Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 22:19   #221
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Burde vel lagt ut bilder av hagen her og. Den var nydelig med all løkblomstring. Nå er den på et mellomstadie, men alle frukttrærne blomstrer nå da.

I kveld har vi satt potet, matløk, sådd neper, reddiker, salat, sukkererter, og satt ned en tomatplante. De tre siste i drivhus da. Får se hvordan det går. Salaten ville rådyrene spist tror jeg...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 22:43   #222
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg nyter å gå og titte på alt det fine som dukker opp i de velopparbeidede beddene i vår nye hage. Den tidligere hageeieren har vært et hagemenneske etter min smak - masse fine stauder. Og nå har jeg endelig fått peoner og gleder meg som en unge til de springer ut. Disse har jeg dog plantet selv, så det kan vel være de holder seg i ro til neste år.

Ellers har jeg vannet som en gal de siste dagene - hagen år er svært solrik og det har tørket ut på et blunk. Håper faktisk på litt regn nå.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 07:51   #223
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.889
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg plantet pion i fjor og den blomstret superfint allerede det første året. Den har allerede fått mange knopper som bare blir større og større så jeg gleder meg til fortsettelsen. De er utrolig flotte.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:57   #224
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Her er syrinen på hell akkurat i det rhododendroen er i ferd med å springe ut i blomst, det blir mer og mer farge for hver dag.
Skal se om jeg får tatt bilde når den står i full blomst, ikke så spennende riktig enda.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 19:22   #225
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.114
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har vakker blomstring på to rhododendron, i tillegg til syriner og noen stauder. Snart blomstrer pioner, klematis, roser og storknebb. Etter hvert kommer også kattost og ridderspore. Det er en nydelig tid!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 10:45   #226
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg plantet ut knutekålplantene lørdag morgen. Lørdag kveld var det storm. Søndag begynte det å snø, og det har det fortsatt med siden. Bra start på hagesesongen må jeg si.

Heldigvis har jeg flere planter i bakhånd, så når snøen har smeltet (igjen) kan jeg prøve på nytt. Om plantene mot formodning har overlevd er de i det minste grundig herdet!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 11:38   #227
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Nå skal jeg lage bed på ordentlig! Jeg har fått løyve til å hente fra sparekontoen vår.
Det blir mest sannsynlig pallekarm/bed!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 08:49   #228
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.843
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

VI må i orden inne før vi prøver ute, men det trengs. vi trenger å kjøpe gressklipper. stooor plen, masse langt gress og lilla blomster, ugress altså. og løvetann.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 22:04   #229
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Prosjekt isolering av utebod er i boks. Prosjekt nytt gjerde og ny hekk ut mot veien er påbegynt. Mannen rev gjerde og spadde opp hekk i rekordfart i dag. Nå skal det snekres høyere gjerde, legges kantstein, asfalteres på nytt og (mitt bidrag) plante ny hekk. Den vi rev opp var en stygg gul potentillahekk som ble grønn to måneder etter alt annet. Har seks meter til rådighet. Jeg vil ha noe som blomstrer til forskjellig tid, og som blir høyere enn potentillaer. Muligens en syrin (juni), vårgyvel (april/mai), syrinhortensia (aug/september) pg noe som eer fint i juli? Også har jeg en ide om å få presset inn et lite plommetre på enden. Trenger bare forsikringer om at de kan holdes ganske små og tette ved beskjæring.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 13:18   #230
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Regn i dag. Perfekt gjødslevær. Blåkorn over hele plene og i alle bed.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:02   #231
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Er det bare meg som jobber i hagen her inne eller? : skingrestemme:

Vi graver og graver. Fått løs en enorm rot, men ingen klarer å løfte den så den ligger på vent enn så lenge. Har fylt på med ny næringsrik jord rundt trær og busker i dag. Plukket noen snegler - men slett ikke ille. Fant noen larver i jorda som google kunne fortelle meg at var stankelbeinlarver. Google kunne imidlertid ikke bestemme seg for om de er skadelige eller harmløse. Det kommer kanskje an på mengden.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:11   #232
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Knutekålen min har overlevd!

Hvitveisen blomstrer, tulipanene er på vei, gressløken ser lykkelig ut og jeg har klippet bort knekte kvister og greiner fra buskene i hagen.

