|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Lærerstreik!
Vel, det fungerer åpenbart ikke slik opplegget er nå heller, så jeg er spent på hvor mye dårligere det kan bli. |
|
|
|
|
#2 |
|
Travelt opptatt
|
"Dagens skole er dårlig, lærerne sier løsningen er å gi dem mer tid til forberedelser og etterarbeid i de periodene elevene er på skolen. Hmmm... da gir vi dem mindre tid, og så ser vi hvor mye dårligere det kan blir." Bra taktikk.
|
|
#3 |
|
|
Feiltolkning. Jeg er faktisk spent på hvor mye dårligere det blir. Det betyr ikke at jeg mener at den nye ordningen er en god ting. |
|
|
|
|
#4 |
|
Travelt opptatt
|
Det var jeg som sa det. Jobber ikke lengre som lærer, men ja, jeg kjeder meg når det er stille perioder. Det gjør jeg i nyjobben også, og sørger derfor for at det ikke blir så mye rolige perioder.
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Å la hver elev bli sett, er noe av det viktigste vi gjør hver eneste dag som lærer. I form av tilpasset opplæring så langt det går, men det er også veldig mange andre måter det er viktig å se en elev på. |
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg skal bli øvingslærer til høsten. Det blir spennende å se om det er det "akademiske bunnfallet" jeg får eller om det er håp. |
|
|
|
|
#8 |
|
audio, video, disco
Det er både og, skal jeg si deg, og det er ikke alltid at den som har mest faglig innsikt er den som klarer å sette det ut i praksis. Gled deg, det er kjempegøy!
|
|
#9 |
|
|
Sv: Lærerstreik!Ett av de punktene jeg mener KS bommer grovt på er antakelsen om at det å jobbe sammen i team på fast arbeidsplass er effektiviserende og kvalitetsfremmende. Det virker som om den antakelsen ligger som et viktig premiss.
Felles arbeid er ikke pr def tidsbesparende for alle typer oppgaver. Ikke uten at det kan gå på bekostning av kvaliteten. |
|
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Dette er jeg enig i.
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærerstreik!Vi skal selvsagt jobbe i team for at det akademiske bunnfallet ikke skal bli overlatt helt til seg selv. |
|
|
|
|
#12 |
|
|
Jeg vet. Har to tanker i hodet på en gang.
Hah! |
|
|
|
|
#13 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik!Akademiske bunnfallet, ja. Det er slik man kan si, oss akademikere imellom. Egentlig skulle jeg bli statsviter, men en graviditet gjorde at jeg valgte et lærested nær hjemplassen, så egentlig var "kort avstand" min begrunnelse for å bli lærer.
|
|
#14 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Jeg leser at Candy har prøvd seg som vikarlærer og ikke likte det. For meg var det omvendt: Jeg havnet tilfeldig i et lærervikariat etter det første grunnfaget mitt og likte det så godt at jeg bygget på med de fagene jeg likte best og toppet det med ped.sem. (som det het den gang :knirk: ) Jeg kan ikke huske at det var all fritiden som dro, som barnløs noenogtjueåring tenker man veldig lite på hvor praktisk det er å ha fri i alle skoleferiene, altså. |
|
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!Jeg tror ikke det finnes noen lærere som ikke ser rom for forbedring i skolen. Det er nettopp derfor vi roper og bærer oss nå - for først å bremse at det blir verre, og om vi klarer det, så vil selvfølgelig fokuset fortsette å være på hva som kan gjøre skolen bedre.
|
|
#16 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg håper også på at alle lærere og rektorer ønsker at skolen skal bli bedre, men jeg ser dessverre ikke tegn til det på mine barns skole. Mattelekser rettes ved at lærer sier det rette svaret og så skal tredjeklassingene se om de har rett eller ikke. Hvordan skal en åtteåring kunne fortelle læreren at vedkommende har litt mange feil og trenger hjelp. Jeg klarer ikke å forstå hvordan man har kommet frem til at dette er en god vurderingsmetode. |
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Lærerstreik!Jeg synes forøvrig at det er rart det er så vanskelig å se den siden av saken som gjør streiken fornuftig, jeg syntes det var innlysende jeg, at lærere trenger fleksibiliteten i å kunne jobbe mer på kveld og helg for å gi god kvalitet, og at det ikke er det samme å gjøre all denne jobben på lærerrommet. At arbeidssituasjoen har noe å si for kvaliteten og at det tross alt er flest flinke lærere, som altså gjør en bedre jobb slik det er, og derfor ikke vil ha denne avtalen.
|
|
#18 |
|
Sv: Lærerstreik!I følge mine foreldre og venninne står det i vår lokale avis at her i byen vil de skjerme de kommende 1. klassingene for streik. Det er i alle fall godt å høre.
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Lærerstreik!Det står det i avisa her også, og det synes jeg er veldig flott gjort. skolestart 1. klasse er litt spesielt.
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg liker skikkelig godt lærerjobben min og jeg liker arbeidstrykk og læringstrykk og at ingen dager er like. Jeg har hatt toppkarakterer hele mitt liv og føler meg ikke truffet at sleivete kommentarer om akademisk bunnfall og det som verre er. Jeg hadde overlevd noen uker ekstra arbeidsår og jobber tilogmed ekstra et par uker om sommeren (sommerskole). Men jeg er møkklei av at pengene som spyttes inn i skolenorge ikke kan brukes til å gjøre skolen bedre. Jeg tror at et greit sted å starte er å lytte til lærere og ledere som faktisk er i skolen. Jeg synes også denne skissen til KS er dårlig og jeg opplever også at den bygger på mistillit og ønske om kontroll, ikke et ønske om å bygge en bedre skole.
![]() |
|
|