Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 22:06   #201
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Jeg er helt på linje med Sitronen her. Når små barn spør på en undrende måte, så svarer jeg. Det gjelder enten det er mine egne barn som spør om andre eller det er fremmede barn som spør meg.

Jeg har svart fremmede barn på hvorfor jeg er så tykk, hvorfor jeg har så kort hår og hvorfor jeg har på meg så rare klær. Alt sammen med et (ektefølt) smil.

Jeg har også forklart ungene mine hvorfor den mannen sitter i rullestol, hvorfor den damen er helt svart i ansiktet og hvorfor den mannen har så stor mage. Noe av det forklares på ordentlig vis ("Folk som ikke kan gå trenger rullestol for å komme seg frem"), andre ting forklares uten å gå i detalj ("Ja, det er hun jammen. Sånn er det bare: noen er lyse og noen er mørke, akkurat som at noen har brunt hår mens andre har lyst hår").

Jeg har ingen problemer med at små barn sier at jeg er tykk, men jeg blir drittsur på de foreldrene som hysjer på barnet og sier at "sånn sier man ikke". Som om jeg har noe å skamme meg over, liksom!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 22:10   #202
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor lenge mener du at de skal holde på med det da? For man sier jo faktisk ikke "du er tykk" til folk. Hvis en 12-åring hadde spurt deg, undrende, hvorfor du var så tykk, hva hadde du sagt da? Når skal de lære det, og hvordan?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 22:13   #203
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min femåring spør. Min åtteåring kan spørre meg om ting til tider, etter folk er passert. 11-åringen spør ikke om sånne ting, hun vet.

Gammel 15-03-10, 22:15   #204
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor har 8-åringen din begynt å spørre etter at folk har passert, hvis du synes det er helt greit å spørre dem det gjelder direkte?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 22:18   #205
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At jeg syns det er greit at et barn stiller spørsmål betyr ikke at jeg syns det er ok at man til enhver tid skal stille spørsmål om alt man lurer på her i verden til andre.

Forøvrig får du spørre faren, det er der han bor fast.

Gammel 15-03-10, 22:23   #206
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det nærmeste vi har kommet er vel nå på skitur på søndag: "Mamma! Mamma! Se! Han tryna, han! Han skulle svinge, og så GREIDE han det ikke?!" mumlemumle "Mamma! SÅ du det ikke?!! Han TRYNA! Skikkelig!!" mumlemumledradra

Stakkars jævel.

Gammel 15-03-10, 22:50   #207
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men hvor lenge mener du at de skal holde på med det da? For man sier jo faktisk ikke "du er tykk" til folk. Hvis en 12-åring hadde spurt deg, undrende, hvorfor du var så tykk, hva hadde du sagt da? Når skal de lære det, og hvordan?

De lærer det når den tid kommer. Jeg har altså vært svært liberal med å la Frøkna være undrende overfor andre folk, men likevel har hun sluttet med det omtrent på den tiden det var på tide å slutte.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Min femåring spør. Min åtteåring kan spørre meg om ting til tider, etter folk er passert.

Jepp. Treåringen spør om hva som helst fortsatt. Frøkna sluttet å spørre åpenlyst i fem–seksårsalderen. Jeg husker ikke helt når, men hun har i alle fall sluttet nå. (7,5 år)

Gammel 15-03-10, 22:53   #208
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hvorfor har 8-åringen din begynt å spørre etter at folk har passert, hvis du synes det er helt greit å spørre dem det gjelder direkte?

Unger som er så gamle oppdras ikke bare av foreldrene. Jeg er jammen ikke sikker på om de først og fremst oppdras av foreldrene lenger. De observerer omgivelsene rundt seg, ser hva andre gjør og får korreks på oppførselen direkte og indirekte fra folk rundt seg.

Gammel 16-03-10, 11:57   #209
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:fniser av Polyannapode:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 13:39   #210
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det ser ut til at tråden med det opprinnelige innholdet begynner å roe seg. Jeg ønsker dermed å svare på det som skjedde baki her hvor jeg mottok en trussel om bank.

Jeg ønsker å tilbakevise at dette ble opplevd morsomt. Og jeg ønsker å utdype nærmere.

Jeg setter pris på om dette ikke quotes eller henvises senere da jeg ikke i utgangspunktet ønsker å dele denne delen av meg på så åpent forum.