Jeg har også kjøpt og plantet en historisk rose (fra 1500-tallet) på grensa mot naboen. Jeg har en lumsk plan om å plante de ute med blomstrende busker. I fjor satte vi tre syrintrær på grensa. Vi bor i et område der det stort sett ikke er gjerder mellom tomtene, men på naboeiendommen har eneboligen blitt bygget om til å bli fem leiligheter i stedet. Tre av leilighetene leies ut, og det er ingen som gjør noenting som helst annet enn å kaste sneiper og søppel i hagen. Derfor prøver jeg å plante de vekk. Hekk er ikke et alternativ, men store buskvekster burde gjøre nytten håper jeg.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:16   #233
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har bare gjort kjedelig hagearbeid den siste tiden.
I går beskjærte jeg syrinen, blankmispelen og den siste som jeg ikke aner hva er.
Vi har vært litt feige med beskjæring de siste årene så vi måtte ta av en god del nå, etter beskjæringen er de fortsatt 2,5 m så vi kunne sikkert tatt enda litt til men det virker så spinkelt nå så vi turte ikke mer.

Syrinene jeg plantet i fjor vokser fint, men den ene vokser litt vilt. Hvordan i all verden beskjærer jeg den? Ser ut som om det kommer rotskudd på den allerede.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:21   #234
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Villskudd burde du fjerne med en gang dersom du ikke mot formodning vil ha de der. Jeg tror syriner helst skal beskjæres på høsten, lurer på om det er 1/4 av grenene i året, og så over 4 år? Det kommer nok an på hvilken syrinart det er, og hvilken fasong du vil ha, syriner er vel vanligvis veldig villige og tåler beskjæring godt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:23   #235
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Rotskudd kommer vel dersom man beskjærer den på feil tidspunkt mener jeg og ha hørt. Jeg husker imidlertid ikke hva riktig tidspunkt er.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:31   #236
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.114
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg graver litt i jorda stort sett hver dag. I dag flyttet jeg noen stauder og fylte på med ekstra jord andre steder. Ellers så må jeg knipe vekk lus fra to av rosebuskene mine hver dag nå. Heldigvis blir det mindre av det når de kommer i blomst.

Forleden kjøpte jeg meg min første drueplante. Drømmen er at hele espalieet på verandaen flommer over av drueplanter (kjøper flere om jeg får til denne over vinteren).

Ellers så har jeg sådd salat og ertblomst på verandaen, så de får ekstra stell og omsorg om dagen.

Jeg gleder meg til mine rosebusker blomstrer: Heritage, New Dawn, Mary Rose, Aimable Aime, Hurdalsrosa og Schnewitten (pluss noen fler som ikke er så spennende). For ikke å snakke om pionene!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.

Sist redigert av Nooria : 04-06-12 kl 22:39.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:35   #237
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Det er maur på peonknoppene mine. Er det skadelig? Ingen bladlusfarm det jeg kan se.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:38   #238
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.114
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Det tror jeg bare er helt normalt Mei.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:17   #239
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Villskudd burde du fjerne med en gang dersom du ikke mot formodning vil ha de der. Jeg tror syriner helst skal beskjæres på høsten, lurer på om det er 1/4 av grenene i året, og så over 4 år? Det kommer nok an på hvilken syrinart det er, og hvilken fasong du vil ha, syriner er vel vanligvis veldig villige og tåler beskjæring godt.

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Rotskudd kommer vel dersom man beskjærer den på feil tidspunkt mener jeg og ha hørt. Jeg husker imidlertid ikke hva riktig tidspunkt er.

Jeg har hørt at syrinen skal beskjæres på våren/forsommeren etter blomstring siden man mister blomstring dersom man beskjærer på høsten.

Den syrinen som har en del villskudd er ikke beskjært enda, den plantet jeg i fjor. Men det er så vanskelig å se hva som er opprinnelig stamme og hva som er villskudd, og den har blader helt fra bakken og opp. Den andre jeg plantet samtidig (annen type og farge) er helt annerledes og har definerte stammer.

Men villskuddene, skjærer jeg de bare av helt nede ved bakken?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:38   #240
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Her blomstrer ikke syrinene før midtsommers, så det er vel derfor de skal beskjæres til høsten.
Villskuddene skal taes så dypt som mulig.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no