Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-21, 22:06   #181
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mens i en del andre yrker får man ikke tatt ut avspaseringen sin, eller ert strykes x timer ved årsskiftet. Det er pluss og minus i mange yrker.

Det gjelder for de fleste skoleledere. Vi stryker timer ved årsskiftet hvert år. Det er nesten ikke mulig å ta ut all avspaseringen. Jeg har sluttet å føre timer for alt jeg jobber. Da slipper jeg unna med å stryke noen få timer.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 22:06   #182
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lego, her.

Egentlig spør jeg ikke. For min del må gjerne lærere ha hvilken som helst avtale med arbeidsgiver. Men - dersom normalarbeidstid ble innført i skolen ville lønna stige grunnet betalt overtid. Og det er jo utgangspunktet for hele tråden.

Lærerne skal ikke være avhengig av overtidsbetaling for å ha en god lønn.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 22:08   #183
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Lærerne skal ikke være avhengig av overtidsbetaling for å ha en god lønn.

Enig med deg i det. Men når det jobbes ut over normaluke - hvorfor si fra seg mulighet å få betalt ekstra?

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 22:12   #184
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mens i en del andre yrker får man ikke tatt ut avspaseringen sin, eller ert strykes x timer ved årsskiftet. Det er pluss og minus i mange yrker.

Helt vanlig hos oss. Må jobbe når jobben må gjøres; kan ikke velge når jeg vil avspasere. Vi er så få at ingen dekker for meg.

Gammel 23-05-21, 22:14   #185
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lego, her.

Egentlig spør jeg ikke. For min del må gjerne lærere ha hvilken som helst avtale med arbeidsgiver. Men - dersom normalarbeidstid ble innført i skolen ville lønna stige grunnet betalt overtid. Og det er jo utgangspunktet for hele tråden.

Dette er et viktig premiss. Slik har det også vært i min bransje fordi avspaseringsmuligheter har trumfet lønnsløft ved hjelp av andre mekanismer enn ren lønnsøkning. Fagforeningene har holdt igjen på såkalt vektede timer på ettermiddag/lørdag fordi svært mange medlemmer heller vil ha mer fri fremfør økt lønn i form av tillegg for enkelte timer. Dette har nærmest blitt en "klamp om foten" med tanke på alle andre temaer. Nå er det endringer på gang, og svært mange etablerte arbeidstakere er negative, mens svært mange nyutdannede (en annen generasjon?) er positive. Jeg har alltid lurt litt på om dette med mer behov for fri enn lønn, handler om at vi hovedsaklig er et kvinneyrke

Gammel 23-05-21, 22:25   #186
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere må ikke blande det komprimerte arbeidsåret (at ukene i snitt er 43 timer og ikke 37,5, som kompenseres for) med faktisk overtidsjobbing, som ikke kompenseres for, altså jobbing utover det komprimerte arbeidsåret.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 22:56   #187
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dere må ikke blande det komprimerte arbeidsåret (at ukene i snitt er 43 timer og ikke 37,5, som kompenseres for) med faktisk overtidsjobbing, som ikke kompenseres for, altså jobbing utover det komprimerte arbeidsåret.

Og dette er et skikkelig stort problem. Særlig unge lærere jobber langt mer enn 43 timer i uka, og det dukker stadig opp nye oppgaver uten at andre ting fjernes. Jeg mener lærer burde telt timer, og fått betalt for de timene som går ut over 1687,5/år. Kunne blitt en fin julebonus for mange, det. Og det ville vært en grei måte å kompensere en del av de som virkelig står på.

Gammel 23-05-21, 23:42   #188
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forhandler sykepleiere sin egen lønn? Hvorfor mases det ikke om det i tråden her, og bare om læreren og de veldig diffuse parameterene?

Jeg forundrer meg stadig over mennesker som aldri har jobbet i skolevesentet synser så mye om et yrke de aldri har utøvet. Jeg synser ikke over mannens revisorjobb (som må forhandle sien egen lønn, helt uten en fagorganisasjon) eller noens advokatkjobb eller tannlegejobb.

Sist redigert av Karamell : 23-05-21 kl 23:48.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 23:43   #189
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vidt jeg vet forhandler verken sykepleiere eller politi om lønnen sin heller.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 23:44   #190
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg forundrer meg stadig over mennesker som aldri har jobbet i skolevesentet synser så mye om et yrk de aldri har utøvet. Jeg synes ikke over mannens revisorjobb (som må forhandle sien egen lønn, helt uten en fagorganisasjon) eller noens advokatkjobb eller tannlegejobb.

