Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-10, 22:28   #181
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Ønsker de fleste røykere å slutte? Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 22:30   #182
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ønsker de fleste røykere å slutte? Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt.

Nei, det føler jeg også er veldig variererende, men jeg er likevel enig med MN i at det forskjell på å kommentere noe slikt - og overvekt - og manglende bruk av sykkelhjelm. Min S kommenterer stadig at "det og det barnet får sitte foran i bilen" og jeg har ingen hemninger med å si at "det synes foreldrene hans/hennes er greit, jeg synes ikke det, derfor får ikke du lov" selv om foreldrene evt hører det - jeg hadde ikke på samme måte sagt "ja, hun/han røyker selv om det er dumt".

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 22:34   #183
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er bestemt mitt inntrykk - etter samtale med hundrevis av røykende pasienter - at de aller aller fleste helst ville vært ikke-røykere. Og at dersom det hadde vært en tilgjengelig metode som gav raskt og effektiv røykeslutt og fjernet fysisk og psykisk sug så ville de sagt jatakk, hele hurven.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 22:40   #184
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, det er bestemt mitt inntrykk - etter samtale med hundrevis av røykende pasienter - at de aller aller fleste helst ville vært ikke-røykere. Og at dersom det hadde vært en tilgjengelig metode som gav raskt og effektiv røykeslutt og fjernet fysisk og psykisk sug så ville de sagt jatakk, hele hurven.

Det inntrykket har jeg også -av røykende venner og familie.

Gammel 14-03-10, 22:49   #185
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis vi klarer å stigmatisere dem nok, så kanskje vi kan redde noen av dem? Da er litt barnearbeid en liten pris å betale.

Gammel 14-03-10, 22:52   #186
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miss Norway: Det er selvsagt et poeng å vurdere graden av stigmatisering, ja.

Jeg måtte tenke meg om nå, og har kommet fremt til at hvis Frøkna og jeg hadde stått på et bussholdeplass sammen med noen som røyker, og hun hadde kommentert (til meg) at "Det er veldig farlig/dumt å røyke", så hadde jeg jo gitt henne rett i det. Uten forbehold.

Hvis hun derimot hadde sagt noe i retning av "Han som står der er nok kjempedum, siden han røyker", så hadde jeg tatt meg bryet med å fortelle at folk ikke trenger å være bare dumme selv om de gjør en ting som er dumt. I tillegg til å minne henne om at det ikke er noe hyggelig å si at andre er dumme.

Hva jeg skulle sagt til treåringen, er jeg jammen ikke sikker på; jeg vet ikke om hun er gammel nok til å skjønne forskjellen mellom å "være dum" og "gjøre noe dumt".

Jeg hadde derimot ikke prøvd å motsi henne på at røyking er kjempedumt. Det får røykerne bare tåle (og det tror jeg de fleste gjør fra et barn også).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 22:56   #187
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo: Nettopp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 23:18   #188
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Et lite apropos til det å ikke snakke om noen mens de hører på, en liten historie fra en buss. Mamma, mamma, se den tjukke dama der, hun må vi snakke om når vi kommer hjem.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 23:21   #189
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Et lite apropos til det å ikke snakke om noen mens de hører på, en liten historie fra en buss. Mamma, mamma, se den tjukke dama der, hun må vi snakke om når vi kommer hjem.

Gammel 15-03-10, 20:15   #190
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 5-åring får uansett alltid, til en hver tid, beskjed om at hvordan folk ser ut er ikke noe man kommenterer eller erter om, uansettt.

Og ja, vi har hatt en hvorfor-er-du-så-brun-i-huden-incidence.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 20:17   #191
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jenta mi på da 3 år satt og så på en annen jente på en 5-6 år, og klarte ikke å slippe henne av syne, hun var utrolig vakker, og mørk i huden. For å avlede mi jente da spurte jeg om hun syntes den andre jenta var fin, da fikk jeg et sukkende jaaah, til svar. Jeg håper inderlig ikke at forelderen til det andre barnet og barnet tok det ille opp.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:36   #192
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Og ja, vi har hatt en hvorfor-er-du-så-brun-i-huden-incidence.

Det er da helt kurant å spørre om det. Vokser man opp blant hvitt, hvitt, hvitt, så er det jo helt normalt å lure på hvorfor noen er mørkere. Og helt på sin plass å bruke en slik setting til opplysning.

