Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-15, 12:02   #201
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

For min del er det stor forskjell på at noen kan slumpe til å se deler av en melding som popper opp på låst skjerm, og å ha tilgang til andres fb-chatter og mailer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 12:46   #202
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Privat økonomi, private dingser og kontoer. Vi har dog snakket om å legge søke innloggingsdetaljer i hver vår konvolutt og legge ett eller annet sted, tilfelle det skjer noe med en av oss. Høvdingen har dog min innloggingsinfo fordi han ofte hjelper meg mer å sette opp telefonen og sånt, men han hadde ALDRI lest meldinger eller mail.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Tja. Om man, helt hypotetisk, er i skibakken og ønsker å filme far og datter på brett, og egen iPhone kobler ut pga kulden () - da er det greit at man kjapt kan få overakt den andres telefon i trekket, at koden kan overbringes og at man kjapt kan forevige øyeblikket. For eksempel. Har man da god hukommelse og en mann som er et vanemennesken kan man koden ganske lenge. Fremdeles hypotetisk.

Sånn rent hypotetisk, så kan man både filme og ta bilder uten å låse opp i-dingser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 12:53   #203
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk.

Jeg skulle ØNSKE vi hadde det sånn. Vi har felles økonomi (en felleskonto) med nettbank der alt betales. Men jeg skulle mye heller ønsket å bare hatt en felles regningskonto (for alle felles utgifter, inkl mat og ferier) og hatt muligheten til å sløse litt med helt egne penger uten skråblikk (eller spare på egen hånd og se det vokse). Nå blir det så ullent, og for mange diskusjoner.

Og så er det for sent å gjøre om på det nå egentlig.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 13:02   #204
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sånn rent hypotetisk, så kan man både filme og ta bilder uten å låse opp i-dingser.

Det er jo reelt, ikke bare hypotetisk.

Finner stadig fjørti selfies av ungen på iphonen min.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 13:13   #205
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Felles økonomi og tilgang til hverandres konti. Jeg har kort på begge lønnskontoene siden jeg er den som er administrerende direktør i Hverdagen AS. Vi hadde sikkert kunnet klart oss med bare èn lønnskonto også, men det gikk en kule varmt for meg, når en slik løsning innebar at at eier av kontoen (min mann) måtte godkjenne at jeg fikk lov til å "få" MasterCard, og også stå som ansvarlig for mitt eventuelle misbruk... Jeg, som er den som faktisk har høyest lønn, følte meg helt, helt hensatt til 50-tallet.

Vi har noen løsninger som ikke er felles tilgjengelig i nettbanken (type venninne/kompisferiesparekonto, hyttekonto (jeg har arvet sammen med min bror og hytta trenger vedlikehold), men innskuddene går ut fra våre felles kontoer hver måned og er således synlige.

Jeg vet med meg selv at jeg nok ikke er veldig raus i forhold til å skille mitt og ditt i et forhold som har passert kjærestestadiet, og er imponert og litt misunnelig på de som har så separat økonomi som blir beskrevet i tråden.
Jeg hadde særlig likt dårlig at vi hadde egne sparekontoer, kjenner jeg. Kanskje fordi jeg egentlig synes at det er litt urettferdig at man ikke bidrar etter evne og får etter behov? Selv om jeg tjener mer enn min mann, har det aldri falt meg inn at jeg skulle spare MER til meg selv enn det han har mulighet til.

Akkurat nå har jeg ikke koder eller passord til mannens dingser i hodet, og det er helt greit. Vi leser ikke hverandres mail etc, og jeg er enig i at man skal ha et privatliv også innad i et forhold. Jeg hadde dog reagert med vantro og sinne hvis det var slik, at han nektet å gi dem til meg av prinsipp hvis jeg spurte. Fordi jeg ville låne en dings av en eller annen grunn. DET hadde jeg synes hadde vært rart og sært. Tillit og resepekt går begge veier. Jeg har tillit til at han ikke driver med lyssky virksomhet. Jeg har tillit til at han ikke leser mine mail/meldinger hvis han spør etter passord eller kode, han (bør ha) tillit til at jeg ikke gjør det heller.

Gammel 15-03-15, 13:24   #206
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er jo reelt, ikke bare hypotetisk.

Jeg vet jo det, det var et svar til 007s "hypotetiske" problemstilling.

Gammel 15-03-15, 13:31   #207
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg savner akkurat den muligheten til å forhåndsvise meldingen på låst skjerm. Det er faktisk det eneste jeg savner fra iPhone etter å ha gått over til Android.

Jeg hadde det slik på min forrige Sony, hadde lastet ned et annet meldingsprogram som jeg brukte i stedet for standarden. Husker ikke hva det het.

Gammel 15-03-15, 13:48   #208
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet jo det, det var et svar til 007s "hypotetiske" problemstilling.

Nei, det gikk ikke an på mannens HTC, han kunne det i alle fall ikke. Mulig det går på den nye Samsungen, men jeg kan ikke med hans mobil. Jeg finner frem til å ta bilder, men vet ikke hvordan man surfer eller åpner fotoalbumet. Jeg kan kun med iPhone, som jeg har hatt de siste 6 årene. Mannen har aldri hatt iphone.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 14:41   #209
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ah, det var derfor jeg skrev i-dingser. Androidtelefoner har jeg ikke koll på.

Gammel 15-03-15, 17:02   #210
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, det var derfor jeg skrev i-dingser. Androidtelefoner har jeg ikke koll på.