Det er jo sånn det er, "alle" kan ha en mening om skolen. Enten fordi de har gått på det selv, eller fordi de har barn som går på skolen. Men jeg må si meg enig med deg. Jeg synser heller ikke om andre sine jobber.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-21, 23:46   #191
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Forhandler sykepleiere sin egen lønn? Hvorfor mases det ikke om det i tråden her, og bare om læreren og de veldig diffuse parameterene?

Jeg forundrer meg stadig over mennesker som aldri har jobbet i skolevesentet synser så mye om et yrk de aldri har utøvet. Jeg synes ikke over mannens revisorjobb (som må forhandle sien egen lønn, helt uten en fagorganisasjon) eller noens advokatkjobb eller tannlegejobb.

Takk!!

Gammel 23-05-21, 23:55   #192
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synser litt om alt og alle jeg. Men har for såvidt sagt at man kunne diskutere dette med forhandling om lønn i en egen tråd uavhengig av yrke, fordi det er interessant i seg selv. Både det med helt individuelle lønnsforhandlinger, mer eller mindre felles lønnsforhandlinger og det med å lønne helt likt på bakgrunn av ansiennitet og utdannelse. Ellers antar jeg vel at man snakker om lærere i denne tråden fordi det er en tråd om lærernes lønnsforhandlinger eker på tittel på tråden:

Egentlig lurer jeg litt på om det at man har felles lønn kan være med å holde lønningene nede for feks lærere og sykepleiere. Om det hadde vært lettere å få til større løft om man ikke skull løfte alle samtidig, men kunne vise til andre som hadde høyere lønn?

Men som sagt, kanskje i en egen tråd og ikke i en trås om lærere. Og på mer prinsipielt grunnlag. Pros and cons.

Gammel 24-05-21, 00:00   #193
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er jo sånn det er, "alle" kan ha en mening om skolen. Enten fordi de har gått på det selv, eller fordi de har barn som går på skolen. Men jeg må si meg enig med deg. Jeg synser heller ikke om andre sine jobber.

Virkelig? Dette er jo det største føkkings synse-forumet ever. Vi synser jo om alt og ingenting. Absolutt hele tiden. Vi lever da ikke i en boble, og synser ikke nødvendigvis fordi vi har gått på skolen en gang. Kanskje kjenner vi feks lærere, bor sammen med en eller har en eller to i familien og vesentlig innblikk i det å være lærer/transseksuell/ufrivillig barnløs/rødhåret/overvektig/undervektig whatever selv om man ikke er det selv.

Det ville blitt ufattelig kjedelig på FP om man kun fikk være med i diskusjoner man hadde første hånds kjennskap til.

Gammel 24-05-21, 00:01   #194
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mildrid - jeg tror nok at både lærer- og sykepleierlønnsnivået er der det er fordi det er så himla mange av oss at. Og at det i hovedsak forhandles felleslønn fordi det er en haug av stillinger som består stort sett av det samme - man skal undervise i gitte fag innenfor gitte alderstrinn - eller utøve sykepleie til en gitt pasientgruppe i en gitt avdeling på sykehus eller i kommunehelsetjenestene. Veldig mange har samme stillingsinstruks.

Lagt til: Og dessuten synes jeg faktisk at det må være greit at man diskuterer lærere og læreres lønn i en tråd som handler om hvorvidt lærerne kommer til å streike om en ukes tid, eller ikke. Faktisk også hvis man ikke er lærer.

jeg kan love alle at det ikke bare er lærere som kan oppleve at jobben deres og yrket deres diskuteres av folk som ikke selv er lærere. mvh sykepleier

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 00:02   #195
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forundrer meg stadig over mennesker som aldri har jobbet i skolevesentet synser så mye om et yrke de aldri har utøvet. Jeg synser ikke over mannens revisorjobb (som må forhandle sien egen lønn, helt uten en fagorganisasjon) eller noens advokatkjobb eller tannlegejobb.

Dette er en tråd om lærere, og det ble sagt at individuell lønnsfastsettelse var umulig. Siden jeg har jobbet med nettopp dette, var jeg interessert i hvorfor. Jeg føler ikke at jeg maste, jeg var interessert og stilte relevante spørsmål, og oppdaget også at en del tror det gjøres på en annen måte enn det som er reelt. Jeg har ikke ment noe som helst om hvordan lærere BØR forhandle lønnen sin. Imidlertid fikk jeg lite svar, kun himling og latter fordi det jeg skrev var då innmari dumt, visstnok.

