|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFor min del er det stor forskjell på at noen kan slumpe til å se deler av en melding som popper opp på låst skjerm, og å ha tilgang til andres fb-chatter og mailer. |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Glamorøs
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiPrivat økonomi, private dingser og kontoer. Vi har dog snakket om å legge søke innloggingsdetaljer i hver vår konvolutt og legge ett eller annet sted, tilfelle det skjer noe med en av oss. Høvdingen har dog min innloggingsinfo fordi han ofte hjelper meg mer å sette opp telefonen og sånt, men han hadde ALDRI lest meldinger eller mail.
Sånn rent hypotetisk, så kan man både filme og ta bilder uten å låse opp i-dingser.
|
|
|
#203 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Jeg skulle ØNSKE vi hadde det sånn. Vi har felles økonomi (en felleskonto) med nettbank der alt betales. Men jeg skulle mye heller ønsket å bare hatt en felles regningskonto (for alle felles utgifter, inkl mat og ferier) og hatt muligheten til å sløse litt med helt egne penger uten skråblikk (eller spare på egen hånd og se det vokse). Nå blir det så ullent, og for mange diskusjoner.
|
|
|
|
#205 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFelles økonomi og tilgang til hverandres konti. Jeg har kort på begge lønnskontoene siden jeg er den som er administrerende direktør i Hverdagen AS. Vi hadde sikkert kunnet klart oss med bare èn lønnskonto også, men det gikk en kule varmt for meg, når en slik løsning innebar at at eier av kontoen (min mann) måtte godkjenne at jeg fikk lov til å "få" MasterCard, og også stå som ansvarlig for mitt eventuelle misbruk... Jeg, som er den som faktisk har høyest lønn, følte meg helt, helt hensatt til 50-tallet.
|
|
|
#207 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Jeg hadde det slik på min forrige Sony, hadde lastet ned et annet meldingsprogram som jeg brukte i stedet for standarden.
|
|
|
#208 |
|
© All rights reserved
|
Nei, det gikk ikke an på mannens HTC, han kunne det i alle fall ikke. Mulig det går på den nye Samsungen, men jeg kan ikke med hans mobil. Jeg finner frem til å ta bilder, men vet ikke hvordan man surfer eller åpner fotoalbumet. Jeg kan kun med iPhone, som jeg har hatt de siste 6 årene. Mannen har aldri hatt iphone. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
© All rights reserved
|
Ikke jeg heller. Men jeg har skjønt at man kan ta bilder om man låser opp skjermen og trykker på fotoapparatikonet. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet er veldig deilig at man gjør hva man vil med pengene etter at alle faste regninger er betalt, og penger satt av til mat og "alt annet felles". Jeg kan kjøpe dyre ting uten å vurdere om "vi" har råd til det, og det samme kan min samboer. Tror jeg hadde syntes det var vanskelig å kjøpe f.eks skiutstyr til 4000 til bare meg selv fra felles penger, og kanskje vi ikke hadde råd til begge etc.
|
|
|
#212 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiTenker og gjør akkurat som Magica. Kunne overhodet ikke vært sammen med en mann som, i mine øyne, var kjip og holdt telling på hva jeg kjøpte og ikke kjøpte. Turn off. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiSeparat økonomi, vi betaler inn til fellesutgifter etter hvor mye vi tjener. Siden han tjener 5 ganger mer enn meg, vil jeg aldri ha noe i nærheten av hva han har til privat forbruk, men jeg klarer meg, og har et av hans kort som jeg kan bruke på ting til jentene, om jeg kommer over noe de trenger. Kan sikkert bruke det på ting til meg også om jeg vil, men velger å kun bruke mine egne penger på ting til meg.
|
|
|
#214 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Godt beskrevet, og vi er litt forskjellige der jeg og min samboer. Han har en ganske dyr hobby som man kan bruke ganske mye penger på, og JEG kunne funnet på å "holdt telling". Mens jeg er mer sparegris som syns det er kjekt å kjøpe dyre ting i ny og ne.
|
|
|
#215 |
|
Rockesøster
|
Akkurat. Senitiv og personlig kommunikasjon kan være ganske forskjellig, altså.
|
|
|
#216 |
|
|
Du har fortsatt ikke skjønt poenget med at det at man kan er ikke det samme som at man gjør.
|
|
|
|
#217 |
|
Rockesøster
|
For å en måte å snakke på.
|
|
|
#218 |
|
|
Det er jo helt åpenbart at du ikke klarer å ta inn over deg at vi ikke leser hverandres sms selv om vi har en teoretisk mulighet, ellers hadde du jo ikke trengt å fortsette å argumentere for å hindre partneren tilgang.
|
|
|
|
#219 |
|
Rockesøster
|
Jeg tror ett hundre prosent sikkert at en del av de som har tilgang til sin ektefelles personlige kommunikasjon finner på å lese den, ja,- selv om det muligens ikke gjelder deg.
|
|
|
#220 |
|
maler
|
I såfall tenker jeg at det er mye du har problemer med, deriblant gammeldags brevpost. Det har også andre i teorien tilgang til.
|
![]() |
|
|