Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 12:49   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Ja, jeg behøvde egentlig ikke å svare her, for Mim sa det så bra.

Gammel 07-03-08, 12:53   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg får veldig mange tanker om dette med å bli møtt og ikke møtt sosialt. Jeg ser jo helt klart at det finnes dumme mennesker med dumme tanker, det gjør det alltid.

Men når det gjelder det med å komme inn i en butikk, og ikke få oppmerksomhet. Det tror jeg er noe som skjer alle. Det skjer meg på både gode og dårlige dager. Jeg skjønner det godt på dårlige dager, for da kjenner jeg selv at jeg har en utstråling som sier: La meg være i fred. Men på gode dager, der jeg kommer inn og søker kontakt med personale, så får jeg som oftest det, og de gangene jeg ikke får det, så blir jeg gankse sur og indignert. Men jeg tenker aldri at det har med vekten min å gjøre, men om jeg hadde et problematisk selvbilde i forhold til den, så ville det jo vært forteste snarveien i hjernen min til en årsaksforklaring. Istedet tenker jeg at her var det jammen dårlig service.

Og det samme når noen ikke hilser på meg. Jeg regner ikke med at det er fordi jeg er undervektig, men tenker at vedkommende gikk i helt andre tanker, kanskje ikke så meg, kanskje var usikker på noe og ikke turde hilse, kanskje ikke kjente meg igjen, kanskje hadde en dårlig dag og ikke ønsket å snakke med meg. Jeg tillegger ikke det at noen hilser på meg noen annen grunn enn at det er noe med dem, ikke at det skyldes noe ved meg.

Og jeg merker godt i livet mitt at noen mennesker er der i motgang, men de fleste ikke. Jeg vet med meg selv, at det er vanskelig å holde kontakt med mennesker som har motgang, man må ofte være den som tar kontakt og opprettholder kontakt, og i tillegg er humøret og tiltakslysten hos den som har motgang er ikke det samme som det pleide, og det kan kreve ganske mye mer av en. Og selv om følelsen min sier meg at det er så mange som gir blaffen i meg nå som jeg er syk, og at de ikke bryr seg om meg. Så vet jeg også at dette er mennesker som liker meg, og som kommer til å være der når jeg får det bedre og har mer overskudd. Å dømme dem for å ikke orke å opprettholde kontakt med meg når vi i utgangspunktet ikke har et så nært forhold vil jo bare gå ut over meg selv. Og det kan jo være litt hyggelig å gi folk litt slækk ifht hva de har overskudd til og ikke i perioder.
Man er to i en relasjon, og problemet i samspillet/forholdet er jo ikke bare mitt dersom den andre parten sliter med å forholde seg til meg i motgang, da har jo den andre parten også et problem, og det har jeg forståelse for.
Og så hva dette har med overvekt å gjøre, jeg er jo syk, - men jeg kunne like godt lagt skylden på undervekten. Og jeg ser også at mange overvektige har endel livsproblemer som gjør at de blir overvektige, og det er ofte slik jeg har erfart det mye sammenfallende med dem som tenker og opplever det som Divine og Maz beskriver om andres oppførsel ifht dem og overvekten / vektnedgangen deres. Jeg har enda ikke hørt dem som er overvektig og lever fint med det klage over noe slikt.

Det jeg prøver å si er at humør, livsproblemer, utstråling, holdninger og hvordan vi tolker ting virker inn på hvordan vi opplever hverdagene våre og medmenneskene våre i veldig stor grad.

Og Mim.
Dere sa det så sinnsykt bra.
Jeg må visst dele ut flere prikker.

Gammel 07-03-08, 12:59   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Og Mim.
Dere sa det så sinnsykt bra.
Jeg må visst dele ut flere prikker.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:53   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beklager at jeg mistenkeliggjør det folk sier i denne diskusjonen, men jeg har fortsatt denne friskt i minne. :elefantminne:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:55   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt naivt å plassere praktisk talt all stigmatisering av overvektige i deres egne hoder. Det er så fryktelig lettvint å gjøre sånt, det kan brukes på all forskjellsbehandling. «Men hvordan kan du vite at det var pga. hudfargen/kjønnet/utdannelsen/inntekten/barten din? Dette handler nok bare om at du utstråler negativ energi!»

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:56   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Tinetoff. Der slapp jeg å gå i tenkeboksen likevel.

Gammel 07-03-08, 13:08   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er litt naivt å plassere praktisk talt all stigmatisering av overvektige i deres egne hoder. Det er så fryktelig lettvint å gjøre sånt, det kan brukes på all forskjellsbehandling. «Men hvordan kan du vite at det var pga. hudfargen/kjønnet/utdannelsen/inntekten/barten din? Dette handler nok bare om at du utstråler negativ energi!»

Jeg signerer denne helhjertet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 13:12   #8
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også helt enig i det du skriver der. Men saker har ofte flere sider, og vår egen utstråling/innstilling er en av dem, og i mange tilfeller er det den eneste en selv kan kontrollere.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:00   #9
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det var da overhodet ikke det jeg gjorde. Jeg nekter bare å tro at det ikke har en del å si.

