Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 23:57   #1
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes bare det slår litt uheldig ut i en diskusjon som denne når man sier ting som så lett kan tolkes dithen at "de som sender barna sine i barnehagen i romjulen, nedprioriterer barna sine og bryr seg ikke om at de skal få en koselig jul".

Jeg for min del diskuterer overhodet ikke en slik side av saken. Man skal jo heller ikke komme bort ifra at det finnes barn som bør være i barnehagen i slike "innklemte høytidsdager". Mange barn opplever f.eks julen som en lang "fyllehelg".

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 23:43   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke sier det høyt til disse foreldrene hvis du faktisk tenker på det.

Jeg forventer faktisk av de ansatte i barnehagen at de sier i fra dersom det er noe de reagerer på.
Det kan jo hende at disse foreldrene tror de gjør det aller beste for barnet ved å ha dem i barnehagen i denne tida og da tenker jeg at det må være naturlig at pedagoger i barnehagen tar dette opp med foreldrene hvis man reagerer.

Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.

Gammel 11-12-07, 23:45   #3
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man kommer dithen at man må forsvare overfor barnehageansatte hvorfor en bruker åpningstidene, så er det grunnlag for en foreldresamtale. Jeg hadde vært skuffet over personalet og kommunikasjonen oss imellom om det ikke var rom for å snakke om dette, men at man bare fikk en lapp i posthyllen.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 23:46   #4
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Tro meg - jeg har selvsagt tatt det opp med foreldrene, i rett forum (les: foreldresamtale) om det er nødvendig. Men som mange allerede har sagt i tråden - vi har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor foreldrene velger som de gjør. Jeg kjenner bare på mammafølelsen at jeg synes det er en litt trist tanke at hele familien utenom det ene barnet skal slappe av hjemme i jula.

VET du at alle skal være hjemme? Kanskje du kan formidle det om barnet ØNSKER være hjemme? Om barnet ønsker være i barnehagen, så ta det heller som et kompliment for god trivsel, enn at det er noe galt med foreldrene som vil la det gå.

Gammel 11-12-07, 23:13   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn kan være slitne en dag, men på topp neste dag. Hvis småbarnsforeldre skal kunne være hjemme de dagene barna er slitne så må det nye regelverk til.

Jeg kan ikke tenke meg at det er noen god løsning for barna at foreldre mister jobben.

Ikke sant?

Gammel 11-12-07, 23:23   #6
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror de aller fleste foreldre prioriterer barna høyt og derfor er det jo veldig viktig at barnehageansatte gir tydelige beskjeder hvis barna ikke trives, er slitne eller lignende.

Barn kan være slitne en dag, men på topp neste dag. Hvis småbarnsforeldre skal kunne være hjemme de dagene barna er slitne så må det nye regelverk til.

Jeg kan ikke tenke meg at det er noen god løsning for barna at foreldre mister jobben.

Det tror jeg også. Men hjelper ikke de barna som blir "nedprioriterte". Hadde disse barna hadde en topp dag etter en sliten dag tror jeg ikke barnehagen hadde brukt energi eller tid på dette, da dette er ganske normalt. Jeg snakker om barn som tilbringer mye tid i barnehagen og som virker psykisk slitne over tid. Jeg har f.eks opplevd at foreldre har gått i selvforsvar med når jeg har prøvd og formidle at poden viser tydelig tegn på mistrivsel over og være i barnehage fra 7.30 - 17.00 hver dag. Jeg har fått krasse spørsmål om det ikke er lov og bruke barnehagen i åpningstiden. Selvfølgelig er det lov og bruke åpningstiden, en annen ting er om det er optimalt på barnets vegne. Det er litt slittsomt når foreldre alltid tolker det dit at personalet prøver og "kjøpe " seg færre barn i barnehagen og ikke vil se at personalet prøver og snakke på vegne av barnet deres.

Gammel 11-12-07, 23:32   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Det tror jeg også. Men hjelper ikke de barna som blir "nedprioriterte". Hadde disse barna hadde en topp dag etter en sliten dag tror jeg ikke barnehagen hadde brukt energi eller tid på dette, da dette er ganske normalt. Jeg snakker om barn som tilbringer mye tid i barnehagen og som virker psykisk slitne over tid. Jeg har f.eks opplevd at foreldre har gått i selvforsvar med når jeg har prøvd og formidle at poden viser tydelig tegn på mistrivsel over og være i barnehage fra 7.30 - 17.00 hver dag. Jeg har fått krasse spørsmål om det ikke er lov og bruke barnehagen i åpningstiden. Selvfølgelig er det lov og bruke åpningstiden, en annen ting er om det er optimalt på barnets vegne. Det er litt slittsomt når foreldre alltid tolker det dit at personalet prøver og "kjøpe " seg færre barn i barnehagen og ikke vil se at personalet prøver og snakke på vegne av barnet deres.

