|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Beklageligvis er jeg redd du har rett. Seksuelle overgrep mener jeg er noe av det vanskeligeste å slutte med. Jeg har ikke kilde, så ta det med en stor klype salt. Noen kommer til å bli utsattt for hans overgrep, noen som skal leve med det resten av sitt liv.
Muligens uskyldig i drap, men ikke voldtekt (overgrep) på mindreårige. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Men det har han jo innrømt og han har ikkje bedt om å få den delen av saka opp igjen. Og finns det andre overgripere i Norge som har fått forvaring utover 21 år?
|
|
|
#4 |
|
Søt og rar
|
Det var det jeg mente. Man blir vanligvis ikke dømt til 21 års forvaring for overgrep mot mindreårige.
|
|
|
#5 |
|
rakkarpus
|
Det trodde jeg også etter å ha sett dokumentaren. Ikke etter å ha lest tidslinjen for hans adferd linket her på Fp, og feks artikkel fra han som ledet etterforskningen.
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg håper virkelig han holder en lav profil slik det sies i media. Tror ikke byen er klar for dette.
|
|
|
#7 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg bare orker ikke at media skal gjøre han til en ny kul kar på talk show, slik de gjorde med Orderud- gjengen.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig. Eller som Joshua French.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 02-06-21 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg synes det er ubehagelig å lese lynsjeretorikken i denne tråden. Uten sammenligning for øvrig husker jeg den tydelige vektleggingen av rettsikkerhet og verdighet i behandlingen av ABB gjennom rettsak og soning. Uten å på noen måte undergrave fordømmelsen av handlingene han utførte. Det sa mye om hva slags samfunn vi er og ønsker å være.
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årOg hva gjelder forvaring, så er jo denne løslatelsen en bekreftelse på at påtalemyndigheten ikke regner gjentakelsesfaren som stor nok til å forsvare forvaring.
|
|
|
#11 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg er enig, Zulu. Det er uvanlig hard tone til FP å være. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Jeg tenker dette er det et enkelt svar på. Han bør tilbakeføres til samfunnet når de sakkyndige vurderer at han er klar for det. Det vurderer de at han ikke er, og det er det som gjør at mange blir utrygge. Dommen er jo sonet, så den er grei. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Men påtalemyndigheten mener det ikke er grunnlag for forvaring. Er de uenige med de sakkyndige?
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg finner det ikke igjen, men noen som har link til de overgrepene han er dømt til og hvor gammel var han da de ble begått?
|
|
|
|
#15 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Hvis du søker etter dommen finner du den. Jeg har ikke lyst til å linke til den. Det fremgår der, så vidt jeg kan skjønne. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årHan ble dømt for dem der han var over en eller annen alder, var det 18, tro? Det var også saker fra da han var yngre.
|
|
|
#17 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg håper media kan la begge parter få fred, de er som en ulveflokk. Jeg tror ikke bevisene holder til ny domfellelse, så han blir nok frikjent. Og det er jo mulig at han faktisk er uskyldig i baneheiasaken. For de andre overgrepene har han sonet lenge og vel, så tviler på at det blir mer soning på han uansett hvordan neste rettssak ender.
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg håper saken blir belyst. Jeg synes det er en helt vill hype hos de som mener han er uskyldig, og har latt meg skremme veldig av det, både på FB og i en tråd på Kvinneguiden. Jeg mener at så lenge ikke saken er rettsbehandlet på nytt, så er dommen gyldig. Hvis noen synes jeg driver lynsjeretorikk, så beklager jeg det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Klar
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJHA ble vel løslatt for flere år siden? Og han vet vi med 100 % sikkerhet at har gjort det han er dømt for. Jeg kan ikke huske tilsvarende oppstandelse rundt hans løslatelse. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årVK løy også fra skanse til skanse, til han landet på det tidsvinduet han gjorde.
|
![]() |
|
|