|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst? | |||
Før første barnet ønsket jeg jente |
![]() ![]() ![]() ![]() |
99 | 61,88% |
Før første barnet ønsket jeg gutt |
48 | 30,00% |
Før andre barnet ønsket jeg jente |
69 | 43,13% |
Før andre barnet ønsket jeg gutt |
40 | 25,00% |
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente |
33 | 20,63% |
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt |
13 | 8,13% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
maler
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Smak litt på ordet "jentegutt". Ikke akkurat positivt ladet. Og det rommer de guttene som liker litt pynt og dill, vil leke med dukker og danse ballett.
![]() |
#202 |
This is normal!
|
Ja, jeg tenkte på det, at "jentegutt" har jeg aldri hørt brukt (annet enn i dikusjoner på FP kanskje), mens "guttejente" er en del av språket. "Guttejente" er liksom litt kult, mens "jentegutt" ikke er det.
Sist redigert av noen : 09-03-14 kl 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?noen og Katta: nettopp! Det er bare fint å være guttete, det er et positivt ord som gjør det at en jente er bedre. En guttejente! Så fint! Jentete bringer ting ned, det er litt dårligere.
![]() |
#204 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Det er en systematisk nedrakking på alt som oppfattes som "feminint", "kvinnelig", "jentete". Det er nemlig ikke bra nok, bare fjas. Det som kommer i kategorien "guttene", derimot. Det er bra, det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det stemmer ikke helt. Det er mye nedrakking på gutter og det som folk mener er guttete egenskaper også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg synes det er så uendelig trist at kvinner kan snakke så nedesettende om små jenter - til og med sine egne potensielle døtre. Jeg blir så lei meg og forbanna av uttalelsene om jentegreier med klart negativt fortegn i denne tråden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Panzerekstremfeminist
|
Det har ikke vært noen i denne tråden som har sagt at de ikke ønsket seg gutter på grunn av [insert negativ kjønnsgeneralisert uttalelse om gutter] i denne tråden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Ved første graviditet ble det ved ultralyd sett en gutt, så vi hadde alt klart i blått og ut kom det en jente, kan si at vi ble meget overrasket, da junior lå i magen var vi på så mange og hyppige ul at vi visste sikkert at han var en gutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
|
Nei det sa jeg ikke heller. Det inviterer ikke vinklingen til denne tråden til heller, men det har vært mange eksempler tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Panzerekstremfeminist
|
Poenget mitt er at det er nok av Jeg-ønsket-meg-gutt-fordi-[insert negativ stereotypi om jenter/kvinner] i denne tråden.
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
|
Ja og stereotypier er ikke bra, men jeg er ikke med på at nedrakkingen generelt bare går på jenter. Jeg er sikker på at negativ generalisering over gutter også er medvirkende til at kvinner oftest ønsker seg jenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Jeg har merket meg det samme, ikke bare her, men overalt ellers. Det er kanskje nettopp fordi jenter ofte er regnet som "førstepremien", og man sparker som kjent ikke nedover (i dette tilfellet, rakker ned på gutter eller det å ønske seg gutter), mens man gjerne gjør det oppover. Det er ikke uten grunn at det f.eks. er mer akseptert å snakke nedsettende om tynne kvinner enn overvektige, eller at det i komiserier ofte er en dum mann med en smart kvinne og aldri omvendt.
![]() |
#213 |
Panzerekstremfeminist
|
Seriøst?
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Det kan det godt være, men jeg tenker at det gjerne er mer en én grunn som ligger bak.
![]() |
#215 |
Whatever, never mind
|
Nja. Mye av dette er "guttete" ting som vil gå over når de blir voksne. Og det at man ikke "klarer" å matche klær ol. ses ikke nødvendigvis utelukkende på som noe negativt. Dette er jo såkalte "kvinnelig" egenskaper. En mann kan være liksom dårlig med husarbeid og alliekvel være en dyktig arbeidstaker. Kvinner, derimot, de er liksom bare fjasete all over. Liker man blonder og rosa har man ikke noe å fare med ellers heller. Sist redigert av Éowyn : 09-03-14 kl 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg vet at språket er farget og at det tradisjonelt har vært mye nedrakking på jenter, men det er mye nedrakking av gutter og jeg er sikker på at en del stereotypier om gutter er årsaken til at mange kvinner har sterke jentepreferanser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Whatever, never mind
|
Det er jeg helt enig i. Der kanskje herfra den "mannen hjelper til hjemme"-greia kommer fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg har ikke ønsket meg annet enn en frisk baby. Jeg var imidlertid skråsikker på at det skulle være gutt alle tre gangene. Etter to gutter, var jeg nok sikrere enn noen gang på at gutt nummer tre skulle dukke opp, og jeg kjente at jeg blr irritert på alle som sa at det hadde vel vært gøy med ei jente nå? Jeg var veldig fornøyd da jenta ble født, men jeg er helt sikker på at jeg hadde blitt veldig glad om det var gutt også.
![]() |
#219 |
This is normal!
|
Jeg tror du har mye rett i dette.
![]() |
![]() |
#220 |
Absolute Beginner
|
Samtidig unnskyldes kvinner lettere for svak framtrenden og dårlige livsvalg. En mann som gjentatte ganger roter seg opp i dårlige forhold, eller av en eller annen grunn ikke greier å følge opp barna sine blir mye lettere stemplet som tafatt, uten ryggrad eller idiot. Da kvinner gjør dumme valg eller svikter synes jeg det er langt mer rom for å si at det er jo ikke henne det egentlig går på, hun sliter nok med noe, eller har ikke hatt det så lett her i livet osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|