Hva skal de foreldrene gjøre da? Hvis man har litt vei til jobb og jobber fra 8-16. Jeg ser helt klart at det blir fryktelig lang dag, og er glad vi kan løse det litt annerledes, men jeg forstår ikke hva du mener disse foreldrene kan gjøre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 23:34   #8
Anne

Anne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hva skal de foreldrene gjøre da? Hvis man har litt vei til jobb og jobber fra 8-16. Jeg ser helt klart at det blir fryktelig lang dag, og er glad vi kan løse det litt annerledes, men jeg forstår ikke hva du mener disse foreldrene kan gjøre.

Dette var innlegget jeg mistet isted, jeg ble logget ut...

Hva mener du man skal gjøre, egentlig? Snakker vi da om å gå ned i stilling for å ha barna minst mulig tid i barnehagen?

Gammel 11-12-07, 23:49   #9
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Eller være flinke til og ta en dag fri når man har mulighet så barna har sjangs til og hente seg inn igjen, i mange tilfeller er det små justeringer som skal til for og få barn som trives og blomstrer i barnehagen.

Gammel 11-12-07, 23:52   #10
Anne

Anne sin avatar

Standard

bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Mener du seriøst at dette er bedre løsninger enn å ha barnet i barnehagen?
Syns jeg hører den samtalen til ppt-tjenesten.
"Jeg trenger avlastning fordi jeg gikk ned i stilling for å ha bedre tid med barnet mitt?"

Nå følger jeg deg overhodet ikke.

Gammel 11-12-07, 23:58   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Eller være flinke til og ta en dag fri når man har mulighet så barna har sjangs til og hente seg inn igjen, i mange tilfeller er det små justeringer som skal til for og få barn som trives og blomstrer i barnehagen.

Ok, her er jeg ikke lengre enig med deg. På ingen måte. Jeg ser ikke noe problem - generelt sett - at unger har lange dager i barnehagen. Det er vår jobb å gjøre den best mulig for barnet. Rolig morgen, rolig ettermiddag og så videre. Jeg tror absolutt ikke det nødvendigvis er bedre for barnet å skulle shufles mellom mange instanser for at det ikke skulle være så lenge i barnehagen. Å gå ned 10% i stilling er ikke en mulighet for alle. På ingen måte. Og å skulle hentes av en trillepike for å så hentes der av foreldre etter endt arbeidsdag, er ingen optimal løsning. Da heller lang dag i barnehagen. Sammen med de samme voksne og barn hele dagen.

Gammel 12-12-07, 00:00   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer.

å guri, nå oppdaget jeg denne
Så det du egentlig mener, er at du bør ha ekstra betalt for at mitt barn er så mye barnehagen (dersom mitt barn gikk i din barnehage, noe jeg er sjeleglad for er bare et teoretisk eksempel).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:11   #13
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Uhum, så vi skal altså betale andre (trillepiker) for å passe våre barn, i stedet for å bruke den tjenesten vi allerede har betalt for (barnehagen) - og som man skulle anta var det beste for barnet, med pedagogisk opplegg osv.

Det beste pedagogiske tilbudet vil være NULL VERDT så lenge barnet ikke er i psykisk form til og oppholde seg i barnehagen. Da kan det faktisk være mye bedre og få lov til og være sammen med en voksen alene, som har mulighet til og gi barnet den omsorg og oppmerksomhet som barnet har behov for.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

å guri, nå oppdaget jeg denne
Så det du egentlig mener, er at du bør ha ekstra betalt for at mitt barn er så mye barnehagen (dersom mitt barn gikk i din barnehage, noe jeg er sjeleglad for er bare et teoretisk eksempel).

Guri, er det mulig?

Du diskuterer på et helt annet nivå. Som jeg skrev til deg: det er dumt og trekke personlige slutninger rundt en generell diskusjon som overhovet ikke er myntet på deg! Mulig du kjenner deg igjen i noe av det som skrives her, men det har jo overhodet ikke vi "meddiskutanter" noen peiling på.

Jeg jobber forøvrig ikke i barnehage lengre, nå ble du vel glad!

Gammel 12-12-07, 09:07   #14
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger

Her er det en eller annen sving jeg ikke henger helt med i...
Det er altså bedre for barnet å bli hentet tidlig i barnehagen av trillepike, naboer, andres foreldre og fandens oldemor for så å tilbringe tid mokk mo putt mutters aleine med disse voksenpersonene fram til mor eller far kommer enn det er å tilbringe ekstra tid i barnehagen? Eller anskaffe seg au pair til å hjelpe i hente/bringe-situasjonen, som gjør ting enda dyrere, også må foreldrene jobbe enda mer for å tjene inn penger til barnepass? Er ikke helt enig...

eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

:hviske: PPT har ingenting med avlastning å gjøre. De gir heller ikke økonomisk støtte til noenting i det hele tatt.
Og for å få daglig avlastning skal det ekstremt sterke grunner til, omsorgslønn som kanskje er det du sikter til sitter også vanligvis langt inne og mulighetene til å få det varierer sterkt fra kommune til kommune.

Sist redigert av m^2 : 12-12-07 kl 09:14.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.