Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uforklarlige hendelser og prester

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-10, 01:36   #201
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uforklarlige hendelser og prester

For meg er det så simpelt som at "uforklarlig" ikke er godt nok. Det er en dårlig unnskyldning, som oftest for å ikke lete videre.

Alt kan forklares. Alt kan bevises. Så fremt det finnes.

Gammel 15-06-10, 07:21   #202
Slettet bruker
Passiv

Standard

Inntil det er dokumentert at det ikke finnes mus, ekorn, rotter eller annet i denne barnehagen er jeg for min del ikke det aller minste overrasket over at dette ikke skjer når ungene er inne - unger bråker.

At det roet seg da de ansatte gikk ut er tilfeldig.

Eller så er det en som kødder.

Jeg syns det skal filmes grundig. Jeg har aldri gått med på at sjeler fra 1732 skal ha utviklet en naturlig skepsis mot videoteknologi.

Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 09:56   #203
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser på hjemmesiden til www.skepsis.no at de til og med påtar seg visse ghostbusters-oppdrag. Det måtte vel være noe for denne barnehagen?
Inn med skeptisk ekspertise, måleinstrumenter og kameraer! Prestenedgravde kors hadde tydeligvis ikke så stor effekt, og vil man kvitte seg med mediefokus og folkesnakk er det vel bare å sette inn det man kan tenke seg av undersøkelser?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 11:00   #204
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Jeg stemmer for filming!
Sørg for å få tak på et godt kamera - et der man trenger lite lys for å oppfatte bevegelse, og som gir gode bilder selv når man etterpå avspiller filmen _meget_ langsomt.

Forøvirg hører jeg med til dem sære delen av befolkningen som tror (og har erfart) at det finnes mer mellom himmel og jord enn det som lar seg vitenskapelig forklare.
Jeg har til og med tiltro til prester.

Likevel mener jeg at det er andre ting som bør sjekkes ut enn bare muligheten for at "Kasper" morer seg på de ansattes bekostning.

Jeg lurer også litt på om det er noen av de ansatte som noen gang er _helt_ alene i barnehagen og likevel opplever disse tingene?

En magiker bør absolutt kontaktes, men kanskje presenteres som noe ganske annet når h*n kommer inn som ekpert. Man ønsker vel ikke at den andre magikeren skal holde tilbake sine ferdigheter akkurat denne dagen.

Gammel 15-06-10, 11:03   #205
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maryan, her.

Forøvirg hører jeg med til dem sære delen av befolkningen som tror (og har erfart) at det finnes mer mellom himmel og jord enn det som lar seg vitenskapelig forklare.

Hvilke vitenskaper har du utdannelse i? Ja, jeg regner med at du har rimelig høy utdannelse innen f. eks. fysikk siden du vet at det ikke kan forklares vitenskapelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 11:33   #206
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer også litt på om det er noen av de ansatte som noen gang er _helt_ alene i barnehagen og likevel opplever disse tingene?

Ja, det har vært opplevd av flere av de ansatte alene. Jeg kan selvsagt ikke på noen måte bevise at de ikke lyver, men flere av dem hevder å ha opplevd dette når de har vært alene der.

Vi begynner vel å nærme oss 20-25 personer som alene eller i små grupper har opplevd dette. Jeg - som var veldig skeptisk og kritisk til jeg selv var der i går og så det selv - har liten tro på at noen setter dette i scene. De er i så fall utrolige gode skuespillere! Dette er mennesker jeg har kjent godt i mange år (liten bygd dette) og jeg har også jobbet sammen med flere av dem. Jeg har veldig liten tro på at en av de klarer å få til dette.

De er veldig slitne, så jeg ser absolutt ikke bort fra at de "ser" mer enn de faktisk gjør. Jeg fester derfor ikke så voldsomt stor lit til riktig alt som beskrives. Men at det kommer dalene gjenstander tilsynelatende fra løse lufta der, er det faktisk ingen tvil om. Spørsmålet jo hvor pokker de kommer fra?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 11:40   #207
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Maryan er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvilke vitenskaper har du utdannelse i? Ja, jeg regner med at du har rimelig høy utdannelse innen f. eks. fysikk siden du vet at det ikke kan forklares vitenskapelig.

Man trenger faktisk ikke ha utdannelse innen alle fagområder for å vite noe om en del av dem.
Jeg har opplevd samtale mellom mennesker å ånder - høylydt samtale der begge kan høres og forstås fullt ut, og er overhodet ikke i tvil om opplevelsene mine da vi var flere sammen som opplevde dette i alle tilfellene.

Dette kan ikke forklares vitenskapelig. Men kanskje du har en forklaring likevel?

Gammel 15-06-10, 11:42   #208
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette kan ikke forklares vitenskapelig. Men kanskje du har en forklaring likevel?

Nei, jeg kan ikke spesielt mye om fysikk og andre vitenskaper så jeg kan ikke forklare det. Men jeg har ikke så overdreven tro på egen kunnskap at jeg dermed avskriver at det mest sannsynlig har en helt naturlig forklaring.

