Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor streng er skolen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-15, 23:35   #201
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Men signalet man sender om at skole er noe som kan vike fordi man synes man har bedre ting å gjøre er jo det samme. Er det greit å lære barna dette bare fordi de er faglig sterke?

Helt enig, om "poden er skoleflink" eller ei har lite å si, det er signalet man sender og en viss holdning som jo sier sitt når man tar fri i hytt og pine (som mange på vår skole gjør).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 23:40   #202
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.628
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Helt enig, om "poden er skoleflink" eller ei har lite å si, det er signalet man sender og en viss holdning som jo sier sitt når man tar fri i hytt og pine (som mange på vår skole gjør).

Det er klart man sender signaler, men det gjør man jammen i det daglige også. Om man er streng på at lekser kommer foran andre ting, at skole skal prioriteres og har oppegående foreldre med høyere utdanning skader det neppe å søke dem fri en gang eller to i løpet av de årene de går på skolen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 23:42   #203
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er klart man sender signaler, men det gjør man jammen i det daglige også. Om man er streng på at lekser kommer foran andre ting, at skole skal prioriteres og har oppegående foreldre med høyere utdanning skader det neppe å søke dem fri en gang eller to i løpet av de årene de går på skolen.

Jeg snakker ikke om folk som søker barna fri en eller to ganger i løpet av de årene de går på skolen. Jeg snakker om foreldre med høyere utdanning og som er såkalt ressurssterke som tar barna ut på fredager når du skal på hytta, som tar med barna på jobbreise til Tokyo i en uke og som tar en uke ekstra når de skal til Cape Town i påsken. Bare for å bruke noen nylige eksempler.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 23:43   #204
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis du stikker i begynnelsen av april, er det påskeferie. : prøver å være løsningsorientert:

Slutten av april blir det, for fikk ikke med mannen på å dra i påska dit i ferien gitt. Ble visst for dyrt med 5 stykk avgårde i påskeferien til sydligere strøk, enda jeg fant billetter og bosted til kjempepris forhold til hva som er vanlig i påsken. Men, men. I sommerferien har vi i alle fall fått det innafor skoleferien.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 23:55   #205
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.628
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg snakker ikke om folk som søker barna fri en eller to ganger i løpet av de årene de går på skolen. Jeg snakker om foreldre med høyere utdanning og som er såkalt ressurssterke som tar barna ut på fredager når du skal på hytta, som tar med barna på jobbreise til Tokyo i en uke og som tar en uke ekstra når de skal til Cape Town i påsken. Bare for å bruke noen nylige eksempler.

Slike har jeg visst ikke møtt eller hørt om. Det er ikke OK i mine øyne.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:03   #206
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Slike har jeg visst ikke møtt eller hørt om. Det er ikke OK i mine øyne.

Det er jo mange slike og det er derfor de strenge reglene kom. Dessverre. Først ble det 10 dager man kunne søke som tiltak for å få bukt med de som tok med barna på lengere utenlandsopphold til foreldrenes hjemland og så ble problemet i økende grad barna til den ressurssterke middelklassen som reiser vanvittig mye. Og som forventer at de "flinke barna" sine selvfølgelig skal få fri når det måtte passe.

Jeg har snakket mye med rektor om dette. Datteren min har jo en far i London. Jeg reiste mye til London i min forrige jobb og det var virkelig vanskelig i forhold til dette med å vurdere om hun kunne bli med eller ikke innimellom. Rektor var tydelig på at hun anså far som en familierelasjon i en helt særstilling men allikevel kunne hun ikke innvilge godkjent fravær.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:06   #207
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo mange slike og det er derfor de strenge reglene kom. Dessverre. Først ble det 10 dager man kunne søke som tiltak for å få bukt med de som tok med barna på lengere utenlandsopphold til foreldrenes hjemland og så ble problemet i økende grad barna til den ressurssterke middelklassen som reiser vanvittig mye. Og som forventer at de "flinke barna" sine selvfølgelig skal få fri når det måtte passe.

Jeg har snakket mye med rektor om dette. Datteren min har jo en far i London. Jeg reiste mye til London i min forrige jobb og det var virkelig vanskelig i forhold til dette med å vurdere om hun kunne bli med eller ikke innimellom. Rektor var tydelig på at hun anså far som en familierelasjon i en helt særstilling men allikevel kunne hun ikke innvilge godkjent fravær.

