Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-23, 17:09   #221
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2023

Takk for råd, Magica. Den står i en 70 cm potte.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 17:50   #222
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.565
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Her var alt skikkelig forsinka. Men har høsta noen agurker, klipt ned tomatene slik at de rekker å modne, poteter har vi høsta i nesten en mnd allerede. Paprika ser ikke ut til å sette frukt. Sukkererter kan vi som vanlig ikke få nok av og mye av løken ser bra ut. Jordbæra drukna i ugras men grønnkålen er som alltid en sikker vinner. Alle frukttrærne har overlevd så om 7-15 år får vi kanskje frukt

Ripsen og bringebæra er ikke moden enda men frosten har ikke kommet så det er håp der. Har plukka litt solbær og kokt saft.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 09:56   #223
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.814
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Eplene er visst plutselig modne og det er enorme mengder, så nå er det bare å spise og sette i gang med syltetøykoking.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 10:06   #224
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.565
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

I går kapitulerte jeg og to paprikaplanter, en del tomatsvleggere og en agurk fikk komme inn.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 21:25   #225
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.371
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2023

De siste dagenes varme har sørget for at noen av tomatene endelig begynner å bli røde! Agurker har jeg høstet en stund, men i mye mindre antall enn i fjor. Mot helga tror jeg at jeg setter litt varme i drivhuset, og ser om det bidrar til noe mer modent. Hvis ikke, klipper jeg det bare ned og erklærer meg ferdig for i år...

__________________
Mamma til fire unge voksne på 20-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-23, 01:36   #226
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.260
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Har plukket tomater og bønner i dag, og det er fortsatt masse tomater igjen som holder på å modnes.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-23, 13:07   #227
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.095
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Eg er ein heilt elendig tomatbonde. Fakern. Knappast at det vart avling, den eine planta som ga mengder med tomat hjelper ikkje så veldig på når tomatane er på størrelse mer erter.

Physalisen redda meg, da. Sympatisk plante som gir enorme mengder bær. Eg les at den kan overvintrast, men usikker på om eg har eigna rom til det.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-23, 15:12   #228
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.847
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har plukket gulrøtter. Hadde glemt at jeg satte dem. De er noen centimeter lange. Gode! Jeg lar dem stå til neste år. Forhåpentligvis blomstrer gulrota da, det er fine blomster som står lenge.

Hagen ellers er sånn passe vellykket, og det er jeg fornøyd med. Det blomstrer fortsatt er og der. Både stauder og blomster jeg har dyrket frem. Hagen er for kos og så lenge det blomstrer litt mer enn hos naboen som ikke setter ut noe så er jeg fornøyd.

__________________
S.E.& O.
veobra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 14:21   #229
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.814
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Da lakker september mot slutten, har plukket masse epler, og floks, cosmos og syrinhortensia blomstrer fortsatt vakkert.
I drivhuset produseres det fortsatt tomater, har hatt mildt og fint vær lenge nå, men hva gjør jeg når vi bikker til oktober, da vil vel modninga gå veldig sakte? Bør jeg ta inn alle grønne tomater og modne dem inne eller kan de henge på til det bli fare for frost? Har klart å spise opp alt av tomat til nå, men det spørs om det må kokes litt saus av de siste.

Har plantet 20 stk blomsterløk (hvite snøstjerner, planen er at de skal blomstre på konfirmasjonen til eldstejenta 4. mai), og må få satt ned hvitløk til helga. Tenker å bruke fedd fra egen avling, gidder ikke kjøpe setteløk i dyre dommer.


Sist redigert av Galathea : 26-09-23 kl 14:52.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 14:50   #230
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.159
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Det er bare å la tomatene henge ja, det går litt sakte men de blir modne. Hvis de begynner å ramle av og blir stygge så kan du jo ta inn resten.

Jeg har også plukket mye epler, men har også en del igjen. Vi pleier å lage eplecider og da lagde vi sist 120 liter så vi trenger en del epler. :P Driver og får litt på bygda, selv om vi har en del selv også.

Jeg har mye chili fremdeles, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, kanskje bare fryse? Jeg har også masse grønnkål og den burde jeg sikkert plukke snart...

Cosmos og syrinhortensia er nydelig. Jeg har også masse av det nå!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-23, 15:08   #231
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.814
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Takk for tips, da lar jeg dem henge til jeg ser det er meldt minusgrader!

120 liter eplecider - imponerende!
Grønnkål har jeg også masse av, den har visst blitt litt glemt i år... Men den står seg lenge, tåler frost også, jeg har høstet grønnkål fram til jul, da kom rådyrene og tok det siste.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 07:12   #232
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har også mye epler i år og jeg har laget eplemost til yoghurten min, og frosne eplebiter til barnas smoothie. Det store nye i hagen i år var rabarbra som jeg lager rabarbrasirup av til Gin Tonic. Jeg har hatt rabarbra før, men den døde.

Neste år vil jeg prøve meg på Georginer. Sånne svære bløtkakeaktige. Noen som kan fortelle meg når man kjøper knoller og når man planter dem?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 20:37   #233
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.260
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Georginer har jeg gitt opp. Får de ikke til enten jeg kjøper plante eller knoller.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 20:51   #234
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Georginer har jeg gitt opp. Får de ikke til enten jeg kjøper plante eller knoller.

De må ha mye vann, har jeg hørt. Og så tror jeg de bør drives inne først.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 21:47   #235
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Vi spiste to modne jordbær sist helg, de var knallgode. Plantene kom ut altfor sent, så det er masse kart (og utløpere) nå. Det blir nok ikke så mange fler som rekker å modne, men jeg har håp om en god avling neste år.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:13   #236
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Den planten du hadde bilde av etellerannet sted ligner veldig på min paprikaplante, celebelen. Så det kan være det er paprika. Jeg kan sende bilde seinere.

Det var chili. Godt jeg hadde is i fryseren.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 22:51   #237
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.847
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Det er meldt kaldt i natt. Ikke kuldegrader, men bare noen få grader. Jeg har tatt inn de blomstene som skal overvintre. Og tatt stiklinger av en som er litt for stor til å komme inn
Den kan godt dekorere ute litt lenger. Jeg tipper det er en stund til frosten kommer.

__________________
S.E.& O.
veobra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-23, 08:32   #238
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Vi hadde kuldegrader på bruket natt til søndag. Jeg rakk akkurat å flytte nok jord til å få aspargesene fra potter og over i kasse. Georgine-knollene er tatt opp og inn både der og hjemme, og hvitløken er i jorda. To svarthyll har også fått flytte ut av potter og ut i hagen, så nå er det bare drøyt hundre blomsterløk igjen...

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-23, 11:21   #239
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.260
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg høster fortsatt tomater og bønner på terrassen. Men jeg har tatt inn physalisen, og satt den under vekstlys.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-23, 17:52   #240
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.260
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg plukket de siste tomatene, mest grønne men og flere modne, og gravde opp jordskokk i går. Tenk det, tomater i november. Satser på at de modnes innendørs.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no