Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-15, 13:29   #181
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men hva er default for de som ikke leverer, de er det alltid noen av. Sendes de i kirka eller i gymsalen?

Vi har hatt samme ordning som hos Tjorven de siste årene, men jeg husker ikke hva som har vært default (eller om det har vært noe). Det sikreste ville kanskje vært å si at de som ikke leverer får velge selv samme dag, så ville de som er veldig opptatt av å sende barnet det ene eller andre stedet passet på å levere?

(Jeg har havnet i en diskusjon om dette med en mamma på facebook, hun er så indignert at hun vil boikotte å sende inn lappen. Barnslige meg håper det blir default med alternativt opplegg for de som ikke svarer, da tror jeg hun ville fått fart på seg likevel.)

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 13:30   #182
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aktiv påmelding med kirken som default.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 13:40   #183
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ok, jeg burde kalt det praktiske argumentet for feilargument. Det er ikke riktig at det er mest praktisk å beholde skolegudstjeneste. Men uansett er det ikke-prinsipielt argument.

Og jeg hadde ikke fått med meg at noen mente at det var praktisk å beholde skolegudstjenester.

Gammel 19-11-15, 13:44   #184
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Er det ikke slik at en gudstjeneste blant annet er forkynnelsen av guds ord? Det er sikkert mulig å flisespikke seg vekk og snakke om koselige førjulsmarkeringer uten preken og forkynnelse, men det er fortsatt avhengig av presten å bestemme.

Æsj, der er lønsjen over.

Jo, men ikke for å overbevise/omvende, slik du skrev før i tråden. Det er ganske stor forskjell på å "formidle guds ord" til den allerede troende meningheten og med hensikt å overbevise andre om å tro, altså.

Ikke at forkynnelse er greit i skoletiden uansett, altså. Men du baserte motstanden din på at ungene ikke skulle utsettes for overbevisningsforsøk.

Gammel 19-11-15, 14:05   #185
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men hva er default for de som ikke leverer, de er det alltid noen av. Sendes de i kirka eller i gymsalen?

Det vet jeg ikke. Jeg oppfatter skolen som relativt praktisk anlagt, så jeg vil tro de spør barnet hvor det vil gå.

Gammel 19-11-15, 14:32   #186
Moder'n
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2015
Moder'n har et hav av muligheter foran seg
Standard

Synes det beste er at foreldrene må melde ungene på religiøse aktiviteter.

Moder'n er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 14:33   #187
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

siden skolen ikke arrangerer gudstjeneste - og det er DNK i hvert fall som organisasjon helt enige i -så kan det for meg ikke være slik at skolens opplegg er et "alternativ" eller noe man melder seg på. Skolens opplegg må logisk sett være hovedopplegget/ default for skolen, og så må man melde seg på det alternative opplegget, som er et religiøst opplegg.

Ellers er jeg kristen og er helt FOR at gudstjeneste ikke har noe i offentlig skole å gjøre. I min verden går kristne foreldre i kirken med ungene sine hvis de synes det er viktig for dem (og syns det er et poeng at de gjør det sammen med barna sine). Min erfaring med gudstjenestediskusjoner i skolen er at de foreldrene som sterkest vil at skolen skal følge ungene til kirke, er de samme som overhodet ikke har noe ønske om å gå i kirken selv. Da blir det veldig rart for meg å gå i krigen for gudstjeneste, men står på lista over ting jeg nok aldri fullt ut vil forstå.

Sist redigert av Charlie : 19-11-15 kl 14:41.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 14:40   #188
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jo, men ikke for å overbevise/omvende, slik du skrev før i tråden. Det er ganske stor forskjell på å "formidle guds ord" til den allerede troende meningheten og med hensikt å overbevise andre om å tro, altså.

Ikke at forkynnelse er greit i skoletiden uansett, altså. Men du baserte motstanden din på at ungene ikke skulle utsettes for overbevisningsforsøk.

Som kristen må jeg si meg uenig. Gudstjeneste legger til grunn at man tror og at troen er sann, derav ordet. Gudstjeneste er forkynnelse, forkynnelse er poenget med gudstjeneste. Skillet mellom forkynnelse og misjon har slik sett mer med lokalisering enn med innhold å gjøre.

