Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 18:32   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Musikken de liker er mye forskjellig av det vi hører på, bl.a Metallica, Kiss, Jokke, men også en del av det mine foreldre hører på (grøss og gruens dansband), mgp etc.

Gammel 23-12-08, 19:50   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Er det respektløst å si til arvingen at man ikke liker Celine? Om hun spør?

Nei. Tvert i mot. Med fare for å bare være to tastetrykk fra å ramle ned i Jesper Juul sin egen, private skyttergrav, så vil jeg jo si at det at man som foreldre er seg selv på godt og vondt følelsesmessig er noe av det mest verdifulle man kan gjøre mot barna sine. Det å være "naken" og åpen og vise seg frem er en kvalitet i samværet med barna. Men det er det man gjør ut over det som kan være respektløst.

For å ta et eksempel. Det er fint at man viser barna at man er sint, hvis man denger ungene når man er sint er man respektløs (og en del verre ting). På samme måte er det fint at man er ærlig om hva man selv liker og misliker, hvis man benytter den anledningen til å rakke ned på andre sine preferanser så er man respektløs.

Og om man liker eller misliker Sabeltann ... Jeg kjenner en som er fan av black metal, han synes det var ufattelig kult at noen la klærne sine en måned sammen med et avkappet oksehodet slik at de hadde en egen substans til konserten. Jeg har litt vanskelig med å beskrive nøyaktig hvordan jeg stiller meg til slikt, men dette smilefjeset er sikkert dekkende: Men jeg aksepterer at han liker det, jeg sier ikke at de eneste som kan like slikt er rav, ruskende tullete.

Når det gjelder kvalitet på musikk, er jeg noe enig med de som mener det kan bedømmes objektivt. Jeg vil si at musikk, på samme måte som billedkunst har flere kvaliteter som alle kan bedømmes individuelt. (Eksempelvis utførelsen, orginaliteten etc) og jo flere kvaliteter som scorer høyt, jo større er sannsynligheten for at det er kvalitetsmusikk. Men jeg tror ikke det finnes noe absolutt mål for kvalitet på musikk. Det gjør i alle fall ikke det innenfor bildende kunst, mye innenfor bildende kunst er flaks, det å være på rett plass til rett tid, det å kunne promoterer kunsten sin osv Dette har jo typisk vist seg ved at man har trent opp aper og elefanter til å male, og så har kunstkritikerne gått av hengslene med fantastiske superlativer på hvor begavet kunstneren er. Så det er ikke ufeilbarlig akkurat, men det er trekk innenfor bildende kunst som gjør at bilder vil appelere til flere, eller oppfattes som vennlig eller sint. Den tekniske utførelsen betyr også noe. Og holdbarheten på selve verket (maling, lerret etc). Men det går ikke an å ta et kunstverk og bedømme det helt sikkert som skrot eller gudommelig kunst. Beatles ble jo også refusert, forresten.

Gammel 26-12-08, 20:43   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man trenger ikke akkurat være en kjenner for å hevde at Jokkes kvaliteter ikke først og fremst lå i de senere års konsertopptredner. Jeg er på ingen måte en Jokke-kjenner, men jeg var innom noen av de senere konsertene hans, og de var nok mest for fans og spesielt interesserte, syntes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 20:46   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jokke var både alkoholiker og narkoman, men først og fremst en utrolig tekst og låt skriver. Jeg tror rusmisbruket hans (uten å tilegge det æren for talentet) fikk frem en brutal ærlighet og sårhet i tekstene hans. Jeg går aldri lei dem og synes jeg føler mye av kampen han kjempet i dem. Han slet fryktelig med å gå på scenen til tider og innrømmet ærlig at han ofte sa ja til oppdrag kun for å få penger til misbruket sitt. I en periode han hadde vært på avrusning (Tyrili) og var nykter. Da ble han buet på av publikum under en opptreden. Det var en forventning om at han skulle være drita. Det er jo bare leit alt sammen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 21:11   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ville det vel vært veldig rart om absolutt alt en artist har utgitt holdt samme kvalitet? Jeg er helt med på at noen av Jokke-låtene er enkle (selv om jeg ikke er enig i at nøttens eksempel er en av dem, til tross for at melodien er sterkere enn teksten akkurat på den). Men mye av det er rent gull på min skala. Jeg verdsetter ærlighet og ektehet mye høyere enn skjønnhet, og for min del får jeg knyttneve i magen av å høre ham synge Narkoman (det er visstnok bare råtapen, de rakk aldri å spille den inn på ordentlig) etter at han akkurat har satt et skudd. Den totale nedverdigelsen han beskriver – jeg håper jeg aldri, aldri, aldri får se det på nært hold. Etter jeg fikk barn, blir det enda mye sterkere.

