Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 22:58   #181
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Pleier folk flest å kjøpe ferdige kjøttkaker?

DET er det i hvert fall ikke tvil om er lettere enn å lage dem selv.

Jeg syns ferdigkjøpte er veldig kjedelige på smak, men ellers er det vel ikke noe galt med det? Svigermor kjøper noen knallgode fra slakteren. De smaker bedre enn mammas hjemmelagede.

Gammel 07-02-07, 23:04   #182
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ifølge Jamie (for eksempel) tar det ikke så utrolig lang tid å lage pastaen selv heller. Men akkurat DET er en terskel for meg, det er ikke noe jeg gjør en vanlig hverdag etter jobb. Men det er jo ganske enkelt. Deigen er kjapp å lage, og så er det i grunnen bare å ha den gjennom maskinen. Koketiden er veldig kort på fersk pasta også.

Utfordringen er at den må hvile en stund. Men den kan kanskje lages kvelden før? Hm. Egentlig er lasagne den perfekte "lage ferdig mye og ha i fryseren"-middag. :Note-to-self:

Gammel 07-02-07, 23:30   #183
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget en del pasta fra bunnen av for noen år siden (men gikk lei etter hvert og har ikke laget det på flere år), og det er temmelig tidkrevende saker, synes jeg. Der snakker man virkelige tidsbesparelser altså. Ikke sånn 20 minutter i stedet for 30 minutter, men 10 minutter i stedet for en time/halvannen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:40   #184
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Pleier folk flest å kjøpe ferdige kjøttkaker?

Jeg innrømmer forresten at jeg blir småsjokkert av at man kjøper ferdig (?) lasagne og at det å lage den selv liksom er noe flott (for enkelte).

Jeg trodde jeg var en av dem som brukte mye pose- og ferdigmat, men innser nå at jeg faktisk lager mye mat fra bunnen av uten å tenke over at det er det jeg gjør (jeg har alltid trodd at når noen sier de lager lasagne fra bunnen av så lager de platene selv )

Jeg tror veldig mange kjøper ferdige kjøttkaker, karbonader, kjøttboller, fiskekaker, osv. ja. Vi gjør litt begge deler når det gjelder kjøttkaker og karbonader. Men poenget er at nesten UANSETT hva du skal lage så må du ha x antall små ingredienser, og det betyr "skapet fullt".

Nå tok jeg egentlig bare kjøttkaker som et eksempel, for det var det første som falt meg inn. Men jeg må jo si at når jeg er ute og handler (og jeg er altså en av dem som liker å bruke god tid og se meg godt rundt i butikken) så ser jeg både at det FINNES ferdigprodukter, og at folk KJØPER dem. Ta for eksempel surkål, gryteretter, lasagne, fiskeboller, osv. Jeg TROR ikke det er mange som står og lager fiskeboller og surkål fra bunnen av.

Nå kommer sikkert mange til å bli sjokkerte igjen, da, men vi bruker ofte pizzafyll fra pose også. Eller noen ganger på glass.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:55   #185
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns bare det er så veeeldig tynt å si at det er stress med skikkelig mat fordi man trenger ditt og datt. Det er vel det minste problemet?

Gammel 08-02-07, 10:01   #186
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg syns bare det er så veeeldig tynt å si at det er stress med skikkelig mat fordi man trenger ditt og datt. Det er vel det minste problemet?

Ja, virkelig. Man kjøper det man trenger og oppbevarer det i skapet til man trenger det neste gang. Med god planlegging av ukesmenyer og ukeshandling så blir det minimalt med kasting av mat. Om det går en krydderpose eller et glass med sennep i søpla en gang i året eller to, så kan jeg leve med det. Det er iallefall ikke det som stopper meg fra å lage skikkelig middag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:16   #187
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, nei, nei. Du misforstår. Jeg sier ikke at det er "stress". Men jeg sier at det er en TERSKEL. Terskelen er det å skaffe alle ingrediensene, og sørge for å vedlikeholde utvalget i sine egne skap og skuffer, slik at man alltid HAR timian.

