|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Kommer man fra en nudelfamilie kommer man neppe til å studere.
|
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
Jo, det gjør man! Fordi man har sett at alle vinduskonvolutter er en katastrofe (mest på grunn av elendig økonomisk sans) og skjønner at den eneste måten å ikke ha det sånn på er å studere noe og tjene bra og ha stålkontroll på hva som går inn og ut! :BTDT:
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Statistisk sett, nei. Den viktigste predikatoren for om man tar høyere utdannelse, er om man kommer fra et hjem der minst én av foreldrene har høyere utdanning. Like muligheter til utdanning finnes på papiret, men dessverre ikke i praksis ennå. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Men det er jo ikke 1:1. Lavere sannsynlighet for utdanning reduserer sannsynligheten for at barna tar høy utdanning, men det er ikke sånn at de ALDRI gjør det.
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Ikke nok til at det har statistisk signifikans....
|
|
|
|
#6 |
|
Introvert optimist
|
Jeg tror på deg når du sier det, men det er nå rart allikevel at jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt i det.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Altså, rent formelt har de jo det, men statistisk er det ikke sånn. Det er ikke noe man kan se bort fra.
Dette blir veldig rart. Du traff altså de som tok høyere utdanning og hadde foreldre uten utdanning, men du kjenner jo åpenbart ikke alle dem som har foreldre uten utdanning og som ikke selv tar utdanning. Statistisk sett er de i flertall.
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ja, det er jo en kjempeviktig faktor for å bryte sirkelen. Nå kommer jo ikke jeg fra noen fattig familie, men ingen av mine foreldre har høyere utdannelse. Nesten alle jeg hang med i studietiden hadde minst én forelder uten universitetsgrad, mange fra gård. Det er seff fordi jeg gikk på videregående der jeg gjorde, da. Og det er så klart ikke statistikk, men det er i hvert fall vanlig nok til å være normalt, selv om det ikke er vanligst.
|
|
|
#10 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Det er vel ikkje alltid ein kan blande fattigdom inn i utdanningsnivå? Generelt kan ein sjølvsagt seie at dei med utdanning har bedre råd men på bygdene rundt forbi er det flust av ufaglærte bedriftseigarar, mellomleiarar og sjøfolk som tjene mykje meir enn ein med bachelor/master.
|
|
|
|
#11 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg står også frem som en fra en familie som levde under sosialhjelpsgrensen i mange år, uten neon i familien med høyskoleutdanning. Uten Lånekassen hadde det sikkert vært tvilsomt om jeg hadde studert, men den er jo der - og jeg har profesjonsstudium. Og mye bedre råd enn mine foreldre. Så takk til staten:-)
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg kan signere på dette. Jeg er den første i min familie som har fullført videregående/gymnas, og har god utdanning fra en anerkjent høyskole. Ære være lånekassen!
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ja, Lånekassen!!
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er gjort økonomiske undersøkelser blant kunstere f.eks. som viser at svært mange av dem lever under fattigdomsgrensa, men de er også ofte godt utdannet.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Og enkelte kvinnejobber i det offentlige er ikke så godt betalt, og om du da kombinerer det med å bo i storby og være aleneforsørger, så blir det trangt.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Men mener du virkelig at ikke dine barn skal ha like stor mulighet til å ta høyere utdannelse som barna til lærerne deres, Floksa?
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Men jeg argumenterer på ingen måte mot viktigheten av måtehold og økonomisk likhet blant studenter altså. Jeg er helt enig at det er en kjempefordel. Også i forhold til rekruttering blant ungdom som kommer fra hjem der foreldrene ikke har utdannelse. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg forstår heller ingenting om hva vi diskuterer nå, så kanskje greit å la den gå. Jeg trodde du Floksa argumenterte for at barn i fattige familier og/eller barn med foreldre uten høyere utdannelse hadde dårlige sjanser for selv å ta utdannelse. Jeg anser jo deg (gjennom nett) som en ressurssterk forelder på alle måter, selv om dere etter eget utsagn lever under fattigdomsgrensen. Nå ble jeg usikker på om du så på det som et sniper-shot på noe vis, men det var altså ment motsatt.
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Det hørtes ut som om du mente at barn av fattige foreldre ikke tok utdanning, og det stemmer jo ikke. Jeg ser nå at du svarte på Nenne, som man kunne lese i retning at barn av fattige foreldre nesten tar utdanning mer enn andre, for å unngå fattigdom.
|
![]() |
|
|