Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikking for super-dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-21, 14:40   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg synes at du er kjempeflink.

Og så har du begynt å skjønne hvorfor mange strikkere (deriblant meg) foretrekker å gi strikkegaver til andre strikkere. For de forstår hvor mye jobb det er.

Jeg hater å montere. Og har faktisk begynt å strikke jakker frem og tilbake med knappestolper med en gang, litt i britisk stil. Litt ekstra strikkejobb siden det blir så mye vrangstrikking, men siden jeg liker å strikke og ikke å montere, så foretrekker jeg det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 16:32   #2
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Når jeg blir mye flinkere har jeg lyst til å prøve meg på å strikke denne: https://www.fabelknitwear.com/gibson-ruffle-blouse Den ser ikke så voldsomt komplisert ut, men jeg strikker ikke jevnt nok ennå til at jeg kommer til å klare å få den pen.

Det er derfor vasking av nystrikkede plagg er en fin ting. En gammel strikkeguru (Elizabeth Zimmermann) skrev i en av bøkene sine at når vi ser på gamle plagg og ser hvor jevnt formødrene våre strikket og tenker at det greier aldri vi, så husk at disse plaggene er brukt og vasket mange ganger. Da vil maskene jevne seg ut og det ser penere ut.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 17:21   #3
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Det er derfor vasking av nystrikkede plagg er en fin ting. En gammel strikkeguru (Elizabeth Zimmermann) skrev i en av bøkene sine at når vi ser på gamle plagg og ser hvor jevnt formødrene våre strikket og tenker at det greier aldri vi, så husk at disse plaggene er brukt og vasket mange ganger. Da vil maskene jevne seg ut og det ser penere ut.

Det er et veldig godt poeng! Da føltes det ikke så uoverkommelige likevel.

Gammel 16-02-21, 10:34   #4
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har strikket langt nok til at det kan bli et pannebånd, nå må jeg finne ut hvordan jeg avslutter og syr sammen verket.

Jeg har dessuten fått bestilling på et pannebånd til, det er jo litt hyggelig.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 10:52   #5
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har strikket langt nok til at det kan bli et pannebånd, nå må jeg finne ut hvordan jeg avslutter og syr sammen verket.

Jeg glemte jo helt å sende video! Her er'n!

https://youtu.be/QTmEkq-X98w

Du har vært kjempeflink, helt proft pannebånd!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 11:30   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du har montert helt nydelig! OG: Det er faktisk ganske vanlig å sende ting ut til andre for montering. Jeg kan montere for deg.

Takk, men det får være grenser. Dessuten, alt ser penere ut på bilder enn i virkeligheten, så...

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg synes at du er kjempeflink.

Og så har du begynt å skjønne hvorfor mange strikkere (deriblant meg) foretrekker å gi strikkegaver til andre strikkere. For de forstår hvor mye jobb det er.

Det jeg er mest sjokkert over i denne prosessen er hvor billig strikkeklær er på f.eks. Epla. De må jo i praksis gi bort ting. Jeg har noen kofter fra en butikk derfra, som jeg liker veldig, veldig godt. Og nå tenker jeg at jeg burde betalt minimum det dobbelte av hva jeg har gjort for dem.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Håper vi får se bilde!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 15:44   #7
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det forresten noen som har strikket den Novise-generen i et garn som ikke inneholder ull? Finnes det bomullsgarn f.eks.? Jeg vurderer å være totalt crazy og strikke den til meg selv, men det er jo snart sommer. Kanskje jeg uansett ikke blir ferdig før neste vinter, men..

Gammel 16-02-21, 15:46   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det forresten noen som har strikket den Novise-generen i et garn som ikke inneholder ull? Finnes det bomullsgarn f.eks.? Jeg vurderer å være totalt crazy og strikke den til meg selv, men det er jo snart sommer. Kanskje jeg uansett ikke blir ferdig før neste vinter, men..

Det finnes bomullsgarn, men jeg kan ikke fordra å strikke med det, og det er mye vanskeligere enn ull å få pent.

Jeg vet ikke hvor tykk genseren er, men tynne ullgensere trenger man hele året.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 16:39   #9
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble ferdig med genseren...og mottakeren trøgår i den. Den er for stor og med drøssevis av feil. Jeg sleit med den type raglanfelling...min mor *strikkeguruen* syntes til og med det var tungvint. Men den ble nå ferdig. Jeg sydde feil sammen under armene, så det ble ikke pent. Men til husbruk er den ok.

