|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg syns det er veldig rart at hun siktes og sågar holdes i varetekt for kidnapping. Og at faren ikke siktes og varetektsfengsles for kidnapping. |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Men ser ikke du at du nå har avsagt dommen? Det er ikke umulig at hennes siktelse endres, og det i løpet av etterforskningen kommer frem ting som gjør at faren blir siktet. Det skjer jo i andre saker også, det er jo nettopp av den grunn at de faktisk etterforsker saken.
![]() |
#3 |
Passiv
|
Altså - det er dette. |
![]() |
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
I prinsippet er jeg helt enig med deg. Kanskje er det slik at det er vanskeligere å avklare enn det synes som, altså at det ikke er opplagt om hun hadde anledning til å ta med seg barna eller ikke. Og inntil de har fått oppklart det, er hun å anse som mistenkt? Ikke vet jeg. Men hun er altså bare siktet i saken.
![]() |
#5 |
Leser
|
Så du er ikke uenig i at hun er varetektsfengslet, du er uenig i siktelsen? Hvis siktelsen hadde vært medvirkende til innbrudd, så er du enig med varetektsfengslingen?
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iMen kan ikke barn over 12 år selv bestemme hvor de vil bo?
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
Da må far få omsorgen overført til seg, og i denne prosessen vil det legges vekt på hva barna mener. Men han kan slettes ikke bare ta dem nei. |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg kan forstå at dersom de skal se nøye på medvirkning til innbrudd og i den grad ser det nødvendig å sikte henne så er dette naturlig. Jeg tviler dog på om medvirkning til innbrudd uten vold har en strafferamme på mer enn seks måneder, så sånn sett kan hun med det ikke varetektsfengsles. |
![]() |
![]() |
#9 |
Leser
|
Jeg har fremdeles problemer med å skjønne hva du mener. De som tok seg inn hadde med seg øks og det ble utøvet vold. Hvordan får du dette til å bli innbrudd uten vold?
![]() |
#10 |
Passiv
|
Moren er ikke mistenkt for bruk av vold eller siktet for vold. Hun er kun siktet for innbrudd og kidnapping. Dermed er det i hennes sak ikke sett deltagelse til voldsbruk. |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
Ja, men jeg spør deg om du ville ha funnet det rimelig at hun ble varetektfengslet hvis hun hadde blitt siktet slik jeg skisserer?
![]() |
#12 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg ville mene det var merkelig om faren ble siktet for kidnapping fordi han ikke kastet ut jentene, jeg. Og, ja, da antar jeg at jentene selv ønsket å være hos faren - som de sa til politiet. Kanskje det er dette politiet enn så lenge forholder seg til? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Det er ikke snakk om at han ikke kastet dem ut. Han skrev dem inn på en ny skole og forsøkte og muligens også lyktes i å endre adressene deres. Han har en betydelig medvirkning her som er lett dokumenterbar. |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iIgjen med et generelt forbehold om at det kan være andre sider i denne saken som ikke er fremkommet i media såklart. (Jeg skriver det innimellom, så ikke alle innleggene blir så lange jeg. |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
Er det bare jeg somhar lest at politiet ikke har avklart at hun har den daglige omsorgen enda? Jeg har nettopp våknet og ikke lest dagens nyheter, men jeg mener vitterlig at det stod inen artikkel jeg leste at hun ble siktet, og at politiet ikke hadde avklart at hun hadde den daglige omsorgen enda.
![]() |
#16 |
Helt konge
|
Jeg har etter hvert , gjennom jobben, vært borti ganske mange saker som media har skrevet om. Saker som jeg har tilgang til digre bunker med saksdokumenter i. Noen ganger er det media skriver om lite gjenkjenbart, direkte feil, og andre ganger direkte løgn. Ofte er vinklingen, etter mitt syn, helt på tryne og perspektivene er ikke helt på plass. Konklusjonen min har blitt at det som skrives i media er kjemperart og jeg orker ikke forholde meg til det. Jeg er blitt generelt mistroisk. Spesielt i saker som spiller mye på følelsene til folk. Jeg stoler ikke helt på media i denne saken heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
Når det gjelder jus er det greit å slippe å forholde seg til media. Jeg leser av og til dommer på www.lovdata.no, varetektsdommer står også her. (De avgjøres i lagmannsretten). Det gir ofte et riktigere bilde enn media. Her er en reell varetektsdom i lagmannsretten.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
Altså, jeg har virkelig ikke peiling på dette, så jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å kverulere. Men altså, daglig omsorg er noe man kan avtale selv, uten noen rettsinstans involvert? Hvis to stk går fra hverandre, så kan de selv bli enige om hvem som skal ha den daglige omsorgen? Og det kan de bli helt av seg selv, og det er ikke mer bindende enn at de kan endre på det når de selv vil - altså når begge to vil?
![]() |
#20 |
Passiv
|
For å konkludere dette raskt: Nei, du har ikke rett. Hele denne teorien er rett og slett enkelt og greit helt feil, |
![]() |
![]() |
|
|