Jeg ville nok gått ut ifra at det var en samtale mellom to levende mennesker i stedet for en ånd og et menneske, men jeg innser at det høres veldig kjedelig og ordinært ut.

Gammel 15-06-10, 11:45   #209
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Maryan er litt kul
Standard

Synes det ville være helt i orden og langt fra kjedelig med vanlig konversasjon. Men dette var ikke samtaler mellom to personer. Både måten dette skjedde på, og innholdet i samtalen var alt annet enn normalt.

Sist redigert av Maryan : 15-06-10 kl 12:03.
Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:01   #210
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det hele koker atter ned til åndelighet/religion og det å tro at det finnes noe mer enn det som vitenskapelig kan forklares, og det å ikke tro på at det finnes en kraft, guddommelig om du vil, liv etter døden, sjeler som ikke får fred osv.

Dette har ingenting med lettlurthet eller naivisme å gjøre, som skeptikerne liker å tenke.
Det er laget mye underholdning i varierende grad av seriøsitet som spiller på magi, spøkelser, tro/overtro som både ødelegger og stimulerer vår evne til å tenke kritisk og åndelig.

Men jeg er helt med på at det virker helt fjernt for en som overhodet ikke tror på noe "større" enn oss menneskene.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:04   #211
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Synes det ville være helt i orden og langt fra kjedelig med vanlig konversajon. Men dette var ikke samtaler mellom to personer. Både måten dette skjedde på, og innholdet i samtalen var alt annet enn normalt.

Det er jo litt vanskelig for andre å bedømme, all den tid vi ikke var der, og fordi når du gjenforteller så går historien gjennom ditt filter som troende. Det betyr ikke at du utelater informasjon med vilje, men at du vektlegger andre ting i opplevelsen enn det en som ikke tror gjør.

Gammel 15-06-10, 12:20   #212
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ja, det har vært opplevd av flere av de ansatte alene. Jeg kan selvsagt ikke på noen måte bevise at de ikke lyver, men flere av dem hevder å ha opplevd dette når de har vært alene der.

Vi begynner vel å nærme oss 20-25 personer som alene eller i små grupper har opplevd dette. Jeg - som var veldig skeptisk og kritisk til jeg selv var der i går og så det selv - har liten tro på at noen setter dette i scene. De er i så fall utrolige gode skuespillere! Dette er mennesker jeg har kjent godt i mange år (liten bygd dette) og jeg har også jobbet sammen med flere av dem. Jeg har veldig liten tro på at en av de klarer å få til dette.

De er veldig slitne, så jeg ser absolutt ikke bort fra at de "ser" mer enn de faktisk gjør. Jeg fester derfor ikke så voldsomt stor lit til riktig alt som beskrives. Men at det kommer dalene gjenstander tilsynelatende fra løse lufta der, er det faktisk ingen tvil om. Spørsmålet jo hvor pokker de kommer fra?

Men altså - la oss si at det er en ånd som ikke har gått over til den riktige siden, som de skal gjøre når de dør. Det sies at de som har hatt en brå død eller har noe uoppgjort av og til ikke kommer over til den andre siden, og dermed blir hengende igjen som en dårlig energi.

Energien tapper menneskene for energi, det blir dårlig stemning, kanskje krangling eller fysisk/psykisk anspenthet. Det kan godt hende at energien vil si ifra om sitt nærvær ved å manipulere gjenstander slik at de blir slengt hit og dit, strøm går av og på, man hører lyder, ting blir borte osv.

Dette er jo klassisk, bl.a på Stortorvets Gjæstegiveri (Oslo)var det jo slik. Det var ekstremt mye uro i 2. etasje på kjøkkenet og spisesalen der. Midt under filmingen faller faktisk en bestikkskuff som stod godt plassert på hylla, i rasende fart ned på gulvet. Filmteamet og de som er med i serien skvetter selvsagt. Ja, det var TVNorge og Åndenes Makt (en serie om "gjenferd" i norske bygninger/hjem - som mange forøvrig syns er rasende komisk og selvsagt bare tøv). En av mine beste venninner har jobbet der i mange år, og hun bekrefter at det skjedde mye der så hun ringte meg da det skulle sendes på tv.

Det er utrolig mange eksempler på at slike ting skjer, men folk snakker lite om det fordi det er flaut å tro på spøkelser...

Altså, hva om et medium/klarsynt da kom til barnehagen for å hjelpe sjelen over til den andre siden - og det deretter roet seg betrakelig i lokalet? Det er iallefall dette som pleier å skje, og de som bor der/jobber der pleier umiddelbart å kjenne forskjell på energien, at det føles bedre å være der. Det ville vel være det beste som skjedde?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:38   #213
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Alt kan forklares. Alt kan bevises. Så fremt det finnes.