Gammel 07-03-08, 17:23   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.
I tillegg ser man jo hvordan de aller fleste med god selvtillit som ifører seg en "fat-suit" som regel blir ganske sjokkerte over hvordan omverdenen forandrer seg pga. det ytre. En av de mer berømte som har prøvd dette er Tyra Banks.

Selvsagt har utstråling også noe å si. Uansett. Men så blir det vel etter mitt syn litt som spørsmålet om høna og egget. Det er ikke alltid lett å se. Det er jo ganske menneskelig å forvente det man erfaringsmessig har lært. Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode. Og i grunnen litt trist også, for hvordan forandre noe i samfunnet når man bestemmer seg for at det bare er innbildning?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 17:35   #11
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jepp.
I tillegg ser man jo hvordan de aller fleste med god selvtillit som ifører seg en "fat-suit" som regel blir ganske sjokkerte over hvordan omverdenen forandrer seg pga. det ytre. En av de mer berømte som har prøvd dette er Tyra Banks.

Selvsagt har utstråling også noe å si. Uansett. Men så blir det vel etter mitt syn litt som spørsmålet om høna og egget. Det er ikke alltid lett å se. Det er jo ganske menneskelig å forvente det man erfaringsmessig har lært. Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode. Og i grunnen litt trist også, for hvordan forandre noe i samfunnet når man bestemmer seg for at det bare er innbildning?

Jeg er helt enig med deg og Tinetoff m.fl., og det er vel ingen her som har påstått dette heller? Både overvektige og undervektige møter mange fordommer og blir utsatt for forskjellsbehandling, det er det ingen tvil om. Som sagt, nek er det overalt, så det vil vel alltid finnes enkelte der ute som mener at det kun er innbilning. Uten at det betyr at vi ikke skal prøve å banke litt vett i hodet på disse.

Gammel 07-03-08, 17:26   #12
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som regel alltid fått et lite "sjokk" av å bli rykket tilbake til min gamle "klasse" etter å ha vært gravid og så gått tilbake til å bare være overvektig igjen. Jeg kaller det sjokk, fordi jeg da har blitt så vant til å bli behandlet ok at jeg har gått ut i verden med en forventning om, om ikke degging så i alle fall fravær av fordømmelse. Men fordømmelsen har truffet som et slag i ansiktet. Hver gang.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-03-08, 17:31   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode.

Det er sant. Men jeg tror det er like feil å si at ingenting er inne hodet på den som erfarer noe. Det er å ramle i den motsatte grøfta.

Opprinnelig lagt inn av kie

Og i grunnen litt trist også, for hvordan forandre noe i samfunnet når man bestemmer seg for at det bare er innbildning?

Jeg er enig i at man bør ha fokus på diskriminering (om det er av overvektige, kvinner eller fargete er av mindre betydning), men for enkeltindividet er det nok enklere å forandre det som skjer inne i sitt eget hodet enn i samfunnet generelt.

Gammel 07-03-08, 17:39   #14
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er sant. Men jeg tror det er like feil å si at ingenting er inne hodet på den som erfarer noe. Det er å ramle i den motsatte grøfta.

Hm. Jeg trodde innlegget mitt også hadde noe om det. Det er mulig jeg formulerte meg dårlig.

Sitat:

Selvsagt har utstråling også noe å si. Uansett. Men så blir det vel etter mitt syn litt som spørsmålet om høna og egget. Det er ikke alltid lett å se. Det er jo ganske menneskelig å forvente det man erfaringsmessig har lært. Da blir det etter mitt syn litt feil å dytte alt ansvaret over på den som erfarer og påstå at det som forårsaket læringen bare er i eget hode.

Gammel 07-03-08, 12:56   #15
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har nettopp trent på et fancy treningssenter og opplevde ingen stygge blikk, ingen nedlatende, hånlige snøft eller skjulte kommentarer. Det var veldig rart. Til og med da jeg kom ned i resepsjonen, tomatrød etter styrketreninga, og spurte om saltimer fikk jeg gode, informative svar og ikke et ord om vekt - bare vanskelighetsgrad. Det er sikkert ikke fordi jeg er spesielt pen i dag heller, så jeg føler meg merkelig ikke-stigmatisert. Jeg tror lobotomien hjalp.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:59   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg trener også på et fancy treningssenter, og har ikke opplevd noe negativt der, jeg heller, selv om jeg selv om oftest føler meg som en liten lort når jeg er der. Ifølge det jeg leser her inne, så burde jeg ha følt at alle var "ute etter meg", men det gjør jeg altså ikke.

Gammel 07-03-08, 17:25   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Tinetoff. Bombe, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 17:42   #18
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Sitat:

"The people that were staring and laughing in my face -- that shocked me the most," Banks said. "As soon as I entered the store -- when I went shopping -- I immediately heard snickers. Immediately! I just was appalled and, and and hurt!"

Hadde Tyra Banks vært overvektig i realiteten skal jeg vedde for at hun hadde blitt fortalt at hun var hårsår som innbilte seg at butikkfolkenes reaksjoner handlet om henne.

Jeg tror at man ved å bli utsatt for slike ting over tid, også blir mer følsom for det. Altså kan man lett komme inn i en vond sirkel.

Gammel 07-03-08, 17:55   #19
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Finnes det bilder av Tyra Banks i denne drakten?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 17:58   #20
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Svar

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.