:::::Fjernet

Dermed er det også forklart hvorfor det ikke går an å sende meg pm, samt hvorfor jeg ikke lenger føler det så greit å delta på forumet.

Jeg tåler en trøkk.
Jeg har en frisk stil selv også.
Jeg tåler å argumenteres i senk.
Jeg tåler både å ha rett og feil.
Jeg tåler å kalles både idiot og det som verre er. Det hender det stemmer også.
Jeg håper dette tas til etterretning.

Sist redigert av Slettet bruker : 17-03-10 kl 09:31. Årsak: Ønsker ikke å ha såpass privat liggende på åpent lenge
  Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 13:45   #211
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

:fniser av Polyannapode:

Han er generelt temmelig brutalt ærlig.

Gammel 16-03-10, 13:46   #212
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Smilefjes: Jeg har hittil valgt å ikke kommentere det som skjedde tidligere i tråden, siden det ikke kunne gjøres uten å oute deg. Når du selv velger å skrive om din bakgrunn, har jeg lyst til å kommentere at det som her har skjedd er noe av det jævligste jeg har hørt om på FP noen gang, og jeg synes du har blitt behandles aldeles skammelig. Fy flate!

Jeg håper du velger å bli på FP, for jeg ville synes det var et kjempetap om du ble borte, men jeg skjønner deg veldig godt hvis du innskrenker bruken eller tar en pause.

Gammel 16-03-10, 13:52   #213
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer Teofelia helhjertet. Jeg blir ikke ofte målløs, men denne gangen har jeg rett og slett vært helt satt ut. Da kan jeg virkelig ikke sette meg inn i hvordan det må være for deg.

Gammel 16-03-10, 14:18   #214
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

OK :dyp pust: Jeg føler meg delvis skyldig i alt som har skjedd med utgangspunkt i denne tråden, og skulle virkelig ønske jeg ikke hadde skrevet et eneste ord.

Smilefjes: Det du har opplevd høres forferdelig ut. Jeg visste ikke noe om det, og jeg forstår at det noen tenker på som spøkefullt kan treffe helt feil sted på et feil tidspunkt. Det er vondt, ingen tvil om det.

Men altså: alle kan reagere spontant på noe og ikke alltid tenke seg om, og dermed komme til å såre noen. Jeg har kjent Acsa i haugevis av år, og hun ville aldri i verden sagt noe sånt hvis hun hadde tenkt over hvilken reaksjon det skulle føre til hos deg. Da hadde hun vært slem, og det er hun virkelig virkelig ikke. Hun har sagt unnskyld, direkte til deg og her. Jeg skjønner på det som sies mellom linjene rundt omkring at det foregår mange skjulte diskusjoner og at mange er sinte på hverandre eller har problemer med hverandre. Men vær så snill, trekk pusten og skjønn at dette ikke var sagt for å true eller såre eller noe som helst annet. Det var en kommentar som var ment å være morsom, og jeg forstår at du ikke oppfattet det sånn, men at det skal ligge ondskap bak dette her? Det er for langt ute. Vi har alle skrevet ting som vi kan angre på. Din spøk om at jeg skulle kunne overtales lettere fordi jeg var sårbar etter spontanabort traff meg midt i magen også, uten at jeg på noen som helst måte prøver å sammenligne våre erfaringer. Jeg forventer ikke at folk blir bestevenner her, men når noen kaller Acsa ondskapsfull må jeg reagere.

Og igjen, jeg skulle ønske jeg aldri hadde skrevet noe som helst. Jeg vurderer løpende å kutte ut hele FP fordi det er så ufattelig skummelt å skrive ting i et slikt forum når det så ofte blir tatt i verste mening og angrepene er så harde. Det er synd, for de koselige tingene her er veldig koselige.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 14:28   #215
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 14:31   #216
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår veldig godt at Smilefjes reagerte, og syns dette er en fin påminner om at vi har ulik tålegrense fordi vi har ulik bakgrunn. Men jeg er også overbevist om at Acsa ikke gjorde dette av ondskap. Uten at det forandrer påkjenningen for Smilefjes.

Gammel 16-03-10, 14:51   #217
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig synd at du har opplevd det du har gjort smilefjes. Jeg kan ikke forestille meg hvordan dette opplevdes for deg.