Man sier om de såkalt 4 store at deLillos har melodiene, Raga har tekstene mens Jokke har begge deler (og Dum Dum har det folkelige ).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 21:12   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verdiløse Menn. Billig Lykke. Halv. Jadda.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 08:54   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med Jokke er det samme som med Kurt Cobain. Og han jeg ikke husker navnet på som sang i Alice in Chains. Og Thåstrøm og en lang, lang rekke andre artister - de har et skrik på innsiden som gjør så inn i hampen vondt, og som kommer til utrykk gjennom musikken de lager. Dermed treffer musikken deres midt i solar plexus på en del av oss som ender opp som svorne fans. Det er ikke så mange som liker Jokke på grunn av melodiene. Eller som liker Nirvana på grunn av de glade tekstene.

Det emosjonelle trøkket som oppstår når en med sterke følelser greier å bringe dem videre til andre gjennom musikk gjør at det - ihvertfall for meg - er kvalitet i musikken. Det er forskjellen på da Hendrix maltrakterte den amerikanske nasjonalsangen og knuste gitaren etterpå - og på Yngwie Malmsteen som står der og drar time etter time med gitaronani, perfekt fremført - og utrolig kjedelig.

For meg er det musikken fra de artistene som har det kjipt som slår an. Jeg liker kort og godt tungt deprimerte musikere - gjerne med et rusproblem. :erkjenner:

For andre er det andre følelser - og det er her det kommer inn at det ser ut til at dansebandmusikk har noe av den samme greia men med godt humør isteden. Kanskje det betyr at det er kvalitetsmusikk det også - for de som liker sånt. :grubler:

Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 10:30   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Janis Joplin.

Gammel 27-12-08, 12:25   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Janis Joplin.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 12:26   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.

Jeg har også en softspot for de såre stemmene med gråtende gitarer. :surprise!:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 13:47   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Jokke var en fin fyr han, musikken vil heldigvis alltid stå der for mange som noe vakkert sårt.

Tenk bare på Robert (Burås) og gitaren, herregud for en gåsehud man fikk på ryggen.

Janis Joplin.

Raga var fantastiske den gang da, nå er det da så som så. Dum Dum synes jeg fremdeles har det til tross for sin overlevelse av 80-tallet.

Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 14:32   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg joiner Janis.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 20:48   #13
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg får delta i avsporingen jeg da..

Led Zeppelin

Gammel 22-12-08, 17:51   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Selv vurderer jeg absolutt musikk etter begrepet kvalitet, men jeg synes det er vanskelig å komme til bunns i det med objektive kriterier.

.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:00   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det med relevans tenker jeg mest på i sammenhenger hvor kvalitetsargumenter og hva flertallet liker kommer i konflikt. Hva skal vinne frem? Jeg synes det er vanskelig og det skaper en del hodebry.

Det er ikke flertallet som bestemmer hva som er kvalitet. Flertallet bestemmer bare hva som er populært.

Gammel 23-12-08, 08:03   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det vet jeg og det er heller ikke det jeg siktet til. Jeg tenker på hvordan dette vektlegges og hva som vinner fram når interessene står mot hverandre.

Hva tenker du på her? Hvilke interesser mener du?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.