På vår skole er ikke dette noe gjennomgående problem og det er irriterende at Osloproblemer skal bli normgivende for resten av landet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:06   #208
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Ja, det skjønner jeg veldig godt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:14   #209
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.628
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo mange slike og det er derfor de strenge reglene kom. Dessverre. Først ble det 10 dager man kunne søke som tiltak for å få bukt med de som tok med barna på lengere utenlandsopphold til foreldrenes hjemland og så ble problemet i økende grad barna til den ressurssterke middelklassen som reiser vanvittig mye. Og som forventer at de "flinke barna" sine selvfølgelig skal få fri når det måtte passe.

Jeg har snakket mye med rektor om dette. Datteren min har jo en far i London. Jeg reiste mye til London i min forrige jobb og det var virkelig vanskelig i forhold til dette med å vurdere om hun kunne bli med eller ikke innimellom. Rektor var tydelig på at hun anså far som en familierelasjon i en helt særstilling men allikevel kunne hun ikke innvilge godkjent fravær.

Er dette et Oslo fenomen? Har ikke inntrykk at at folk reiser mye her, ikke i Rogaland heller hvor vi bodde før.

Min bror og kone bor i Oslo. De skal dra langt nå, igjen, men uten barna. Dette er blitt en årlig greie for dem, me de har altså aldri barna med seg. De synes det er helt uaktuelt å søke om fri.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:22   #210
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men altså, det er jo bare å ta ungene ut av skolen, man må bare være klar over konsekvensene - som at ungene risikerer å miste skoleplassen sin hvis de er borte i over 14 dager, altså - de har jo rett på skoleplass, men ikke nødvendigvis i samme klasse. Man må også akseptere at ungene kanskje ikke får de karakterene som er nødvendig å ha for å komme inn på enkelte skoler, fordi lærerene ikke har grunnlag til å sette rett karakter hvis fraværet er i en periode hvor vurderinger blir tatt. Har man laget et helvete i forkant kan man få et helvete i etterkant, men til 7Žende og sist er det foreldrenes valg og ansvar. Men det er jo grenser for hvor mye man kan forvente av tilrettelegging for at man velger å ta ferie når det passer en selv.

Nettopp!

Her er det ingen problem å få fri, vår kommune praktiserer ikke Oslo-regler. Med lærermor og far høyt i skolesystemet er skolen viktig i vår familie, men vi har likevel tatt dem ut av skolen ved spesielle anledninger. Og jeg har tatt fri uten lønn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:22   #211
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Er dette et Oslo fenomen? Har ikke inntrykk at at folk reiser mye her, ikke i Rogaland heller hvor vi bodde før.

Min bror og kone bor i Oslo. De skal dra langt nå, igjen, men uten barna. Dette er blitt en årlig greie for dem, me de har altså aldri barna med seg. De synes det er helt uaktuelt å søke om fri.

Nja, at nordmenn reiser mye er vel ikke utelukkende et Oslofenomen er det? Ligger vi ikke nå godt over alle våre naboland med antall reiser per innbygger? Det må jo være et større bilde en bare Oslo men jeg har jo lest statistikk på hvor ekstremt mye trafikken har økt på OSL, Torp og Rygge så de tre flyplassene alene står for veldig mye av flytrafikken i hele Norge.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:27   #212
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.897
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nja, at nordmenn reiser mye er vel ikke utelukkende et Oslofenomen er det? Ligger vi ikke nå godt over alle våre naboland med antall reiser per innbygger? Det må jo være et større bilde en bare Oslo men jeg har jo lest statistikk på hvor ekstremt mye trafikken har økt på OSL, Torp og Rygge så de tre flyplassene alene står for veldig mye av flytrafikken i hele Norge.

... og de dekker jo et langt større område enn Oslo, da. Det er vel ikke langt unna at halvparten av landets befolkning bor innen rimelig reiseavstand fra disse tre flyplassene. Kanskje mer også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:29   #213
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

... og de dekker jo et langt større område enn Oslo, da. Det er vel ikke langt unna at halvparten av landets befolkning bor innen rimelig reiseavstand fra disse tre flyplassene. Kanskje mer også.

Javisst, jeg tror det er nærmere 60% faktisk og dette tallet vil bare øke i fremtiden.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 09:02   #214
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.628
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nja, at nordmenn reiser mye er vel ikke utelukkende et Oslofenomen er det? Ligger vi ikke nå godt over alle våre naboland med antall reiser per innbygger? Det må jo være et større bilde en bare Oslo men jeg har jo lest statistikk på hvor ekstremt mye trafikken har økt på OSL, Torp og Rygge så de tre flyplassene alene står for veldig mye av flytrafikken i hele Norge.