Hvis noen ønsker å mene noe om hvordan det er å være byråkrat, er det fritt frem, så skal jeg alltids justere.

Gammel 24-05-21, 00:06   #196
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg syns ikke det er rart at mange synser om lærere/skolen siden de faktisk er en STOR del av livet, både eget, og barnas. Og man møter på så mange, og ser mange nyanser og hva som er bra og ikke og hva som fungerer. Det betyr selvsagt ikke at man ser hele bildet. Men det må være lov å stille spørsmål ved «inngrodde» tradisjoner og arbeidsmetoder noen ganger, selv om det kan være gode grunner til at de skal få forbli slik. Så er jo ikke det så enkelt å forstå uten å bli det forklart.

Ja, vi må da få synse litt på et diskusjonsforum og. Jeg synser ofte jeg, om hvordan jeg TROR det må være å være f.eks fastlegen min på hans arbeidsdag og f.eks en tingrettsdommer.

Gammel 24-05-21, 00:06   #197
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Mildrid - jeg tror nok at både lærer- og sykepleierlønnsnivået er der det er fordi det er så himla mange av oss at. Og at det i hovedsak forhandles felleslønn fordi det er en haug av stillinger som består stort sett av det samme - man skal undervise i gitte fag innenfor gitte alderstrinn - eller utøve sykepleie til en gitt pasientgruppe i en gitt avdeling på sykehus eller i kommunehelsetjenestene. Veldig mange har samme stillingsinstruks.

Poeng. Men det er jo på sett og vis sånn for en rekke yrker i det offentlige. Men der har man lønnstrinn og individuelle avlønninger likevel. Jeg tenker litt på ei venninne av meg. Hun fikk tilbud om jobb et sted. Med høyere lønn enn det som var vanlig (les: de ville ha henne). Men så protesterte fagforeningen på det - lønna var for høy!! I stedet for å bruke henne som argument ved neste lønnsforhandling for å forhandle opp lønnen for resten også (hun tok ikke jobben, og skiftet fagforening). Sånne ting slipper man jo ved felles lønn da. Når man skal ha pros og cons.

Men jeg synes fremdeles at lærere og sykepleier burde fått er saftig lønnshopp på et eller annet vis.

Gammel 24-05-21, 00:09   #198
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Virkelig? Dette er jo det største føkkings synse-forumet ever. Vi synser jo om alt og ingenting. Absolutt hele tiden. Vi lever da ikke i en boble, og synser ikke nødvendigvis fordi vi har gått på skolen en gang. Kanskje kjenner vi feks lærere, bor sammen med en eller har en eller to i familien og vesentlig innblikk i det å være lærer/transseksuell/ufrivillig barnløs/rødhåret/overvektig/undervektig whatever selv om man ikke er det selv.

Det ville blitt ufattelig kjedelig på FP om man kun fikk være med i diskusjoner man hadde første hånds kjennskap til.

Jeg (og sikkert Anne C også) snakker om generelt, og ikke bare på FP, altså. Det er opplevelsen siden jeg ble ferdig utdannet i 2000.

Gammel 24-05-21, 00:13   #199
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Lagt til: Og dessuten synes jeg faktisk at det må være greit at man diskuterer lærere og læreres lønn i en tråd som handler om hvorvidt lærerne kommer til å streike om en ukes tid, eller ikke. Faktisk også hvis man ikke er lærer.

jeg kan love alle at det ikke bare er lærere som kan oppleve at jobben deres og yrket deres diskuteres av folk som ikke selv er lærere. mvh sykepleier

Nei det er vel ganske mange som synser om folk i overbetalte yrker, enten det er politikere, konsulenter, eller whatever. Eller hva de gjør og ikke gjør, og om det er verd det de får betalt. Lederlønninger feks. Hvor mange har ikke meninger om lønnen til sjefen i Telenor eller Equinor, helt uten å ha hatt jobben selv?

Gammel 24-05-21, 00:18   #200
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Er det ikke forskjell på å synse om lønnen til noen noe annet enn å synse om hvordan de skal utøve jobben sin? Som jo er det jeg skrev i det første innlegget mitt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.