Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 23:45   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Jeg synes det er litt komisk med folk som få frem tittelen sin i sammenhenger der det ikke er noe poeng å nevne den. Dette gjelder både om man er assisterende overlege (er det noe som heter det? ) eller assisterende frukt og grønt-sjef. (Det vet jeg at det er noe som heter. ) Jeg ville satt pris på å få vite hvem som var ped.leder og hvem som var assistent i barnehagen. Det gjør det jo lettere for meg å vite hvem jeg skal henvende meg til i ulike situasjoner.
Selv er jeg ikke så overnøye med titler. For enkelhets skyld sier jeg at jeg er lærer (som vel er betegnelsen på de som har "gammel" treårig lærerskole?) selv om jeg egentlig er adjunkt med tilleggsutdanning og har 6 års utdannelse. Det som irriterer meg litt, er at folk automatisk går ut fra at jeg jobber på barneskolen når jeg sier jeg er lærer, som om det faktum at jeg er ung (relativt ung iallfall ) og dame automatisk plasserer meg på de laveste klassetrinnene. Frøken har jeg aldri blitt kalt, ja bortsett fra av et par eldre (mannlige) kollegaer da. Men de varierer mellom frøken og unge dame, så da er det jo greit.

På samme måte går man ikke på skole og er lærling i x antall år for å bli kalt ambulansesjåfør. [/quote]

Her ødela jeg quoten, men...eh..hva heter det da?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 22:31   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bondedame

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 23:52   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambulansearbeider er en beskyttet tittel.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 23:54   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg trodde det het ambulansefagarbeider? Man har fagbrev, ja?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 23:55   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er alle som jobber på ambulansen ambulansearbeidere? Noen er vel sykepleiere av utdanning, mens andre har gått ambulansefagskolen? Mener du at bare sistnevnte skal kalles ambulansearbeider?

Gammel 28-12-09, 00:05   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er alle som jobber på ambulansen ambulansearbeidere? Noen er vel sykepleiere av utdanning, mens andre har gått ambulansefagskolen? Mener du at bare sistnevnte skal kalles ambulansearbeider?

Det er bare de som er autoriserte ambulansearbeidere som kan bruke den tittelen. I forskriften heter det at minimum én på bilen skal være ambulansearbeider, mens person nr. 2 kan være en annen helsearbeider (f.eks. sykepleier) med ambulansefaglig og redningsteknisk tilleggsutdanning.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 23:57   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine, da. Du jobber jo i den videregående skolen - har du ikke hørt om ambulanselinjen på Os?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 00:07   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

rine, da. Du jobber jo i den videregående skolen - har du ikke hørt om ambulanselinjen på Os?

Joda, vet at linjen heter ambulansefag, men er altså usikker på hva folkene i ambulansen skal kalles. :vil unngå å tråkke i salaten hvis jeg en gang har behov for å komme meg fort til Haukeland :

Gammel 28-12-09, 00:19   #9
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg kunne på julaften underholde svigerfamilien i København med forskjellen på en norsk pedagog (alle de som underviser/oppdrar og er utdannet til det) og en dansk pedagog (utdannet førskolelærer), og de mange gange hvor jeg har set danske artikler feiltolket av nordmenn på akkurat dette punktet.

Det er relevant for meg å vite hvem som er pedleder i en barnehagegruppe siden det er dem som har den planleggings- og koordinasjonsansvar, og jeg ville betegne vedkommende som "pedlederen" eller noe lignende, medmindre jeg bruker vedkommendes fornavn. Aldri i livet hadde jeg kalt dem "tante", synes det ville være nedlatende, ja.

Gammel 28-12-09, 00:58   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg kunne på julaften underholde svigerfamilien i København med forskjellen på en norsk pedagog (alle de som underviser/oppdrar og er utdannet til det)

Mener du det, eller er du litt flåsete nå?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 01:22   #11
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mener du det, eller er du litt flåsete nå?

Flåsete ? Er ikke en skole/institusjons pedagogiske personale her i landet alle de som har undervisningsfunksjon (i tilfelle skole, høyskole, universitet) eller er utdannet til å ta seg av førskolebarns fysiske/psykiske utvikling (barnehager) ? Til forskjell for f.eks. administrativ personale, vaktmestre, IT-folk og renholdere som også jobber et slikt sted ?

I Danmark er en "pædagog" en førskolelærer, og en "pædagogmedhjælper" er en barnehageassistent. Jeg ville uten å nøle betegne meg selv som pedagog i Norge, men ikke i Danmark. Der er jeg "gymnasielærer".

Gammel 28-12-09, 01:10   #12
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Det er relevant for meg å vite hvem som er pedleder i en barnehagegruppe siden det er dem som har den planleggings- og koordinasjonsansvar, og jeg ville betegne vedkommende som "pedlederen" eller noe lignende, medmindre jeg bruker vedkommendes fornavn. Aldri i livet hadde jeg kalt dem "tante", synes det ville være nedlatende, ja.

