|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort? | |||
| For |
|
50 | 35,21% |
| Mot uansett |
|
11 | 7,75% |
| For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte |
|
5 | 3,52% |
| For så lenge det blir utført innen uke 12 |
|
65 | 45,77% |
| For så lenge det blir utført innen uke 9 |
|
11 | 7,75% |
| Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Abort
Nei, fødselsratene bygger på registrerte fødsler i Norge. Det er høyere fødselsrate blant ikke-vestlige kvinner, men de er så få i antall at de har liten innvirkning på fødselstallene totalt i Norge.
|
|
|
#2 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: AbortOk, da sa hun fra SSB feil til oss, på seminaret jeg var på for en liten tid siden. Hun mente fødselstallene isolert, for innvandrere, er på nivå med norske, bortsett fra om man tar med alle barn, også de født utenfor Norge, fordi det da øker litt, spesielt for personer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Aborthttp://www.ssb.no/ssp/utg/200604/07/ |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Protonterapeut
|
Sv: AbortFinnes det noen statistikk som skiller mellom de som tar abort på grunn av medisinske årsaker, om jeg kan kalle det det, og ikke?
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: AbortJeg har i hele min ungdomstid og frem til jeg ble gravid med nummer to vært i mot abort. Men under mitt andre svangerskap endret mine holdninger seg, og jeg er nå for abort, og jeg er jammen ikke sikker på hvor sent den grensen skal være heller. Jeg mener man har jo et ansvar for å ta vare på de barna man allerede har født. Og jeg må si meg enig med Bekkemellem, at om jeg hadde blitt gravid, og sent i svangerskapet fått vite at fosteret hadde misdannelser, og ville kreve mye oppfølging så hadde jeg nok søkt om en senabort. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg var helt motsatt. Jeg var for abort før jeg ble gravid og forstod hva et foster egentlig var, før jeg leste om fosterets utvikling, fikk kjenne liv i magen. Det var da jeg forandret mitt standpunkt. Mye er basert på følelser, det skal jeg innrømme. Men abortsaken er jo en sak som går mye på følelser hos de fleste. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: AbortTakk for linken esme. Beklager at jeg noen ganger er litt for lat til å finne fram selv.
|
|
|
#8 |
|
Ser lyst på livet
|
Følelser og religiøs overbevisning er vel det viktigste for mange i denne saken, ihvertfall for de som er imot abort av de jeg kjenner. Og det er det ikke så lett å argumentere mot med argumenter som motdebattanten aksepterer. *personlig mening* |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: AbortNei, ikke etter min mening. Angrepillen skal forhindre at noe skal bli til, det er omtrent bare en veldig sterk p-pille. Abort fjerner noe som allerede er laget og festet.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Ikke hvis man forsøkte å ikke bli gravid både på den ene og den andre måten, skal man allikevel måtte bære frem et barn?
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Og du driter selvfølgelig i hva slags foreldre, oppvekst og framtid dette barnet får.
|
|
|
#14 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jepp. Og det gjelder alle her.
|
|
|
#18 |
|
Fola Blakken
|
Det har overhodet ingenting med 'in' å gjøre. Grunnen til at det er lite adopsjoner internt i Norge er at vi har en fungerende abortlov, og at retten til biologiske foreldre er mye sterkere enn barnets retter på mange områder. De barna som havner i fosterhjem, som sikkert i mange tilfeller skulle fått en stabil adopsjonsfamilie, blir kasteballer i rettssystemet istedenfor.
|
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Sv: AbortEr det ikke et eller annet med at man rett og slett ikke får lov til å si fra seg barnet ved fødselen? At barnet automatisk havner hos fosterforeldre i sånne tilfeller, og ikke adopteres bort direkte? Dette er bare noe jeg vagt mener å ha hørt, så jeg vil gjerne opplyses i dette spørsmålet.
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Nolo har rett. Man får ikke adoptere bort barnet rett etter fødselen lenger, slik man kunne i hht den gamle barneloven. De biologiske båndene vektlegges svært sterkt, og dersom moren ikke vil ha eller er i stand til å ta seg av barnet, er det rett i beredskapshjem (gjerne etter at noen velmenende Iset'er, Sitroner og Skremmere har forsøkt å tvinge jentene til å teste ut det uønskede moderskapet, fordi det "sikkert kommer til å bli glad i barnet".)
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker |
|
|