Samtidig tror jeg det må være ganske tøft å være Acsa nå. Jeg oppfattet det hele som en ubetenksom spøk fra hennes side, som kanskje ble postet litt for fort. Jeg har inntrykk av at flere her inne kan bli revet med i humor og fjas også, uten at det ligger ondskap bak det av den grunn, og det er vel en del av det å være på FP.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:14   #218
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Det er veldig synd at du har opplevd det du har gjort smilefjes. Jeg kan ikke forestille meg hvordan dette opplevdes for deg.

Samtidig tror jeg det må være ganske tøft å være Acsa nå. Jeg oppfattet det hele som en ubetenksom spøk fra hennes side, som kanskje ble postet litt for fort. Jeg har inntrykk av at flere her inne kan bli revet med i humor og fjas også, uten at det ligger ondskap bak det av den grunn, og det er vel en del av det å være på FP.

Acsa og jeg har ikke noen spøkefull tone ut fra historikk.
Hun valgte også å betegne seg selv som morsom fremfor å ta til etterretning at hun faktisk gikk langt over det som ble oppfattet som ok. Jeg synes hun da bør tåle at jeg sier det jeg mener om saken også.

Sist redigert av Slettet bruker : 16-03-10 kl 15:21.
  Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 15:30   #219
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Smilefjes: Det du har opplevd er grusomt og den som viste om dette burde ikke under noen omstendigheter sende deg en slik PM. Jeg håper virkelig du velger å bli på forumet, for jeg setter stor pris på dine bidrag her.

Når det gjelder barn, røyking og andre mindre smarte ting, så er det ikke greit å kalle noen dumme, men jeg synes at barn må få lov å stille spørsmål om det er noen de lurer på.

Gammel 16-03-10, 15:54   #220
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Først vil jeg si at Smilefjes - du har min fulle støtte og sympati i forhold til de ubehagelighetene som dukket opp. Dette var virkelig langt over streken, og det mener jeg gjelder uavhengig av din fortid og dine erfaringer.

Dernest må jeg si at i forhold til temaet i tråden ser jeg det slik: barn skal ikke irettesette voksne, barn skal ikke "oppdra" voksne, barn skal ikke kalle andre dumme.

Men likevel mener jeg at om barnet opplyser om at "røyking er dumt / farlig / dårlig for miljøet", så ser jeg ikke noe galt i det. Selv om opplysningen kommer uoppfordret.

For å presisere forskjellen, jeg mener det er greit å si "røyking er farlig", men ikke greit å si "du er dum som røyker". Jeg syns også det er greit om det påpekes at kaste søppel er dumt for naturen, at tomgangskjøring skader miljøet, osv. Men man sier ikke "du er dum som...".

Hvis barnet sier "røyking er farlig" så sier barnet akkurat det samme som helsemyndighetene opplyser om på hver eneste røykpakke. Det er sannheten.

Jeg ser ikke på dette som dårlig oppdragelse. Jeg ser på det som samfunnsbevisste barn. Hvis dette er dårlig oppdragelse, hvordan skal vi da forklare at voksne mennesker uoppfordret prakker sine meninger på andre? Tog på 8. mars og 1. mai, for eksempel. Eller utdeling av løpesedler i byen før valget. Og så videre. Hvis voksne har lov til å ytre sine meninger, hvorfor skal barna anses som uoppdragne når de gjør det samme?

Så lenge også barnet holder seg til SAK og ikke PERSON ser jeg absolutt ikke noe galt i det.

Og ja, mine barn har også kommentert røyking. Og tomgangskjøring. Og kasting av søppel. Oftest er det kommentert høylydt til oss foreldre, men åpenbart at barnet vet at den det gjelder også hører det.

Jeg kan godt fortelle hvordan vi har taklet det.
Barnet: "Mamma, sant at det er veldig dumt å røyke?"
Jeg: "Ja, det er dumt og farlig, og du må aldri begynne å røyke".

Så får man fornærmede blikk fra de stakkars røykerne som føler seg som pariakaste. Men hva skal jeg gjøre? Selge inn røyk til mine håpefulle og si at røyk er bra og røykere er flotters mennesker? Jeg ønsker å sørge for at mine barn innprentes at de aldri skal begynne å røyke. Og jeg ønsker å sørge for at de ikke kaster søppel i naturen. Så får nå heller andre bli fornærmet da.

Det er ikke det at de er uoppdragne, de er bare oppdratt på en annen måte.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.