Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 20:12   #181
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det blir litt sånn "Jeg må være et bedre menneske enn deg og følgelig mer kvalifisert til å ta beslutninger som påvirker ditt liv enn hva du selv er!" Det blir så feil!

Ja, og der har du vel grunnen til at jeg er imot abort.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:13   #182
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten, det er en urettferdig ordning fordi det statistisk sett er vist at det er lettere å få innvilget abort f.eks. på østlandet kontra sørvestlandet. Skal hvor i landet en bor avgjøre om man får innvilget en abort eller ikke? Ma må gjerne argumentere med at kriteriene skal være like enten man bor på Karmøy, i Tvedestrand eller i Oslo, men når alt kommer til alt vil også nemdene bare bestå av mennesker (og da ikke de samme menneskene) og følgelig vil ulike beslutninger bli tatt.

For ikke snakke om at ressurssterke, veltalende kvinner har langt, langt lettere enn å få innvilget abort enn de med begrensede ressurser – i tillegg til at de ressurssterke selvsagt bare trenger å booke seg på et fly til Danmark for å utføre aborten der, hvis de skulle få avslag på abortsøknaden.

Som om en nemd ville klare å forhindre meg i å ta en abort jeg var innstilt på å gjennomføre! En prostituert jente på 21 derimot, hun hadde neppe hatt mine muligheter til å velge selv – i alle fall ikke uten å sette seg selv i livsfare.

Det er rett og slett ikke gjennomførbart å forby abort, all den tid nabolandene våre tillater det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:14   #183
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron: din klare hentydning til meg, om at jeg skal ha tatt abort selv, kunne du spart deg. Du klarer ikke å debattere noe som helst uten å komme med disse idiotiske prikkene dine der du kaller folk både det ene og andre. Hva slags nivå ønsker du egentlig å diskutere på?

Gammel 11-02-07, 20:15   #184
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næmen Snipa da. Først pm, så sutring i tråden. Jammen er jeg beæret over all oppmerksomheten du viser meg.

Gammel 11-02-07, 20:18   #185
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den "skumleste" siden i en abortdiskusjon er for meg om dette kan føre til et sorterringssamfunn, men jeg ser at det ikke har vært så mye fokus rundt dette i denne tråden.

Hva er et verdifullt nok liv, og hvem skal få bestemme dette?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:22   #186
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Næmen Snipa da. Først pm, så sutring i tråden. Jammen er jeg beæret over all oppmerksomheten du viser meg.

Kall det hva du vil. Sannheten er at du er så til de grader ufølsom og frekk at jeg ikke fatter at du tør vise trynet ditt på treff.
Jeg er dessuten ganske sikker på at jeg ikke er alene om å ønske deg langt vekk herifra, før du jager flere folk vekk.

Gammel 11-02-07, 20:24   #187
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk at i Sverige er det fri abort frem til uke 18. I England er det vel helt frem til uke 24 eller noe? Det er iallefall grotesk, med tanke på at barn kan reddes helt ned i den "alderen".

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:25   #188
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vel, jeg synes det blir feil å vri denne til et utsagn knyttet til forholdet den gravide/fosteret. Det handler da virkelig ikke om at den gravide anser seg for bedre enn fosteret, men at en selv vil bestemme over egen kropp og eget liv.

Jeg vil anta at man kan diskutere seg blå på når man skal regne et embryo/foster som et selvstendig individ med "egenverdi". Her i landet har vi altså uke 12 som grense for selvbestemt abort. i Sverige er det vel uke 16. En del mennesker, bl.a en del kristne mener at livet og egenverdien begynner allerede ved sammensmeltingen. Andre anser ikke barnet for å ha egenverdi før det er født omtrent.

Uansett - om vi ser på forholdene her til lands, hvor vi (les: loven) altså til en viss grad sier at embryo/foster har egenverdi etter uke 12, er det så vidt meg bekjent likevel ikke slik at fosteret har den samme statusen i f.eks. rettsvesenet ellers. Eks. Dersom en gravid kvinne i uke 30 blir knivstukket og fosteret dør er det likevel bare legemsbeskadigelse som blir siktelsen, ikke drap.

Nu vel - det var et ørlite sidespor.

Så er jeg litt nysgjerrig på hva dere innbitte abortmotstandere mener om denne saken: En kvinne er på ordinær ul og får vite at barnet hun bærer på har en alvorlig hjertefeil som ikke er forenelig med liv. Barnet vil ikke kunne leve utenfor livmoren og vil sannsynligvis ikke leve svangerskapet igjennom heller. Skal denne kvinnen etter deres syn tvinges til å gjennomføre svangerskapet? Og hele tiden gå å lure på om barnet i magen fremdeles er i live? Grue seg til dagen det dør?

Jeg bare lurer...

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:25   #189
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron og Myrsnipa, det der er unødvendig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:25   #190
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For ikke snakke om at ressurssterke, veltalende kvinner har langt, langt lettere enn å få innvilget abort enn de med begrensede ressurser – i tillegg til at de ressurssterke selvsagt bare trenger å booke seg på et fly til Danmark for å utføre aborten der, hvis de skulle få avslag på abortsøknaden.

Som om en nemd ville klare å forhindre meg i å ta en abort jeg var innstilt på å gjennomføre! En prostituert jente på 21 derimot, hun hadde neppe hatt mine muligheter til å velge selv – i alle fall ikke uten å sette seg selv i livsfare.

Det er rett og slett ikke gjennomførbart å forby abort, all den tid nabolandene våre tillater det.

Ei nemd er heller ikke "løsningen" slik jeg ser det. Da utfyller jo bare de rollen mor nå har. No good!

