|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Permakulturell
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Så enig, så enig!
|
|
|
#2 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg er ikke enig i at SP er populistiske. Nasjonalistiske; ja. Likheter med politikere i FrP og andre land vi ikke liker å sammenligne oss med; ja. Men de snur ikke kappa etter vinden på den måten "ekte" populister gjør.
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sp er ikke populistiske i by-land retorikken sin? Eller i ulvedebatten eller "Norge ut av EØS"? Det evige gnålet: "Folk på bygda er lei av at folk med kaffe-latten sin innen for Ring 2 skal bestemme over de" osv osv". Er det ikke populistisk å nøre oppunder såkalt elite-forakt, eller skape disse konfliktene? Jeg synes TSV virkelig er den mest populistiske klovnen av de alle, med soleklar førsteplass sammen med Listhaug. Han er populist fordi han benytter enhver anledning til å konstruere falske konfliktlinjer som ikke nødvendigvis er der, mellom by og bygd, "folket" mot "eliten" og han nører oppunder nødvendige reformer med populistiske utspill som IKKE er forankret i virkelighet eller fakta. Og dette slipper han unna med gang på gang, han blir aldri konfrontert med hva alternativet er, eller hvor mye det det samfunnet han snakker om vil koste, hva det betyr osv.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 17-08-17 kl 16:30. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgEnig, Lisa, SP med Vedum i spisse, er også rimelig populistiske. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Eg får ikkje prikka deg. Men ja! Kaffe latte-retorikken irriterer meg grønn! Og dei er elstremt proteksjonistiske i sin generelle politikk. Eg skjønner ikkje heilt korfor dei blir rekna som eit sentrumsparti, eigentleg.
|
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgSp er jo inkarnasjonen av populisme (sammen med FrP). Folket mot eliten, hele Norge mot Oslo (og Bergen), vafler mot makroner, kokekaffe mot kaffe latte.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg er helt enig i at SP er både populistiske og proteksjonistiske og ekskluderende. Og jeg er VELDIG lei av den der "all verdi i dette landet skapes i distriktene".
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDenne dukket opp i facebookfeeden min i dag og oppsummerte valget enkelt og greit:
|
|
|
#13 |
|
Fjellpiper
|
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg stemmer SV, som alltid. Mange grunner, men det mest grunnleggende er at SV kombinerer solidaritetstankegangen og miljøansvaret. Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg antar at jeg med dette påtar meg rollen som snillistisk og naiv urban elite, eller noe sånt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Fjellpiper
|
Men hvorfor? Hva er det du frykter med en regjering ledet av Ap med deltakelse/støtte fra SP, SV og eventuelt Rødt og MDG? Jeg liker ikke Høyres skattepolitikk, men jeg anser partiet for å være et ansvarlig og anstendig parti og jeg hadde i utgangspunktet trodd at de ville ha langt mer innflytelse og kontroll på de villeste elementene i FrP enn de har vist seg å ha. Da tenker jeg både på retorikk, som i mine øyne er ille og langt verre enn SPs nasjonalisme, og på faktisk politikk som f.eks. kutt i barnetillegg for uføre, kutt i norskopplæring, måten vi i Norge nesten ikke tar i mot flyktninger lenger til tross for at flyktningekrisa i verden er større enn noen gang og ikke å forglemme den lunkne aksepten av at klimaendringene er menneskeskapte og den manglende viljen til å gjøre noe reelt med det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Altså, rent bortsett fra at jeg politisk sett er så uenig med alt Sp står for som det går an å komme; desentralisering, reversering av alle høyst nødvendige reformer, tvangsflytting av arbeidsplasser, proteksjonisme og et importvern som lammer all fornuftig handel og gjøre norsk næringsliv fullstendig konkurranseudyktig?
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgHelt enig med Candy, hvis du ser på politikken til Sp så er den like ille som FrP, om ikke verre. De blir bare ikke konfrontert med utspillene sine i samme grad.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Jeg er ikke sikker på om jeg er enig med deg, og grunnen til at jeg ikke vet det, er at jeg opplever stort fokus på formidling fremfor innhold.
|
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Jeg blir alltid fascinert når jeg møter mennesker som mener dette i fullt alvor.
|
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg har samme obstfelderske følelse motsatt vei, hvis det er en trøst. Mitt Norge er nok ganske annerledes enn ditt.
|
![]() |
|
|