Der er eg usamd. Alt kan ikkje forklarast eller provast ut frå det me/vitskapen veit om no. Ein må ikkje enkelt avvisa eksistensen av "ting" vitskapen ikkje kjenner til. Menneska har trass alt utvikla vår kjennskap til naturvitskaplege fenomen etterkvart - noko me fortsatt gjer. Fordi om me ikkje kjente til kvarkar og dei ulike subatomære partiklane me i dag veit om for hundre år sidan vil ikkje det dermed seia at dei ikkje fantes - eller radioaktivitet - dette kjende ikkje vitskapen til i tidligare tider - men radioaktivitet eksisterte like fullt.

Gammel 15-06-10, 12:49   #214
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Men altså - la oss si at det er en ånd som ikke har gått over til den riktige siden, som de skal gjøre når de dør.

Problemet er at allerede her dette veldig mange av den videre forklaringen...

Da kan skuffer sprette så mye de vil, oppi hodet mitt blir det litt "låst" når det over ligger som en grunnleggende forutsetning liksom.

(i det gamle huset jeg bodde i før hadde en tidligere beboer begått selvmord. Når jeg gikk gjennom huset opplevde jeg flere ganger at dører smalt igjen bak meg, eller at spesielt gangdøren inn til badetrommet flyttet seg vekk fra hånda mi idet jeg tok etter den. Jeg opplevde også flere ganger at jeg kunne stå og se på døra til lillegutt bevege seg. Først åpnet den seg litt, også lukket den seg litt. Når som helst på døgnet.
Det var lyder på loftet, knirking og "fottrinn", og underlige sukkelyder rundt husveggene om kvelden. For meg lot dette seg forklare med trekkfenomener (jeg eksperimenterte og fant hvorfor og hvordan ting ble sånn), at huset var gammelt og sto på sandgrunn - det "gikk" endel (for å si det sånn, hvis man mistet noe som kunne trille på gulvet visste man hvilket hjørne det havnet i ), og duene som hadde rede på loftet, en mår som også bodde oppi der før vi skiftet taket, og grevlingen som viste seg å bo under låven og luske rundt veggene om kvelden. Holdt i massevis for meg, som hverken tror på spøkelser, er redd for mørten eller er spesielt alternativ av meg.
Hadde jeg vært av den mer alternative typen hadde jeg kanskje begynt i "han som begikk selvmord"-enden av argumentasjonen. Det ville helt sikkert gitt et mye skumlere svar )

Sist redigert av m^2 : 15-06-10 kl 12:54.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:50   #215
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Dette er jo klassisk, bl.a på Stortorvets Gjæstegiveri (Oslo)var det jo slik. Det var ekstremt mye uro i 2. etasje på kjøkkenet og spisesalen der. Midt under filmingen faller faktisk en bestikkskuff som stod godt plassert på hylla, i rasende fart ned på gulvet.

Stortorvets gjestgiveri er et eldgammelt hus som rister hver gang trikken og bussen kjører forbi, hver gang noen går i trappa og veggene rører på seg når noen går på gulvet på motsatt side. At en bestillskuff faller ned fra en hylle er absolutt ikke merkelig, altså.

Gammel 15-06-10, 12:51   #216
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis en energisk ånd kan kaste skuffer og magneter hit og dit - kan ikke denne ånden da heller bruke magnetene til å skrive en beskjed på tavla? "Ring prost Sundquist, jeg trenger en los!"?
Hvorfor skal det på liv og død(!) kastes stæsj og rotes og sånn - hvorfor ikke bare gi beskjed siden energien nå en gang faktisk har det slik at det går fint å ta tak i materie?

Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:53   #217
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En magiker bør absolutt kontaktes, men kanskje presenteres som noe ganske annet når h*n kommer inn som ekpert. Man ønsker vel ikke at den andre magikeren skal holde tilbake sine ferdigheter akkurat denne dagen.

Så du mener at Kasper er så lettlurt at hvis man presenterer denne, eh, magikeren (jeg går ut i fra at du muligens ikke snakker om en illusjonist?) som den nye vaskehjelpen, så er det greit, lissom? Kasper catcher ikke alle energiene som denne magikeren utstråler, bare fordi man sier noe annet? Gådd.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:53   #218
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Her er fra Vårt Land idag:
http://www.vl.no/samfunn/article59344.zrm

Gammel 15-06-10, 12:54   #219
Slettet bruker
Passiv

Standard

Åh! Sjekk toppsakene på siden av artikkelen'a!

Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 12:55   #220
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis en energisk ånd kan kaste skuffer og magneter hit og dit - kan ikke denne ånden da heller bruke magnetene til å skrive en beskjed på tavla? "Ring prost Sundquist, jeg trenger en los!"?
Hvorfor skal det på liv og død(!) kastes stæsj og rotes og sånn - hvorfor ikke bare gi beskjed siden energien nå en gang faktisk har det slik at det går fint å ta tak i materie?

Det er en fattig husmannsgutt selvfølgelig som aldri lærte å skrive. Derfor tar han nå hevn over skolesystemet han aldri fikk glede av. Vel, han tror han tar hevn over skolesystemet og at dagens elever er veldig små. Han vet jo ikke at det er noe som heter barnehager stakkar.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.