyr jakke til en tolvåring kan bidra til merkepress, det kan vel alle være enige om, så får man vurdere i situasjonen om det faktisk er nødvendig eller om det kanskje er ok å la være.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:29   #236
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.254
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Omtrent 6. Jeg har få plagg som varer lenge enda de ikke er dyre heldigvis. Det samme gjelder barna mine.

Jeg applauderer å kjøpe varer produsert i Norge - men å gi ungdommer jakker til 7000 er å bidra til et latterlig press og noe jeg aldri, aldri ville gjøre uansett hvor mye penger vi skulle ha. Jeg er mye mer opptatt av å bidra til et samfunn hvor ting er sekundært enn at jeg skal ha full frihet til å ta alle slags dumme valg på egne og barns vegne.

Valget mitt om å kjøpe en slik jakke er nok dumt i manges øyne. Den første kommentaren var at det var harry og det tåler jeg. Men vi liker jakken og veskene våre og tter pris på vakre ting og god design som man må betale ekstra for
og som ikke er uetisk produsert. Så er andre ikke så opptatt av dumme,dyre ting- og det er helt greit også. Toleranse for hverandres må vi ha og lære barna våres og.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:29   #237
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Åja, jeg føler meg skyldig når det gjelder den iphonen. Det er flere i 5 trinn på skolen hans som har det nå, flere fikk til jul. Når lærerne på foreldremøtet i februar advarte mot at det var observert flere elever som kastet mobilene sine i bakken sånn at de kunne få en splitter ny/evnt iphone, så tenker jeg at vi har vært med på å bidra på telefonpresset.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:33   #238
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.923
Blogginnlegg: 349
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Mamari, her.

Valget mitt om å kjøpe en slik jakke er nok dumt i manges øyne. Den første kommentaren var at det var harry og det tåler jeg. Men vi liker jakken og veskene våre og tter pris på vakre ting og god design som man må betale ekstra for
og som ikke er uetisk produsert. Så er andre ikke så opptatt av dumme,dyre ting- og det er helt greit også. Toleranse for hverandres må vi ha og lære barna våres og.

Ikke sant? Jeg finner dog litt merkelig at den toleransen bare skal gå en vei. Jeg håper virkelig at voksne ikke er like kritiske til det de mener er andres overforbruk når barna deres hører på. jeg husker ennå hvordan en venninne ble mobbet på skolen fordi hun var "bortskjemt". Det var ikke noe penere å se på enn annen mobbing, faktisk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:42   #239
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Jeg finner dog litt merkelig at den toleransen bare skal gå en vei. Jeg håper virkelig at voksne ikke er like kritiske til det de mener er andres overforbruk når barna deres hører på. jeg husker ennå hvordan en venninne ble mobbet på skolen fordi hun var "bortskjemt". Det var ikke noe penere å se på enn annen mobbing, faktisk.

Jeg synes det er stor forskjell på å snakke nedsettende om bortskjemte barn vs å snakke til barna generelt om forbruk og vaner.

Og i motsetning til familier som sliter økonomisk og/eller sosialt så har foreldre som sitter godt i det et valg. Jeg lurer ofte oppriktig på hva som er motivasjonen for å gi barna sine "alt". Føler man seg bra selv? Er det for å kjøpe seg fri? Eller øker livskvaliteten til barnet da det i praksis har et forbruk som en voksen?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:55   #240
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.731
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jamen, folk setter da ikke premisser for andre hvis de kjøper dyrt utstyr til egne barn? Jeg kjøper iPhone til min datter, men forventer ikke at andre skal gjøre det samme. Hvis din datter kommer hjem og hevder at hun må ha iPhone fordi pøbelprinsessen har, er det mitt problem? Ditt problem? Har jeg da satt premissene for utstyrnivået i ditt hjem? Hva mener du egentlig?

Jeg tåler helt godt at andre barn har iphone. Syns ikke det var like kjekt når min 8 åring hadde kjøpt en Samsung galaxy y som hun var veldig stolt over og fikk tilbakemelding fra et par medelever at det jo bare var en sånn billig dårlig telefon og at det var iphone som var tingen.

Jeg tenker at det er greit å bruke pengene sine slik vi selv vil, men at man bør være oppmerksom på hvilke holdninger vi gir barna våre. For dersom vi høylytt forsvarer kjøp av dyre produkter med at de rimeligere alternativene er dårlige, stygge og ikke bra nok, så vil nok barna videreformidle disse holdningene.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no