Prøver meg nå på en ny genser...denne gang med mønster. Kan bli interessant. Denne:
https://www.strikk.no/produkt/mamma-...waAs0XEALw_wcB

Gammel 06-03-21, 13:21   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg har fullført noe! Som faktisk passer!!

Har fullført en i str 12-18 mnd også, den passer kanskje når hun er 4-5 år. 6-9 mnd er også litt stort, men festet knappen midt på selen, så går det fint.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Snapchat-480127410.jpg (1,69 MB, 77 visninger)

Gammel 06-03-21, 13:27   #11
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fullført noe! Som faktisk passer!!

Har fullført en i str 12-18 mnd også, den passer kanskje når hun er 4-5 år. 6-9 mnd er også litt stort, men festet knappen midt på selen, så går det fint.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 13:47   #12
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så nydelig, Input!!

Gammel 06-03-21, 14:14   #13
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Den blei kjempefin!

Gammel 06-03-21, 14:18   #14
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Nydelig unge og nydelig romper!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 16:42   #15
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Fytti Input! Du er knallflink! Så fin!

Jeg begynte på genser til M...og mistet visst gnisten. Den ligger i strikkekurven, nesten ferdig med bolen. Skal snart begynne på ermene, men gruer meg til mønsterstrikk for jeg knotet så fælt på det. Så da ligger den der og roper "loooooser" til meg.

Gammel 06-03-21, 17:21   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ble kjempefin, Input!

Gammel 06-03-21, 17:23   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Taien: Jeg har trua på at du klarer dette.

Mønsterstrikk krever litt øvelse. Det er viktig at tråden som ligger bak ikke blir for stram. Og hvis du strikker mer enn 4 masker, så tvinner jeg den bak for at det skal bli jevnt.

Gammel 10-03-21, 14:21   #18
Input

Input sin avatar

Standard

Takk for all skryt dere, det er veldig fint!

Jeg leste denne artikkelen om at jeg ikke er den eneste som har begynt å strikke i korona-tiden. Det er jo morsomt. For min del var det nok mer utslagsgivende at jeg fikk barn som jeg ønsker at skal gå i strikkede klær, men det er klart det hjelper på at jeg har mye mer tid hjemme. Og det er lettere å strikke på Teams-møter enn på fysiske møter...

Så langt har jeg bare produsert tidligere fremviste romper og en lue som jeg modifiserte bittelitt. Så det går temmelig sakte, men... Nå knoter jeg med teststrikking av votter fra Luftslottet, det føles som at professoren vil ha førstesemesterstudenten til å fagfellevurdere artikkelen hennes. Heldigvis er det korona, så hun og nokon kan himle med øynene alt de orker over alt det teite jeg spør om hjelp til. Jeg har samtidig planlagt å strikke Begynnerjakken fordi jeg må jo lære meg raglanfellinger før eller siden, men herlighet, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Jeg blir fremdeles ganske ør i hodet av mye sånn "gjør dette, samtidig som du gjør dette, og så må du huske på dette også"...

Gammel 10-03-21, 14:47   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg blir fremdeles ganske ør i hodet av mye sånn "gjør dette, samtidig som du gjør dette, og så må du huske på dette også"...

Og derfor burde du vurdere å heller strikke etter britiske/amerikanske oppskrifter. Der står det NØYAKTIG hva du skal gjøre til enhver tid. Ikke mer og ikke mindre. Du må bare følge den ekstremt slavisk.

Norske oppskrifter er mye vanskeligere. Den forutsetter at du har lest og husker alt mens du jobber. Og tenker flere tanker på en gang.

Gammel 10-03-21, 14:49   #20
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt fantastisk for meg at du spør om alt du ikke skjønner, for da blir oppskriften bedre. Du gjør meg en stor tjeneste!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og derfor burde du vurdere å heller strikke etter britiske/amerikanske oppskrifter. Der står det NØYAKTIG hva du skal gjøre til enhver tid. Ikke mer og ikke mindre. Du må bare følge den ekstremt slavisk.

Norske oppskrifter er mye vanskeligere. Den forutsetter at du har lest og husker alt mens du jobber. Og tenker flere tanker på en gang.

Japp. Enig.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.