DNK har i en del sammenhenger prøvd veldig hardt på å argumentere for at det ikke er "forkynnelse" men "formidling" ( for å omgå reglene ifht skoleverket??), men nettopp at det er så viktig å gjøre det, er jo fordi de ønsker å utbre sin tro. Formidling i en skolesammenheng forutsetter etter mitt syn at man også stiller spørsmål ved at det som sies er sant og at man viser alternativer. Det har jeg til gode å høre om i en gudstjenestesammenheng. Men jeg kan ta feil.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 15:18   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sitat:

Gudstjeneste legger til grunn at man tror og at troen er sann, derav ordet. Gudstjeneste er forkynnelse, forkynnelse er poenget med gudstjeneste. Skillet mellom forkynnelse og misjon har slik sett mer med lokalisering enn med innhold å gjøre.

Jeg ser ikke logikken her, altså. Forkynnelse har vel ikke omvendelse som formål? Som dy skriver:

Sitat:

Gudstjeneste legger til grunn at man tror og at troen er sann

- de snakker allerede til menigheten.

Jeg bare flisespikker her, altså, men jeg syns det er en litt viktig flis.

Gammel 19-11-15, 16:21   #190
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Noen religioner er jo ikke misjonerende whatsoever, er ikke jødedommen slik? De forkynner jo likevel. Er mao i samme tankegang som Polyanna.

Gammel 19-11-15, 16:29   #191
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forkynnelse er å formidle Guds ord og fortelle om Gud. Det kan selvsagt gjøres til både troende og ikke-troende. Om det virker til omvendelse har vel mye med mottageren å gjøre.

Misjonering er målrettet aktivitet for å vende andre til den troen (eller evt. det kostholdet) man selv har, og forkynnelse trenger slett ikke være misjonerende.

Gammel 19-11-15, 17:26   #192
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har ikke verdens beste hukommelse, men kan ikke huske gudstjenester som har hatt en "omvendelsesagenda". Bedehus og ten-sing, derimot, der var det mye "du MÅ opna hjarta ditt for Jesus!!!" og hvor mye bedre livet blir da. Personlige vitnesbyrd og sånn.

Gammel 19-11-15, 17:34   #193
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har ikke verdens beste hukommelse, men kan ikke huske gudstjenester som har hatt en "omvendelsesagenda". Bedehus og ten-sing, derimot, der var det mye "du MÅ opna hjarta ditt for Jesus!!!" og hvor mye bedre livet blir da. Personlige vitnesbyrd og sånn.

Jeg sang i Ten Sing, og i vårt Ten Sing kor var det lite hallelujastemning, og åpning av hjerter, så det varierer nok.

Gammel 19-11-15, 20:05   #194
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Hvis skolegudstjenesten ikke er en gudstjeneste bør man vel heller kalle det en "julesamling i kirka" da?? De skolegudstjenestene jeg har vært på før jul har i hvert fall vært forkynnende. Juleevangeliet legges f.eks. fram som noe som faktisk har skjedd. Dette er forkynning.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 20:21   #195
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moder'n, her.

Synes det beste er at foreldrene må melde ungene på religiøse aktiviteter.

Av og til er det enkleste det beste.
Velkommen til fp forresten!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 21:04   #196
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke vi kaller det julegudstjeneste.

Gammel 19-11-15, 21:05   #197
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

På skolen vår har vi alltid hatt aktiv påmelding til skolegudstjeneste, men elevene har fått velge selv og vi har bare drevet håndsopprekning. Nå i år må vi levere ut lapp, og ungdommene må ha underskrift hjemmefra for å få lov til å bli med på julegudstjeneste. Jeg synes faktisk de er store nok til å velge selv, og det har fungert utmerket.

Det er ganske stor uenighet blant personalet hvordan opplegget på skolen skal være, så det har vært mye forskjellig. Noen mener at det skal være et mye kjedeligere og dritalt opplegg enn kirken, slik at ingen skal "fristes" til å være igjen på skolen på alternativt opplegg.

Gammel 19-11-15, 23:34   #198
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Svarslipper er et mas, noen klarer bare aldri å levere inn.

Jeg har levert vår i dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 09:55   #199
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I år kom det for første gang påmeldingslapp til enten kirken eller opplegget på skolen. Det stor også hva temaet for skoledelen skal være, det har det ikke vært tidligere tror jeg. Lappene kom hjem fredag, leveres tilbake i dag.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 09:56   #200
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

I år kom det for første gang påmeldingslapp til enten kirken eller opplegget på skolen. Det stor også hva temaet for skoledelen skal være, det har det ikke vært tidligere tror jeg. Lappene kom hjem fredag, leveres tilbake i dag.

Minner meg om at jeg må sjekke sekker og postmapper for å finne lapper. Interessant å se om det blir forandring hos oss angående programmet på skolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.