Gammel 11-02-07, 20:27   #191
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Kall det hva du vil. Sannheten er at du er så til de grader ufølsom og frekk at jeg ikke fatter at du tør vise trynet ditt på treff.
Jeg er dessuten ganske sikker på at jeg ikke er alene om å ønske deg langt vekk herifra, før du jager flere folk vekk.

Treff?! Hvor da? Når da? Jeg tør, jeg tør!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:28   #192
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Sitron og Myrsnipa, det der er unødvendig.

Så en bruker skal kunne ture fram som henne, uten at noen reagerer? Det finner jeg meg ikke i.

Gammel 11-02-07, 20:29   #193
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du veit det snipe-snupp at personangrep er det beste forsvar når ein ikkje lenger har saklege argument. Slå deg på brystet, for det er nok difor Sitron kjem med desse patetiske utsagna sine

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:31   #194
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så er jeg litt nysgjerrig på hva dere innbitte abortmotstandere mener om denne saken: En kvinne er på ordinær ul og får vite at barnet hun bærer på har en alvorlig hjertefeil som ikke er forenelig med liv. Barnet vil ikke kunne leve utenfor livmoren og vil sannsynligvis ikke leve svangerskapet igjennom heller. Skal denne kvinnen etter deres syn tvinges til å gjennomføre svangerskapet? Og hele tiden gå å lure på om barnet i magen fremdeles er i live? Grue seg til dagen det dør?

Jeg bare lurer...

Jeg er imot abort fordi jeg mener fosteret har krav på et liv, og at det ikke bare er en celleklump eller en kroppsdel, slik mange påstår. Om fosteret er så sykt at det vil dø under/rett etter fødselen eller i mors liv så kan man nok spare barnet for mye vondt ved å la det slippe tidligere. Om man er helt sikre på fosters tilstand.
Men da er det jo heller ikke snakk om selvbestemt abort i den forstand, da blir det jo etter vurdering/anbefaling fra helsepersonell.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:31   #195
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Man ser da ikke på seg selv som et bedre menneske en fostret selv om man velger abort.
De beslutningene man som gravid tar påvirker faktisk ikke bare fostret men også personen selv. Velgr man å ta abort så vil det for de fleste være oe de ikke gjør med lett hjerte og velger de å beholde barnet så vil det i høyste grad innvirke på livt til den gravide.

Gammel 11-02-07, 20:32   #196
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vel, jeg synes det blir feil å vri denne til et utsagn knyttet til forholdet den gravide/fosteret. Det handler da virkelig ikke om at den gravide anser seg for bedre enn fosteret, men at en selv vil bestemme over egen kropp og eget liv.

Jeg vil anta at man kan diskutere seg blå på når man skal regne et embryo/foster som et selvstendig individ med "egenverdi". Her i landet har vi altså uke 12 som grense for selvbestemt abort. i Sverige er det vel uke 16. En del mennesker, bl.a en del kristne mener at livet og egenverdien begynner allerede ved sammensmeltingen. Andre anser ikke barnet for å ha egenverdi før det er født omtrent.

Uansett - om vi ser på forholdene her til lands, hvor vi (les: loven) altså til en viss grad sier at embryo/foster har egenverdi etter uke 12, er det så vidt meg bekjent likevel ikke slik at fosteret har den samme statusen i f.eks. rettsvesenet ellers. Eks. Dersom en gravid kvinne i uke 30 blir knivstukket og fosteret dør er det likevel bare legemsbeskadigelse som blir siktelsen, ikke drap.

Nu vel - det var et ørlite sidespor.

Jeg bare lurer...

Egen kropp og eget liv? Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at noen (fremdeles) i 2007 kaller det det.

Og hvem er disse innbitte abortmotstanderne du snakker om? Jeg har tidligere i tråden uttalt meg om akkurat det du never her. Så fremt det er medisinsk forsvarlig å gjennomføre graviditeten.

Gammel 11-02-07, 20:32   #197
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Du veit det snipe-snupp at personangrep er det beste forsvar når ein ikkje lenger har saklege argument. Slå deg på brystet, for det er nok difor Sitron kjem med desse patetiske utsagna sine

Jeg vet jo det. :Puster i pose:

Syns bare det er for jævlig at vi skal sitte og finne oss i alle disse personlige kommentarene. Det er liksom ikke måte på ordbruk og beskyldninger som hagler. Skal vi ha det sånn her?

Gammel 11-02-07, 20:33   #198
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Man ser da ikke på seg selv som et bedre menneske en fostret selv om man velger abort.
De beslutningene man som gravid tar påvirker faktisk ikke bare fostret men også personen selv. Velgr man å ta abort så vil det for de fleste være oe de ikke gjør med lett hjerte og velger de å beholde barnet så vil det i høyste grad innvirke på livt til den gravide.

Hvilken rolle spiller det om man gjør det med et tungt hjerte, eller ei?

Gammel 11-02-07, 20:36   #199
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Den "skumleste" siden i en abortdiskusjon er for meg om dette kan føre til et sorterringssamfunn, men jeg ser at det ikke har vært så mye fokus rundt dette i denne tråden.

Hva er et verdifullt nok liv, og hvem skal få bestemme dette?

Det er vel et tema som passer i en egen diskusjon?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:36   #200
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg vet jo det. :Puster i pose:

Syns bare det er for jævlig at vi skal sitte og finne oss i alle disse personlige kommentarene. Det er liksom ikke måte på ordbruk og beskyldninger som hagler. Skal vi ha det sånn her?

Nei, eg vil ikkje ha det slik. Eg ignorerer vel 90 % av det Sitron skriv nettopp på grunn av at mange av innlegga er så usaklege, og påtatte krampeaktige forsøk på å provosere .

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.