|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Å så da?
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Jeg sier ikke at det gjør noe i det hele tatt. Ser bare for meg når ungene snakker om dette på f.eks. skolen og den som virkelig har det sånn i julen får høre at noen har avstått fra alkohol den dagen. Jeg vet med meg selv at dersom noen hadde fortalt meg noe sånt da jeg vokste opp hadde jeg satt meg ned og grått mens ingen så det, for hvorfor ikke forsøke å hjelpe dem det gjelder enn å bare snakke om det. |
|
|
|
#3 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sorry, og dette _er_ en avsporing, men det å markere solidaritet med noen som har det vanskelig av en eller annen grunn, er da vel helt vanlig å gjøre UTEN at man nødvendigvis står oppe i problemstillingen med begge beina?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg er enig med Billa, kjenner jeg. Hvis noen føler at det er en riktig ting å gjøre for dem som en solidaritetsmarkering, må de da virkelig bare gjøre det! Det skal jeg virkelig ikke legge meg opp i. Så lenge ingen mener at jeg gjør noe galt ved å ta et par glass på julaften, skal jeg ikke mene noe om at andre ikke gjør det. Skulle da bare mangle! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg kommer kanskje til å ta meg en øl og en liten smak på Sheridan'en jeg har på lur. Det hadde jeg gjort hvis jeg hadde hatt ungene hjemme også. Men jeg vet veldig godt hvor grensen går, jeg syns feks. at pappaen drikker for mye og er glad jeg ikke feirer julen med han.
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Ok, skjønner litt mer nå, men jeg datt litt av lasset der en stund ja.
|
|
|
|
#7 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Jo, det tror jeg. Åpenhet er viktig.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Jeg har tilgode å møte et barn som sier at det ville vært flott om andre lot være å drikke på julaften (ja, jeg har jobbet med problematikken i mange år). De barna det gjelder trenger at folk melder seg som frivillige på røde kors telefonen og andre tiltak som er åpne i julen, ikke at andre som ikke har problemer med alkohol avstår fra den. |
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Det er jo en selvfølge. At pengene som ville vært brukt på alkohol går til en slik organisasjon. Trodde det sa seg selv
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Åh..jeg også. Og så jeg som svarte tidligere at jeg ikke gjorde det. Vel, nå er det tomt anyway... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Tja, vi skal kjøre, iallefall en av oss. Så da blir det ikke voldsom til drikking. Tipper Frank kan få drikke litt til middagen, og så drikker vi litt rødvin etter barna er i seng tenker jeg.
|
|
|
#13 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Her serveres det øl og vin til maten, de fleste tar svært beskjedent. Jeg drikker av og til et halvt glass rødvin, avhenger om jeg har lyst på eller ikke. Mannen min tar en akevitt også, gærningen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg skal være den som kjører i år, så nei. Det er uansett ikke snakk om mengder for resten heller. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg har akkurat lest en blogg som fikk meg til å tenke masse. Mine unger tenker overhodet ikke over at vi skal drikke vin til maten i kveld. Siden vi drikker et glass eller to så merker de ingenting. De skjønner rett og slett ikke hva alkohol er.
|
|
|
|
#16 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg drikker aldri alkohol, så nei. det serveres alkohol på julaften hos mine foreldre, men vi skal ikke ha på førstedagsfrokost, og vi dropper et juleselskap som ofte er veldig fokusert på alkohol senere i jula, av flere årsaker, men mye pga akoholen. Jeg syns det er uprøblematisk å ikke drikke, selv om jeg drakk før, og jeg syns det er greit at barn får se en voksen som velger å ikke drikke akohol, at ikke det er noe absolutt alle voksne gjør. Jeg syns også det er helt uproblematisk at andre drikker øl og vin til mat her, men tolererer ikke fyll med barna tilstede.
|
|
|
#17 |
|
can-jur
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Blir litt fasinert jeg.
|
|
|
|
#18 |
|
Sviiisj!!
|
Godt spørsmål. Jeg drakk omtrent et halvt glass rødvin i går før ungene var i seng (og resten av glasset etter at de hadde lagt seg). Det var riktignok Amarone med 15% alkohol. Jeg syntes faktisk jeg merket litt av det halve glasset, så jeg stoppet etter det. Da kan det godt hende at Kløver hadde merket litt endring, hvis jeg drakk litt mer. Men det er en dag som er feststemt, og alle blir i et litt spesielt humør uansett om de har drukket litt eller ei. Selv synes jeg det blir litt vanskelig dersom jeg føler for å si til jenta mi hvor glad jeg er i henne og hvor flott det er at vi er samlet her på julaften, men blir redd for at det skal bli oversentimentalt fylleprat, på en måte. Ikke at det trenger å være det, men hvis jeg ikke er helt sikker på om det er Mamma eller vinen som snakker til jenta mi, blir det feil, synes jeg.
|
|
|
#19 |
|
By the Sea
|
Når man forholder seg til innlegg skrevet på forum av folk man ikke kjenner, vet man aldri mer enn det som fortelles.
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
...nå kjenner jeg at du blir usikker på hvorfor du ønsker å lufte saker generelt? Om det ikke er for å få andres tanker rundt temaet?
|
![]() |
|
|