|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvit saus fra pose?
DET er det i hvert fall ikke tvil om er lettere enn å lage dem selv.
|
|
|
#182 |
|
Yes, we can!!
|
Utfordringen er at den må hvile en stund. Men den kan kanskje lages kvelden før? Hm. Egentlig er lasagne den perfekte "lage ferdig mye og ha i fryseren"-middag. :Note-to-self:
|
|
|
#183 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvit saus fra pose?Jeg laget en del pasta fra bunnen av for noen år siden (men gikk lei etter hvert og har ikke laget det på flere år), og det er temmelig tidkrevende saker, synes jeg. Der snakker man virkelige tidsbesparelser altså. Ikke sånn 20 minutter i stedet for 30 minutter, men 10 minutter i stedet for en time/halvannen. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Ustabil
|
Jeg tror veldig mange kjøper ferdige kjøttkaker, karbonader, kjøttboller, fiskekaker, osv. ja. Vi gjør litt begge deler når det gjelder kjøttkaker og karbonader. Men poenget er at nesten UANSETT hva du skal lage så må du ha x antall små ingredienser, og det betyr "skapet fullt". |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvit saus fra pose?Jeg syns bare det er så veeeldig tynt å si at det er stress med skikkelig mat fordi man trenger ditt og datt. Det er vel det minste problemet?
|
|
|
#186 |
|
Borte
|
Ja, virkelig. Man kjøper det man trenger og oppbevarer det i skapet til man trenger det neste gang. Med god planlegging av ukesmenyer og ukeshandling så blir det minimalt med kasting av mat. Om det går en krydderpose eller et glass med sennep i søpla en gang i året eller to, så kan jeg leve med det. Det er iallefall ikke det som stopper meg fra å lage skikkelig middag.
|
|
|
#187 |
|
Ustabil
|
Nei, nei, nei. Du misforstår. Jeg sier ikke at det er "stress". Men jeg sier at det er en TERSKEL. Terskelen er det å skaffe alle ingrediensene, og sørge for å vedlikeholde utvalget i sine egne skap og skuffer, slik at man alltid HAR timian. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvit saus fra pose?Jeg synes heller ikke det er noe problem å ha "x antall ingredienser" i huset. I går laget jeg Bali-kyllinggryte fra scratch, det tok meg faktisk ikke langer tid enn å lage en Toropose og jeg trengte vel kanskje ti ulike ingredienser totalt, og alt var ting jeg likevel har i huset. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Sv: Hvit saus fra pose?Jeg har aldri kjøpt hvit saus på pose, det lærte jeg tidlig å lage fra bunnen av. Min fiskebollesaus er også supergod. Sist redigert av MokkMokk : 08-02-07 kl 14:34. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Men hvit saus?
|
|
|
#192 |
|
Ustabil
|
Ja, for det var noen som både "sto fram" og fortalte at de lager pastaen hjemme fra bunnen, og videre noen som hevdet at det egentlig ikke var så tidkrevende en gang. Dermed gikk det opp for meg at - wow - det finnes faktisk folk som lager pastaen selv! (For meg er det like urealistisk som å lage potetgull selv, men det er nå så. ) |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Ustabil
|
Det kan jo ikke jeg vite, selvsagt, men jeg mener fortsatt at det for mange er en terskel å lage ting de ikke har lagd før. Det kan gå på ingredienser, eller det kan gå på at man ikke har gjort det før. Jeg er ikke sikker på at alle alltid har hvetemel, margarin og melk i huset. (Og for at min fiskebollesaus skal bli god må jeg også ha fiskekraft, buljong og karri - og nei, jeg tror ikke at alle har det i skapet sitt alltid). |
|
|
|
|
|
#195 |
|
kamerat
|
Sv: Hvit saus fra pose?Jeg har lagd en del pasta selv. Det var før vi fikk barn, for å si det sånn. (Herregud, så vanvittig god tid vi hadde!)
|
|
|
#196 |
|
Ustabil
|
Og der har du mitt poeng. DER er din terskel. Pasta til hverdags. Det er ikke fordi du ikke kan, eller fordi du ikke vet hva du trenger. Men det er altså din terskel. Dette gjør du bare ikke til hverdags. Men ting du er vant med å lage, som du kan gjøre med armen i bind og blind på begge øya, det er ikke noen utfordring. Vi har alle slike terskler. For noen er terskelen pasta, for andre er den hvit saus. Har man aldri gjort det før... ja så kan det ligge en motvilje mot å prøve det. Om andre sier at "det er jo ikke noe problem" og "det er jo så mye bedre", så gjør du det ikke likevel. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Jeg også. Men må innrømme at jeg ikke greide å kjenne at den var så veldig mye bedre enn kjøpt pasta, så jeg syntes ikke det var verdt strevet.
|
|
|
#198 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det er en terskel ja, jeg har terskler selv. Men når man ser det økende omfanget av sykdommer i dagens samfunn, så bør man jo ta best mulig vare på helsa si, og IALLEFALL barna sin helse, og hvis man virkelig visste hvor mye DRITT det er i ferdigmat og disse posene, så hadde nok flere holdt seg langt unna.
|
|
|
#199 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Enig.
|
![]() |