|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?
Jeg puttet litt om dette i en egen tråd, jeg.
|
|
|
#2 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Da er nok jeg en ekstrovert, mens sambo, Poden og Stesnuppa er beskjedne introverter.
|
|
|
#3 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg må revurdere...
|
|
|
#4 |
|
Har tro på forbedring
|
Helt enig - ikke at jeg har noen stesnuppe, men å selv være ekstrovert og leve med introverter er slitsomt - vanskelig å forstå behovet til hverandre liksom...
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?"I can't expect being married to be just like not being married, can I?"
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Det er jo ikke helt det samme som det som vanligvis kalles innadvendt og utadvendt. Det viktigste poenget er vel hvor man henter energi. Når du er sliten i hodet, hva gjør du? Gjemmer du deg på kontoret ditt, låser du deg inne på do, går du tur alene? Eller må du prate med noen? Blir du sliten av å være sammen med mange mennesker (det trenger ikke bety at du ikke liker det)? Eller blir du full av energi? Om du henter energi fra deg selv, er du introvert, om du henter den utenfra, er du ekstrovert.
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Men det er jo det begrepene betyr, da - introvert er innadvendt og ekstrovert er utadvendt. (Jeg ble så sur av den fæle pesonlighetstesten at jeg nekter å bruke begrepene på annen måte enn det ordbøkene kan fortelle meg.
|
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Betydning er da ikke det samme som etymologi. Betydningen vokser ut av bruk. Sto det noe i personlighetsanalysen din om «sta»? (I min sto det visst noe om «retthaversk og belærende».
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Jeg snakker ikke (bare) om etymologi, men om faktisk bruk i dagligtale - blant vanlige folk.
|
|
|
|
#10 |
|
kamerat
|
Ja, men dette er jo spesialisert terminologi. Det er da masse ord som brukes både i en vanlig folkebetydning og en spesialisert og teknisk betydning som krever en presis definisjon.
|
|
|
#11 |
|
kamerat
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Beskjedenhet og introversjon henger nok ikke sammen i det hele tatt. Sies det.
|
|
|
#13 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg syns det er slitsomt. Ikke sånn at jeg ikke ønsker meg flere, men jeg ligger som oftest strak på sofaen på kveldstid og er kjempe trøtt.
|
|
|
#14 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg kan til tider synes det er helt utmattende å ha barn, men det kommer nok mest av at jeg har en kronisk sykdom som stjeler energi, og som gjør at jeg trenger all den søvnen jeg kan få,uten at det betyr at jeg blir noe mer opplagt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Nå synes jeg det går bedre, lillebror går selv, sover om natten, puster fint etc. Storesøster har ikke spydd i natt. Jeg har sovet hele natten, at jeg er sliten av barn? Nei det kan jeg ikke huske å ha vært ... |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Når jeg har hatt et sykt stress på jobb, Mannen er borte, Storesøster strever med leksene, Turbotrollet herjer villmann og jeg egentlig prøver å jobbe mer, er det litt slitsomt ja. |
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?For noen år siden scoret jeg nesten full pott på E på I --> E-skalaen. Nå, 5 år senere score jeg noe lavere, men fremdeles klart E. Det å være ekstrovert, og så ekstrovert som jeg er, betyr ikke at man ikke trives i eget selskap. Det er ikke så enkelt. Jeg trives godt i eget selskap, og liker godt å være alene. Men jeg får enklest energi ved å være sammen med folk. Og jeg trenger å snakke meg frem til løsninger, snakke meg gjennom ting osv. Introverte gjør ofte alt tankearbeioedt på innsiden av hodet før de sier noe, mens ekstroverte gjør alt på utsiden av hodet sammen med andre. Hvis det er ting jeg ikke har lyst til å snakke om, skriver jeg gjerne dagbok. For det må ut, ellers eksploderer jeg.
|
|
|
#19 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som jeg skulle ha skrevet det selv! |
|
|