|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Olympia: det er to ting her. Barnehage gir bedre skoleresultater og barnehage er positivt i en større sammenheng når det gjelder å på sikt bygge ned forskjeller mellom folk.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Når det gjelder introduksjonskurs og norskopplæring så er jeg helt for tiltakene dere snakker om. Mye av det gjøres i Oslo (i FrP-land
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
For ingen greier de derre vanskelige testene før de faktisk har lært sge norsk, deltatt i samtaler og samhandling og fått seg noen å snakke med, funnet ut nrk er en ok kanal, blitt med i lag eller foreninger der man blir oppdatert på ting, begynt på noe utdanning i tillegg til busskjøring og vaskejobb fordi det tok litt tid å finne ut av stipendordning osv.
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?En sånn hver dag, Polyanna, og verden er vunnet!
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Him; jeg tror det finnes permanente oppholdstillatelser.
|
|
|
#7 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje vi bare kan innføre statsborgertest for alle som vil ha stemmerett, norskfødte eller ei. Hadde blitt saker! :drømme: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Ja, det gjør det!
Det var en fleip fra min side, om at det rett og slett ikke ville fungere i praksis å teste folk som hadde statsborgerskap fra fødsel. Tror nok vi er ganske enige om at det å test folk som har statsborgerskap er litt merkelig.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Ellers har jeg blitt mer og mer forbannet på de nedlatende holdningene til "vanlige" folk som en del her gir uttrykk for. Jeg tenker på de i min nærmeste omgang og familie, som dere helt sikkert ville avfeid som garantert å stryke: min platearbeiderfetter, hans halvnarkis, arbeidsledige bror, min hjemmeværende, deltidsbutikkmedarbeidende svigerinne med ingen utdannelse utover videregående, mun venn blikkeneslageren og hans uføretrygdede kone, etc. Jeg vedder 100 kroner på at de alle sammen vet adskillig mer om våre viktigste næringer og om petroleumshistorie, enn en del av dere universitetsmarinerte på venstresiden. Dumme mennesker finnes i hopetall, men mitt inntrykk er at det svever temmelig mye uvitenhet rundt på Blindern også. Ikke fordi de ikke har evne til å lære seg det, men fordi de ikke syns næringsliv er VIKTIG.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Trodde den ene muslimske friskolen ble lagt ned? Så det er en temmelig hypotetisk problemstilling.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg vet ikke helt hvem som hersketeknikker seg nå, jeg.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg trenger ikke si så mye, for Esme og Poly sier det så bra. Og Mim, jeg synes du undervurderer andre mennesker kraftig. Kan ingenting om det Poly nevner i hovedinnlegget, lissom.
Og destod viktigere er det å vite hva det innebæerer, synes du ikke? Sist redigert av Skremmern : 11-06-09 kl 14:43. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Him: Jeg tror varig opphold er langt det vanligste, altså. Så det er ingen dyd av nødvendighet, i og for seg, men selvsagt forståelig at dersom man ikke har håp om å vende tilbake til landet sitt, så ønsker man en "ordentlig" tilhørighet et annet sted.
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
For å være ærlig er jeg usikker på hva jeg mener akkurat nå. Jeg var ikke klar over at man kunne få varig oppholdstillatese i Norge (bosettingstillatelse), og jeg trodde også at flyktninger ikke hadde så mye annet valg enn å bli i Norge og bli norske. (Dette med bosettingstillatelse ser det ut som om man kan sende folk ut igjen hvis de forbryter seg mot norsk lov, men det kan du jo ikke med flyktninger)
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Det tror jeg også, Skilpadda. Perler for svin.
|
|
|
#17 |
|
Travelt opptatt
|
Du får vel ikke pass uten, vel? Og hvis man ikke har andre identitetspapirer kan vel det være ganske greit å ha?
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg skjønner at det er kjekt og greit å ha et norskt pass om man har lyst å reise på tur rundt i verden. Men jeg skjønner ikke at det er så viktig at man ikke kan stille krav om kunnskap om hvilke andre rettigheter og betydninger som det å ha et norskt statsborgerskap har før man innvilger det.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg er så glad for at jeg mener så mye det samme som så kloke mennesker som Esme, Polyanna og BM. Det må jo bety at jeg også er veldig klok?
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Et åpent spørsmål, er alle enige i at integreringen av innvandrere er mer vellykket i USA enn i Europa? Jeg mener, hvordan har det seg at muslimer født i UK, med høy utdannelse, blir ekstremister og terrorister, mens det vel ikke er ett eneste tilsvarende tilfelle i Fiende Nr. 1, USA?
|
![]() |
|
|