Ikke jeg heller. Men jeg har skjønt at man kan ta bilder om man låser opp skjermen og trykker på fotoapparatikonet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 17:14   #211
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig deilig at man gjør hva man vil med pengene etter at alle faste regninger er betalt, og penger satt av til mat og "alt annet felles". Jeg kan kjøpe dyre ting uten å vurdere om "vi" har råd til det, og det samme kan min samboer. Tror jeg hadde syntes det var vanskelig å kjøpe f.eks skiutstyr til 4000 til bare meg selv fra felles penger, og kanskje vi ikke hadde råd til begge etc.

Jeg syns ikke det er merkelig at jeg har en egen sparekonto heller. Da kan jeg "hive meg med" en jentetur til London f.eks. Og for meg så er det helt selvsagt at hvis noe kniper i familien, så bruker jeg av mine sparepenger til oss! Nå skal vi til syden, for mine sparepenger. Fordi jeg har lyst.

Gammel 15-03-15, 17:24   #212
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker og gjør akkurat som Magica. Kunne overhodet ikke vært sammen med en mann som, i mine øyne, var kjip og holdt telling på hva jeg kjøpte og ikke kjøpte. Turn off.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 17:25   #213
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Separat økonomi, vi betaler inn til fellesutgifter etter hvor mye vi tjener. Siden han tjener 5 ganger mer enn meg, vil jeg aldri ha noe i nærheten av hva han har til privat forbruk, men jeg klarer meg, og har et av hans kort som jeg kan bruke på ting til jentene, om jeg kommer over noe de trenger. Kan sikkert bruke det på ting til meg også om jeg vil, men velger å kun bruke mine egne penger på ting til meg.

Vi har separat mailadresse, kun jeg som har FB av oss, og etter at jeg oppdaget at han hadde vært på telefonen min og sjekket diverse, har jeg fått på tastelås. Da satte han på tastelås på sin også, men jeg ville ikke drømme om å sjekke telefonen hans, og er vel enda i tenkeboksen på om det er greit at han snoket på min.

Gammel 15-03-15, 17:29   #214
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tenker og gjør akkurat som Magica. Kunne overhodet ikke vært sammen med en mann som, i mine øyne, var kjip og holdt telling på hva jeg kjøpte og ikke kjøpte. Turn off.

Godt beskrevet, og vi er litt forskjellige der jeg og min samboer. Han har en ganske dyr hobby som man kan bruke ganske mye penger på, og JEG kunne funnet på å "holdt telling". Mens jeg er mer sparegris som syns det er kjekt å kjøpe dyre ting i ny og ne.

Gammel 15-03-15, 17:35   #215
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er ikke snakk om sensitiv informasjon som i taushetspliktbelagt. Men jeg syns ikke det er rart i det hele tatt å diskutere ganske personlige ting på sms.

Akkurat. Senitiv og personlig kommunikasjon kan være ganske forskjellig, altså.

Jeg har et veldig godt eksempel på hva som er personlig, men ikke nødvendigvis sensitivt.
For noen år siden var min beste venninne alvorlig syk, og mye kommunikasjon mellom oss gikk på sms.
Hun fortalte hvordan hun hadde det både fysisk og mentalt, og etterhvert når hun var døende kom det endel meldinger med hennes tanker rundt det.
Jeg kunne aldri i verden ha latt andre ha mulighet til å lese dette, og jeg er helt sikker på at hun ville opplevd det som ufattelig kjipt.

Gammel 15-03-15, 17:47   #216
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Akkurat. Senitiv og personlig kommunikasjon kan være ganske forskjellig, altså.

Jeg har et veldig godt eksempel på hva som er personlig, men ikke nødvendigvis sensitivt.
For noen år siden var min beste venninne alvorlig syk, og mye kommunikasjon mellom oss gikk på sms.
Hun fortalte hvordan hun hadde det både fysisk og mentalt, og etterhvert når hun var døende kom det endel meldinger med hennes tanker rundt det.
Jeg kunne aldri i verden ha latt andre ha mulighet til å lese dette, og jeg er helt sikker på at hun ville opplevd det som ufattelig kjipt.

Du har fortsatt ikke skjønt poenget med at det at man kan er ikke det samme som at man gjør.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 17:52   #217
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har fortsatt ikke skjønt poenget med at det at man kan er ikke det samme som at man gjør.

For å en måte å snakke på.

Jo, jeg har skjønt forskjellen her, jeg er jo ikke dum.
For meg føles likevel det at andre i teorien har tilgang på min personlige kommunikasjon ugreit. det fins en del snokere.

Gammel 15-03-15, 17:53   #218
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg føles likevel det at andre i teorien har tilgang på min personlige kommunikasjon ugreit. det fins en del snokere.

Det er jo helt åpenbart at du ikke klarer å ta inn over deg at vi ikke leser hverandres sms selv om vi har en teoretisk mulighet, ellers hadde du jo ikke trengt å fortsette å argumentere for å hindre partneren tilgang.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 17:56   #219
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Det er jo helt åpenbart at du ikke klarer å ta inn over deg at vi ikke leser hverandres sms selv om vi har en teoretisk mulighet, ellers hadde du jo ikke trengt å fortsette å argumentere for å hindre partneren tilgang.

Jeg tror ett hundre prosent sikkert at en del av de som har tilgang til sin ektefelles personlige kommunikasjon finner på å lese den, ja,- selv om det muligens ikke gjelder deg.

Gammel 15-03-15, 17:57   #220
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I såfall tenker jeg at det er mye du har problemer med, deriblant gammeldags brevpost. Det har også andre i teorien tilgang til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.