|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
intro
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
Det må vel være fordi begrepet feminist i manges hoder er knyttet til en bestemt (og heller bastant) gruppering som ikke gir udelt gode vibber. Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt, synes jeg.
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå, men interessant, som jeg skriver. Det er helt sikkert flere ulike svar på spørsmålet. Det du skriver er forresten en av grunnene til at jeg i utgangspunktet begynte å kalle meg feminist, fordi jeg mener det ikke er noen grunn til at én bestemt gruppering skal ha monopol på feminismen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg tror jeg har noen negative vibber når det gjelder ordet feminist. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Artig med gammel tråd, ser jo hva jeg mente før! Og jeg mener fortsatt det samme, og har tilogmed erfart at det var bra at jeg ikke skifta navn. For nå er jeg skilt, og slipper å ta stilling til et evt navnebytte tilbake igjen. Sist redigert av bønna : 08-03-15 kl 15:16. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er opptatt av likestilling mellom kjønnene, men går ikke i tog på kvinnedagen. Byttet etternavn da jeg giftet meg som 20-åring, men hadde ikke gjort det i dag. Kommer heller ikke til å bytte om jeg blir skilt, jeg identifiserer meg mer med mitt nåværende navn enn med pikenavnet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg liker ikke ordet feminist, men jeg byttet ikke etternavn. Det er ingen prinsippsak, hvis det hadde passet å bytte navn (mannen hadde hatt et navn jeg kunne føle meg hjemme i) kunne jeg fint ha gjort det for å få felles navn på familien.
|
|
|
#8 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg byttet ikke etternavn, det falt meg aldri inn. Jeg tenkte heller ikke særlig over det, det ville for meg vært et helt absurd valg. Jeg tror heller ikke mannen min vurderte det, hverken å bytte selv eller at jeg skulle gjøre det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er enig med Teo. Jeg kan ikke se hvordan man kan være en nogenlunde opplyst kvinne og ikke definere seg som feminist. Det er utrolig vanskelig å forstå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Jeg antar at det har noe med det Anne C skriver, at mange forbinder feminisme med noe de ikke identifiserer seg med. Noe som kommer i tillegg til det å (naturligvis) være for likestilling mellom kjønnene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist. Jeg skiftet ikke etternavn da jeg giftet meg, men det gjorde mannen min. Jeg liker at hele familien heter det samme, og mannen min ville også det. Siden jeg følte meg mer knyttet til etternavnet mitt enn han gjorde til sitt, så valgte vi mitt.
|
|
|
|
#13 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg anser meg sjøl som feminist, i den forstand at jeg syns det er helt på trynet at menn og kvinner ikke skal være likstilte og ha samme verdi i dagens samfunn.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 08-03-15 kl 17:32. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Rockesøster
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og har beholdt mitt særdeles vanlige etternavn, selv om det fristet å ta mannens som er mye mer sjeldent og koselig enn mitt.
|
|
|
#15 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er kvinne og vet ikke helt om jeg er feminist eller ikke. Har pikenavnet fortsatt, gift på 7. året. Navnet mitt betyr null og niks for meg, kunne bytta på en flekk, men er lat. Gidder ikke å styre med nytt pass, førerkort osv.
|
|
|
#16 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Bytter feminister etternavn?Nei. Et styr å finne igjen folk, og å huske nye mailadresser. Ingen av damene hadde nytt etternavn da gymnasklassen møttes igjen etter 20 år.
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Bytter feminister etternavn?Tok mannens navn, fordi jeg syntes det var en fin ting. Hvordan jeg praktiserer livet mitt ellers, har intet med navnet mitt å gjøre. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Mannen min tok mitt navn. Ikke fordi han tilhører meg må, men fordi vi liker at alle heter det samme. Hadde han hatt et finere etternavn enn meg, kan det hende at det var jeg som hadde byttet. For meg og i 2015 har dette med etternavn lite med likestilling å gjøre.
|
|