Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikking for super-dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-21, 13:11   #181
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.970
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Montering er et lite H..... for meg og jeg har av den grunn bestemt at om ikke genseren kan strikkes med raglan eller rundfelling så får den være så fin den bare vil.

Jeg kan forresten kun ha ett prosjekt på pinnene om gangen ellers så blir jeg aldri ferdig, aner meg at jeg hadde hatt en god del gensere liggende med kun en arm da.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 13:12   #182
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg liker heller ikke å montere, har ikke gjort det siden de aller første babyjakkene jeg lagde. Jeg velger heller oppskrifter der man plukker opp masker eller strikker delene sammen. Har garn til ei kofte liggende som jeg aldri får begynt på, for den skal klippes og sys. Skjer ikke.

Blokking er også pes, jeg har et sjal liggende ubrukt på tredje året, fordi det må strekkes i fasong før det blir fint. Jeg er ikke glad i å feste tråder heller, men synes fortsatt at sjølve strikkeprosessen er gøy!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 13:15   #183
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg ga meg også med strikking for 20+ år siden da jeg kom til monteringen, så skjønner deg godt. Det er derfor jeg liker mønstrene til Petiteknit, for de jeg strikker der er det ingen montering på. Bare feste tråder.

Men skjerf høres bra ut! Jeg liker også å strikke luer, det gir fort mestringsfølelse.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 13:18   #184
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.495
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg hater å montere, som i å feste i sidene og sy fast ermer. Det blir aldri pent nok. Og jeg har strikket siden jeg var barn.

Raglan er tingen, da slipper man unna montering.

Og det skjerfet er kjempekult, og superpraktisk til små barn, for det sitter så godt fast. Du kan også prøve deg på hals til barn, det er også monteringsfritt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 13:30   #185
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg er også strikkenovise (begynte i høst), så har strikket en vest og en jakke fra petiteknit samt en turban. Tusen takk for tipset lengre oppe for å strikke inn trådendene, det var kjempelurt! Skal teste neste gang.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli ratsløs av å ikke a strikkeprosjekt på gang. Venter på garn i posten til neste prosjekt nå, og jeg synes det tar fryktelig lang tid.

Når jeg blir mye flinkere har jeg lyst til å prøve meg på å strikke denne: https://www.fabelknitwear.com/gibson-ruffle-blouse Den ser ikke så voldsomt komplisert ut, men jeg strikker ikke jevnt nok ennå til at jeg kommer til å klare å få den pen.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 13:40   #186
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.939
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg synes at du er kjempeflink.

Og så har du begynt å skjønne hvorfor mange strikkere (deriblant meg) foretrekker å gi strikkegaver til andre strikkere. For de forstår hvor mye jobb det er.

Jeg hater å montere. Og har faktisk begynt å strikke jakker frem og tilbake med knappestolper med en gang, litt i britisk stil. Litt ekstra strikkejobb siden det blir så mye vrangstrikking, men siden jeg liker å strikke og ikke å montere, så foretrekker jeg det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 15:32   #187
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.


Når jeg blir mye flinkere har jeg lyst til å prøve meg på å strikke denne: https://www.fabelknitwear.com/gibson-ruffle-blouse Den ser ikke så voldsomt komplisert ut, men jeg strikker ikke jevnt nok ennå til at jeg kommer til å klare å få den pen.

Det er derfor vasking av nystrikkede plagg er en fin ting. En gammel strikkeguru (Elizabeth Zimmermann) skrev i en av bøkene sine at når vi ser på gamle plagg og ser hvor jevnt formødrene våre strikket og tenker at det greier aldri vi, så husk at disse plaggene er brukt og vasket mange ganger. Da vil maskene jevne seg ut og det ser penere ut.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-21, 16:21   #188
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Det er derfor vasking av nystrikkede plagg er en fin ting. En gammel strikkeguru (Elizabeth Zimmermann) skrev i en av bøkene sine at når vi ser på gamle plagg og ser hvor jevnt formødrene våre strikket og tenker at det greier aldri vi, så husk at disse plaggene er brukt og vasket mange ganger. Da vil maskene jevne seg ut og det ser penere ut.

Det er et veldig godt poeng! Da føltes det ikke så uoverkommelige likevel.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 09:34   #189
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.580
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg har strikket langt nok til at det kan bli et pannebånd, nå må jeg finne ut hvordan jeg avslutter og syr sammen verket.