For meg er det sånn at jeg lager en del av de tingene jeg "alltid" har lagd, for der er jeg over terskelen. Så jeg kan lage kjøttkaker og hvit saus. Men når jeg kommer til terskelen for hjemmelagd pasta gjør jeg et valg. Jeg orker ikke å gå over terskelen og legge ned innsatsen som gjør at jeg kan lage pasta og surkål hjemme. Det blir et ork. Uff, hvorfor kjøpe 400 ingredienser når jeg kan greie meg med en Toro-pose? (og særlig når jeg personlig syns det er like godt?)

Men jeg baker brød, for det har jeg "alltid" gjort, og jeg syns det smaker bedre enn å kjøpe hos bakeren eller i butikken.

Se for deg noe som DU syns er vanskelig (vet ikke hvor dine terskler er da, men...), og tenk deg at du skal overstige den terskelen. Det meste kan læres. Det gjelder alt fra datamaskiner og biler til oppussing og hagestell. Det er ikke noe PROBLEM å lære seg å dyrke rododendron (det burde nok vært en H inni der et sted), men kanskje du ikke prioriterer det. Kanskje du tenker at uff, jeg orker ikke begynne med det, jeg holder meg til sånn som jeg har det.

Og det er klart at det samme gjelder for matlaging, og en hel del andre ting. Du møter en terskel og må bestemme deg for om du skal forsere den eller ikke. Det er mange valg i livet, og man må prioritere hva man selv føler er viktig. For meg er kanskje ikke hjemmelagd pasta viktig nok, men hjemmebakte brød er det. See?

Har ikke noe med "stress" å gjøre.

Gammel 08-02-07, 10:55   #188
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke det er noe problem å ha "x antall ingredienser" i huset. I går laget jeg Bali-kyllinggryte fra scratch, det tok meg faktisk ikke langer tid enn å lage en Toropose og jeg trengte vel kanskje ti ulike ingredienser totalt, og alt var ting jeg likevel har i huset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:04   #189
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri kjøpt hvit saus på pose, det lærte jeg tidlig å lage fra bunnen av. Min fiskebollesaus er også supergod. Men forøvrig er jeg godt bevandret i posemat og halvfabrikata. Når det er sagt, så har jeg et ønske om å bli flinkere til å lage mat fra bunnen av, men det er en terskel å bestige, som flere over her har påpekt. Det handler om å endre inngrodde vaner, og det er faktisk ikke gjort over natten for dem som ikke er vant med dette.

Jeg har vokst opp som skilsmissebarn, og med en mor som var ute i full jobb så ble det sjelden middager laget fra bunnen av til hverdags da jeg bodde hjemme. Jeg fikk derfor ikke med meg denne ballasten videre - dessverre. Lærte derimot mye av en eks-svigermor, som var den fødte husmor og som lagde det aller meste fra scratch. Så helt håpløs er jeg ikke.

Det hender at jeg kjøper ferdige kjøttboller, karbonader og fiskekaker, og det uten særlig dårlig samvittighet. Men det er mange slike ferdigprodukter som rett og slett smaker høgg, og de holder jeg meg langt unna. Men noen produkter er helt ok, og da kan det være greit for å spare tid iblant.

Sist redigert av MokkMokk : 08-02-07 kl 14:34.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:06   #190
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

bina, når du skriver hjemmelagd pasta, mener du å lage selve pastaen?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:25   #191
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men for å være alvorlig (noe jeg ikke helt var i sted, nei) så er det ikke BARE et spørsmål om tid. Det er også en "terskel" å komme over før man kan lage gryteretter, sauser, lasagne osv fra bunnen. Og terskelen er nært knyttet til råvareutvalget man har i skapet.

Men hvit saus?
Det er jo snakk om hvetemel, margarin og melk! Har ikke folk det?

Gammel 08-02-07, 11:50   #192
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

bina, når du skriver hjemmelagd pasta, mener du å lage selve pastaen?

