|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Absolut ateist
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Dette har du selvsagt helt rett i. Men for at en forelder skal ha sjansen til å forbedre seg, er det ikke da til det beste at barnet får være med på den prosessen? At det jevnlig kan treffe forelderen, se evt forbedringer og dermed kanskje få bygget opp ny tillit til denne forelderen? Snakker nå om tilfeller der omsorgsfratakelse utløser en vilje til å jobbe mot et mål, med seg selv, for å få tilbake barnet man har mistet.
|
|
|
#182 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Vi får helt forskjellig innhold ut av det mim skriver, du og jeg. Jeg kan ikke med min verste vilje se hvordan mim rakker ned på andre. I mine øyne er det heller ikke utdanningsnivå, penger eller akademiske grader som avgjør om man er et godt menneske. Og jeg oppfatter ikke at noen - inkludert mim - mener noe annet.
Ohohhh.... jeg trenger å være i form jeg, for å være engasjert og tilstedeværende for ungene mine. Jeg har tatt konsekvensen av å være en sur vridd klut etter endt arbeidsdag, og trappet ned. Hadde jeg hatt større kapasitet, hadde jeg ikke gjort det.
|
|
|
#183 |
|
Helt konge
|
Jeg tror at foreldrene har hatt så mange sjanser til å "forbedre" seg gjennom de årene(!) barnevernet er inne før det ender med omsorgsovertakelse. Det er ofte mengder av hjelpetiltak som er prøvd for å styrke foreldrekompetansen og for å se etter endring i positiv rettning hos foreldrene. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Absolut ateist
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJoda, du svarte veldig fint der. Jeg har meget begrenset erfaring med dette selv, bortsett fra et par saker innefor familie/bekjente. Og i de sakene peker en mot det jeg spurte om, derfor spørsmålet. Den andre saken, derimot, understreker det du kommer med i dette innlegget ditt.
|
|
|
#185 |
|
Epikur
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnKlart man ikke får flere timer i døgnet selv om man har stor kapasitet, men man får gjort mer på jobben på kortere tid og kan gå hjem etter 8-9 timer og ikke 12-14. I tillegg er det fint og viktig å være i form, så man orker mer, holder seg frisk og har godt humør.
|
|
|
#186 |
|
© All rights reserved
|
Det er kanskje der skoen trykker?
Det gjør ikke jeg!
Og der kjente jeg gufset fra fortiden... |
|
|
|
|
|
#187 |
|
|
Enig med Skilpadda her. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er bare litt nysgjerrig. Gjelder dette også for husarbeid man inkluderer barna i?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Epikur
|
Men hva er karriere? Er det å ha en "statusjobb" a'la redaktør for et magasin, være direktør for et firma eller leder i det offentlige? Eller er det å jobbe i seg selv, som sykepleier, lærer, saksbehandler eller bussjåfør? Alle som jobber har vel en karriere, og er vel derfor karrierekvinner/karrieremenn?
Signerer hvert eneste ord Liven skriver her. Det er veldig givende å vite at man yter til fellesskapt, at man jobber med noe som har betydning for samfunnet og gir noe igjen etter mange år på skolebenken. Selv om noen selvsagt føler og velger annerledes, er det for meg helt utenkelig å ikke skulle bruke utdannelsen min, kreativiteten, arbeidslysten og ressursene mine.
Nei. Femtitallet er virkelig oppskrytt. Av de mange kildene jeg har gjennomgått på feltet var det lite inkludering av barn i husarbeidet eller andre daglige gjøremål. Man regner med at dette var en holdningsmessig pendelssving, ettersom det at mor var hjemme og barna kunne bruke sin tid på lek ble sett på som et overskuddsfenomen. Det var jo litt "synd" på de familiene der mor måtte jobbe ute, eller der ungene måtte gjøre mye hjemme. Barn var ute med andre barn fra etter frokost til formiddagsmat og ute igjen til middag. Husarbeid ble oppgradert til yrke og både rollen og arbeidet ble profesjonalisert. Og man har helst ikke med barn på jobben. Det at barn skulle leke og ha det gøy og ikke ha så mange plikter var en reaksjon på de harde tredveårene som foreldrene hadde vokst opp med, og også en politisk målsetting fra styresmaktene på den tiden.
|
|
|
#190 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
|
|
|
|
|
|
#191 |
|
Epikur
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnLine, beklager, men dette er ren romantisering. Har du lest Lillebror og Knerten? Eller tenkt over all tilflytting til drabantbyer i etterkrigstiden? Ikke mye familiebånd og storfamilie der, altså.
|
|
|
#192 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnLine* Jeg tror heller ikke dine tanker holder mål, ihvertfall ikke generelt, mulig i spesielle tilfeller, men der hvor noen har flyttet for å kunne jobbe, har man jo ikke besteforeldrekontakt. Dessuten var det mye vanskeligere å reise, man kunne ikke bare sette seg på et fly og være fremme om 2 timer liksom. Der tror jeg det er lettere nå, selv om man bor lenger fra hverandre. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Bare sær
|
|
|
#194 |
|
Fola Blakken
|
Har vi samme mor?
|
|
|
|
#195 |
|
weird
Tusen takk for utfyllende og lærerikt svar!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#196 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Jeg må bare slutte meg til kie: Dette var virkelig informativt og velskrevet, og det er ting som burde vært mye mer fremme i samfunnsdebatten. Det er jo veldig utbredt å fremheve "femtitallet" som en gullalder på alle måter, og med den enorme veksten vi hadde i levestandard i vesten i etterkrigstiden er det jo ikke så rart at mange av de som opplevde det tenker tilbake på det på den måten. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har noen sett "Far from Heaven" ? Det er en film som foregår på 50-tallet, i en hvit Amerikansk øvre-middelklassefamilie. Familiens to barn er ret perifære i familiesammenhengen, og blir stort sett kun talt til for å sendes opp på sitt rom / gjøre lekser / bli irettesatt på orden og adferd.
|
|
|
#198 |
|
Tankefull
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn50-60 tallet er nok oppskrytt ja.
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 15-06-07 kl 18:32. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Absolut ateist
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnBesteforeldrene mine hadde langt mer tid til meg da jeg var liten, enn min mor har til mine barn. Tror det er ganske kjedelig for ungene å være på besøk hos mormor, mens jeg hadde det storartet på ferie, gjerne mnd i gangen før skolestart, hos mine besteforeldre. Så på det aspektet så glorifiserer jeg så absolutt besteforeldrerollen før fremfor nå.
|
|
|
#200 |
|
By the Sea
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJeg har lyst til å si noe i denne debatten - men jeg synes igrunnen at det aller meste er sagt, og det på en god måte.
|
![]() |
|
|