Gammel 15-03-10, 21:41   #193
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, mottager tok det åpenbart litt ille opp. Og min 5-åring har godt av å være litt mindre høylydt nysgjerrig hvis han skal utvikle sosial kompetanse. Men på generell basis forteller jeg jo villig vekk om alt sånt. Hvem puttet en 50-øring på meg, liksom. I dag har vi diskutert hvordan man kan få barn uten at man har lyst på en kjæreste.

- No. 4 -
Gammel 15-03-10, 21:44   #194
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er merkelig at voksne mennesker skal ta det ille opp når barn er genuint undrende. Enten de er mørke, sitter i rullestol eller lignende. Jeg bruker iallfall slike situasjoner både til å lære ungene mine hva de lurer på OG vise vedkommende som blir spurt at vi ønsker å være tolerante og inkluderende, nettopp ved at ungene får en erfaring og lærer det som er korrekt i forhold til hva de undrer seg over. Jeg kjenner at det er greit at folk kan ha en dårlig dag og ikke orke masete barn, men om det ene og alene er å bli satt ut, snurt, irritert over at et barn undrer seg over forskjell i farge, det er merkelig altså.

Gammel 15-03-10, 21:47   #195
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jenta mi på da 3 år satt og så på en annen jente på en 5-6 år, og klarte ikke å slippe henne av syne, hun var utrolig vakker, og mørk i huden. For å avlede mi jente da spurte jeg om hun syntes den andre jenta var fin, da fikk jeg et sukkende jaaah, til svar. Jeg håper inderlig ikke at forelderen til det andre barnet og barnet tok det ille opp.

Leste nettopp en kommentar skrevet av en svart journalist fra New York. Han fortalte om en hendelse der hans sønn fikk kommentar fra en hvit lekekamerat om at "du er svart i huden du". Hvorpå faren svarte "ja, akkurat som presidenten".

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:53   #196
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er enig med deg personlig, Sitronen, men jeg respekterer at de som kanskje møter det hver eneste dag, flere ganger om dagen, kan bli litt lei av det.

- No. 4 -
Gammel 15-03-10, 21:55   #197
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er enig med deg personlig, Sitronen, men jeg respekterer at de som kanskje møter det hver eneste dag, flere ganger om dagen, kan bli litt lei av det.

Er det sannsynlig at folk gjør det altså, fra barn? Eller tenker du at de tar den generelle rasismefeelingen utover unger fordi det er enkelt?

Gammel 15-03-10, 21:55   #198
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er merkelig at voksne mennesker skal ta det ille opp når barn er genuint undrende. Enten de er mørke, sitter i rullestol eller lignende. Jeg bruker iallfall slike situasjoner både til å lære ungene mine hva de lurer på OG vise vedkommende som blir spurt at vi ønsker å være tolerante og inkluderende, nettopp ved at ungene får en erfaring og lærer det som er korrekt i forhold til hva de undrer seg over. Jeg kjenner at det er greit at folk kan ha en dårlig dag og ikke orke masete barn, men om det ene og alene er å bli satt ut, snurt, irritert over at et barn undrer seg over forskjell i farge, det er merkelig altså.

I den grad det måtte oppleves stigmatiserende, må det da bli enda verre om jeg skal sitte og hysje på ungen i tillegg?

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:58   #199
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, ikke sant. Det er iallfall mitt utgangspunkt når jeg svarer på ungenes spørsmål. Så fremt det ER undring og ikke bare pisspreik. Som en i barnehagen som støtt og stadig spør hvorfor jeg er tjukk, om og om igjen. Og når den ene ungen gjør det gjentagende ganger, så gidder jeg ikke være opplysende lenger.

Gammel 15-03-10, 22:03   #200
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er hverken svart eller funksjonshemmet, og det er dessverre sjelden små barn fascineres over meg, men jeg husker jo bare selv fra jeg var gravid hvor slitsomt det var å være et Tema, et Subjekt, til en hver tid.

Som sagt, jeg svarer i vei på det aller meste, og hvis en 4-5-åring spør meg hvorfor noen er brune i huden, er det relativt uproblematisk. Hvis han hopper og ned og napper i armen og utbryter "Du er rar, du har jo helt svart hud, det er teit", er det ikke ok, så klart. Min gjorde vel noe midt i mellom, som jeg ikke hadde intervenert i hvis ikke personen hadde virket støtt, men når denne gjorde det, synes jeg han bør få beskjed om at det ikke er ok å kommentere utseendet til andre.

En sånn "hysj, mannen kan da ikke for at han er svart i huden, vennen min" er jeg enig i ikke er særlig sjarmerende.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.