|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Æresdrap på norsk
Når du leser i en tråd over at folk blir rasende over at slike ting skjer i Norge og påpeker at det er til dels de samme mekanismene som gjelder når etnisk norske menn gjør det så er det helt ulogisk å se på dette som en avstigmatisering av æresdrap gjort av de som ikke etnisk norske. Det er helt åpenbart at man synes at æresdrap er det nedrigste av det nedrige, at kvinner skal ha lov til å bestemme over seg selv.
|
|
|
#202 |
|
|
WTF? Så du mener at nordmenn er bedre enn indere? Jeg prøver å være forsiktig med å dra rasismekortet, men den der var på kanten, Esme. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Æresdrap på norskJa, til og med mannfolkene er snillere. For de bare skyter damene, eller kjører over de med en bil, mens i India BRENNER de damene!
|
|
|
#204 |
|
Mother of Dragons
|
Sorry, det ble skrevet i full fart og med stive fingre. Jeg burde har presisert (for offentlighetens skyld): Når det gjelder akseptanse for partnerdrap. Det mener jeg er et større problem i India enn i Norge.
|
|
|
#205 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, du er brisen Polyanna.
|
|
|
#206 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#207 |
|
Sær og kresen
Det ville overrasket meg veldig, i så fall.
|
|
|
#208 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg regnet med det altså, men det er jo ikke sikkert at kreti og pleti som slenger inn her skjønner det, og derfor måtte jeg bare presisere.
|
|
|
#210 |
|
Leser
|
Jeg mener at han har rett i det innlegget jeg siterte. Nemlig at drap-selvdrap her i Norge ikke automatisk kan sammenlignes med drap i andre kulturer. Og at det er stor forskjell på om drap er forankret i kulturen og samfunnet. Ja, det er partnerdrap her i Norge, men de som gjør det blir straffet. Det som å sammenligne drap av enkeltpersoner her i Norge med henrettelser i USA - klart at resultatet er at noen dør, men det er et helt annet system når staten gjør det enn når enkeltpersoner gjør det. Jeg synes det er åpenbart at hvis aksepten for partnerdrap blir akseptert i kulturen så er det mye verre samfunnsmessig. Jeg er selvfølgelig enig i at for den som er i fare for å bli drept, eller familient til den som blir drept er det nøyaktig like ille.
|
|
|
#211 |
|
Bare sær
Nå er det vel ingen her som hevder at "æresdrap" og "familietragedier" er nøyaktig det samme. Man hevder at de er beslektet. Dermed ser vi også forskjellene.
|
|
|
#212 |
|
Leser
|
Og det er her jeg er uenig med deg (eller "man") og enig med Brutus. Jeg mener at alle drap til en viss grad er beslektet, og at det ikke er noen spesielle linker mellom "æresdrap" og "familietragedier". Drap i nære relasjoner er noe som har foregått til alle tider, i alle kulturer og i alle samfunnslag.
Jeg må beklager at jeg ikke presiserte godt nok hva jeg var enig i.
|
|
|
#213 |
|
Passiv
|
Da kan jeg slå fast at jeg er uenig med deg. Man kan gruppere drap slik jeg ser det. |
|
|
|
#214 |
|
|
Selvfølgelig er alle drap til en viss grad beslektet. Noen dreper, og noen blir drept. Her er det dog snakk om menn som dreper partnere/ekspartnere, og grunnene deres. Selvfølgelig (og det er det heller ingen som har hevdet) er ikke den type drap som omtales i media som "familietragedier" og æresdrap akkurat det samme, men det er visse likheter. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Leser
|
Beklager jeg skrev feil. Jeg mente drap i affekt, da jeg skrev drap (tenkte faktisk at jeg skulle rette det også, men så ble jeg sittende i telefonen). Jeg er helt enig i at de eksemplene du gir her er typiske forskjeller på drap.
|
|
|
#216 |
|
Leser
|
Og disse likhetene er større mellom "familietragedier" og "æresdrap" enn mellom partnerdrap i andre kulturer?
|
|
|
#218 |
|
Glamorøs
|
Det som argumenteres her er vel at det er store likhetstrekk mellom partnerdrap i alle kulturer.
|
|
|
#219 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Diskusjonen kom igang for å fremheve fellestrekkene de s.k. familietragediene (som man her hevder at norske partenerdrap feilaktig blir fremstilt som) opp mot fenomenet æresdrap som et nytt fenomen innført med innvandringen de senere åra. Majoriteten her inne drar frem de ikke etnisk kulturelle norske drapene for å vise at de egentlig er helt like som "familietragediene". Og at kulturell kontekst betyr lite, både for omfang og terskel for fullbyrdelse. Jeg er uenig i det, og har kastet fram en hypotese om hvorfor man vil sidestille disse drapene som ett og samme fenomen. Mer i det ligger det ikke. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Bare sær
Og her er "hypotesen":
Språket gjør det litt vrient å skjønne hva du egentlig prøver å si. Ta for eksempel den siste setningen, jeg tror ikke engang jeg skal forsøke å analysere grammatikken i den.
|
![]() |
|
|