|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du kristen? | |||
| Ja |
|
61 | 22,76% |
| Nei |
|
164 | 61,19% |
| Usikker/sånn halvveis |
|
40 | 14,93% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,12% |
| Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er du kristen?
Jeg tror de aller fleste av oss tviler iblant. Jeg er kristen. Kristendommen er logisk for meg.
Føledamer.
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er du kristen?Det er da fullt mulig å beskrive en følelse ut fra noe mange kjenner til, nemlig religionstro, uten å se på det man beskriver som noe skapt av en gud. Det kommer jo veldig greit frem fra Muskats sitat.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Er du kristen?Mitt favorittsitat om religion fra Albert: I want to know God's thoughts. The rest are details. |
|
|
|
#4 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kristen?Jeg er ikke kristen. Jeg tror jeg liker jødedommen eller buddhismen bedre enn den norske kirken, og jeg milevis langt unna pinsemenigheten og andre bevegelser som tar bibelen svært bokstavelig.
|
|
|
#5 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Men har det å være kristen nødvendigvis så mye med DNK å gjøre da? Det finnes da grener innenfor alle religioner som er mer eller mindre konservative og bokstavtro?
|
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Jeg innrømmer å ikke ha spes. mye peiling her, men i mitt hode er pinsebevegelsen og statskirken to ytterpunkter her. Pinsebevegelsen tar bibelen bokstavelig, statskirken tar essensen. Begge deler bygger jo sin tro på treenigheten, noe jeg aldeles ikke tror på. Mener du at jeg bør definere meg som kristen likevel?
|
|
|
#7 |
|
Jeg mener generelt at man kan definere seg som kristen hvis man tror at Jesus er Guds sønn og at han kom til verden for å gjennopprette kontakten mellom menneskene og Gud, dvs døde på korset for menneskenes synder (det gale alle mennesker har gjort i fortid nåtid og framtid) og at han stod opp frå de døde.
|
|
|
|
#8 |
|
Hvilke grupper? Den kristne kirken, regner av denne grunn ikke JEhovas vitne for å være en del av den kristne kirke.
|
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er du kristen?Tvil er vel en forutsetning for tro.
|
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Sikkert ikke innen for kristendommens rammer på den tiden - men kristen og religiøs er ikke det samme. Sitatene i signaturen min er Einsteinsitater.
Flere av de aller første vitenskapsmennene så på vitenskapen som en studie av Guds skaperverk. Jeg synes ikke det er det aller minste rart.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Einstein var vel knapt nok religiøs heller? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Moderne åndelighet er ihvertfal langt unna standard kristendom f.eks på 50-tallet. I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein) Noe som viser at nei, han tror ikke på Gud som i en mann som sitter på en sky og bestemmer over menneskene. Det gjør ikke jeg heller. Og mange andre religiøse mennesker med meg. Man kan likevel kjenne på at man er en del av noe større - man kan kjenne på en mening utenfor sin egen materielle ta-og-føle-på hverdag.
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Sv: Er du kristen?...og nå skal jeg ikke kuppe tråden helt, men jeg er litt on a mission når det gjelder å bygge på og utvide båsen "religiøs" ganske betydelig.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er du kristen?Jeg synes det er rart mange har så snevert syn på hva kristen tro er. At en ikke kan se logikken i at en vitenskapsmann tror på Gud for eksempel. Det er så mye vitenskapen ikke kan si noe sikkert om, som hva er vitsen med å leve, eller etiske spørsmål. Sånn sett har jeg forståelse for at noen velger å tro på en etikk å leve etter, at en tar et standpunkt. Da ser jeg for meg at himmel og helvete, eller Guds utseende er irrelevante og banale spørsmål. Filosofien ligger for mange kristne mye dypere enn det.
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
Veldig godt sagt!
|
|
|
#16 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er du kristen?Jeg er ateist.
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
I likhet med resten av bibelen, kanskje?
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Er du kristen?Zoë - jeg tror ikke vi skal late som om alle som tror faktisk evner å ta inn vitenskap og er reflekterte i sin religiøsitet heller. Det er ganske mange som tror som faktisk sitter med hekletøyet og ser etter hva naboen gjør av synd&skam for tiden også. Og som tror det er Guds mening at noen får kreft mens andre vinner i Lotto. |
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er du kristen?Mitt inntrykk er at man har to typer kristne, satt på spissen. De som tenker og reflekter rundt troen selv, og som ikke leser bibelen bokstavlig. Disse har som regel ingen konflikt med vitenskapen, tvert i mot. Jeg tipper dette gjelder de fleste kristne. Også har man de mer ekstremreligiøse som leser bibelen bokstav for bokstav (iallefall når det gjelder homofili, dog sjaltes mye annet rart ut - men det snakker vi ikke om), og som ikke reflekterer noe særlig selv. Det predikanten sier er sant. Finito. Hvis man spør den typen kristen om hvorfor man i er i mot homofili og kvinnelige prester får man til svar at det står i bibelen. Ingen selvstendig refleksjon.
|
|
|
#20 |
|
Audacious
|
Jo, dessverre. Kreasjonistene avviser vitenskap, til fordel for en svært bokstavtro tolking av bibelens skapelsesberetning. Og kreasjonister finnes også utenfor USA (der de spiller en skremmende stor rolle), f.eks har en gruppe regelmessig hatt stand på Blindern.
|
![]() |
|
|