Ja, for det var noen som både "sto fram" og fortalte at de lager pastaen hjemme fra bunnen, og videre noen som hevdet at det egentlig ikke var så tidkrevende en gang. Dermed gikk det opp for meg at - wow - det finnes faktisk folk som lager pastaen selv! (For meg er det like urealistisk som å lage potetgull selv, men det er nå så. )

Gammel 08-02-07, 11:52   #193
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men hvit saus?

Det kan jo ikke jeg vite, selvsagt, men jeg mener fortsatt at det for mange er en terskel å lage ting de ikke har lagd før. Det kan gå på ingredienser, eller det kan gå på at man ikke har gjort det før. Jeg er ikke sikker på at alle alltid har hvetemel, margarin og melk i huset. (Og for at min fiskebollesaus skal bli god må jeg også ha fiskekraft, buljong og karri - og nei, jeg tror ikke at alle har det i skapet sitt alltid).

Gammel 08-02-07, 11:53   #194
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager det meste av mat, men definitivt ikke pasta til hverdagsbruk. Det har jeg bare prøvd noen få ganger til spesielle anledninger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:55   #195
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagd en del pasta selv. Det var før vi fikk barn, for å si det sånn. (Herregud, så vanvittig god tid vi hadde!)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 11:56   #196
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg lager det meste av mat, men definitivt ikke pasta til hverdagsbruk. Det har jeg bare prøvd noen få ganger til spesielle anledninger.

Og der har du mitt poeng. DER er din terskel. Pasta til hverdags. Det er ikke fordi du ikke kan, eller fordi du ikke vet hva du trenger. Men det er altså din terskel. Dette gjør du bare ikke til hverdags. Men ting du er vant med å lage, som du kan gjøre med armen i bind og blind på begge øya, det er ikke noen utfordring. Vi har alle slike terskler. For noen er terskelen pasta, for andre er den hvit saus. Har man aldri gjort det før... ja så kan det ligge en motvilje mot å prøve det. Om andre sier at "det er jo ikke noe problem" og "det er jo så mye bedre", så gjør du det ikke likevel.

Gammel 08-02-07, 11:57   #197
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har lagd en del pasta selv. Det var før vi fikk barn, for å si det sånn. (Herregud, så vanvittig god tid vi hadde!)

Jeg også. Men må innrømme at jeg ikke greide å kjenne at den var så veldig mye bedre enn kjøpt pasta, så jeg syntes ikke det var verdt strevet.

Gammel 08-02-07, 12:44   #198
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og der har du mitt poeng. DER er din terskel. Pasta til hverdags. Det er ikke fordi du ikke kan, eller fordi du ikke vet hva du trenger. Men det er altså din terskel. Dette gjør du bare ikke til hverdags. Men ting du er vant med å lage, som du kan gjøre med armen i bind og blind på begge øya, det er ikke noen utfordring. Vi har alle slike terskler. For noen er terskelen pasta, for andre er den hvit saus. Har man aldri gjort det før... ja så kan det ligge en motvilje mot å prøve det. Om andre sier at "det er jo ikke noe problem" og "det er jo så mye bedre", så gjør du det ikke likevel.

Det er en terskel ja, jeg har terskler selv. Men når man ser det økende omfanget av sykdommer i dagens samfunn, så bør man jo ta best mulig vare på helsa si, og IALLEFALL barna sin helse, og hvis man virkelig visste hvor mye DRITT det er i ferdigmat og disse posene, så hadde nok flere holdt seg langt unna.

Gammel 08-02-07, 12:54   #199
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er en terskel ja, jeg har terskler selv. Men når man ser det økende omfanget av sykdommer i dagens samfunn, så bør man jo ta best mulig vare på helsa si, og IALLEFALL barna sin helse, og hvis man virkelig visste hvor mye DRITT det er i ferdigmat og disse posene, så hadde nok flere holdt seg langt unna.

Enig.

Samtidig må jeg si at jeg ikke ville servert mine barn den typen hvit saus så du sa at du lagde tidligere i tråden her.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:53   #200
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men hvit saus?

Margarin?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.