|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Det gjelder for de fleste skoleledere. Vi stryker timer ved årsskiftet hvert år. Det er nesten ikke mulig å ta ut all avspaseringen. Jeg har sluttet å føre timer for alt jeg jobber. Da slipper jeg unna med å stryke noen få timer.
![]() |
#182 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lærerne skal ikke være avhengig av overtidsbetaling for å ha en god lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
bygger
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
![]() ![]() |
Enig med deg i det. Men når det jobbes ut over normaluke - hvorfor si fra seg mulighet å få betalt ekstra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Medlem siden: Mar 2008
Helt vanlig hos oss. Må jobbe når jobben må gjøres; kan ikke velge når jeg vil avspasere. Vi er så få at ingen dekker for meg.
![]() |
#185 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Dette er et viktig premiss. Slik har det også vært i min bransje fordi avspaseringsmuligheter har trumfet lønnsløft ved hjelp av andre mekanismer enn ren lønnsøkning. Fagforeningene har holdt igjen på såkalt vektede timer på ettermiddag/lørdag fordi svært mange medlemmer heller vil ha mer fri fremfør økt lønn i form av tillegg for enkelte timer. Dette har nærmest blitt en "klamp om foten" med tanke på alle andre temaer. Nå er det endringer på gang, og svært mange etablerte arbeidstakere er negative, mens svært mange nyutdannede (en annen generasjon?) er positive. Jeg har alltid lurt litt på om dette med mer behov for fri enn lønn, handler om at vi hovedsaklig er et kvinneyrke
![]() |
#186 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Dere må ikke blande det komprimerte arbeidsåret (at ukene i snitt er 43 timer og ikke 37,5, som kompenseres for) med faktisk overtidsjobbing, som ikke kompenseres for, altså jobbing utover det komprimerte arbeidsåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Travelt opptatt
|
Og dette er et skikkelig stort problem. Særlig unge lærere jobber langt mer enn 43 timer i uka, og det dukker stadig opp nye oppgaver uten at andre ting fjernes. Jeg mener lærer burde telt timer, og fått betalt for de timene som går ut over 1687,5/år. Kunne blitt en fin julebonus for mange, det. Og det ville vært en grei måte å kompensere en del av de som virkelig står på.
![]() |
#188 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Forhandler sykepleiere sin egen lønn? Hvorfor mases det ikke om det i tråden her, og bare om læreren og de veldig diffuse parameterene?
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 23-05-21 kl 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Så vidt jeg vet forhandler verken sykepleiere eller politi om lønnen sin heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Medlem siden: Sep 2007
Det er jo sånn det er, "alle" kan ha en mening om skolen. Enten fordi de har gått på det selv, eller fordi de har barn som går på skolen. Men jeg må si meg enig med deg. Jeg synser heller ikke om andre sine jobber. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
koko
|
Takk!!
![]() |
#192 |
Shake it out!
|
Jeg synser litt om alt og alle jeg. Men har for såvidt sagt at man kunne diskutere dette med forhandling om lønn i en egen tråd uavhengig av yrke, fordi det er interessant i seg selv. Både det med helt individuelle lønnsforhandlinger, mer eller mindre felles lønnsforhandlinger og det med å lønne helt likt på bakgrunn av ansiennitet og utdannelse. Ellers antar jeg vel at man snakker om lærere i denne tråden fordi det er en tråd om lærernes lønnsforhandlinger
![]() |
#193 |
Shake it out!
|
Virkelig? Dette er jo det største føkkings synse-forumet ever. Vi synser jo om alt og ingenting. Absolutt hele tiden. Vi lever da ikke i en boble, og synser ikke nødvendigvis fordi vi har gått på skolen en gang. Kanskje kjenner vi feks lærere, bor sammen med en eller har en eller to i familien og vesentlig innblikk i det å være lærer/transseksuell/ufrivillig barnløs/rødhåret/overvektig/undervektig whatever selv om man ikke er det selv.
![]() |
#194 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Mildrid - jeg tror nok at både lærer- og sykepleierlønnsnivået er der det er fordi det er så himla mange av oss at. Og at det i hovedsak forhandles felleslønn fordi det er en haug av stillinger som består stort sett av det samme - man skal undervise i gitte fag innenfor gitte alderstrinn - eller utøve sykepleie til en gitt pasientgruppe i en gitt avdeling på sykehus eller i kommunehelsetjenestene. Veldig mange har samme stillingsinstruks.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Dette er en tråd om lærere, og det ble sagt at individuell lønnsfastsettelse var umulig. Siden jeg har jobbet med nettopp dette, var jeg interessert i hvorfor. Jeg føler ikke at jeg maste, jeg var interessert og stilte relevante spørsmål, og oppdaget også at en del tror det gjøres på en annen måte enn det som er reelt. Jeg har ikke ment noe som helst om hvordan lærere BØR forhandle lønnen sin. Imidlertid fikk jeg lite svar, kun himling og latter fordi det jeg skrev var då innmari dumt, visstnok.
![]() |
#196 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Ja, jeg syns ikke det er rart at mange synser om lærere/skolen siden de faktisk er en STOR del av livet, både eget, og barnas. Og man møter på så mange, og ser mange nyanser og hva som er bra og ikke og hva som fungerer. Det betyr selvsagt ikke at man ser hele bildet. Men det må være lov å stille spørsmål ved «inngrodde» tradisjoner og arbeidsmetoder noen ganger, selv om det kan være gode grunner til at de skal få forbli slik. Så er jo ikke det så enkelt å forstå uten å bli det forklart.
![]() |
#197 |
Shake it out!
|
Poeng. Men det er jo på sett og vis sånn for en rekke yrker i det offentlige. Men der har man lønnstrinn og individuelle avlønninger likevel. Jeg tenker litt på ei venninne av meg. Hun fikk tilbud om jobb et sted. Med høyere lønn enn det som var vanlig (les: de ville ha henne). Men så protesterte fagforeningen på det - lønna var for høy!! I stedet for å bruke henne som argument ved neste lønnsforhandling for å forhandle opp lønnen for resten også (hun tok ikke jobben, og skiftet fagforening). Sånne ting slipper man jo ved felles lønn da. Når man skal ha pros og cons.
![]() |
#198 |
Introvert textrovert
|
Jeg (og sikkert Anne C også) snakker om generelt, og ikke bare på FP, altså. Det er opplevelsen siden jeg ble ferdig utdannet i 2000.
![]() |
#199 |
Shake it out!
|
![]() |
#200 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?Er det ikke forskjell på å synse om lønnen til noen noe annet enn å synse om hvordan de skal utøve jobben sin? Som jo er det jeg skrev i det første innlegget mitt.
![]() |
|
|