Sikkert. Men tror ikke vår flyplass har hatt særlig mye vekst. Opplever ikke at foreldre her reiser så mye eller så langt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 09:03   #215
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Jeg synes ikke det er urettfeigt at skolesvake Ole ikke får reise til Syden når han trenger å få med seg den undervisningen han kan få. Spesielt ikke siden litt skolesvake Ole kan reise til Syden når skolen har ferie. Det samme kan skolesterke Dole. Det er heller ikke greit at foreldrene hans signaliserer at "skolen er viktig, bare ikke fullt så viktig som reduserte billettpriser."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 09:26   #216
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Vi har søkt ungene på 10 og 12 år fri 8 skoledager etter påskeferien for å
Reise på ferie til USA!
Rektor skrev god tur, flott at ungene får øvd seg på engelsk!

Lærerene mente ungene lå godt an på skolen og engelsken fikk de jo øvd på. De kom til å lære mer enn på skolen. Trengte ikke ta igjen noen fag med unntak i matte!

Dette er i Rogaland

(Vi har aldri tatt barna ut av skolen før)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 09:34   #217
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Helt enig, om "poden er skoleflink" eller ei har lite å si, det er signalet man sender og en viss holdning som jo sier sitt når man tar fri i hytt og pine (som mange på vår skole gjør).



Hos oss, er det de samme som søker fri flere ganger i året for å dra på ferie.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 10:13   #218
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.505
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Ad hvorvidt det bør ha betydning hvordan man gjør det på skolen - på vår forrige skole, var det i Veslas klasse, med ett unntak, utelukkende uttak av elever som faglig sett burde unngått slikt fravær. Jeg var klassekontakt, og hadde dermed en del kontakt med foreldrene, og i flere av tilfellene var foreldrene klar over dette. For disse var ikke argumentet manglende fri i skoleferier, men at de ikke kunne reise til type Syden, Thailand etc i skoleferier, fordi det da var for høye priser. Så, til tross for at foreldrene var inneforstått med at lille Ole eller Kari absolutt ikke hadde forutsetninger for ta igjen de andre når de kom tilbake fra 14 dager på tur, ble ferier man i skoleferier ikke ville hatt råd til prioritert. Foreldrene la heller ikke skjul på at dette var ferie - de hadde ingen interesse i å ivareta/forestå skolearbeid på slike turer.

Jeg skjønner derfor godt innstrammingen, og kunne gladelig gjerne sett tilnærmet nulltoleranse for fravær (unntak for begravelser etc, og da bare kortere). Vi har tatt ut Vesla to ganger i løpet av skoletiden hennes, 3-4 dager hver gang, og legger alltid da opp til en tur hvor både skolearbeid, og ekstra pålagt skolearbeid, skal gjennomføres. Likevel finner jeg det vanskelig å rettferdiggjøre at vi har tatt slike turer, fordi jeg ikke ønsker at Vesla skal tenke at skole er noe man kan "velge bort" for noe morsommere. Vi har alltid påpekt at dette ikke er noe vi kan forvente, og vi har alltid dialog med skolen lang tid før vi kjøper billetter etc. Hadde vi fått avslag på slik søknad, hadde vi ikke reist, uansett.

I barneskolen/ungdomsskolen er det fremdeles tydelig for barna at dette ikke er noe man kan velge å delta i eller ikke. SKolen, med daglig undervisning og oppmøte, tydeliggjør at man forventer deltakelse. Jeg tenker at det er her grunnlaget legges for elevene som senere skal over på høyere utdanning (jeg vet ikke hvor fritt det er på vgd, men universiteter har vel sjeldent obligatorisk oppmøte), og jeg tenker at ideen om at skole ikke er noe som man kan ta seg fri fra nesten som man selv ønsker, bør være trygt forankret i hodene deres til det tidspunktet.

SOm arbeidstaker kan man ha større frihet med tanke på ferieplanlegging og reiser. I tillegg reiser jo mange mye i jobben. Men de fleste av oss, selv om vi kanskje ikke tenker over det, legger jo da en plan for dette god tid i forveien - tar unna ekstra arbeid, prioritererer det som må gjøres da, mot det som kan gjøres etter reisen, avtaler med kolleger om overlapp etc. Elever kan jo ikke dette i like stor grad, og jeg skjønner ikke at det at man kan gjøre slikt i arbeidslivet skal være et gyldig argument for at elever skal kunne gjøre det under skolegangen.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 12:05   #219
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.552
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Jeg tror ikke det er et stort problem på vår skole, men noen er det jo som tar fri. Jeg tar helst ikke ut ungene, men på fredag fikk lillebror fri fordi storebroren skulle til øyenlegen og vi kominerte det med helgetur til pappaen.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 12:51   #220
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Kan rapportere om 5 elever borte i klasserommet i dag - samtlige på ferie hele uka. Det er et problem rett og slett.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no