Ja så klart. Helt enig med dette. En som ikke er førskolelærer kan også fungere som ped.leder. Man kan ha flere førskolelærere på en avdeling, men bare en som er ped.leder. De andre får tittelen pedagog 2. Styrer er som regel også førskolelærer. Pedagogisk medarbeidere er tittelen på "assistenter" hos oss. Generelt kaller vi dem vel "de ansatte", eller "de voksne i barnehagen" når vi snakker med ungene. Men skal man snakke om noe spesifikt forholder vi oss til ped.leder i første omgang. Disse skal ha et annet ansvar og en mer utfyllende kompetanse enn medarbeiderne. Man kan mene hva man vil om det, og at mye kommer gjennom erfaring, men er det noe spesielt så skal vi gå tjenestemannsvei.

Å bruke tittelen sin i situasjoner der det er avklarende for rollen man har og hvorfor man uttaler seg på en bestemt måte, mener jeg er helt legitimt.

Å henge seg opp i dette på den noe nedlatende måten som det blir gjort innledningsvis (har ikke lest alt), vitner derimot mer om kollisjoner med personalet, og antagelig ikke en så god samarbeidstone mellom hovedinnlegger og enkelte i barnehagen. Da går man gjerne til angrep på nivået: "Hvem tror du du er liksom?". Den jobben man har, tittelen og hva det konkret går ut på, er viktig for selvfølelse og yrkesstolthet. At andre bagatelliserer dette eller ikke kjenner fagfeltet godt nok, betyr ikke at de kan si hva de vil uten å bli rettet på. Noen ganger så er ting viktig og riktig selv om ikke alle vet det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 00:17   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg minnes at jeg kalte han for "sykebil-mannen" da jeg skulle si noe om ambulansearbeideren til datra mi som var 2 år på det øyeblikket vi kjørte sykebil. Han ble sikkert litt fornærmet på meg.

Gammel 28-12-09, 01:25   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, da skjønner jeg hva du mener. Jeg misforsto deg. Men jeg trodde man måtte ha pedagogikk for å kalle seg pedagog? Jeg husker at kun en av lærerne våre på videregående hadde pedagogikk, og det var noe vi elevene var klar over. Hun ble kalt for lærer og pedagog i alle mulige sammenhenger.

Jeg er på veldig tynn is når det kommer til betegnelser og slikt innen læreryrket, jeg vet veldig lite om utdannelsesløpet.

Sist redigert av Tallulah : 28-12-09 kl 01:34.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 23:22   #15
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men jeg trodde man måtte ha pedagogikk for å kalle seg pedagog? Jeg husker at kun en av lærerne våre på videregående hadde pedagogikk, og det var noe vi elevene var klar over. Hun ble kalt for lærer og pedagog i alle mulige sammenhenger.

Alle som jobber som lærere har jo (i utgangspunktet) utdanning i pedagogikk. Man har pedagogikk som fag på allmennlærerutdanninga, og man har praktisk-pedagogisk utdanning hvis man er utdannet ved et universitet. I utgangspunktet, ja - men det forekommer rett som det er at folk har lærerjobber uten egentlig å oppfylle kravene. Men at bare én lærer hadde pedagogikk tror jeg må ha vært en misforståelse.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 01:27   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er vel sjelden man har bruk for å nevne tittelen sin, tenker jeg. Om jeg er lærer, adjunkt eller lektor er for de fleste revnende likegyldig, det er nå helst slik at de fleste som jobber på VGS er "lærer".

Når det gjelder barnehage så vet jeg hvem som har vært assistenter og hvem som har vært ansvarlig pedagog for mitt barn.

Ellers går de under betegnelsen voksne eller ansatte i barnehagen. De kjente naturligvis med navn.

Gammel 28-12-09, 09:26   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg føler at det er på tide å presisere at jeg på fest pleier å si at jeg jobber i kassa på Rema. Jeg liker ikke å tilstå å drive med data for datafolk er ofte ansett som veldig kjedelige og lite sexy. Jeg vil heller fremstå som bohem med kassejobb.

Jeg pleier å legge stor vekt på min sosiale kompetanse og rolle i samfunnet spesielt for ensomme eldre i dette.

Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 11:55   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg liker ikke å tilstå å drive med data for datafolk er ofte ansett som veldig kjedelige og lite sexy.

Neida. Det er de ikke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 13:24   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Neida. Det er de ikke.

Det burde de være.

Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 13:29   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg føler at det er på tide å presisere at jeg på fest pleier å si at jeg jobber i kassa på Rema. Jeg liker ikke å tilstå å drive med data for datafolk er ofte ansett som veldig kjedelige og lite sexy. Jeg vil heller fremstå som bohem med kassejobb.

Legestudenter på byen er som regel sykepleierstudenter hvis noen spør. Av en eller annen grunn blir mange menn litt flakkende i blikket og ser etter nytt beite hvis man snakker sant.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.