|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?
Jeg snakket om min tante, jeg. Og bittelitt om noen av de foreldrene jeg har møtt om lærer på musikkskole i mange mange år. Det er veldig ulike holdninger ute og går, og jeg tror feks det er veldig forskjell på om man har fått utnyttet eget potensiale eller om man må la ungene gjøre det for seg.
Det er denne typen uttalelser som får meg til å se rødt, fordi det ikke er sant. Ikke som en allmengyldig regel. Og det handler ikke om at min familie er almenngyldig, men jeg tror ikke omsorgssvikt er det et generelt problem i store familier, slik du får det til å høres ut som.
![]() |
#202 |
Fortynnet
|
Helt enig. Og det handler ikke om min familie heller. Om du definerer "store familier" som familier med ned til fire barn, så tror jeg virkelig ikke at de barna generelt får så mye mindre oppfølging enn om de hadde vært bare to. Fire barn er virkelig innafor det veldig mange klarer å følge opp på en utmerket måte, det er jeg veldig overbevist om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
trøtt
|
Fikk ikke prikket deg, men dulter litt i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Ustabil
|
Av og til lurer jeg på deg, Mim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Ustabil
|
Jeg har ingen motforestillinger mot store familier. Tvert i mot! Jeg tror faktisk at mange (de fleste?) som velger flere barn enn snittet gjør bevisste valg rundt det, og tilrettelegger livene sine slik at det blir plass til barna der. Jeg tror derfor også at det på mange måter ER mer attraktivt å være barn i en litt større familie - altså igjen forutsatt at foreldrene ikke jobber 150 %, ikke er kronisk syke, osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
I farta!!
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Eg har fleire venninner som har 3 eller 4 søsken. Dei vil veldig gjerne ha mange barn sjølv. Dei argumenterar med at dei syns det har vore topp og syns det er topp å ha mange søsken. Eg har ikkje inntrykk av at dei med fleire søsken mistar noko vesentleg med tanke på oppfølging. Mange stader trur eg dei har like god oppfølging som andre. Dei som har fleire barn velger kanskje oftare mindre stillingar og dermed har meir tid så det endar opp ganske likt med dei som jobbar meir. Eg hadde nok jobba meir om eg hadde hatt færre barn, det er ein balansegang syns eg.
![]() |
#207 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror du tolker mer inn i de uttalelsene enn det som ligger i dem.
![]() |
#208 |
Fola Blakken
|
Dette gjelder meg også. Da jeg hadde ett og to barn jobbet jeg 100%, men etter at minsten kom har jeg jobbet redusert, og trives med det.
![]() |
![]() |
#209 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#211 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Jeg er oppvokst i en familie med 5 barn + 2 som pappa hadde med seg fra et tidligere ekteskap. Jeg har ikke lidd noen nød, annet enn at det var enkelte materielle ting jeg ikke fikk som barn. Jeg fikk hjelp til lekser, det var alltid mat på bordet, vi ble kjørt hit og dit på aktiviteter m.m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
navnet sjemmer ingen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
tankefull
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Men dere som har 4 barn. Er det merkbart på økonomien i fht til å bare ha tre barn? Økonomi er det tyngste argumentet til mannen, mot å få nr 4. Jeg har lyst på en attpåklatt om noen år. Tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
tankefull
|
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Ja, joda. Merkbart er det jo selvfølgelig, men er det så merkbart at man i mange tilfeller kan tenke at man har råd til tre barn, men ikke fire? |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
weird
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Ang. oppmerksomhet: De jeg har pratet med som har vokst opp med mange søsken sier ofte det helt motsatte av hva mange antar om store familier og oppmerksomhet. At det kunne bli for mye oppmerksomhet til tider. Fra foreldre, søsken etc. Utfordringen for foreldrene ble derfor heller at hvert barn fikk sin egen oppmerksomhetsfrie sone. Privatliv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
I farta!!
|
Ja det merka eg godt når me fekk nr 3. Det var mykje greiare med tanke på at da hadde dei to største kvarandre å leike med og var ikkje så avhengig av meg når eg måtte amme og stelle vesla. Var værre når det berre var storebror.
![]() |
#218 |
Epikur
|
Næsj, det er bare noe med den litt humørløse tonen din som får alt til å høre så negativt ut, regner jeg med.
Jeg vokste opp i et kjempedigert hus, men det er jo ikke akkurat fredlig i store familier, og jeg lærte meg å lukke ørene veldig effektivt. Det har vist seg som en veldig nyttig egenskap senere, jeg kan være konsentrert i min egen verden hvor som helst. Jeg pleide å sitte på vedkassa og lese, mens noen øvde, andre gjorde lekser, noen laget middag og noen lekte. Da jeg ble fjortis så hendte det jeg satte vekkerklokken poå 4-5 om morgenen for å å være litt i fred. Og jeg var veldig glad i å være på rommet mitt og holde på med mitt. Ellers var det jo folk overalt.
![]() |
#219 |
weird
![]() Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?Nemlig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Shake it out!
|
![]() |
|
|