Jeg har dessuten fått bestilling på et pannebånd til, det er jo litt hyggelig.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 09:52   #190
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har strikket langt nok til at det kan bli et pannebånd, nå må jeg finne ut hvordan jeg avslutter og syr sammen verket.

Jeg har dessuten fått bestilling på et pannebånd til, det er jo litt hyggelig.

Jeg glemte jo helt å sende video! Her er'n!

https://youtu.be/QTmEkq-X98w

Du har vært kjempeflink, helt proft pannebånd!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 10:30   #191
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.675
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du har montert helt nydelig! OG: Det er faktisk ganske vanlig å sende ting ut til andre for montering. Jeg kan montere for deg.

Takk, men det får være grenser. Dessuten, alt ser penere ut på bilder enn i virkeligheten, så...

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg synes at du er kjempeflink.

Og så har du begynt å skjønne hvorfor mange strikkere (deriblant meg) foretrekker å gi strikkegaver til andre strikkere. For de forstår hvor mye jobb det er.

Det jeg er mest sjokkert over i denne prosessen er hvor billig strikkeklær er på f.eks. Epla. De må jo i praksis gi bort ting. Jeg har noen kofter fra en butikk derfra, som jeg liker veldig, veldig godt. Og nå tenker jeg at jeg burde betalt minimum det dobbelte av hva jeg har gjort for dem.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har strikket langt nok til at det kan bli et pannebånd, nå må jeg finne ut hvordan jeg avslutter og syr sammen verket.

Jeg har dessuten fått bestilling på et pannebånd til, det er jo litt hyggelig.

Håper vi får se bilde!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 14:44   #192
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.675
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Er det forresten noen som har strikket den Novise-generen i et garn som ikke inneholder ull? Finnes det bomullsgarn f.eks.? Jeg vurderer å være totalt crazy og strikke den til meg selv, men det er jo snart sommer. Kanskje jeg uansett ikke blir ferdig før neste vinter, men..

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 14:46   #193
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det forresten noen som har strikket den Novise-generen i et garn som ikke inneholder ull? Finnes det bomullsgarn f.eks.? Jeg vurderer å være totalt crazy og strikke den til meg selv, men det er jo snart sommer. Kanskje jeg uansett ikke blir ferdig før neste vinter, men..

Det finnes bomullsgarn, men jeg kan ikke fordra å strikke med det, og det er mye vanskeligere enn ull å få pent.

Jeg vet ikke hvor tykk genseren er, men tynne ullgensere trenger man hele året.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-21, 15:39   #194
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.061
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg ble ferdig med genseren...og mottakeren trøgår i den. Den er for stor og med drøssevis av feil. Jeg sleit med den type raglanfelling...min mor *strikkeguruen* syntes til og med det var tungvint. Men den ble nå ferdig. Jeg sydde feil sammen under armene, så det ble ikke pent. Men til husbruk er den ok.

Prøver meg nå på en ny genser...denne gang med mønster. Kan bli interessant. Denne:
https://www.strikk.no/produkt/mamma-...waAs0XEALw_wcB

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 12:21   #195
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.675
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Jeg har fullført noe! Som faktisk passer!!

Har fullført en i str 12-18 mnd også, den passer kanskje når hun er 4-5 år. 6-9 mnd er også litt stort, men festet knappen midt på selen, så går det fint.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Snapchat-480127410.jpg (1,69 MB, 76 visninger)
__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 12:27   #196
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har fullført noe! Som faktisk passer!!

Har fullført en i str 12-18 mnd også, den passer kanskje når hun er 4-5 år. 6-9 mnd er også litt stort, men festet knappen midt på selen, så går det fint.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 12:47   #197
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.273
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Så nydelig, Input!!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 13:14   #198
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Den blei kjempefin!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 13:18   #199
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Nydelig unge og nydelig romper!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:42   #200
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.061
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking for super-dummies

Fytti Input! Du er knallflink! Så fin!

Jeg begynte på genser til M...og mistet visst gnisten. Den ligger i strikkekurven, nesten ferdig med bolen. Skal snart begynne på ermene, men gruer meg til mønsterstrikk for jeg knotet så fælt på det. Så da ligger den der og roper "loooooser" til meg.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no